کد خبر: ۵۰۷۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گفته «دهقان بنیانی» در یکی از عملیات‌های کوهستانی وقتی دچار سانحه و از کوه پرت می‌شود بلافاصله سگ وی نیز خود را پرت و برای نجات جان صاحبش تلاش می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شیرازه، ایثار و از خودگذشتگی و تلاش برای نجات سایر انسان‌ها از ویژگی‌های بارز امدادگران هلال‌احمر است. ایثارگرانی که رضایت از زندگی را در کمک به دیگران یافته اند و خشنودی خانوادها هنگام نجات یافتن عزیزانشان را با هیچ چیز دیگری معامله نمی‌کنند. صفحه زندگی این امدادگران پر است از خاطرات تلخ پیدا کردن اجساد و لحظات شیرین نجات سانحه دیدگان که خواندن بخشی از این خاطرات خالی از لطف نیست.

«مهدی دهقانی بنیانی» سرمربی سگ‌های زنده یاب و مسئول آموزش سگ‌‌های زنده یاب هلال‌احمر گفت: قبل از زلزله بم تعداد سگ‌های تربیت شده مخصوص امداد و نجات انگشت‌شمار و در تهران بود اما بعد از زلزله مسئولین به اهمیت تربیت سگ‌های زنده یاب پی بردند و اواخر سال 1385 تحت نظر صلیب سرخ آلمان تعدادی مربی آموزش داده شدند.

او که برگزیده دوره‌های مربی‌گری است و در سال 2016 نیز دوره سرمربی‌گری را در آلمان گذرانده است، اظهار کرد: در حال حاضر 61 مربی و 11 سرمربی در جمعیت هلال احمر کشور مشغول به فعالیت هستند.

دهقانی بنیانی که از کودکی به حیوانات علاقمند بوده است و در زمینه تربیت سگ‌های زنده‌یاب نیز از خود استعداد نشان داده است پس از 15 سال تجربه حالا در این کار خبره و استاد شده و معتقد است کار در هلال احمر کاری مردمی است و باید خیلی علاقه داشته باشی تا با توجه به سختی‌هایی که دارد بتوانی دوام بیاوری.

خوشحالی خانواده‌های نجات یافتگان با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست

سرمربی سگ‌های زنده یاب هلال احمر فارس لحظه نجات جان یک انسان از خطر مرگ را لحظه‌ای شیرین توصیف و اظهار کرد: وقتی عضوی از یک خانواده گم می‌شود و یا گرفتار حادثه‌ای شده است، اعضای خانواده حاضرند تمام زندگیشان را بدهند تا عزیزشان سالم بماند و خوشحالی خانواده‌ها پس از پیدا شدن فرد گمشده یا نجات جان او از حادثه بسیار ارزشمند بوده و با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست.

پرهیز از اقدامات خودسرانه در سوانح

این جوان امدادگر بابت داشتن شغل امدادگری خدا را شاکر است و از هموطنان درخواست دارد که در صورت مفقود و یا دچار حادثه شدن یکی از اعضای خانواده خود همان دقایق اولیه موضوع را به اورژانس و هلال احمر اطلاع دهند تا زمان طلایی برای نجات آنان از دست نرود. همچنین مردم توجه داشته باشند که حین عملیات از هرگونه اقدام خودسرانه‌ای خودداری کنند تا منجر به ایجاد حادثه جدید نشود.

این سرمربی تربیت سگ‌های زنده یاب اظهار کرد: جمعیت هلال احمر ایران در خاورمیانه در زمینه تربیت سگ‌های زنده یاب جایگاه برتری دارد و آمادگی دارد در راستای برنامه صلیب ‌سرخ جهانی در کشورهای همسایه برای تربیت مربی سگ‌های زنده یاب خدمات آموزش حرفه‌ای ارائه دهد.

وی اعلام کرد: سال آینده از بین سرمربی‌های ایرانی سه نفر برای گذراندن دوره‌های آموزشی سگ رهیاب که می‌توانند از طریق بو کردن لباس شخص گمشده رد او را پیدا کنند به کشور آلمان اعزام می‌شوند.

