کد خبر: ۵۵۳۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

یک دامپزشک حیات وحش با تاکید بر اینکه کروناویروس در بین حیوانات سراسر جهان شایع است، گفت: در حال حاضر لازم است تمام حیواناتی که از کشورهای مختلف چه به عنوان حیوان خانگی و چه به عنوان مصرف خوراکی وارد کشور می‌شوند از نظر وضعیت سلامتی به طور دقیق بررسی شوند ضمن اینکه روستاییانی که با حیوانات اهلی سر و کار دارند نیز باید نسبت بروز مشکلات تنفسی و سرماخوردگی در حیوانات خود حساس‌ باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از نامه نیوز، «دکتر پیمان محمدزاده»  ضمن بیان اینکه کروناویروس نام یک خانواده ویروسی است که سبب بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های معده و روده در انسان می‌شود، اظهار کرد: طبیعت این ویروس به گونه‌ای است که سبب ایجاد پاندمی می‌شود یعنی به سرعت گسترش پیدا و کل یک منطقه را درگیر می‌کند. این ویروس همچنین می‌تواند سبب مشکلات تنفسی و گوارشی در حیوانات شود. 

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه ۲۰۰ گونه از کروناویروس وجود دارد که می‌تواند سبب ایجاد بیماری در حیوانات شود، تصریح کرد: سکانس ژنی کروناویروس جدید را با ۲۰۰ ویروس مقایسه کرده‌اند و دریافته‌اند که این ویروس مرتبط با خفاش‌هاست البته سایر حیوانات مانند شتر، مار، انواع ماکیان، جوندگان، پرندگان، بوقلمون، حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند، خوک و خوکچه هندی نسبت به این ویروس بسیار حساس هستند.

محمدزاده افزود: کروناویروس می‌تواند در میزبان‌های طبیعی خود مانند خفاش، خوک یا پرندگان عفونت‌های پایدار و دائمی ایجاد کند. تاکنون دو گروه ویروسی از کروناویروس‌ها شناسایی شده است که یکی از آن‌ها ۴۳OC و دیگری ۲۲۹E است. عامل تمام بیماری‌های کرونا ویروس در این دو گروه آنتی‌ژنی است. در حال حاضر گروه سومی از این ویروس به نام برونشیت عفونی مرغ‌ها وجود دارد که احتمال می‌رود کروناویروس جدید در بدن خفاش‌ها از این دسته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه کروناویروس در بین حیوانات سراسر جهان شایع است و به ندرت ممکن است که تکامل پیدا کند و سبب آلوده شدن انسان شود، گفت: بازار خرید و فروش حیوانات زنده متهم اصلی شیوع این بیماری بین انسان‌ها هستند.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه کروناویروس می‌تواند بین حیوانات منتقل شود، تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز و کنترل ما روی انسان‌هایی است که از کشورهای مختلف به ویژه چین وارد کشور ما می‌شوند درحالیکه لازم است انواع حیوانات از جمله پت‌هایی که از کشور چین یا سایر کشورهای آلوده به این بیماری وارد کشور ما می‌شوند به طور دقیق کنترل شوند. در حال حاضر منبع انتقال این بیماری فقط کشور چین نیست و لازم است اگر حیواناتی به منظور مصرف خوراکی از کشورهای دیگر به ایران منتقل می‌شوند از نظر سلامت بررسی شوند.

محمدزاده در پایان تاکید کرد: تماس با حیواناتی که علائم بیماری‌های تنفسی و آلرژی را دارند باید قطع شوند، به ویژه روستاییانی که با حیوانات اهلی سر و کار دارند باید نسبت بروز مشکلات تنفسی و سرماخوردگی در حیوانات خود حساس‌تر باشند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
4
0
سلام چرا واکسن های دامی به ویژه اگالاکسی و انترو توکسمی اینقدر کمیاب شده؟
نظر شما
ادامه