
حکیم مهر - شیلات و آبزیان، یکی از زیربخشهای مهم بخش کشاورزی محسوب میشود که در آموزشهای دامپزشکی، چندان توجهی به این مبحث نشده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: دامپزشکان در زمینه درمان و بهداشت آبزیان، چندان مهارتی نداشته و در مقایسه با علومی که در ارتباط با دیگر حیوانات میآموزند، ضعف دارند.
«دکتر هومن رحمتی» با اشاره به اینکه تعداد واحدهای درسی دامپزشکی در خصوص آبزیان از شش واحد تجاوز نمیکند، افزود: در ماهیان زینتی وضعیت بدتر است و عملا واحدی برای این منظور در دانشگاهها تدریس نمیشود. بنابراین دروس مربوط به آبزیان، تنها در عرصه ماهیان خوراکی بوده و آن هم منطقه بسیار محدودی را در بر میگیرد. ضمن اینکه سیستمهای پرورشی مانند ماهی در قفس که امروز بسیار پیشرفته شده است، در مباحث درسی دانشگاه دیده نمیشود.
به گفته وی، این در حالی است که تمام روشهای آبزیپروری، راهکارهای درمانی خاص خود را داشته و یک دامپزشک برای این منظور باید از روشهای پرورشی نیز مطلع باشد، بنابراین لزوم تشکیل دورههای آموزشی برای آن دسته از همکارانی که قصد ورود به حوزه درمانی و بهداشتی آبزیان را دارند، بسیار ضروری به نظر میرسد. البته در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور، به صورت جسته و گریخته این دورهها را برگزار میکند، اما نه تنها باید تعداد آنها افزایش یابد، بلکه بهتر است گذراندن آن برای دامپزشکانی که میخواهند کلینیک آبزیان را تاسیس کنند، اجباری باشد.
رحمتی، با بیان اینکه رویکرد ایجاد کلینیک تخصصی آبزیان در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، اظهار کرد: کشورهایی مانند نروژ، بیشتر در بخش پیشگیری فعالیت دارند، در حالی که آمریکا مثلا برای آکواریومهای بزرگ خود تیمی از دامپزشکان را به استخدام خود در آورده که مرتب شرایط محیطی را پایش میکنند. در ایران نیز احداث کلینیک، استان به استان فرق میکند. به عنوان مثال، در چهار محال و بختیاری که بیشترین تولید قزلآلا را به خود اختصاص داده، احداث کلینیکهایی لازم است که به طور عمده در این زمینه فعالیت کنند. یا در استان خوزستان که بیشتر ماهیان گرمابی را پرورش میدهد، وجود کلینیکهای مربوط به آن ضروری است. این موضوع در مورد محلات یا کاشان که ماهیان زینتی را پرورش میدهند و همچنین بندرعباس که تولید میگوی قابل توجهی دارد، نیز صدق میکند. بنابراین الگوها بسیار متفاوت بوده و بسته به منطقه، تغییر خواهد کرد.
این استاد دانشگاه، ادامه داد: در جلسهای که هفته گذشته با حضور مسئولان دامپزشکی برای این منظور برگزار شد، پیشنهادهایی ارائه دادند که هنوز به جمعبندی نهایی نرسیده است. اما یکی از مهمترین آنها ایجاد مجتمعهای مربوط به بهداشت و درمان آبزیان بود که شامل کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه تخصصی است. زیرا در کنار کلینیک، وجود آزمایشگاه همکار لازم است و از آنجا که این بخش در عرصه آبزیان صرفه اقتصادی قابل توجهی ندارد، بخش خصوصی کمتر در این زمینه ورود کرده است. به همین دلیل، ایجاد مجتمعهای ویژه با توجه به شرایط موجود، منطقی به نظر میرسد.