دهقان بنیانی با بیان اینکه اکنون 72 مربی سگ زنده یاب در کشور وجود دارد که هر کدام از آنان تربیت و آموزش یک قلاده سگ را برعهده دارند، گفت: براساس استانداردهای بین المللی هر مربی تنها می تواند با یك سگ زنده یاب تمرین كند و ماموریت انجام دهد و هر سگ زنده یاب نیز از ابتدای آموزش ها كه اغلب از دو الی سه ماهگی سگ شروع می شود تا پایان عمر كاری خود كه حدود 9 سال است تنها با یك مربی آموزش می بیند و عملیات انجام خواهد داد.

وی افزود: نژاد اغلب سگ های زنده یاب به دلیل بهره هوشی و آموزش پذیری بیشتر ژرمن شپرد است؛ آموزش به سگ های زنده یاب حدود 2سال زمان می برد و هزینه نگهداری هرقلاده سگ روزی بیش از 60 هزار تومان است.

سگ زنده‌یابی که جان مربی خود را نجات داد

این امدادگر جوان با کمک سگ زنده‌یابی که تربیت کرده است تاکنون جان بسیاری از افراد از جمله یک پیرمرد که دچار آلزایمر بوده را نجات داده است. در این حادثه پیرمرد پس از گم شدن در شهرک آرین بر اثر ضعف در گوشه‌ای از یک ساختمان نیمه‌کاره افتاده بود که امدادگران پس از دو روز او را پیدا کرده و به نیروهای اورژانس تحویل می‌دهند و خوشبختانه زنده می‌ماند.

اما این سگ زنده یاب دو بار نیز برای نجات جان مربی خود تلاش کرده و او را از گرفتاری در حادثه نجات داده و ثابت کرده است که سگ‌ها وفادار و قدرشناس هستند! به گفته دهقان بنیانی در یکی از عملیات‌های کوهستانی وقتی دچار سانحه و از کوه پرت می‌شود بلافاصله سگ وی نیز خود را پرت و برای نجات جان صاحبش تلاش می‌کند.

این امدادگر جوان که مربی امداد کوهستانی نیز هست و آموزش‌های نجات در سیلاب را نیز گذرانده است، ادامه می‌دهد: سگ زنده‌یاب من یک بار دیگر جانم را نجات داد و زمانی بود که در حادثه ای دو برادر در کنار رودخانه‌ای در سیاخ دارنگون که مشغول شستن فرش بوده‌اند غرق می‌شوند؛ با امدادگران در کنار رودخانه مشغول جستجو بودیم که یکدفعه زیر پای من خالی و در حال غرق شدن بودم که سگم به آب زد و توانستم با گرفتن قلاده‌اش خودم را نجات دهم.

دهقان بنیانی با کمک سگ تربیت شده خود پیدا کردن یکی از اجساد حادثه سیل فروردین ماه سال جاری شیراز که در گوشه ای از خانه خالی از سکنه گیر افتاده بود را نیز در کارنامه دارد.

اجرای طرح تربیت سگ‌های داوطلب خانگی در انتظار تصمیم مجلس

وی در پاسخ به سوالی درخصوص درخواست برخی افراد مبنی بر گرفتن مجوز برای تربیت و آموزش سگ‌های شخصی خود گفت: طرح سگ‌های داوطلب خانگی تدوین شده و در سازمان هلال احمر تصویب شده است و برای تصویب به مجلس فرستاده شده که در این طرح تمام جوانب کار دیده شده و در تفاهم‌نامه ای که با صاحبان سگ‌ها بسته می‌شود آموزش به شرطی انجام می‌شود که فرد در مواقع نیاز سگ را در اختیار هلال احمر بگذارد و از فروش آن نیز خودداری نماید.

این مربی سگ‌های زنده یاب اظهار تاسف کرد که برخی برخلاف قوانین پلیس، سگ را آزادانه در ماشین قرار می‌دهند که منجر به حوادث زیادی شده است و یا کیسه زباله مخصوص سگ را به همراه خود بیرون نمی‌برند و صحنه‌های ناخوشایندی را در انظار عمومی ایجاد می‌کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضاکدخدای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
بسیار عالی
سگها بهترین و وفادارترین حیوانات هستن ک رابطه دوستانه با انسان دارن
نظر شما
ادامه