سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اظهارات اخیر در
مورد سلامت شیر غیرمنطقی بود، گفت: شیر تولیدی در کشور ما سالمتر از تولید اروپا
است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس،
دیروز «عباس کشاورز» در همایش صنایع لبنیات که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار
شد، با بیان این مطلب که شیر تولیدی در کشور ما به دلیل استانداردهای سختگیرانهای
که در نظر میگیرند سالمتر از تولید اروپا است، گفت: متأسفانه اخیراً برخی
اظهارات غیرمنطقی و غیرعلمی در این زمینه مطرح کردهاند، که صحت ندارد.
به گزارش فارس اخیراً یک کارشناس در برنامه سیما اعلام کرد
که شیر تولیدی در کشور بیش از حد استاندارد آفلاتوکسین دارد و این ماده سمی و
سرطانزا است.
کشاورز در ادامه صحبتها با بیان اینکه 45 سال است در حوزه
کشاورزی فعالیت کرده و در 30 سال اخیر مسوولیتهایی داشته است، گفت: استانداردهای
ما به ویژه در مورد شیر خیلی سختگیرانهتر از اروپا است و مفهوم آن این است که شیر
تولیدی ما سالمتر از اروپا است.
وی گفت: حتی در مورد گندم نیز که دو برابر اروپاییها مصرف
داریم، استانداردهای ما 3.5 برابر سختگیرانهتر از آنها است.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد که صنایع لبنی باید
سخنگو برای خود داشته باشند و اجازه ندهند این صنعت بزرگ را برخی زیر سؤال ببرند.
وی این را هم گفت که ظاهرا مسؤولان بخش کشاورزی هم مثل خود
کشاورزان خیلی ساده فکر میکنند و انتظار دارند از این بخش، تنها زحمتش باید نصیب
آنها شود.
کشاورز در عین حال لبنیات سنتی و شیر فلّهای را در کشور به
عنوان یک عارضه بزرگ خواند و گفت: تولید شیر باید به سمت صنعتی شدن برود و برای
شیرهای فلهای هم باید فکری کرد.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین سرانه مصرف پایین شیر را
دغدغه بزرگی عنوان کرد و گفت:مصرف شیر کشور 80 لیتر اعلام میشود، اما نیاز جامعه
نیمهکهنسال کشور ما مصرف بیشتری را میطلبد.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به شفافسازی نرخ ارز تأکید کرد و
گفت: بالا رفتن قیمت ارز که تا حدودی نرخ را به سطح واقعی خود رسانده، برای
کشاورزی مفید خواند.
کشاورز با مقایسه شرایط فعلی با دهه 60 اظهار کرد: سرانه
مصرف در آن زمان عدد قابل توجهی نبود و اکنون وضعیت بهتر شده است و طی 8 سال گذشته
وارد تجارت محصولات لبنی شدهایم.
وی تأکید کرد که صنایع لبنی باید به سمت بازارهای پولدارتر
بروند و صادرات خود را افزایش دهند.
کشاورز همچنین توصیه کرد که این صنعت بزرگ باید بخش توسعه و
پژوهش داشته باشد، ضمن اینکه با تولیدکنندگان به صورت برد برد مذاکره کنند و
بازارهای جدیدی را برای محصولاتشان شناسایی کنند.