کد خبر: ۲۹۵۵۸
 

جایزه روز جهانی دامپزشکی

30 آوریل 2016 (11 اردیبهشت 1395)

 

دکتر سید شهرام میرزمانی (DVM, MPH)

معاون بهداشت اداره بهداشت،  امداد و درمان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران   (ss.mirzamani@gmail.com)

 

خلاصه

روز جهانی دامپزشکی فرصت مغتنمی برای بیان اهمیت و جایگاه بسیار مهّم دامپزشکی در بهداشت عمومی و ایمنی، امنیت و دفاع غذایی در جامعه است. شرایطی را فراهم می نماید تا ظرفیت ها و نقش های دامپزشکان در تحقق سیاست های کلان سلامت، اقتصاد مقاومتی، محیط زیست، پدافند غیر عامل، اصلاح الگوی مصرف، علم و فناوری، و غیره بویژه برنامه پنج ساله ششم و سند چشم انداز و نقشه راه علمی کشور نشان داده شود. همچنین  فرصتی برای مشارکت فعال دامپزشکان در نقش های مغفول مانده آنها از جمله در فوریت ها و بلایا، پدافند زیستی، شیمیایی، پرتویی و هسته ای   (CBRNe )، دامپزشکی در بهداشت عمومی(VPH )، همکاری بین پزشکان و دامپزشکان و سایر رشته ها در طرح ها و پروژه های بین رشته ای، پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات و تجدید پیمان اجتماعی دامپزشکان در قبال برنامه ها کلان نظام سلامت واحد   (One Health) و یکپارچه و در نهایت تکریم و تقدیر از فعالان و دست اندرکاران حوزه دامپزشکی می باشد.

امید می رود که مسئولین سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی با همکاری دانشکده ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دامپزشکی با همکاری رسانه ملی و گروهی در شان و منزلت واقعی دامپزشکی و دامپزشکان این روز را در 11 اردیبهشت 1395 با برنامه ریزی و اجرای برنامه ها و فعالیت های منسجم و یکپارچه گرامی دارند.

با مطالعه این متن سئوالی که در ذهن من و شما پیش خواهد آمد این است که از بین سازمان های مسئول کشور چه کسی باید با ارائه برنامه ها و فعالیت های دامپزشکی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به انجمن جهانی دامپزشکی در رویداد جایزه روز جهانی دامپزشکی سال 2016 شرکت نماید و از جایگاه بین المللی دامپزشکی و دامپزشکان ایران اسلامی پاسداری نماید؟

 

مقدمه

جشن بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی، در سطح جهان در 30 آوریل 2016 برگزار خواهد شد.انجمن جهانی دامپزشکی(WVA )  و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE ) در حال سازماندهی جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016 برای اعطاء به موفق ترین افراد حرفه دامپزشکی با موضوع انتخاب شده برای 2016: آموزش مداوم با تمرکز بر سلامت واحد (ONE HEALTH) می باشد.

رقابتی است که همه اعضای انجمن جهانی دامپزشکی، به تنهایی، یا با همکاری هر سازمان منتخب دیگر می تواننند در آن شرکت نمایند. انجمن برنده جایزه  2016 را در مراسم افتتاحیه 48 نشست مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت دام که در پاریس، فرانسه در 22 مه 2016 برگزار می شود، دریافت خواهد کرد.

موضوع منتخب 2016

آموزش مداوم با تمرکز بر سلامت واحد   (CONTINUING EDUCATION WITH A ONE HEALTH FOCUS )

دامپزشکان نقش مهمی در حفاظت از بهداشت جهانی ایفا می نمایند. در تمام زمینه های حرفه ای، آنها فرصت ها و مسئولیت های ارتقای سلامت و رفاه حیوانات، و در نتیجه، ارتقای سلامت انسان بعهده دارند.

در عصر حاضر جهانی سازی، رویدادهای بهداشتی دور از انتظار نوپدید و بازپدید در حال افزایش است. برآورد شده که پنج بیماری های عفونی جدید انسان نوپدید در هر سال ظاهر می شوند، که سه مورد آنها قابل انتقال بین انسان و حیوانات هستند. اپیدمی اخیر ابولا و همچنین تعداد بسیار زیاد مرگ و میر انسانی ناشی از هاری در هر سال، بسیار وحشتناک ارتباط قوی بین سلامت مردم، حیوانات و محیط زیست را نشان می دهد و در نتیجه لزوم توجه به رویکردهای چند بخشی از طریق  مفهوم سلامت واحد را یادآوری می نماید.

همه کشورها بر عملکرد خدمات دامپزشکی ملی خود، در اجزای عمومی و خصوصی وابسته هستند، نه تنها در موفقیت کنترل این بیماری، بلکه برای مقابله با مسائل ایمنی مواد غذایی و به طور موثر پیشگیری و کنترل هر گونه بلایای زیستی است. بنابراین، دامپزشکان باید به خوبی برای حفظ سلامت و رفاه حیوانات، و همچنین برای مقابله با مسائل بهداشت عمومی آموزش دیده باشند.

 

مشروط بر این که حرفه و علوم دامپزشکی دائما در حال تحول باشند، آموزش مداوم دامپزشکان برای حفظ دانش آنها و به روزرسانی با آخرین تحولات، مهارت ها و فن آوری های جدید مورد نیاز ضروری است تا آنها قادر به کنترل موثر مخاطرات بهداشتی با منبع حیوانی باشند.  

بنابراین، در سال 2016، موضوع روز جهانی دامپزشکی، درباره اینکه چگونگی دامپزشکان تلاش های آموزشی خود را برروی افزایش تخصص در یکی از موضوعات سلامت، مانند بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان، ایمنی مواد غذایی و مقاومت ضد میکروبی تداوم بخشند، و چگونه آنها با بخش سلامت انسان برای مقابله با این مسائل همکاری نمایند، تمرکز دارد.

برگزارکنندگان، انجمن منتخب کشور عضو خود را با توجه به کیفیت پروژه ها و فعالیت ها آنها، توانایی ارتقای آگاهی درباره این موضوع، از طریق مواد ارتباطات و پوشش رسانه ای در کشور، و همچنین ظرفیت آنها برای نمایش پیاده سازی متمرکز رویکرد  سلامت واحد را انتخاب می شوند.

شایستگی

انجمن های عضو انجمن جهانی دامپزشکی که در موضوع روز جهانی دامپزشکی به تنهایی یا با همکاری سایر نهادهای دامپزشکی سهیم هستند می توانند در رقابت  شرکت نمایند تا به عنوان برنده جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016 انتخاب شوند.

نامزدی

کشورهای عضو می توانند با تکمیل فرم درخواست نامزدی موجود در سایت انجمن جهانی دامپزشکی یا سازمان جهانی بهداشت دام و ارسال آن به atsecretariat@worldvet.org تا تاریخ 10 می 2016 در این رقابت شرکت نمایند. پس از این تاریخ فرم های تکمیل شده بطور اتوماتیک بازگشت داده می شود.

معیارها و شاخص های انتخاب

جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016 به انجمن دامپزشکی که بهترین شیوه موضوع "آموزش مداوم با تمرکز بر سلامت واحد" را تریوج داده باشد، اعطاء خواهد شد. برای اولین بار در این سال، شرکت کنندگانی امکان  حضور دارند که فعالیت هایی که قبل از روز جهانی دامپزشکی 2016 انجام گرفته، آنهایی که هنوز هم در حال اجرا است، و یا آنهایی که برای اجرا در آینده برنامه ریزی شده را ارائه نمایند.

معیارهای اصلی ارزیابی عبارتند از:

- مشارکت و دستاوردهای مرتبط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

- مشارکت دانشجویان دامپزشکی، ذینفعان و عموم مردم

- همکاری با بخش سلامت انسان

- پوشش رسانه ای

- پیگیری طرح های خلاق

فعالیت پیشنهادی

نمونه هایی از فعالیت (این فهرست کامل و جامع نیست):

- سمینارها و کارگاه های آموزشی برای دامپزشکان / پزشکان / کارکنان بهداشت عمومی در ارتباط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

- مطالعات آزاد، داده های آماری، نظرسنجی مرتبط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

 - نشست های آموزشی برای عموم مردم در ارتباط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

- جشن کارها و فعالیت های محقق و یا دامپزشک برجسته مرتبط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

- ایجاد یک پایگاه اطلاعاتتی برخط حاوی اطلاعات عمومی مرتبط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

- توافق ها، کارهای عمومی، نمایشگاه ها، و غیره، سازمان دهی شده با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

- مشارکت رسانه ها مانند مقالات روزنامه ها، بحث ها و مناظره های رادیو و تلویزیونی درباره موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

- ترویج فعالیت های مرتبط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016 از طریق رسانه های اجتماعی

- توزیع مواد ارتقاء آگاهی و دانش عمومی مرتبط با موضوع جایزه روز جهانی دامپزشکی 2016

هر گونه ابتکار عمل دیگر پذیرفته خواهد شد.

 

منابع

1. WORLD VETERINARY DAY AWARD 2016 - 30 April 2016. www.worldvet.org/

2. World Veterinary Day Award 2016. www.oie.int/en

 

 

نظر شما
ادامه