کد خبر: ۳۲۹۶۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
دکتر گیلگمش:
ضمن تشکر از خوانندگان همراه، عذرخواهی بنده را بابت نبود تفسیر هفته قبل پذیرا باشید، چرا که به علت تعطیلی‌های مکرر خبر چندانی برای تفسیر وجود نداشت و مجموعاً همه اخبار را موکول به این هفته نمودیم ...
 

تحلیل وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در هفته سی و پنجم سال 1395

دکتر گیلگمش

 

ضمن تشکر از خوانندگان همراه، عذرخواهی بنده را بابت نبود تفسیر هفته قبل پذیرا باشید، چرا که به علت تعطیلی های مکرر خبر چندانی برای تفسیر وجود نداشت و مجموعاً همه اخبار را موکول به این هفته نمودیم. بی درنگ به سراغ تفاسیر و اخبار می رویم و همچنان امیدوار که شما هم با ما همراه باشید:

سازمان دامپزشکی کشور:

 1- سفر رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور به عراق جهت بررسی موضوعات مشترک: همانگونه که پیشتر بر ضرورت تعامل بیشتر رئیس سازمان دامپزشکی ایران با کشورهای همسایه اطراف مخصوصاً کشورهایی که با آنها مراودات تجاری مهم و کلان داریم، تاکید نموده بودیم، بسیار خرسندیم که ایشان اولین سفر منطقه ای خود را به کشور عراق انجام دادند که نتایج بسیار مهمی نیز در اخبار منتشره در پی داشته است. این سطح از تعاملات برای اولین بار در سطح سازمان دامپزشکی کشور صورت می گیرد و اولین بار است که رئیس سازمان دامپزشکی کشور همانند همتایان خود با عزیمت به کشورهای همسایه جهت یافتن راهکاری به منظور جلوگیری از وارد آمدن صدمه جبران ناپذیر به صنعت قبول زحمت نموده اند و مهمتر از آن نیز اینکه این زحمات نتیجه داده و ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ برداشته شده است و علاوه بر آن سایر فرصتهای اقتصادی و بهداشتی مشترک نیز مورد مباحثه قرار گرفته و مسیرهای روشنی برای آینده روابط دامپزشکی دو کشور ترسیم گردیده است.

این امیدواری را داریم تا رئیس محترم سازمان این سفرها را به کشورهای مشابه همسایه نیز گسترش دهند تا نقش محوری ایران در منطقه در خصوص دامپزشکی بیشتر از قبل نمود یابد و علاوه بر ارتقاء سطح بهداشت منطقه، بازرگانان ایرانی و همتایان همسایه از فرصت های بی نظیر موجود بهره برداری نمایند. این حرکت مهم آقای دکتر مهدی خلج را ارج می نهیم و به سهم خود از سازمان دامپزشکی کشور تشکر می نمائیم.

 2- اطلاعیه شماره دو سازمان دامپزشکی کشور در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان: این اطلاعیه که در روز یکشنبه منتشر گردید، در برگیرنده اطلاعات درگیری دو مرغداری دیگر در همان منطقه بود که با جمع دو مرغداری قبل تعداد فارم های درگیر به چهار فارم رسید و همچنین همانند هفته گذشته خبر دربر گیرنده توصیه های کلی در خصوص این بیماری بود. متاسفانه درخواست برای منتشر نمودن اطلاعات مربوط به ستاد آنفلوآنزا در هر استان و بصورت متمرکز در سایت سازمان دامپزشکی کشور فرصتی برای تحقق نداشته و همچنان این نقصان مسیر ارتباطی برای عامه مردم و دامپزشکان وجود دارد و در صورت رخ دادن تلفات، بسیاری از مردم و دامپزشکان بخش خصوصی اطلاعات تماس با ستاد را ندارند و معمولاً از طریق دوستان و آشنایان به موبایل های شخصی مسئولین ارتباط برقرار می شود که از لحاظ مستند سازی صحیح نیست.

