کد خبر: ۶۴۹۸۳

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان امروز تشنه است و این تشنگی از هورالعظیم گرفته تا چادگان، روستاهای حمیدیه و…. خود را نشان داده است، بی شک این خشکی و بی آبی دامنه وسیع‌تری از فجایع را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «مجتبی یوسفی» در مورد مرگ ماهیان کرخه و شط علی هویزه گفت: از مرگ ماهیان شط علی هویزه تا تشنگی پرندگان کرخه  همگی در سایه سوء مدیریت‌ها از مرز بحران عبور کرده و خود را در حد فاجعه نشان داده است، خشکسالی کشور موضوع غیر قابل انکاری است که در سایه کم آبی خود بیشتر نمایان کرد،  اما جای سوال باقی است این خشکسالی قابل پیش بینی نبود؟ چرا از قبل برای بی آبی و خشکی رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور فکری اساسی صورت نگرفته است؟

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: این خشکسالی ابعاد گسترده‌تری از حیات بشر را در برمی‌گیرد، تا جایی که تهدیدی برای زندگی مردم است که برخی از این خسارات قابل جبران نخواهد بود. خوزستان امروز تشنه است و این تشنگی از«هورالعظیم» گرفته تا چادگان، روستاهای حمیدیه و…. خود را بیشتر نشان داده است. بی شک این خشکی و بی آبی دامنه وسیع‌تری از فجایع  را به دنبال خواهد داشت.

خشکسالی تهدیدی برای امنیت غذایی

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: امروزه شاهد مرگ ماهیان و پرندگان در دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور هستیم که امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کنند.

سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بر شدت ‌گیری این خشکسالی‌ها در کشور دامن زد

عضو کمیسیون عمران  مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بر شدت ‌گیری این خشکسالی‌ها در کشور دامن زد، به فرض مثال اگر قرار بود محصولات آب بری مثل برنج کشت نشود باید کشت جایگزین جای آن قرار می‌گرفت؛ آن هم در شرایط ناخوشایند که معیشت مردم در سختی است، رقم خوردن چنین فجایعی غیر از هزینه حاصلی ندارد، از نبود لبنیات تا گوشت و پروتئین گرفته تا محصولات کشاورزی همگی کمبودهایی هستند که در سایه بی توجهی به محیط زیست در کشور رخ داده است. 

بی آبی‌ها تلف شدن دام‌های موالد را به همراه دارد

وی در ادامه یادآور شد: رشد بی‌نهایت قیمت جو و مشکلات تامین نهاده‌های دامی یک روی دیگر از کمبودها را در کشور رقم زد تا جایی که دامپروران شاهد تلف شدن دام خود و یا مجبور به سلاخی دام مولد و شیرده  خود برای تامین پروتئین مورد نیاز و مقابله با تلف شدن آنها هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بی آبی و کمبود آب از کمبود محصولات کشاورزی شروع شده و امروز خود را در قالب مرگ احشام اهلی رسانده است، مرگ ماهیان شط علی و تلف شدن دام ها خوراکی تنها گوشه ای از سوء مدیریت‌ها  را نشان می‌دهد که تهدیدی برای حیات بشری است.

احیای ارومیه یعنی نوش دارو بعد از مرگ سهراب

یوسفی اظهار کرد: اگر اکوسیستم هورالعظیم و هویزه از بین برود به راحتی باز نمی‌گردد، معضل ریزگردها در استان‌های جنوبی نشات گرفته از همین بی‌توجهی است، آنچه امروز در دریاچه ارومیه شاهد آن هستیم هزینه سنگینی بر دوش دولت گذاشته که حتی با تشکیل ستاد ملی برای احیای ارومیه نمی‌توانیم صد در صد امیدوار به بازگشت دوباره آن باشیم این یعنی نوش دارو بعد از مرگ سهراب!

واردات کالاهای اساسی فرصتی دوباره برای سودجویان است

وی افزود: نابودی محیط زیست یعنی از بین بردن معیشت مردم؛ آنچه امروز شاهد آن هستیم دامن وسیعی از معضلات دیگر را به همراه خواهد داشت. اگر به همین منوال پیش روی کنیم بسیاری از دامپروران مجبور به سلاخی حیوانات موالد خود  به دلیل کمبود آب و نهادهای دامی می‌شوند که باز مجبور به واردات محصولات دامی از کشورهای دیگر می‌شویم،این یعنی فرصت دوباره به سودجویان داخلی!

یوسفی تصریح کرد: امیدوارم مسئولان دولتی در ماه پایانی خدمت خود نام نیکی از خود به جای بگذارند، امروز باید برای تشنگی هور العظیم و اکوسیستم آن تلاش کنیم. متاسفانه با بی توجهی به محیط زیست دامپروی و کشاورزی که می‌توانست خود اقتصادی موالد باشد  تبدیل به یک آدم فقیر شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه آب دچار نگاه بین بخشی شده‌ایم، به جای انجام یک برنامه متوازن به سمت انجام پروژه هایی می‌رویم که سودی ندارد، به فرض مثال زمانی که صنایع آب‌بر را در استان‌های  کویری احداث می‌کنیم بدون شک باید منتظر تبعات آن هم باشیم در صورتی که این نظریه در کل دنیا منسوخ شده است، در تمام دنیا صنایعی که نیازمند آب هستند به کنار دریا منتقل می‌شود. این سیاست‌های اشتباه نتیجه‌ای  جز نابودی محیط زیست و حیات بشر نخواهد داشت.


نظر شما
ادامه