کد خبر: ۶۳۴۹۵

سرپرست شبکه دامپزشکی فردوس گفت: وجود بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان و علاقه روز افزون به نگهداری از حیوانات خانگی در جامعه نقش دامپزشکی را در جبهه سلامت پر رنگ تر نموده که با اقداماتی پیشگیرانه موجب تضمین سلامت جامعه و کاهش مراجعه کنندگان به مراکز درمانی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی فردوس، «دکتر جواد اسماعیلی» سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس، پیرامون نقش کشتارگاه های دام افزود: کشتارگاه دام به عنوان یکی از ستون‌های اساسی نظارت بهداشتی دامپزشکی می باشد که ضمن پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از دام به انسان، با معدوم سازی فرآورده های خام دامی غیرقابل مصرف و اندام‌های آلوده دامی نقش چشمگیری در قطع چرخه بیماری های انگلی بین دام و سگ‌سانان شده که خود مسبب افزایش سطح بهداشت عمومی و پیرو آن کمک به صنعت دامپروری محسوب می گردد.

اسماعیلی افزود: در صورتی که اصول بهداشتی نگهداری حیوانات خانگی رعایت نشود بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، توکسوپلاسما، سالمونلا، سالک، بیماری های انگلی، قارچی و... می‌تواند سلامت صاحب حیوان و سایر افراد در تماس با حیوان را تهدید نماید.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری هاری مستلزم واکسیناسیون سالانه حیوان و جلوگیری از درگیر شدن با سایر حیوانات بدون صاحب می‌باشد بیان نمود: یکی دیگر از بیماری‌هایی که به عنوان چراغ خاموش سلامت فرد را می‌تواند به خطر اندازد کیست هیداتیک می باشد.

وی تصریح نمود: کیست هیداتیک یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان می باشد که کرم بالغ در روده سگ زندگی می کند و با دفع تخم از طریق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه می‌شود و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و... به دلیل چرا در مزارع و مصرف علوفه آلوده و انسان بر اثر تماس تصادفی و یا مصرف آب و سبزیجات آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتیک مبتلا می گردد که درصورتی که انسان آلایش و فراورده‌های دام آلوده را مصرف کند به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه تشخیص بیماری در انسان سخت می باشد و علائم بیماری در زمانی بروز می کند که کیست بسیار رشد کرده است تصریح نمود: درمان بیماری شامل مصرف داروهای ضد انگل که بعضاً جوابگو نیست و نهایتا جراحی می باشد.

 
نظر شما
ادامه