همچنین برخی از افراد در سایر موسسات و سازمانها و انجمن ها مثل مشاور محترم رئیس سازمان آقای دکتر طلاکش که علاوه بر ملارد، ماهدشت البرز را نیز آلوده اعلام نمودند و  یا آقای دکتر گویا از وزارت بهداشت تعداد فارمهای درگیر را 9 فارم عنوان نموده اند که با آمار اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور متفاوت است و به نظر می رسد چنانچه اطلاعات منتشر شده توسط این افراد که نقشی در کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان نداشته اند درست نیست، بهتر است علاوه بر مکاتبه با آنان به منظور جلوگیری از اینگونه اظهار نظرها، تکذیبه آن را نیز در پورتال سازمان منتشر نمایند و در صورتی که اخبار آنان صحیح است، به آن رسیدگی شود تا به سیاست شفافیت سازمان در این مسیر خدای ناکرده خدشه ای وارد نگردد.

همچنین هنوز هیچ مقاله، نوشته و یا فیلمی از سازمان دامپزشکی کشور در خصوص آموزش بهداشت عمومی مردم در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منتشر نشده است که به نظر نمی رسد تا نیاز باشد ضرورت انتشار آن در موقعیت فعلی را برای همکاران دولتی مجددا یادآور شویم.

 3- دیدار رئیس سازمان دامپزشکی کشور با دو استاندار به فاصله یک هفته: استاندار البرز و استاندار آذربایجان شرقی از جمله مقاماتی بودند که رئیس سازمان دامپزشکی کشور هفته قبل با آنان دیدار داشته است. در این دیدارها فصل مشترک، مدیر کل محترم دفتر طیور سازمان بوده است و با توجه به گسترش بیماری آنفلوآنزا در سالهای قبل در استان های البرز و آذربایجان شرقی، بدون شک مهمترین سرفصل مذاکرات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و بودجه و اعتبارات لازم برای آن بوده است. این پیش دستی ریاست سازمان نشان از آینده نگر بودن تیم مدیریتی آقای دکتر خلج دارد و پیشنهاد می گردد تا با توجه به درگیر بودن استان تهران به این بیماری و همچنین نزدیک بودن مکانی استانداری تهران به سازمان دامپزشکی کشور، این نوع جلسه با استاندار محترم تهران در معیت مدیر کل دامپزشکی استان تهران نیز برگزار گردد چرا که حضور رئیس سازمان در اینگونه نشست ها کمک شایانی به مدیران کل استان ها در دریافت توجهات لازم از نظر اعتباری و هزینه ای می نماید و با توجه به وجود پایتخت در این استان و جمعیت انسانی قابل توجه آن، این توجه می بایست مضاعف باشد.

 4- تشکیل تیم های ممیزی جهت بهبود و ارتقاء بهداشتی کشتارگاه ها: انتشار این خبر در زمان اوج درگیری با بیماری آنفلوآنزا، نشان از ضرورت در نظر گرفتن نقش انکار ناپذیر کشتارگاهها در بسط و گسترش بیماریهای دامی و یا محدود و کنترل نمودن آنها دارد. تا جایی که ذهن بنده یاری می نماید، این تیم های ممیزی قبلاً نیز تشکیل شده بودند و فعالیت های آنان مخصوصاً در برخی از استان ها نمود مناسبی یافته بود، ولی بعدها با مخالفت سازمان با نحوه اجرای آن روبرو شده و تمدید پروانه آنها متوقف گردید. هرچند سرمایه های افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری نموده بودند، جزئی از سرمایه های این کشور است، هدایت نادرست آنها به سمت نابودی مطمئناً سیاست نادرستی بود که اکنون این نیاز به شکل دیگری سر برآورده است. امیدواریم این بار با ارشادات داهیانه ریاست محترم سازمان تیم های ممیزی، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، به سرانجام مناسبی برسند تا ظرفیت های جدیدی برای اشتغال خیل فارغ التحصیلان حاصل از رقابت تنگاتنگ دانشکده های دامپزشکی برای پذیرش دانشجو فراهم گردد و جامعه کمتر شرمنده فارغ التحصیلان بیکار باشد.     

