کد خبر: ۶۶۳۶۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
دانشیار بهداشت و بیماری‌های آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سید سعید میرزرگر» افزود: در دانشگاه فضای مدرک‌گرایی یا مقاله‌گرایی نیز وجود دارد و همه کارها را به ارائه مقاله پیوند می‌زنند و جنبه کاربردی در پژوهش‌ها برای حل معضلات کمتر دیده می‌شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «بیشتر رشته‌های ما از جمله رشته دامپزشکی، ارتباط خوبی با صنعت ندارند و دستگاه‌های اجرایی هم در این زمینه همکاری نمی‌کنند»؛ این را دانشیار بهداشت و بیماری‌های آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به حکیم مهر می‌گوید: «متاسفانه سازمان‌های دامپزشکی و شیلات تمایل دارند فعالیت‌ها و پروژه‌هایشان را افراد مرتبط با خودشان انجام دهند. از طرفی در دانشگاه فضای مدرک‌گرایی یا مقاله‌گرایی نیز وجود دارد و همه کارها را به ارائه مقاله پیوند می‌زنند و آنچه که در پژوهش‌ها باید جنبه کاربردی پیدا کند تا معضلات را حل کند، کمتر دیده می‌شود. این مساله نیز خواه یا ناخواه اساتید را به سمتی سوق می‌دهد که از پروژه‌های دانشجویی مقاله استخراج کنند.»

 «دکتر سید سعید میرزرگر» با تاکید بر اینکه در مساله الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت، باید همه جوانب را سنجید، به حکیم مهر می‌گوید: «مساله‌ای که دوستان مخالف بحث ادغام مطرح می‌کنند این است که شاید دامپزشکان پس از ادغام در وزارت بهداشت، در آنجا شهروند درجه یک محسوب نشوند. کمااینکه بعضی برخوردها با دامپزشکی در سال‌های قبل از سوی نمایندگان مجلس و مدیران کشور تاسف‌بار بود. مثلا در بحث اینکه دامپزشکان در حوزه بهداشت عمومی لحاظ شوند یا در بحث محرومیت از مطب نشان دادند که درک درستی از دامپزشکان ندارند و نمی‌خواهند داشته باشند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفا کمی از گذشته خودتان برایمان بگویید.

بنده متولد سال ۱۳۴۲ در شهرستان یزد هستم. در کودکی پدرم که فرهنگی بودند، بنا به مسائل کاری به تهران مهاجرت کردند و من در سال ۶۰ دیپلم ریاضی و فیزیک خود را از دبیرستان خوارزمی شماره ۴ واقع در میدان هفتم تیر تهران گرفتم. آن موقع سال انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها بود و من به انجام خدمت سربازی پرداختم. در ادامه رشته‌های ریاضی و پزشکی دانشگاه‌ها باز شدند و خیلی از دوستان من در سال ۶۱ کنکور پزشکی دادند و قبول شدند و الان هم متخصص هستند. من در سال ۶۲ کنکور مهندسی دادم و در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران پذیرفته شدم. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که علاقه‌ای به دروس ریاضی و مهندسی ندارم، لذا بعد از حدود ۳ ترم، انصراف دادم و خدمت سربازی را تمام کردم. سال ۶۵ دوباره کنکور پزشکی دادم و در رشته دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران قبول شدم.

حکیم مهر: آیا به دامپزشکی علاقه‌مند بودید؟

این طبیعی است که هر کس در شاخه پزشکی امتحان می‌دهد، علاقه اول او پزشکی باشد. خب، من هم پزشکی را دوست داشتم اما نه به آن شکل. به هر حال قسمت من این بود که بعد از چند انتخاب رشته پزشکی در تهران و شهرستان، در دامپزشکی تهران پذیرفته شوم. البته رشته دامپزشکی را فقط در شهر تهران زده بودم که قبول هم شدم.

