کد خبر: ۱۱۸۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
دکتر پرویز شایان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مجری طرح با بیان اینکه گوشت سفید و قرمز حلال و فرآورده‌های آنها مانند سوسیس و کالباس از اقلام پرمصرف خوراکی در ایران هستند، گفت: از این رو دانستن ترکیب و مشخصات فرآورده‌های گوشتی از لحاظ کیفیت و مرغوبیت اهمیت زیادی دارد...
حکیم مهر - محققان بیوتکنولوژی کشورمان موفق به طراحی، ساخت و تولید کیت تشخیص همزمان گوشت حیوانات مورد استفاده در فرآورده‌های دامی شدند.

دکتر پرویز شایان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مجری طرح با بیان اینکه گوشت سفید و قرمز حلال و فرآورده‌های آنها مانند سوسیس و کالباس از اقلام پرمصرف خوراکی در ایران هستند، گفت: از این رو دانستن ترکیب و مشخصات فرآورده‌های گوشتی از لحاظ کیفیت و مرغوبیت اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال تقلب در واردات این فرآورده‌ها وجود دارد این کیت می‌تواند گوشت 18 حیوان مختلف را همزمان در این فرآورده‌ها نشان دهد به طوری که فرآورده مورد نظر از کدام حیوانات یا گوشت و چه ماده‌ای از آن حیوانات درست شده است.

شایان تصریح کرد: مبنای تشخیص این کیت بر اساس شناسه‌های ژنتیکی حیوانات است که در هر یک از حیوانات متفاوت است.

وی با بیان این که تا کنون برای شناسایی فرآورده‌های دامی از کیت‌های خارجی استفاده می‌شده است، خاطرنشان کرد: البته روش‌های دیگری هم استفاده شده است اما معمولا کار تشخیص همزمان در حداکثر پنج حیوان در فرآورده‌ها صورت می‌گرفت.

گفتنی است دکتر شایان دانش آموخته دکترای دامپزشکی و دکترای تخصصی ژنتیک از آلمان هم اینک استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
doost
|
-
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
0
0
mage in kito dr shahbazkia wa dr ghorani az daneshgahe shahrekord nasakhte boodan?
دامپزشک 83
|
-
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
0
0
یک اتفاق بدی که همواره در کشور ما می افته اینه که یک محصولی که سالها نه از اختراعش بلکه از استفاده اش در کشورهای رده چندم! می گذرد بارها در کشور ما اختراع شده و حتی مورد تشویق هم قرار می گیرد.
نظر شما
ادامه