 5- نشست مطبوعاتی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان: یکی از خروجی های مهم این نشست عبارت بود از عدم صداقت برخی کشورهای همسایه که با وجود درگیری به بیماری آنفلوآنزا، آن را گزارش ننموده اند که مطمئناً ملاحظات مهمی را برای ما به ارمغان خواهد آورد و باید دید که آیا در مرزهای مشترکی که با این کشورها داریم و تردد قابل توجهی به شکل روزانه در این مرزها صورت می گیرد، آیا تمهیدات امنیت زیستی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ آیا سیستم های ضد عفونی کننده در این مرزها در نظر کرفته شده اند؟ همچنین ایشان در خصوص مرغداری هایی که زیرساخت های نامناسبی دارند عنوان نمودند که ممکن است این پروانه ها باطل شوند؛ هرچند نکته های دامپزشکی بسیاری در همین یک جمله وجود دارد، ولی آیا بهتر نیست که همان ممیزی هایی که قرار است کشتارگاهها را مورد ارزیابی و اصلاح قرار دهند، در مورد همین مرغداری ها نیز فعال شوند و گزارش به مراجع قانونی بدهند؟ در انتها نیز گزارشی از وضعیتی که در جهان با این بیماری روبرو هستیم ارائه گردید که موید فعالیت کاملاً صحیح سازمان دامپزشکی کشور در راستای شفاف سازی اطلاعاتی بود.

 6- صادرات کالاهای مرتبط با دامپزشکی با الزامات بهداشتی کشورهای مقصد صورت می گیرد: این سرفصل جزء معدود مصاحبه های مدیر کل محترم دفتر قرنطینه سازمان است؛ دفتری که اشتیاق فراوانی در سطح حرفه دامپزشکی برای تعامل و آشنایی بیشتر با آن در میان همکاران و جامعه وجود دارد و امید می رود تا اخبار و مصاحبه های بیشتری از سوی سایت سازمان دامپزشکی کشور از این دفتر منتشر گردد. البته لازم به ذکر است که موضوعات مرتبط با بهداشت عمومی جامعه نیز در این دفتر مدیریت می شود که امیدواریم مدیر کل محترم دفتر قرنطینه در آینده مفصلاً در مورد آنها مصاحبه و یا خبر منتشر نمایند؛ مواردی همچون قوانین و مقررات ورود و خروج حیوانات همراه مسافرین خارجی و یا سیاست های ممنوعیتی و یا تشویقی واردات و صادرات که زمینه بسیار مهمی را در مورد آشنایی جامعه با حرفه دامپزشکی فراهم خواهد ساخت.

 7- اگر بودجه لازم برای کنترل آنفلوآنزای پرندگان به سازمان دامپزشکی اختصاص پیدا نکند، دولت باید تاوان آن را بدهد: این مطلب سر تیتر خبر منتشر شده از سوی عصر اقتصاد از زبان مشاور محترم رئیس سازمان دامپزشکی آقای دکتر سید فرزاد طلاکش بود. نمی دانم آیا تحلیل اخبار منتسب به آقای دکتر طلاکش زیرمجموعه سازمان درست است یا خیر، ولی به هر روی ایشان علاوه بر فعالیت در بخش خصوصی، مشاور رئیس سازمان نیز می باشند. ایشان در کنار اعلام آلوده بودن تهران و البرز به این بیماری، زوایای دیگری از این معضل را روشن نمودند که نیاز به تامل بیشتری دارد؛ نکته اول اینکه ایشان احتمال وجود درگیری در استانهای شمالی را نیز محتمل دانسته اند و احتمالاً مد نظرشان پرندگان وحشی که به مرکز دوک مازندران ارجاع شده اند می باشد که این مساله نیازمند پاسخگویی از سوی مدیر کل مازندران و همچنین تبیین تمهیدات لازم برای شکارچیان و مردم روستایی آن استان می باشد.

همچنین ایشان در بندی از سخنانشان عنوان نموده اند که سازمان دامپزشکی نیروی واکنش سریع را فعال ننموده است و ستاد ملی آنفلوآنزا را تشکیل نداده است و همچنین عدم تخصیص اعتبارات برای جبران خسارت را از مهمترین عوامل پنهانکاری مرغداران نام بردند و خواستار اقدام عاجل در این زمینه شده اند، چرا که در سال های گذشته نیز خسارت مرغداران جبران نشده است و دولت خسارتی پرداخت نکرده است. در مجموع به نظر می رسد مشاور رئیس سازمان تا مرحله زیر سؤال بردن وزیر نیز جلو رفته اند و اظهار داشتند که علیرغم این رخداد مهم، ایشان در سفر به سر می برند و به درخواست انجمن مربوطه پاسخی نداده اند.

