کد خبر: ۲۲۰۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

کنفرانس جهانی سلامت واحد (WVA/WMA GLOBAL CONFERENCE ON ONE HEALTH)

خلاصه:

پس از درج مقاله سلامت واحد در سایت حکیم مهر (اینجا) همایش ها و سمینارهای متعددی در جهان در ارتباط با سلامت واحد در چند ماه گذشته برگزار شده است که با توجه به اهمیت موضوع در زیر ارائه شده است. مطالعه مقالات ارائه شده در این کنفرانس بر تقویت همکاری سازمان های دولتی، مردم نهاد و خصوصی، گروه های حرفه ای و دانشجویان پزشکی و دامپزشکی برای تحقق مفهوم سلامت واحد در کشور تاکید دارد. امید است در وهله اول مورد توجه سازمان های نظام پزشکی و دامپزشکی برای ایجاد کمیته تخصصی در هر یک از این سازمان و کمیسیون مشترک سلامت واحد برای تقویت همکاری این دو سازمان و اجرایی شدن مفهوم سلامت واحد با برگزاری همایش های مشترک و برنامه ریزی دوره های آموزشی در این ارتباط قرار گیرد.

انجمن جهانی دامپزشکی (WVA) و انجمن جهانی پزشکی (WMA) اولین کنفرانس جهانی سلامت واحد را در مادرید، اسپانیا از 21 تا 22 می 2015 برگزار کردند. 330 نماینده از 40 کشور از سراسر جهان برای بحث و تبادل نظر پیرامون سلامت واحد در این کنفرانس با شعار پیشران های حرکت به سوی سلامت واحد " تقویت همکاری بین پزشکان و دامپزشکان" گردهم آمدند.

دو سمینار بین المللی دیگر نیز درباره مفهوم سلامت واحد در Marrakech، مراکش از 8 تا 9 می 2015 و در Zaghouan، تانزانیا 15 می 2015 برگزار شد. در هر دوی این سمینارها نمایندگان بسیاری از کشورها حضور داشتند. سمینار تانزانیا به ریاست وزیر بهداشت و وزیر کشاورزی برگزار شد و همکاری بین پزشکان، دامپزشکان، اکولوژیست ها، دندانپزشکان و داروسازان بسیار موفقیت آمیز بود. همچنین سازمان جهانی بهداشت دام(OIE) شماره دوم، دوره 33 مجله Scientific and Technical Review، چاپ 2014 را بطور کامل به موضوع سلامت واحد اختصاص داد که در بخش دیگری بطور کامل تر به آن پرداخته خواهد شد.

 

مقدمه:

در بیست یکم و بیست دوم می 2015، انجمن جهانی دامپزشکی(WVA) و انجمن جهانی پزشکی(WMA) با همکاری انجمن های اسپانیایی پزشکی(SMA) و دامپزشکی(SVA) کنفرانس جهانی مفهوم "سلامت واحد" را با موضوع: پیشران های حرکت به سوی سلامت واحد "تقویت همکاری بین پزشکان و دامپزشکان" سازماندهی کردند.

این کنفرانس جهانی 330 نماینده 40 کشور سراسر جهان را گرد هم آورد. دامپزشکان، پزشکان، دانشجویان، مقامات بهداشت عمومی، و نمایندگان سازمان های غیر دولتی (NGOs) ارائه سخنرانان سطح بالایی را دریافت کردند و فرصت یادگیری، بحث و تبادل نظر و پرداختن به جنبه های مهم مفهوم سلامت واحد را پیدا کردند. در حین زمان های استراحت کنفرانس، جلسات ارائه پوستر برگزار شد که در آن نمایندگان کشورها توانستند درباره موضوعات مختلف سلامت واحد در حضور نویسندگان پوستر ها را مشاهده و آنها بحث و تبادل نظر نمایند.

اهداف اصلی این کنفرانس تقویت روابط و ارتباطات و دستیابی به همکاری نزدیک تر بین پزشکان، دامپزشکان و همه ذینفعان مرتبط با بهبود جنبه های مختلف، سلامت و رفاه انسان، حیوانات و محیط زیست بوده است. پس از جلسه سخنرانی کوتاه خوش گویی توسط روسای انجمن های پزشکی و دامپزشکی جهان و اسپانیا، نماینده وزارت اسپانیا و نماینده سه جانبه FAO / OIE / WHO، این کنفرانس با نشست های علمی مختلف تحت عناوین زیر آغاز شد:

Ø بیماری های قابل انتقال بین حیوانات و انسان؛

Ø مقاومت در برابر مواد و داروهای ضد میکروبی؛

Ø مدیریت بلایای طبیعی، آمادگی و همکاری دامپزشکی – پزشکی؛

Ø سلامت واحد در تولید مواد غذایی؛

Ø آموزش دامپزشکی مفهوم سلامت واحد؛

 