رحمتی با بیان اینکه شاید تعداد دامپزشکان متخصص در درمان آبزیان از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند، گفت: حتی در نمونهبرداری و ارسال آن به آزمایشگاه در بخش آبزیان، نقطه ضعف بسیاری وجود دارد که کمتر دامپزشکی میتواند آن را رعایت کند، به همین دلیل بیشتر نمونههای آبزیان به جواب ختم نمیشوند. این در حالی است که همین دامپزشکان در ارتباط با حیوانات دیگر، به راحتی در تشخیص، نمونهبرداری و درمان آنها موفق میشوند.
وی در پایان افزود: مسئولان دامپزشکی بر حمایت از متخصصانی که قصد احداث کلینیکهای آبزیان را داشته باشند، تاکید کرده و روند آن را برای متقاضیان تسهیل خواهند کرد.
متاسفانه مشکلات در چارت وزارت علوم هست و برخی اساتید که عملی و علمی دوست ندارن دانشجویان یاد بگیرند ، و مشکل بعدی هم در ناهماهنگی شیلات و دامپزشکی هست، مشکل بعدی کم بودن واحد های اموزشی ابزیان هست جناب دکتر ...
بنده به عنوان یک متخصص بهداشت و بیماری های ابزیان ، درخواست تغییر در چارچوب اموزشی دوره دکتری تخصصی بهداشت و بیماری های ابزیان ، و همچنین افزایش واحد های دکتری عمومی و توجه ویژه به درس بیماری های ابزیان و فراوردههای دریایی و ابزی می باشم ، همچنین از زحمات استاد بزرگوار همچون جناب دکتر کاظم عبدی ، دکتر حقیقی ، دکتر قربانزاده در اداره دامپزشکی و دفتر ابزیان و اساتید بزرگوار دانشگاه تهران ، جناب دکتر سلطانی ، موسوی .... دارم
هیچ دامپزشکی نمیتونه صرفا ازدل دانشگاه ویاموسسه تحقیقاتی،واردعمل بشه ودرفیلدآبزیان اقدام به درمان بکنه.متاسفانه این باورغلط درمتخصصین ماهم وجودداره وصرفاباالفاظ زیبامانندتاسیس کلینیک سعی درحل مشکل دارند.ولی باکدام تجربه عملی؟... قبل ازهرچیزی بایدمسئولیت پذیری دربحث درمان آبزیان وجودداشته باشه وصرفامطالعه کنب ومقالات مرتبط،دردی را درمان نخواهدکرد.
به استحضار متخصصان و علاقه مندان به کار های کلنیکی در امور آبزیان می رساند که استان زنجان بیش از ۶۰۰ واجد مزرعه پرورش ماهیان سردابی دارد که زمینه فعالیتی مناسبی است. . در خدمتتان هستیم
البته دكتر حاج كاظمي اين مورد را در نظر بگيرند كه پرورش دهندگان استقبالي از ويزيت نشان نمي دهند و دليل آن ويزيت از راه دور همكاران داروخانه دار مي باشد طوريكه علاوه بر ........... همكاران كلينيسين پيش پرورش دهندگان، داروهاي نزديك تاريخ منقضي خود را .......... مي كنند و موقعيكه دارو جواب نمي دهد ساير علل را منجمله خوراك آلوده را بهانه مي كنند.ذكر اين نكته ضروري است كه اكثر پرورش دهندگان از سواد كمتري برخوردار هستند
بنام خدا
اتفاقا یکی از دلایل اصلی این که دامپزشکان در بخش درمان آبزیان سواد کافی ندارند، نداشتن تجره کافی اساتید آبزیان در بحث درمان می باشد. فقط مطالب تکراری بصورت تئوری ارائه میدن .
وقتی متخصصین بهداشت و بیماری های آبزیان که بیس شیلاتی داشته اند (دامپزشک نبوده اند) با گذراندن حداقل 100 واحد مرتبط با آبزیان یا محیط زیست آنها، اجازه فعالیت درمانی ندارند انتظاری بیش از این نمی توان داشت. متاسفانه انحصارطلبی ....... دامپزشکان در اعطای شماره نظام و عضویت، حق شیلاتی ها را پایمال کرده است اما امکان تغییر در این سیستم میسر نیست.