مساله کمی غامض و پیچیده شده است، نمی دانیم که آیا این سخنان در راستای حمایت از حرفه دامپزشکی است و یا در راستای حمایت از اصنافی است که ایشان نیابت آنها را بر عهده دارند، ولی با توجه به تجارب سال های قبل که فقط و فقط رئیس سازمان اجازه گزارش دهی در خصوص بیماری آنفلوآنزای پرندگان را برعهده داشته اند، به نظر می رسد این سنت شکسته شده و مشاوران سازمان نیز می توانند در این خصوص مصاحبه نمایند و حتی نظراتشان کاملتر از نظرات رئیس سازمان باشد؛ این ازدیاد منابع خبری را به فال نیک می گیریم.

در انتهای سخنان، ایشان علت درخواست تشکیل ستاد ملی آنفلوآنزا را تخصیص بودجه به سازمان دامپزشکی دانسته اند، ولی به نظر می رسد این درخواست تشکیل ستاد، بیشتر برای تامین اعتبار جبران خسارت مرغداران است و قرار نیست چیزی به سازمان دامپزشکی برای تجهیز آن به تکنولوژی های روز و یا تامین اعتبار برای دریافت خدمات برسد؛ این نحوه تعامل با سازمان روش جدیدی است که نیاز به مطالعه بیشتر دارد، پس کمی به ما زمان بدهید!

 8- حمایت تمام قد رئیس انجمن صنایع خوراک دام از مدیر کل دفتر نظارت: هفته های قبل نامه بسیار شایسته ای از طرف مدیر کل استان خراسان رضوی در حمایت از همکاران بخش خصوصی در خصوص ماده 19 صادر شده بود که با نامه لغوی از سوی مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان عملاً ابتر ماند و در این خصوص رئیس انجمن صنایع خوراک دام از این مدیر کل سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص تقدیر و تشکر نمود. به شخصه تفسیری برای این خبر ندارم و از آقای دکتر عباسی خواهشمندم اگر به هیچ سخنی هم التفات ندارند، حداقل به سمت افرادی که از اقدامات ایشان تشکر می نمایند التفاتی نمایند، تمام موضوع را متوجه خواهند شد. من که دیگر خسته شده ام و واقعاً تفسیری برای این ماده 19 ندارم که بنویسم.

 9- شاید اینگونه افراد به دنبال سود شخصی هستند وگرنه نباید به بهانه واهی حاشیه سازی کرده و به تبلیغ برندهای خاص بپردازند: این سخنان آقای دکتر جهان پیما در خصوص اظهارات آقای حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران ایران در خصوص عدم موافقت سازمان با واردات واکسن تب برفکی از کشور ترکیه توسط این اتحادیه در خبرگزاری ایانا منتشر شده است. نکته کوچکی در خصوص این مصاحبه وجود دارد و آن اینکه آقای دکتر جهان پیما مدیر کل دفتر مبارزه با بیماریهای دام سازمان دامپزشکی کشور هستند و مدیر کل دفتر دارویی سازمان آقای دکتر مهدوی نژاد می باشند؛ قطعاً اظهار نظر در خصوص کم و کیف واردات واکسن و دارو برعهده مدیر کل دفتر دارویی می باشد، نه مدیر کل دفتر مبارزه و با توجه به اشراف بیشتر آقای دکتر مهدوی نژاد، ایشان بصورت مستدل تری می توانستند در این خصوص توضیحات لازم را ارائه دهند و همچنین این اظهار نظر مدیر کل دفتر دارو درمان می توانست حرفه ای تر و بر مبنای شرح وظایف باشد. البته این سخنان چیزی از ارزش های آقای دکتر جهان پیما به عنوان مدیر مقتدر و قابل اعتماد در سیستم سازمان دامپزشکی کشور کم نمی کند.

نبض رسانه های اجتماعی:

 1- انتشار مقالات علمی و تحلیلی در خصوص موضوعات روز دامپزشکی: انتشار این مقالات از سوی همکارانی چون دکتر رضا ایجاب، دکتر علی صفر ماکنعلی، دکتر صفیه وطن دور و ... نشان از وجود پتانسیل های لازم برای آگاهی بخشی به جامعه تخصصی و عمومی کشور دارد و این حرکت ها می بایست به طرق مقتضی مورد حمایت قرار گیرند. نظر شخصی من در مورد این نوشته ها این است که در برهه کنونی این گونه نوشته ها متاع گران قیمت تری در مقایسه با مقالات آکادمیک تکراری و کپی شده می باشند. جامعه انسانی کشور ایران نیاز به آموزش و اطلاع رسانی دارد، جنسی که به ندرت در حرفه دامپزشکی یافت می شود ولی نیاز به آن بسیار زیاد می باشد.

