کد خبر: ۴۵۲۰۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

خبر خیلی کوتاه و تکان دهنده بود… سوزاندن دستکم ۳۰۰ سگ در زمین های اطراف اهواز! فعالین حمایت از حیوانات می گویند کار شهرداری اهواز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصر جنوب، شهرداری این موضوع را رد کرده و گفته است اراضی ای که سگ سوزی در آن اتفاق افتاده در محدوده شهری ما نیست.

اما چه کسی به خود اجازه داده دست به چنین جنایت فجیعی بزند؟ سگ سوزی دسته جمعی!

روزگاری در شهرداری های کشور سگ کشی به صورت سازمان یافته رخ می داد. شهردارانی که حاضر به پرداخت های چندصد میلیونی به شرکت های سگ کش بودند اما حتی فکر عقیم سازی و احداث پناهگاه برای سگ های ولگرد و یا زنده گیری این حیوانات برای آنها خنده دار بود.

بیش از دو سال است که پناهگاه سگ های ولگرد در خوزستان راه افتاده و انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست استان خوزستان با زنده گیری سگ های ولگرد آن ها را به پناهگاه "نیکی” برده و پس از واکسیناسیون و عقیم سازی در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

آمار بالای حیوان گزیدگی در شهرهای خوزستان

به گفته ی رئیس مرکز بهداشت خوزستان سال گذشته ۸۳۰۰ مورد حیوان‌ گزیدگی در شهرهای تابعه علوم پزشکی اهواز رخ داده است.

این مسئول با اشاره به بیماری های ایجاد شده در پی سگ گزیدگی می گوید: گزش سگ به جز بیماری هاری موجب انتقال بیماری‌های دیگری از جمله سالک و کیست هیداتیک می‌شود. در بیماری کیست هیداتیک، کیست‌هایی در قسمت‌های مختف مغز، ریه و کبد ایجاد می‌شود. همچنین علاوه بر انتقال بیماری‌ها وجود گله سگ‌های ولگرد در پارک‌ها آثار مخرب روانی بر جای می‌گذارد.

سلمان زاده با گایه از عدم همکاری شهرداری ها گفته است: هر مورد حیوان‌گزیدگی یک میلیون تومان هزینه بر دوش بخش سلامت می‌گذارد که اگر بخواهیم هزینه کلی موارد حیوان‌گزیدگی در سال گذشته در خوزستان را حساب کنیم مبلغی بیش از ۸ میلیارد تومان می‌شود در صورتی که این مبلغ باید برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان هزینه می‌شد.

شش ماه زندان برای حیوان آزاران

بر اساس آئین نامه سال ۱۳۸۷ وزرات کشور شهرداری های کل کشور وظیفه دارند برای کنترل جمعیت سگ ها و پیشگیری از بیماری های مشترک این موجودات  با انسان سگ های ولگرد را در پناهگاه نگهداری کنند؛ با این حال در بسیاری شهرهای ایران هنوز پناهگاه های سگ های ولگرد با هزینه مردمی و به صورت خیریه اداره می شوند.

همچنین فصل بیست‌وششم بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به تعیین مجازات حیوان‌آزاری پرداخته است.

در ماده ۶۷۹ این قانون می‌خوانیم: «هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌و‌پانصدهزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد».

نفی سگ کشی توسط مراجع

بر اساس استفتائات گرفته شده از مراجع تقلید شیعه به شدت کشتار حیوانات از جمله سگ کشی نفی شده است.

پاسخ آیت الله العظمی بیات زنجانی :  بسمه الله الرحمن الرحیم، با سلام و تحنیت؛ باتوجه به فرمایش حضرت علی (ع) که فرموده اند شما مسوول هستید حتی در مقابل ساختمان ها و بهایم، بنابراین کشتن هر موجود زنده ای به هر بهانه ای مسوولیت آور است؛ در نتیجه اگر حیوانی موذی نباشد و یا با تشخیص کارشناسان امین، موجب مریضی نباشد، کشتن آن جایز نیست. اما اگر در موردی موجب بیماری تشخیص داده شدند، باید حتی الامکان از راه هایی که منجر به کشتن حیوانات نباشد، وارد شد و تلاش کرد که آزار کمتری به آنها رسانده شود. ولی اگر ضرورت اقتضا کند که حیوانی کشته شود، دلیی بر حرمت این عمل نداریم.

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی :  بسمه تعالی، تنها در صورتی این کار جایز است که واقعا احساس خطر از ناحیه آنها شود و راه دیگری جز این نباشد.

با نگاهی به قوانین شرع و کشور و پاسخ علما؛ سگ کشی نه در اسلام و نه در قانون و انسانیت پذیرفتنی نیست.

