کد خبر: ۱۴۷۷۲

حکیم مهر - یادداشت وارده / روز جهانی بهداشت 2014: موجودات کوچک، تهدید بزرگ - دکتر سیدشهرام میرزمانی/دامپزشک

 

 دکتر سید شهرام میرزمانی

ss.mirzamani@gmail.com

 

مقدمه:

ناقلین موجودات زنده کوچکی مانند پشه ها، ساس ها و شپش ها، کنه ها و حلزون های آب شیرین می باشند، که می تواند یک بیماری را از فرد به فرد و جایی به جای دیگر منتقل نمایند. آنها می توانند سلامت ما را در خانه و در زمان سفر در معرض خطر قرار دهند. مبارزه جهانی ما در روز جهانی بهداشت سال 2014 ،  برروی برخی از ناقلین اصلی و بیماری هایی که آنها ایجاد می نمایند و آنچه که ما می توانیم برای محافظت از خودمان انجام دهیم ، تمرکز دارد . سایت سازمان جهانی بهداشت را به طور منظم برای ابزار و موادی که شما را برای اجرای فعالیت های روز جهانی بهداشت آماده خواهد کرد ، بازید نمایید .

 

روز جهانی بهداشت 2014:

روز جهانی بهداشت در تاریخ 7 آوریل هر سال به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان بهداشت جهانی در سال 1948 جشن گرفته می شود . هر سال یک موضوع انتخاب می شود که بر جسته ترین اولویت بهداشت عمومی می باشد . این روز فرصتی برای افراد در هر جامعه درگیر فراهم می آورد تا فعالیت های را انجام دهند که می تواند منجر به بهبود سلامت جامعه شود .

 

موضوع روز جهانی بهداشت 2014 ، بیماری های منتقله از راه ناقلین است .

 

ناقلین و بیماری های منتقله از راه ناقلین کدام هستند؟

ناقلین ارگانیسیم هایی هستند که پاتوژن ها و انگل ها را از یک فرد ( یا حیوان ) آلوده به دیگران منتقل می نمایند. ، باعث بیماری های جدی در جمعیت های انسانی می شوند. بیماری های منتقله از ناقلین(Vector-borne diseases )، بیماری های هستند که به وسیله این پاتوژن ها و انگل ها در جمعیت های انسانی ایجاد می شوند. آنها اغلب در مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری و مکان هایی که دسترسی به سیستم های بهداشتی و آب آشامیدنی و بهداشت سالم مشکل است ، یافت می شود.بیماری های منتقله از راه ناقلین 17 درصد بار جهانی همه بیماری های عفونی را به خود اختصاص داده است.

کشنده ترین بیماری منتقله از راه ناقلین ، مالاریا است که تخمین زده می شود که در سال 2010 باعث حدود 000، 660 مرگ شده است . بسیاری از آنها کودکان آفریقایی بودند . به هر حال ، سریع ترین بیماری منتقله از راه ناقلین رو به رشد در جهان ، با افزایش 30 برابر در بروز بیماری در طول 50 سال گذشته ، تب دنگ می باشد. جهانی شدن تجارت و سفر و چالش های زیست محیطی از جمله تغییرات آب و هوا و شهرنشینی ، بر انتقال بیماری های منتقله از راه ناقلین تاثیر داشته است ، و باعث ظهور آنها در کشورهای شده که قبلا ناشناخته بوده است .

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که :

1)      40 درصد جمعیت جهان در معرض خطر تب دانگ قرار دارند.

2)      هر دقیقه یک کودک از مالاریا در افریقا فوت می کند.

3)      در هر سال 3/1 میلیون مورد جدید لیشمانیوز اتفاق می  افتد.

 

در سال های اخیر ، تعهدات تازه وزارتخانه های بهداشت کشورها ، طرح های بهداشتی منطقه ای و جهانی – با حمایت بنیادها، سازمان های غیر دولتی ، بخش خصوصی و جامعه علمی – برای کاهش بروز و میزان مرگ برخی از بیماری های منتقله از راه ناقلین کمک کرده است.

روز جهانی بهداشت 2014 ، برخی از ناقلین شناخته شده  تر معمول مانند پشه ، پشه خاکی ، شپش ها و ساس ، کنه ها و حلزون - توجه مسئول برای انتقال طیف گسترده ای از انگل ها و عوامل بیماری زای که به انسان و یا حیوانات حمله می نماید ، به خود جلب کرده است . پشه ، برای مثال ، نه تنها مالاریا و تب دانگ را منتقل می کند بلکه فیلاریازیس لنفاوی ، چیگونگونیا ، انسفالیت ژاپنی و تب زرد را نیز منتقل می نمایند.

بیماری های منتقله از راه ناقلین عبارتند از :

·         تب دانگ

·         بیماری شاگاس

·         بیماری چیگونگونیا Chikungunya

·         تب خونریزی دهنده کنگو کریمه (CCHF)

·         تریپانوزومیازیس افریقایی انسان

·         لیشمانیوز

·         فیلاریازیس لنفاوی

·         بیماری لایم

·         مالاریا

·         اونکوسرکیازیس

·         شیستوزومیازیس

·         انسفالیت ژاپنی

·         تب زرد

 

هدف: حفاظت بهتر از بیماری های منتقله از راه ناقلین

هدف از این اقدام افزایش آگاهی درباره تهدید مطرح شده توسط ناقلین و بیماری های منتقله از راه ناقلین و برای تحریک خانواده ها و جوامع را به اقدام حفاظت از خود می باشد . یک عنصر اصلی مبارزات تبلیغاتی ارائه اطلاعات به جوامع خواهد بود. همانطور که بیماری های منتقله از راه ناقلین گسترش در فراتر از مرزهای سنتی خود را شروع کرده اند، اقدام

نظر شما
ادامه