حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: شرکت اسنپ اعلام کرد «اسنپدکتر» به زودی خدمات دامپزشکی را به سرویسهای خود اضافه میکند و در این خدمت جدید تلاش میشود تا کاربران بتوانند برای درمان بیماریهای حیوانات خانگی خود از پزشکان و متخصصان دامپزشکی مشاورهی آنلاین بگیرند.
این خبر بهانهای شد تا به سراغ معاون برنامهریزی و پشتیبانی نظام دامپزشکی کشور برویم و نظر سازمان را در خصوص این مساله جویا شویم.
«دکتر بهمن جاوید لامعی» در گفتوگو با حکیم مهر تاکید میکند که این اپلیکیشنها نباید چهارچوب مقررات و ضوابط حاکمیتی را بشکنند و وارد خرید و فروش و عرضه واکسن و دارو شوند: «اولا نباید به موضوع توزیع یا فروش دارو، واکسن، مواد بیولوژیک و... به هیچوجه وارد شوند. دوم اینکه حتما دامپزشکان مجاز دارای مجوز، معرفی شده، شناخته شده و تایید شده را در تیم خود به کار گیرند که طبیعتا به معنای استفاده از مراکز پروانهدار است. به طور خلاصه یک اپلیکیشن نمیتواند از افراد فاقد پروانه در این مورد استفاده کند.»
حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از مساله ورود اپلیکیشن اسنپ به خدمات دامپزشکی چیست؟
اسنپ اولین پلتفرمی نیست که به حوزه مشاوره پزشکی، دامپزشکی و... ورود میکند. قبل از اسنپ پلتفرمهای دیگری، هم به شکل سراسری و هم استانی وارد شدند و ما در خصوص آنهایی که قصد ورود به حوزه دامپزشکی داشتند، یک تدبیر ویژه اندیشیدیم و ابلاغ کردیم.
حکیم مهر: چه تدبیری؟
اینکه در مجموع نباید چهارچوب مقررات و ضوابط حاکمیتی را بشکنند و به هیچوجه نباید وارد تجارت، خرید و فروش و عرضه واکسن و دارو شوند. واقعیتی که بعد از انتشار کرونا و محدودیتهایی که به وجود آمده ناشی از آن در کل دنیا وجود دارد، رونق اپلیکیشنهای آنلاین یا مشاورهای غیرحضوری است که در سراسر دنیا هم فعالیت میکنند. این فرایند را به نحوی میتوان یک مساله ناگزیر قلمداد کرد. با توجه به وضعیت امروز که هر از گاهی شرایط قرنطینه، محدودیت تماس، رفت و آمد و... ایجاد میشود، فعالیت این اپلیکیشنها اجتنابناپذیر و مهم این است که این پلتفرمها چند مساله را رعایت کنند و ما پیگیر این مساله هستیم.
حکیم مهر: چه مسائلی را رعایت کنند؟
ورود اسنپ به عرصه دامپزشکی را که من به تازگی شنیدم، اما در مورد پلتفرمهای قبلی، سازمان نظام دامپزشکی ورود کرده و خوشبختانه استارت ساماندهی آنها را زدهایم. به این ترتیب که اولا به موضوع توزیع یا فروش دارو، واکسن، مواد بیولوژیک و... به هیچوجه نشوند، چرا که این مساله به هیچوجه پذیرفته نیست. دوم اینکه حتما افراد مجاز دارای مجوز، معرفی شده، شناخته شده و تایید شده را در تیم خود به کار گیرند که طبیعتا به معنای استفاده از مراکز پروانهدار است. به طور خلاصه یک اپلیکیشن نمیتواند از افراد فاقد پروانه در این مورد استفاده کند.
مورد بعدی این است که این پلتفرمها، تیم یا گروهی که به عنوان مشاور یا کارشناس برای تماس افراد معرفی میشوند، به شکل دائم باید رصد شوند و بایستی حتما افراد دارای مجوز را به کار گیرند که این افراد در حوزه دامپزشکی کلینیسینها یا کسانی هستند که دارای پروانه درمانگاه یا بیمارستان هستند. این اپلیکیشنها میتوانند رابطی برای معرفی نزدیکترین مرکز به آن فرد تماسگیرنده یا معرفی یک مرکز تخصصی مرتبط با نیاز فرد تماس گیرنده باشند.
بنابراین تا جایی که این اپلیکیشنها در حوزه ارتباط دادن متقاضیان و مشتریان با مراکز مجاز و پروانهدار فعالیت میکنند، میتوانیم بگوییم که به نوعی در جهت تسهیل کار و نیازهای مردم حرکت میکنند. به هر حال موضوع جدید بوده و لازم است که مدتی بگذرد و ببینیم اولا تا چه حد استقبال میشود و ثانیا تا چه حد ضوابط و مقررات را رعایت خواهند کرد.
حکیم مهر: یکی از نگرانیها، بحث قیمتشکنی از سوی این اپلیکیشنهاست. چطور میشود با این مساله مبارزه کرد؟
مساله نرخ که طبیعی است که باید رعایت شود. کمااینکه بعید است همکار دارای پروانه بخواهد خیلی پایینتر از آن چیزی که معمول و نرخ کار خودش است، عمل کند. مهم این است که ما از ورود افراد غیرمجاز و فاقد مجوز به حوزه مشاورهها جلوگیری کنیم. در این صورت افراد مجاز طبیعتا کلاس کاری و نرخهای مربوط به خود را رعایت خواهند کرد.
حکیم مهر: آیا از سوی اپلیکیشن اسنپ نظرخواهی یا استعلام درخصوص دامپزشکان از نظام دامپزشکی صورت گرفته است؟
در مورد اسنپ حداقل تا ۲ روز پیش که بنده در جریان هستم، این اتفاق رخ نداده است اما قطعا ما ورود میکنیم، چون قبلا در مورد آن ۲ اپلیکیشن هم به صورت مستقیم این کار را کردیم.
حکیم مهر: دقیقا چه کردید؟
مراکز آنها را بازدید و توانایی سختافزاری مرکز پاسخگویی و ارتباط آنها را از نزدیک ملاحظه کردیم؛ تیم آنها و لیست افرادی را که به ما معرفی کردند، از نزدیک دیدیم و الان نیز در حال بررسی مساله حائز شرایط بودن آنها هستیم، ولی اسنپ هنوز مکاتبهای با ما نداشته است و قطعا ما به این مساله ورود خواهیم کرد.
حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.