کد خبر: ۶۴۳۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

باران شامپانزه معروف باغ وحش ارم است که مدت هاست برای انتقال آن به خارج از کشور کشمکش‌هایی وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «باران» شامپانزه معروف باغ وحش ارم است که در طی سال‌های اخیر سرنوشت او دچار تغییرات زیادی از جمله جدا کردن او از سرپرستش («دکتر ایمان معماریان» دامپزشک باغ وحش ارم)، انتقال او به باغ وحش ارم و نگهداری انفرادی در یک قفس بوده است؛ در بهمن ماه سال ۹۹ باغ وحش ارم و سازمان محیط زیست بنابر دلایلی با انتقال باران به یکی از مراکز معتبر شامپانزه‌ها در خارج از کشور موافقت کرد، اما گویا این موافقت تنها در حد اطلاع رسانی بوده است و همچنان پس از گذشت ماه‌ها این شامپانزه در باغ وحش ارم زندگی می‌کند.

نزدیک به ۴ ماه است که روند انتقال باران به خارج از کشور به طول انجامیده است، این درحالی است که ایمان معماریان دامپزشک در گفتگو با با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی روند انتقال یک گونه حیات وحش به خارج از کشور و مدت زمان آن، اظهار کرد: برای وارد کردن یا انتقال یک حیوان حیات وحش چند مجوز و گواهی سلامت نیاز است تا ثابت کند این گونه قاچاق نیست و  بیماری نیز ندارد.

او در ادامه بیان کرد: دریافت این چند مجوز اگر اشتباه و کار شکنی در آن نباشد، حدود یک ماه طول می‌کشد.

به همین منظور «دکتر شهاب الدین منتظمی» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت باران در اسفندماه سال گذشته اظهار کرد: نامه‌ای از باغ وحش ارم برای انتقال باران به یکی از مراکز نگهداری خارج از کشور به سازمان محیط زیست ارسال شد و تمامی مجوز‌های انتقال باران آماده است.

او در ادامه افزود: هر زمانی که باغ وحش ارم شرایط لازم را داشت، این گونه به خارج از کشور انتقال داده خواهد شد، چراکه انتقال این گونه ساده نیست و شرایط و تمهیدات خاصی را می‌طلبد.

مدیرکل دفتر حفاظت ومدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه انتقال هر گونه‌ای نیاز به مراقبت‌هایی از مبدأ و مقصد دارد، گفت: سلامت حیوان برای ما اهمیت زیادی دارد و بنابراین باید تمامی شرایط انتقال گونه در نظر گرفته شود.

منتظمی درباره انتقال سایر شامپانزه‌ها به خارج از کشور، گفت: هر تصمیمی که ارم برای انتقال هر گونه‌ای داشته باشد، از سوی سازمان محیط زیست مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت انتقال شامپانزه سه ساله، عنوان کرد: تمامی مجوزها و پانسیون منع تجارت گونه‌های در معرض خطر انقراض برای این شامپانزه صادر شده است.

او تشریح کرد: بنابر اعلام باغ وحش ارم قرار شد تا باران به کنیا منتقل شود، البته شرایط انتقال از سوی کشور مبدأ و مقصد به فرآیند بلند مدتی نیاز دارد.

اما همچنان تعلل انتقال این گونه حیات وحش به خارج از کشور بین باغ وحش ارم و سازمان محیط زیست وجود دارد، جالب است بدانید که باغ وحش ارم فضای استانداردی برای نگهداری شامپانزه‌های خود ندارد، همچنین معرفی باران به سایر شامپانزه‌های باغ وحش ارم از نظر کارشناسی درست نخواهد بود و ممکن است که این گونه آسیب ببیند یا تلف شود.

این درحالی است که در تابستان سال گذشته تعداد زیادی از دوستدارن محیط زیست و حیات وحش برای نجات باران و انتقال آن به مرکزی که بتواند با همسالان و همنوعان خودش رشد کند، نامه‌ای را خطاب به محیط زیست در فضای مجازی منتشر کردند و تعداد زیادی آن را امضا کردند، بنابراین انتظار می رود تا هرچه سریع‌تر شرایط انتقال باران به خارج از کشور مهیا شود تا این شامپانزه به سرنوشت تلخ سایر گونه‌های موجود در باغ وحش ارم دچار نشود.




انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
2
4
خیلی جالبه هزاران دانشجو و فارغ التحصیل رشته های گروه دامپزشکی از کاردان تا کارشناس و ارشد و پی اچ دی ها اینده نامعلوم شغلی دارند و از لحاظ قانونی وظیفه مشخص ندارند و این رشته ها اشباع شدن چون از غیر دامپزشکی مثلا شخصی همینطوری با کارشناسی مهندسی پزشکی یا صنایع تصمیم میگیره ارشدش رو بیاد بیوشیمی دامپزشکی یا انگل شناسی دامپزشکی بخونه بعدشم کنکور میده و ازاد یا سراسری شبانه و پردیس یا حتی روزانه قبول میشه و میبینیم که علوم پایه دامپزشکی در ارشد و دکترا داره اشباع میشه .. بعد اینقدر این شامپانزه مهم شده انگاری؟!!! اندکی تامل و تفکر خواهشا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
2
0
فکر کردین اگه به شامپانزه توجه نکنن به شما توجه میکنن . یا انتظار دارید کلا همه کارا رو تعطیل کنن و به یه عده که بدون در نظر گرفتن آینده شغلی رشته انتخاب کردند و ادامه تحصیل دادند توجه کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
این رشته ها خارج از کشور جایی که ما از اونجاها کپی کردیم بازار کار دارند ..قوانین قدیمیه بعد باعث شده دوره عمومی دامپزشکی شبیه معجون های گیاهی داخل عطاری ها از سرفه خشک تا صرع و سرطان رو پوشش بده..دوست عزیز هیچ جای دنیا اینطوری نیس..مثال ساده یه پزشک عمومی (نه یه کارشناسی ارشد معادل چون شما 70 واحد از پزشکان عمومی کمتر درس خوندین) بیاد در کار بهیار و پرستار و کارشناس ازمایشگاه و داروساز و کارشناس تغذیه و ماما دخالت کنه ..خلاقانونی باشه..اونایی که مسول هستن در دامپزشکی همه از جنس شما هستن دی وی ام های ....اگه علوم پایه در نظام نماینده داشت امثال شما از خلاقانونی که هست موج سواری نمیکردین...
نظر شما
ادامه