برنامه ها:

در نشست معرفی، سخنرانان تکامل تاریخی پزشکی و دامپزشکی که با قرن ها همکاری نزدیک با هم ، و حتی دوره زمانی خیلی نزدیک تر که این دو حرفه متفاوت با توجه به اولویت های تخصصی و مصرف کننده آنها توسعه یافته اند، را بررسی کردند. با این حال، در حال حاضر در قرن 21، خطرات ناشی از افزایش جمعیت، افزایش تراکم جمعیت در مراکز شهری، نگهداری جمعیت بزرگتری از حیوانات در مجاورت انسان، تجاوز انسان به محیط حیات وحش و مجاورت آن با حیات وحش و غیره تغییر کرده است که نیاز به یک رویکرد یکپارچه توسط پزشکان و دامپزشکان برای مبارزه با انواع مختلف تهدیدات بهداشتی می باشد.

با توجه به بیماری قابل انتقال بین حیوانات و انسان (برای مثال ابولا، هاری)، سخنرانان بر ضرورت حرکت به سوی پیشگیری، مراقبت ها و پایش بهتر، تشخیص زودرس و به اشتراک گذاری اطلاعات تاکید داشتند. همچنین نیاز است که شرایطی که اجازه می دهد بیماری ظهور و انتشار یابد، مانند زمینه های افزایش تراکم جمعیت در شهرها، افزایش کشاورزی متراکم، و افزایش مسافرت در سراسر جهان درک شود. هزینه های اقتصادی پاسخ (صرف پول و از دست دادن زندگی) در مقابل سرمایه گذاری در پیشگیری دلیلی برای سرمایه گذاری در سیستم های پیشگیرانه و زیرساخت های بهبود مراقبت های بهداشتی می باشد. همانطور که ویروس شناس دانمارکی، Ab Osterhaus گفته؛ "به یاد داشته باشید، واکسن ها محافظت نمی کنند، بلکه واکسیناسیون است که محافظت ایجاد می نماید". نیاز به یادگیری تجربیات اخیر، و هدایت یک جامعه بحران زده با پیشگیری و آمادگی وجود دارد.

با توجه به الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی (AMR)، سخنرانان برجسته درباره فقدان داده ها، سیاست های درگیر، بیشتر درباره استفاده از آنتی بیوتیک ها در موقعیت های مختلف صحبت کردند. این یافته ها نشان می دهد که پیش ساز (CC17) آنتروکوک های مقاوم به وانکومایسین (VRE) در سگ بیشتر از سایر گونه ها یافت می شود، خواستار یک ضرورت فوری برای جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیوانات همراه انسان بیشتر از حیوانات تولید کننده غذا شدند.

با توجه به سایر جنبه های نشست سلامت واحد، سخنرانان موارد زیر را ذکر کردند:

Ø گونه های مهاجم مانند حلزون خشکی زی غول آفریقایی (GALS).

Ø داروهای ایجاد کننده مسمومیت در حیات وحش و سایر نگرانی های زیست محیطی.

Ø تعاملات انسان با حیوانات، پیشران های رفتارهای انسانی و اولویت های بهداشتی انسان، مانند چاقی و سلامت روان، همه آنها ممکن است منفعت حاصل از مالکیت حیوانات برای ورزش، آرامش، و همراهی درک شود.

Ø آمادگی، پاسخ و بازیابی بلایا با هر دو پاسخ های پزشکی و دامپزشکی در زلزله بزرگ شرق ژاپن و سونامی سال 2011.

Ø نقش ما در کنترل شایعات و اطلاعات غلط. و

Ø نقش ما در آموزش سلامت واحد در موسسات آموزشی درباره بیماری قابل انتقال بین حیوانات و انسان و تولیت دارویی.

 

دستاوردها:

نمایش مهارت های حرفه ای های پزشکی در مقایسه با دامپزشکی و دانشجویان پزشکی در مقایسه با دامپزشکی، هنوز نشان داد مخاطب قوی برای آموزش دامپزشکی وجود دارد. چگونه پزشکان زیادی مخاطب تحصیل در رشته دامپزشکی هستند؟ با این حال، حضور قوی حرفه ای های جوان (دانش آموزان) در این نشست ها، بسیار دلگرم کننده بود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. از همکار و سرور عزیز و ارجمند جناب دکتر میرزمانی برای نگارش این مقاله متشکرم. امیدواریم مفهوم سلامت واحد و برنامه های ذیل آن در کشور ما هم روزی اولاً به لحاظ اهمیت درک شود و ثانیاً اجرایی گردد.
نظر شما
ادامه