بسم الله الرحمن الرحیم
«یادداشتی بر طرح ممنوعیت نگهداری حیوانات در مجلس شورای اسلامی»
دکتر امید مرادی- متخصص جراحی دامپزشکی- بیمارستان دامپزشکی مرکزی کرج
با گذشت 3 سال از ارائه طرح 39 تن از نمایندگان محترم مجلس در خصوص ممنوعیت نگهداری از حیوانات بار دیگر شاهد ارائه چنین طرحی به هیات رئیسه بودیم. همزمانی این اقدام با سوگواری سالار شهیدان و فلسفه قیام آن بزرگ مرد تاریخ که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود، مرا بر آن داشت که با بررسی شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، چند سطری را برای نمایندگان ارائه دهنده این طرح مرقوم نمایم. همانطور که می دانید این فریضه، واجب کفایی است که با انفعال افراد یا سازمانهای مرتبط که معمولاً در این شرایط نیز از آنها نیز صدایی نمی شنویم، از دوش سایرین ساقط نمی شود و رسول مکرم اسلام فرمودند امت من تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر می نمایند، پیوسته در خیر و سعادت به سر می برند. از این رو نیت خود را خالص گردانده و از آنجا که معتقدم نمایندگان فهیم مجلس بدلیل عدم اطلاع دقیق از حقوق حیوانات و نا آگاهی از عواقب احتمالی اجرای این طرح به ارائه آن پرداخته اند، لذا احتمال تاثیرپذیری را در ایشان زیاد می بینم.
در دین مبین اسلام بر خلاف مسیحیت و یهودیت، رابطه بین انسان و جانوران به روشنی بیان و برای جانداران احساسات خاصی توصیف شده است. خداوند در قرآن کریم در آیات متعددی مردم را به شناختن حیوانات و تفکر در کیفیت خلقت آنها و کارهایی که می کنند ترغیب نموده است (افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت) همچنین برخی آیات قرآن به تکامل و حشر و رستاخیز حیوانات اشاره کرده اند (و اذا الوحوش حشرت) و از آنجا که واقفید لازمه رستاخیز و حساب و جزا، عقل و شعور و مسئولیت است. علامه طباطبایی در تفسیر سوره انعام می فرمایند همان فطرتی که در بشر سرچشمه دین است و وی را برای حشر مستعد می سازد، در حیوان نیز هست. حتی در روایات گرفتن قصاص حیوانات از یکدیگر نیز عنوان گردیده است.
در اسلام حیوانات دارای حقوقی بر صاحبان خود هستند که از آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- حق حیات: این حق آنقدر مورد تاکید است که حتی اگر آب به اندازه وضو باشد و ترس از این وجود داشته باشد که با صرف آن آب جهت وضو سگی از تشنگی خواهد مرد، تیمم واجب می شود.
2- حق نفقه: از جمله حقوق حیوان برآوردن آب و آذوقه آن است و در این حکم تفاوتی بین نوع حیوان نیست و مراد از حیوان هر گونه جانداری است که خطر و زیانی برای انسان نداشته باشد. صاحب جواهر می نویسد تفاوتی بین حیوانات در این مورد وجود ندارد، خواه حیوان خوراکی باشد، خواه نباشد، خواه سودمند باشد یا نباشد.
3- حق بهداشت: این حق در کانون توجه اسلام است. به گونه ای که امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اکرم می فرمایند جای نگهداری حیوانات را پاکیزه نگه دارید و آب بینی گوسفندان را پاک نمائید. همچنین کارهایی که جهت درمان بیماری یک حیوان صورت می پذیرد، جزو هزینه های حیوان محسوب می گردد و هزینه هر حیوان بر عهده مالک آن است (شهید ثانی).
4- حق مسکن: از جمله نیازهای اولیه حیوان امکان استراحت و آرامش است و کوتاهی ورزیدن در این امر از مصادیق آزار و اذیت حیوان محسوب می شود که مورد نکوهش اسلام است؛ به گونه ای که اگر فردی به دلیل عدم توانایی در تامین غذای حیوان بخواهد آن را آزاد نماید، تا پیش از آنکه نسنجد با انجام این کار آیا جان حیوان در خطر می افتد یا نه، به لحاظ شرعی اجازه انجام آن را ندارد.
5- حق آزار ندیدن: احکام متعددی در ناپسند بودن یا حرام بودن آزار حیوانات وجود دارد. به عنوان مثال حتی تیز کردن چاقو در جلوی چشم حیوانی که قصد ذبح کردن آن را دارند، نهی گردیده است.
6- حق کاربری درست و خوشایند: از جمله حقوق حیوان این است که از آن در همان هدفی که آفریده شده است بهره برداری گردد. به عنوان مثال امام صادق (ع) از اینکه پشت حیوان محل مجلس گفت وگو شود پرهیز داده اند.
علاوه بر موارد مذکور حیوانات حقوق دیگری نیز دارند که از عنوان نمودن آن صرف نظر می نمایم. حال به بررسی تضاد موجود در طرح پیشنهادی نمایندگان محترم با حقوقی که عنوان شد و سایر موارد مهم می پردازیم.
الف) در طرح پیشنهادی عنوان شده سگ یا میمون از مالک آن گرفته و به بیابان، جنگل و باغ وحش فرستاده می شود و هزینه های این امر بر عهده مالک حیوان است. یادآور می گردد در فقه اسلامی تسلط جابرانه بر مال یا حق دیگران "غصب" نامیده می شود که از گناهان کبیره محسوب شده و عقوبتی فراوان دارد. ضمن اینکه با انجام این عمل اصولاً مالکیت از گردن صاحب حیوان ساقط و هیچ هزینه ای شرعاً و عرفاً بر عهده وی نخواهد بود.
ب) به طور قطع با اجرای این طرح و رها کردن حیواناتی که عمری را در خانه بوده اند در بیابان و جنگل، احتمال آسیب جدی و حتی مرگ آنها دور از ذهن نیست و این به معنای زیرپا گذاشتن و سلب حق حیات حیوان است. همچنین حق بهداشت در حیواناتی که به باغ وحش منتقل می شوند، قطعاً رعایت نخواهد شد. هرچند معتقدم سپردن حیوانات به باغ وحش هایی که به دلیل عدم تمکن مالی یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند، اصولاً محلی از اعراب ندارد.
ج) حق دیگری که با رها کردن حیوانات در بیابان و جنگل و باغ وحش از آنها دریغ خواهد شد، حق کاربری درست از آنهاست. بسیاری از حیوانات خانگی نتیجه اصلاح یا دستکاری ژنتیکی و مختص زندگی داخل آپارتمانها هستند و در محیطی چون جنگل و بیابان کاربردی ندارند.
د) سالانه تعداد قابل توجهی از نخبگان رشته دامپزشکی جهت ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترای تخصصی، رشته های مرتبط با حیوانات خانگی (نظیر بیماریهای داخلی،جراحی، رادیولوژی، کلینیکال پاتولوژی و ...) را انتخاب می نمایند و در حال حاضر نیز تعداد قابل توجهی از دامپزشکان کشور در این زمینه فعالیت می نمایند. نمایندگان محترم باید پاسخ دهند که آیا با اجرایی شدن این طرح اصولاً نیازی به ادامه فعالیت چنین رشته هایی در دانشگاه ها وجود دارد یا خیر؟
ه) از آنجا که واقفید بسیاری از صاحبان حیوانات، جهت پر نمودن خلاء های موجود در زندگی به نگهداری حیوان خانگی روی آورده اند. حال اینکه ما بخواهیم با گرفتن این حیوان از آنها با فرهنگی خاص مبارزه کنیم، نوعی نقض غرض است، زیرا با این کار فقط بر آمار افراد سرخورده از جامعه که به اندک بهانه ای دلخوش بوده اند افزوده ایم که قطعاً تبعاتی جدی برای جامعه خواهد داشت.
و) بخش پایانی طرح نیز که وظیفه تعیین حیوانات نجس العین را به وزارت بهداشت واگذار می نماید، با کم لطفی نمایندگان محترم همراه است، زیرا اصولاً تعیین یک امر شرعی به وزارت بهداشت ارتباطی ندارد. انتظار می رفت اگر بنا بود که این وظیفه به علمای دینی واگذار نشود، حداقل به سازمان دامپزشکی که مسئول مستقیم سیاست گذاری و تصمیم سازی در مورد حیوانات کشور است سپرده می شد.
ز) از آنجا که اسلام به روز حشر و حتی تقاضای قصاص توسط حیوانات اشاره نموده است، پیشنهاد می گردد ارائه دهندگان طرح از حالا به پاسخهایی که باید در پیشگاه باری تعالی جهت ظلمی که با اجرای این طرح بر حیوانات روا می شود بیاندیشند.
در خاتمه امیدوارم به جای اخذ تصمیمات سلبی و حذف صورت مساله، سعی در قانونمند کردن وقایع جاری و موجود کشور نمائیم.
خبر مرتبط:
طرح جدید مجلس: مجازات شلاق و زندان برای سگ گردانی، معامله و نگهداری سگ در خانه
نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره نگهداری از سگ
کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیگیر طرح مبارزه با نگهداری و تردد سگ و حیوانات مضر
نامه سرگشاده دکتر ملوکپور به رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره طرح مقابله با سگبازی