حکیم مهر: آیا شناختی هم از رشته دامپزشکی داشتید؟

بدون ذهنیت هم نبودم. کمااینکه خواهر من در سال ۵۷ در رشته دامپزشکی قبول شده بودند و البته تغییر رشته دادند و به پزشکی رفتند. از خویشاوندان هم یک خانم و آقای دامپزشک داشتیم و لذا ذهنیت بدی نسبت به رشته دامپزشکی نداشتم. بعضی از آشنایان نیز آزمایشگاه پزشکی داشتند و در خلال تعریف‌های آنان، با توجه به علاقه‌ام به علوم زیستی و طبیعی، به دامپزشکی هم گرایش پیدا کرده بودم. در نهایت در سال ۶۵ که دوران جنگ بود وارد این رشته شدم. به علت معادل‌سازی تعدادی از واحدها از رشته قبلی، یک ترم از سایر هم‌کلاسی‌ها جلو افتادم و در سال ۷۱ شاید اولین یا دومین فارغ‌التحصیل ورودی خودمان یا به قول استاد بازرگانی دانش‌آموخته ورودی ۶۵ بودم. در دوره ما موقعیت شغلی زیاد بود و من هنوز تصمیم قطعی نگرفته بودم که برای استخدام به کجا بروم. خیلی از دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی مثل وزارت کشاورزی و موسسه رازی بورس می‌کردند اما من علاقه‌ای به این مسائل نداشتم و می‌خواستم برای سرنوشت خودم راحت‌تر تصمیم‌گیری کنم.

حکیم مهر: در نهایت چه کردید؟

به طور کلی علاقه و روحیه انجام کار کلینیکی نداشتم و دلم می‌خواست در محیط دانشگاه و مشغول به تدریس باشم. اواخر سال ۷۰ که هنوز پایان‌نامه من مانده بود، گروه بهداشت بیماری‌های آبزیان که مرحوم دکتر مخیر آن را بنیان‌گذاری کرده بودند، آگهی استخدام منتشر کردند. آن زمان دکتر سلطانی مربی بودند و خانم دکتر حدادی، دکتر شفیعی‌پور و بنده می‌توانستیم با دکترای عمومی به‌عنوان مربی استخدام شویم. مراحل گزینش طی شد و من و آقای دکتر ابراهیم‌زاده که هم‌کلاس بودیم، پذیرفته شدیم. حدود ۲ سال در آنجا مربی بودم و بعد که دوره تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان با همت دکتر مخیر راه‌اندازی شد، بنده، دکتر موسوی که با هم همکار بودیم، دکتر مسعود ستاری از دانشگاه گیلان، دکتر حاجی مرادلو و دکتر شاهسون اولین ورودی‌های دوره دستیاری بهداشت بیماری‌های آبزیان بودیم.

حکیم مهر: چه سالی فارغ‌التحصیل شدید؟

تخصص من حدود ۴ سال طول کشید و در سال ۷۷ به‌عنوان استادیار در دانشکده مشغول کارهای تدریس و پژوهش و اجرا شدم تا الان که نزدیک بازنشستگی من است.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی چیست؟

یکی از مشکلات عام برای حوزه پژوهش در همه رشته‌ها بحث بی‌پولی است. در حال حاضر کمبود بودجه‌های تحقیقاتی و پژوهشی به یک معضل تبدیل شده است که علت آن هم بها ندادن دستگاه‌های اجرایی و مسئولین به بحث پژوهش در دانشگاه‌ها و همچنین عدم ارائه امکانات و بودجه به دانشگاه است. بسیاری از مواد شیمیایی، امکانات و دستگاه‌ها باید از خارج از کشور بیاید که به دلیل گرانی دلار و مباحث ارزی، مشکلات بیشتر شده است.