 2- نظر سنجی در خصوص انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت و ضرورت توجه مسئولین به افکار عمومی: این نظر سنجی با شرکت بیش از 2000 نفر در این وب سایت صورت گرفت و بیش از 94 درصد شرکت کنندگان رای به انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت دادند که این امر بیانگر بسیاری از نکات است که می طلبد تا در مقاله مجزایی به آن بپردازیم و با توجه به انتشار مقاله ای توسط آقای دکتر رصا ایجاب، شما را به مطالعه این مقاله جذاب که در سایت حکیم مهر منتشر شده است، دعوت می نمائیم و به سهم خود از زحمات ایشان قدردانی می کنیم.

 3- اظهارات معاون شهردار هندیجان جنبه طعنه داشته است: خبر منتشر شده در حکیم مهر و رسانه های اجتماعی شهردار هندیجان را متقاعد به مصاحبه نمود و ایشان عنوان نمودند که اظهارات معاونشان جنبه طعنه به دلیل نبود اعتبارات را داشته است. این قدرت رسانه های اجتماعی را باید به فال نیک گرفت و از آن مراقبت نمود تا به بیراهه نرود؛ وقتی با انتشار یک خبر ساده اینگونه می توان مسئله ای را پیگیری نمود، چرا برای سایر حقوق دامپزشکان همچون مسئولین فنی از آن بهره برداری نمی کنیم؟ بجای اظهار عجز و ناله در رسانه های اجتماعی مبنی بر عدم وجود فرصت شغلی و یا زورگویی کارفرمایان، می توانیم ما هم کمی خلاق باشیم و راهی برای پایان دادن به این نوع بی قانونی ها بیابیم؛ به هر روی به اندازه سگ های ولگرد که حقوق اجتماعی داریم!!!

سازمان نظام دامپزشکی:

 1- سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی اصلی سلامت غذا باید صلابت لازم برای اجرای آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی داشته باشد: این جمله سر تیتر سخنان رئیس سازمان نظام در سفر به کردستان بود. ایشان عنوان نمودند که سازمان نظام دامپزشکی به عنوان یکی از اعضای ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است (آیا به عنوان عضو این ستاد تا کنون در این جلسات دعوت شده اند یا خیر را نمی دانیم) و شناسایی بیماری و گزارش دهی آن را از وظایف اعضای سازمان متبوع خود دانستند که دوره های آموزشی و اطلاع رسانی آن را انجام داده اند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان استفاده از اعضای این سازمان در زمینه قرنطینه در زمان شیوع بیماری را از دیگر پتانسیل های سازمان نظام عنوان نمودند که با توجه به مشخص نبودن نحوه خرید خدمت با وجود مناسب و حرفه ای بودن طرح اعلام شده، به مرحله عمل نرسیده است، چرا که سازمان های دولتی شهرستان ها یا از کارگران ساده در این زمینه استفاده می نمایند و یا با فراخوان از سایر نیروهای دولتی پراکنده در استان منجر به گسترش بیشتر بیماری خواهند شد، در حالیکه این پیشنهاد رئیس سازمان نظام با توجه به استفاده از نیروهای بومی هر شهرستان، عملیاتی تر و علمی تر به نظر می رسد.

انتقاد از عدم اجرای قوانین مرتبط با سلامت غذا توسط سازمان دامپزشکی کشور مهمترین فراز سخنان ایشان بود که تاکید مجددی بر اجرای ماده 19 دامپزشکی و همچنین قطع ارتباط مالی با کارفرمایان داشت. به نظر می رسد رئیس سازمان نظام در این زمینه کاملاً مصمم است و در راه نیل به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد، به نحوی که در انتها وزیر محترم جهاد کشاورزی را مسئول اصلی اجرای این ماده عنوان نموده اند و امیدوار به یک تصمیم سریع و آنی از سوی ایشان می باشند. با این اوصاف از نظر ایشان علت اصلی عدم پیاده سازی این قانون مشخص است و موانع آن نیز کاملاً آشکارند، ولی برخی از دوستان هستند که با همین موانع جلسه برگزار می کنند تا مشکل را حل!؟ کنند. گذر زمان درست یا اشتباه بودن تک تک این جناح بندی ها را مشخص خواهد کرد و باید منتظر نشست و دید و ثبت کرد تا آیندگان نیز از آن باخبر شوند.

