کد خبر: ۵۵۳۲۲

درحالی تاکنون ۱۲ هزار پرنده در میانکاله بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی به علت سم بوتولیسم تلف شده‌اند که برخی گمانه زنی‌ها درباره ورود سموم کشاورزی به آب تالاب میانکاله و حتی استفاده از طعمه‌های آلوده توسط شکارچیان مطرح شده است. مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: تمام عواملی که در ارتباط با بحث تلف شدن پرندگان در میانکاله مطرح شده است پس از مدیریت بحران در منطقه بررسی خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر شهاب‌الدین منتظمی» درباره آخرین آمار تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله اظهار کرد: بر اساس اعلام اداره محیط زیست و دامپزشکی استان مازندران تا عصرشنبه (۱۲ بهمن ماه) ۱۲ هزار پرنده در این منطقه تلف شده است. به دلیل شرایط نامساعد جوی در میانکاله هنوز آمار جدیدی از تلفات به دست نیاورده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حفاظت محیط زیست شائبه‌هایی را که در مورد مرگ پرندگان میانکاله از جمله ورود سم به ‌آب یا استفاده از طعمه‌های آلوده توسط شکارچیان مطرح شده، مورد بررسی قرار داده است یا خیر؟ توضیح داد: باید بپذیریم که اگر سموم کشاورزی، صنعتی و... به‌طور مستقیم به آب وارد شده بود، سایر آبزیان از جمله ماهیان نیز باید تلف می‌شدند درحالی‌که جمعیت زیاد تلف شدگان در میانکاله پرندگان کنار آبزی هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تعداد زیادی پرنده مهاجر کنار آبزی در نقاط کم عمقی تلف شده‌اند که احتمال کاهش اکسیژن در آن مناطق وجود دارد بنابراین حتی می‌توان گفت که وارد نشدن آب به بالادست تالاب می‌تواند شرایط بی‌هوازی را ایجاد و سبب تولید بوتولیسم شود.

منتظمی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی به‌طور رسمی نتایج آزمایش‌های خود درمورد علت مرگ پرندگان در میانکاله را اعلام کرده است، گفت: درحال حاضر اقدامی که باید انجام داد مدیریت لاشه‌ها و جمع‌آوری و دفن بهداشتی آن‌ها است که این اقدام در منطقه در حال انجام است.

به گفته منتظمی سایر عواملی که در ارتباط با بحث تلف شدن پرندگان در میانکاله مطرح می‌شود پس از مدیریت بحران در منطقه بررسی خواهد شد همچنین مرگ تعداد زیادی پرنده بر اثر سم بوتولیسم موضوع نادری است که نیاز به بررسی‌های بیشتر در ارتباط با علت تولید آن دارد.

 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه