کد خبر: ۱۱۸۸۸

حکیم مهر - با توجه به آنکه حفظ گونه‌های آبزی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، با حمایت‌های ریاست جمهوری حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای انجام طرح‌های مربوط به این موضوع اختصاص یافت. 
مدیر گروه ژنتیکی ملکولی آبزیان مؤسسه تحقیقات شیلات در جمع خبرنگاران درباره حفظ ذخایر آبزی در شرایط سخت گفت: برای حفظ ذخایر، مؤسسه تحقیقات شیلات کشور بانک ژن اقتصادی برای آبزیان در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است.

دکتر احمد غرقی افزود: بانک ژن ماهیان استخوانی و خاویاری در شمال کشور، میگو در بوشهر، آبزیان آب‌های داخلی و بانک ژن آرتمیا در کشور راه‌اندازی شده است تا در مواقع بحران بتوانیم گونه‌های در معرض خطر را حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بانک ژن آرتمیا در شرایطی که دریاچه ارومیه رو به خشکی می‌رود، ایجاد شده است تا بتوانیم گونه‌های موجود را نجات دهیم.

غرقی ادامه داد: علاوه بر آرتمیای بومی کشور، 17 گونه آرتمیای دیگر که بومی غرب آسیا هستند، در این دریاچه رشد می‌کنند که توانسته‌ایم بانک ژن مناسبی را برای آن ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: بانک ژن ماهیان خاویاری نیز در کشور در حال راه‌اندازی است.

وجود 900 گونه اقتصادی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان

مدیر گروه ژنتیکی ملکولی آبزیان مؤسسه تحقیقات شیلات یادآور شد: ماهیان زینتی و سایر آبزیان اقتصادی نیز در کشور دارای بانک ژن هستند تا بتوانیم آنها را در مواقع بحرانی حفظ کنیم.

غرقی تأکید کرد: حدود 900 گونه اقتصادی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که تاکنون توانسته‌ایم ژنوم حدود 10 گونه را استخراج و ثبت کنیم و در برنامه داریم که برای تمام گونه‌های آبزیان موجود، بانک ژن مناسبی را تهیه کنیم.

وی اظهار داشت: دریاچه ارومیه علاوه بر دارا بودن آرتمیا، دارای نوعی جلبک خاص است که همزمان با خشکی آب این دریاچه در حال از بین رفتن است که مؤسسه تحقیقات شیلات در برنامه دارد بانک ژنی را برای نگهداری این موجود ایجاد کند.

غرقی در پایان گفت: حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار برای ایجاد بانک ژن از سوی دفتر ریاست جمهوری برای انجام کارهای ژنتیکی در نظر گرفته شده است.

 

نظر شما
ادامه