 2- مصاحبه با دکتر عباسعلی مطلبی به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس سازمان نظام دامپزشکی: قبل از شروع نظر در این خصوص جا دارد که از روابط عمومی سازمان نظام که این مصاحبه ارزشمند را ترتیب داده تشکر نموده و همچنین از ایجاد بخش پیام های بهداشتی دامپزشکی که قبلتر در یکی از تفسیرهای هفتگی در حکیم مهر پیشنهاد نموده بودیم و اجرایی شد، تشکر و قدردانی نمایم. در خصوص این مصاحبه باید گفت که معدود صاحب نظرانی در دامپزشکی وجود دارند که هنوز از آنها به نیکی یاد می شود؛ دکتر مطلبی از جمله این معدودهای دامپزشکی می باشد. نگاه وسیع و سخاوتمندانه ایشان به حرفه دامپزشکی از دیرباز از خصوصیاتی بوده که هنوز در کلمات ایشان جاری است. ایشان شرح کاملی از تصویب قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی را برای اطلاع همکاران ارائه دادند که نکات مهمی در آن برای تاریخ نگاران دامپزشکی وجود دارد که می توان از وجود ایشان برای روشن شدن برخی زوایای تاریک دامپزشکی استفاده نمود. یکی از این زوایای تاریک، نحوه حضور اعضای انتصابی بود که ایشان شرح دادند که چگونه این اعضاء به جمع شورا اضافه شدند و جالب اینکه در آن زمان از طرف وزارت بهداشت، وزارت دفاع و ... تلاش برای حضور نماینده در این نظام وجود داشت؛ روندی که الان عکس آن را شاهد هستیم و این نشان از جایگاه دامپزشکی در آن برهه از زمان داشت که اکنون حسرت آن را می خوریم.

عنوان نمودن این جمله که "مطرح شدن رسیدگی به کم و کیف ماده 19 دامپزشکی چه ارتباطی به اتاق بازرگانی دارد که در آنجا باید در مورد آن تصمیم گیری شود" نیز از نکات برجسته این گفتگو بود. این نوع نگاه دقیقاً آن چیزی است که اکنون به آن نیاز داریم؛ نگاه از بالا و حرفه ای توأم با حفظ شأنیت همکاران که متاسفانه بسیار بسیار کمیاب شده است و باید برخی از همکاران دولتی و خصوصی را دوره آموزشی خدمت ایشان گسیل داریم تا یاد بگیرند و بکار ببندند. بجای این نوع نگاه افرادی را داریم که برای حفظ جایگاه خود و یا برای فریب افکار عمومی همکاران، اقدام به برگزاری جلسات با ایجادکنندگان بحران، آن هم با چشمداشت جبران می نمایند.

 3- انتقاداتی به شورای مرکزی سازمان نظام وارد است که شاکله آن دولتی شده است: شنیدن این سخنان از زبان کسی که خود دولتی است حکم معجزه را دارد و نشاندهنده آن است که آنقدر ظرفیت پیدا کرده ایم که حرفی را به زبان بیاوریم که ممکن است علیه خودمان استفاده شود، ولی این پدیده منجر به تقویت عقلانیت در حرفه دامپزشکی خواهد شد. هر مسئولی که بی پروا نقاط ضعف و قوت مجموعه تحت مدیریتش را تجزیه و تحلیل نماید، نه در جا می زند و نه عقب گرد خواهد داشت، بلکه تنها به اعتبار خود روز به روز اضافه خواهد نمود. همچنین ایشان در سفری که دید و بازدید با بالاترین مقامات آن استان آغاز گردید را به عالی مقامان ختم ننمود و همانگونه که از تصاویر مشخص است، با همکاران دامپزشک خود در بخش خصوصی نیز دیدارهای صمیمانه و نزدیکی داشته اند که امیدواریم سایر مسئولین نیز این رویه را الگو قرا دهند و دید و بازدیدشان به عالی مقامان ختم نشود. یک دیدار کوچک با یک همکار ممکن است کمی وقت شما را بگیرد، ولی همچنین ممکن است که مشکلاتی را حل نموده و شما را نیز از لحاظ روحی اغناء خواهد نمود، پس این لطف را حداقل به خاطر خودتان هم که شده در حق دیگران روا دارید و از رئیس سازمان نظام الگو برداری کنید، چرا که نه تنها زشت نیست بلکه بسیار بسیار پسندیده است.