خوراک جدید ایران هراسان و اسلام هراسان جور شد

همزمانی این اقدام ضد انسانی با موج جدید پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی از سوی رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای اروپایی و ترامپ که چندروز هم پیش قصد پرونده سازی تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران در اروپا را داشته اند قطعا می تواند به سوژه ای علیه کشورمان در این روزهای حساس تبدیل شود.

هرچند که بازرس ویژه استاندار خوزستان از ورود جدی و تشکیل پرونده در این باره خبر داده است. اما قطعا انجام چنین اقدام ضد انسانی فارغ از غیرقانونی بودن می تواند برای چهره ی کشور در دنیا و شعار دولت تدبیر و امید با عنوان اسلام رحمانی منافات جدی داشته باشد.

انتظار می رود یکبار برای همیشه مسئولین استان  با تشکیل کارگروه ویژه معضل زنده گیری سگ های ولگرد را تبدیل به یک الزام و با مسببین این اقدام ضد انسانی هرچه سریع تر برخورد جدی نمایند.

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
1
به کجا رسیدیم؟؟
صد رحمت به هیتلر
کارمند شهرداری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
این زمینهای شهرستان کارون است.متعلق اهواز نیست.
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
1
خدا از مسببانش نمی گذرد.
نادر
|
France
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
1
وقتی رئیس مرکز بهداشت اسم بیماری رو درست نمیدونه (کیست هیداتیک (!؟) و برای اولین بار در جهان کشف کرده که کیست هیداتید با گزدیگی به انسان منتقل میشه و بدون اینکه کشفش رو مقاله کنه میاد اون رو در رسانه های عمومی عنوان می کنه(!)، و وقتی هنوز رئیس بهداشت ما که نگران امنیت روانی مردم هست از عنوان بی اخلاقی «سگ ول گرد» برای نامیدن یه موجودی که داره آزاد زندگی می کنه استفاده می کنه؛ دیگه چی انتظار دارید؟ تو سه خط چهار تا غلط اساسی داشتن ایشون.

به جای این کارای وحشیانه برید بینید چهار تا کشور دیگه که به قول خودتون از ما بهترون هستن برای مقابله با معضل «سگ (!)» چه کار کردن. برید یک کم با آموزه های دینی مأنوس شید ببینید خدا و پیغمبر و امامان در مورد رئوفت با حیوانات چقدر توصیه کردن. ببینید تو فرهنگ ملی ایران از چند هزار سال قبل تا الان چقدر دوست داشتن حیوانات و مهربانی با اونا تاکید شده. ولی شما رو به خدا اینقدر به وجهه دین و مملکت ما آسیب نزنید تو دنیا. هرچقدر هم زحمت بکشیم باز دنیا آخر سر میاد ما رو با یه همچین کارای وحشیانه ای به تیغ تیز قضاوت می کشه. بانیان این کارا رو نه به خاطر بحث حقوق حیوانات، که سر موضوع خیانت به وجهه کشور باید محاکمه کرد.
....................
همکار
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
1
حیوانات بی سرپرست شاید زبان برای دفاع حق خودشون رو نداشته باشن اما خدا نگهدارشون .من خودم شاهد بدبخت شدن یک فردی که همچین کاری رو در مشهد می کرد دیدم ۷۰هزار تومان از شهرداری میگرفت بابت هر لاشه سگی که تحویل میداد .چند سال هم ادامه داد اما بعد یک مدت بچه ش سرطان گرفت وجدانش به درد اومد یا ترسید اما دیگه این کار و نکرد
دامپزشک
|
Germany
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
1
اولا این سگها «ولگرد» نیستند، واقعا تا بحال به بی معنا بودن این کلمه در مورد سگها فکر کردید.چرا هیچوقت نمیگیم مثلا گنجشک ولگرد یا گربه ولگرد یا کلاغ ولگرد، بس کنید بی انصافی و بی رحمی در مورد سگها رو. انسان با خود خواهی تمام، کره زمین رو که متعلق به تمام موجودات هست برای راحتی خودش تغییر داده پس حداقل یاد بگیریم بیش از این موجب آزار و اذیت «سگهای بی پناه» نشیم. یک نگاه به کشور مسلمان و همسایه خودمان ترکیه بکنید ببینید چگونه مردم در کنار این موجود دوست داشتنی زندگی میکنند.کنار خیابان هایشان پر است از ظرف های آب و غذا برای سگ ها و گربه ها. آدم لذت میبرد از انسانیتشان.هیچکس هم گزیده نمیشود. پدر این حیوان را در آورده ایم بعد میگوییم چرا گاز میگیرد...
نظر شما
ادامه