 جامعه دامپزشکان ایران:

این هفته نیز خبر قابل ذکری نبود.

 

توضیح حکیم مهر:

به اطلاع کلیه خوانندگان ارجمند می رساند، مطالب مطرح شده در این بخش، نظر شخصی نویسنده بوده و موضع رسمی حکیم مهر محسوب نمی گردد.

 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
با تشکر از مطالبتون جناب دکتر یک گریزی به گذشته میکنم،
اگر به دورانی که سازمان دامپزشکی به دنبال تاسیس نظام بود برگردیم یک نکته ای وجود داره که 20 سال پیش در آن زمان مدیران دولتی، خصوصی ها رو محل بهشون نمیدادند و اجازه عرض اندام نداشتند، الان برعکس شده خصوصی ها برای دولتی ها تعیین تکلیف میکنند، استارت تشکیل سازمان نظام در زمان خودش بسیار عالی بود ولی در زمان به انحراف رفت...

در مورد خصوصی سازی هم جناب اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری که در حرف های خودشون عنوان کردند که رویکرد دولت گسترش خصوصی سازی هستش سیاست نادرستی رو در پیش گرفته اند که به این شکل کشور داغون میکنه، در 2 سال گذشته طرح هایی که دولت موظف بوده تکمیل کنه رو به خصوصی ها انتقال دادند ولی نتیجه اش خوب نبوده، وقتی دولت دست به دامن شرکت های شبیه دولتی و خصوصی میشه، واقعا غیر قابل پیش بینی میشند.
نکته دیگه ای در خصوص اصلاحیه قانون پول شویی عنوان کردند که علامت سوال های زیادی رو در خودش جا داده
پاسخ ها
دکتر گیلگمش
| Germany |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
حد و اندازه خوشحالی اینجانب را از وجود امثال آقای قلاوند و دکتر ایجاب را نمی توانید حدس بزنید وجود این همکاران مشابه سر برآوردن ساقه های جدیدی از جنگلی نابود شده و سوخته است این نسل مطالعه گر و مطالبه گر آینده حرفه دامپزشکی را تضمین خواهد نمود امیدوارم حسادتها به این همکاران فقط تا حد حرف باقی بماند و برایشان آرزوی قلمی فعال دارم
مصطفی قلاوند
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
ممنون جناب دکتر ولی اگر ما مدیرانمون رو با تکنیک های OSINT آشنا کنیم میتونیم هزینه های تصمیم سازی مون رو در آینده کاهش بدیم.
اینجا اطلاعاتی در حاشیه وجود داره که میشه پیدا کرد جناب دکتر
http://hakimemehr.ir/fa/news/31430
مسئول فنی بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
2
جالبه! جناب گیگمش! خبر "حمایت تمام قد رئیس انجمن صنایع خوراک دام از مدیر کل دفتر نظارت" را در نوشته خود منظور کردید ولی هیچ اشاره ای به جنجالی ترین خبر هفته و نامه 10 انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی به ریاست سازمان دامپزشکی در خصوص درخواست لغو بخشنامه دکتر عباسی و اجرای ماده 19 نداشتید !!! مطلب به این مهمی را که فراموش میکنید معلوم است دیگر در مورد ماده 19 حرف و حدیثی برای گفتن ندارید!!!!
پاسخ ها
دکتر گیلگمش
| Germany |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
جناب همکار مسئول فنی بهداشتی (lVl) نام درست بنده گیلگمش است و احیانا اشتباه تایپی اتفاق افتاده با توجه به اینکه بنده خودم مسئول فنی بهداشتی هستم، پرداختن به ماده 19 که محل اصلی گذران زندگی اینجانب می باشد جزو بخش های ثابت نوشتارهایم بوده است که در مطالب قبلی و همین مطلب می توانید آن را مشاهده نمایید، ولی متاسفانه نامه ای که شما به آن اشاره نموده اید ما هم در حد شایعه آنرا شنیده ایم. البته در برخی از سایت ها نیز منتشر گردید، ولی همچنان تا وقتی که بر روی سایت مسئولین فنی قرار نگیرد به آن نمی پردازم، چون دوستان و بزرگان صنف ما دو خاصیت دارند و یا بصورت کلی وجود نامه را تکذیب خواهند نمود و یا فریاد وا اسلاما سرخواهند داد که ما داشتیم زیر پتو یک کارهایی می کردیم که به صلاح نبود علنی شود و ما را در زمره حمایق به حساب خواهند آورد، در حالی که طرف مقابل ما که سعی در باطل نمودن قانون ماده 19 دارد همچون زنگی مست شمشیر آغشته به خون خود را در هوا می رقصاند و ما فکر می کنیم زیر پتو در امانیم. به هر حال دوستان فعلا رئیسند و سیاست ها برعهده ایشان است ولی مطمئنا هر تصمیمی که همکاران بگیرند درست یا غلط ما کنارشان ایستاده ایم، هرچند ممکن است سیاست هایشان را نپسندیم.
من هر هفته به ماده 19 می پردازم شما چطور همکار مسئول فنی بهداشتی کاش از نوشته ها و اقدامات خود می نوشتید تا ما هم آگاه باشیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
man in tarafe donya daram khabaraye hamkara ro mikhonam joz dargiri ba ham dige chizi nemibinam , harfaton ro yeki konid va mohkam berid jelo az chi mitarsid
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
به عنوان دامپزشک بخش خصوصی و عضو کوچک از جامعه ارزشمند دامپزشکان این حوزه با تمام وجود قدردان زحمات ارزشمند مسئولین حکیم مهر عزیز و نیز دانشمندان حساس و پیگیر چون جناب دکتر قلاوند و گیلگمش هستم و خدا را از بابت حضور پر رنگشان شاکرم و از خداوند آرزوی توفیق روز افزون و سلامتی برای ایشان دارم
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
همکاران اگر واقعا بخواهیم مشکل حل بشه به مشارکت جمعی نیاز هست هرچند که بزرگترهای این صنف باید مشکلات رو حداقل ببینند و تامل کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
با تشكر از همه همكاران فعال در حوزه دامپزشكي چه خصوصي و چه دولتي و دوستاني كه در عرصه خبر دستي و تلاشي دارند اميدوارم هر چه كه پيش تر مي رويم در گفتار و نوشتار خود رنگ استدلال علمي و فني را بيشتر و انتقادهاي بي اساس كمتر شود يكي از اين راهكارها اين است كه دوستاني كه مي خواهند در زمينه خبر فعاليت كنند بايد اطلاعات علمي خود را در زمينه حرفه و اطلاعات فني خود را در زمينه اتفاق مورد تحليل افزايش دهند .بسياري از دوستان صرفاً به انتقاد و واكنش در برابر رخداد مي پردازند ليكن چون فرمايشات آنها مبناي علمي و فني ندارند در ديد سازمانهاي ناظر و تحليلگر اجتماعي صرفاً در حد يك نق زدن و ترور شخصيت از افراد و يا يك واكنش ساده لوحانه به نظر مي رسد لذا در صورتي كه هدف اين هست كه در اين سايت وقايع دامپزشكي به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و از آن ميان راهكارهاي بهتر براي مديريت رخدادهاي آتي بدست بيايد تا آسيب هاي صنفي و صنعت هاي تحت پوشش كاسته شود علمي كردن ديدگاه ها و تسلط بر روند اجراي امور در سازمانهاي دامپزشكي و نظام دامپزشكي ، جامه دامپزشكي ، دانشكده ها ، وزارتخانه هاي ذيربط ، وزارت خانه هاي همكار مانند وزارت بهداشت ، وزارت كشور و... وهمچنين آگاهي از قوانين و دستورالعمل هاي كشور و جهان در حوزه هاي مورد بحث مي باشد ولي باز هم نمي توان كار را تعطيل كرد كه همه به درجه اي از اين آگاهي ها برسند ولي مي توان در اين راستا حركت كرد لذا آيندهاي را اميد ديدار دارم كه در آن هر گاه سايتي را مرور كني ويا جريدهاي را مطالعه كني سخن از وجاهت علمي و فني و تاثير مثبت اين حرفه بر صنعت بهداشت و اجتماع باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
سلام چرا سازمان آنتی ژن های H5N8 و یا H5 را در اختیار ادارات کل استان ها به منظور بررسی سرولوژی آنفلوآنزا قرار نمی دهد؟
نظر شما
ادامه