مشکل دیگر عدم ارتباط صحیح دانشگاه با صنعت است، کمااینکه بیشتر رشته‌های ما از جمله رشته دامپزشکی، ارتباط خوبی با صنعت ندارند و دستگاه‌های اجرایی هم معمولا خیلی همکاری نمی‌کنند. در مورد رشته ما سازمان‌های دامپزشکی یا شیلات مطرح هستند که متاسفانه تمایل دارند فعالیت‌ها و پروژه‌ها را افراد مرتبط با خودشان انجام دهند. از طرفی در دانشگاه فضای مدرک‌گرایی یا مقاله‌گرایی نیز وجود دارد و همه کارها را به ارائه مقاله پیوند می‌زنند و آنچه که در پژوهش‌ها باید جنبه کاربردی پیدا کند تا معضلات را حل کند، کمتر دیده می‌شود. این مساله نیز خواه یا ناخواه اساتید را به سمتی سوق می‌دهد که از پروژه‌های دانشجویی مقاله استخراج کنند.

مشکل دیگر بی‌رغبتی دانشجویان دوره‌های تخصصی در سال‌های اخیر است که بنا به دلایل مختلفی ایجاد شده و شاید ذکر آن در اینجا لازم نباشد. آنها انگیزه‌ای برای انجام کارهای تحقیقاتی ندارند و وقت، دقت، حوصله و انرژی خود را روی این مباحث نمی‌گذارند و شاید تصور می‌کنند که این کارها روی سرنوشت آنها خیلی تاثیرگذار نیست که این هم به‌نوعی از مشکلات است.

واقعیت این است که در وزارت علوم، دانشکده دامپزشکی علی رغم اینکه ماهیت آن پزشکی است و تحقیقات آن هم به گرایش‌های پزشکی نزدیک است، اما خیلی غریب افتاده است. دانشگاه‌های بزرگ مثل تهران رشته‌های مختلفی مثل رشته‌های مهندسی، رشته‌های علوم انسانی، علوم رفتاری و... که دارند که در این بین، اهمیتی که باید به دامپزشکی داده نمی‌شود. بودجه‌هایی که تخصیص پیدا می‌کند و درک ماهیت کارهای پژوهشی در دامپزشکی، در وزارت علوم و دانشگاه‌هایی که به قول معروف پایه و مادر هستند، احساس نمی‌شود که این هم یکی از مشکلات پژوهش در رشته دامپزشکی است.

حکیم مهر: به نظر شما آیا الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت می‌تواند این مشکلات را حل کند؟

الحاق به وزارت بهداشت از چند بعد قابل بررسی است که یک بعد آن آموزشی است. واقعیت این است که از نظر بعد آموزشی و پژوهشی، هماهنگی و تناسب رشته دامپزشکی با رشته‌های پزشکی خیلی بیشتر و ماهیت آن خیلی به آنها نزدیک‌تر است. از این نظر اگر به وزارت بهداشت برود، به نوعی می‌توان گفت که برای آنها بهتر است. یکی از درگیری‌های دانشکده ما با مدیریت دانشگاه، مربوط به چارت تشکیلاتی است. آنها معتقدند که دانشگاه باید ۳ یا ۴ گروه داشته باشد و همه گروه‌های فعلی در هم ادغام شوند. در حالی که ما معتقد هستیم که اگر یک گروه داخلی داریم، گروه داخلی دام‌های بزرگ از دام‌های کوچک از نظر ماهیت کاری بسیار متفاوت هستند و هر کدام برای خودشان ویژگی‌های خاصی دارند. مثلا امکان ندارد که گروه مامایی دامپزشکی با گروه جراحی ادغام شوند، چرا که مسائل و مشکلات کاری آنها متفاوت است. اما آنها این مسائل را درک نمی‌کنند.

کارهای تحقیقاتی دامپزشکی و پزشکی از نظر مواد و نمونه‌های آزمایشگاهی هزینه‌های بالایی دارد و از این نظر رشته‌های دامپزشکی و پزشکی شباهت دارند اما از نظر دیگر، اگر آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل و جایگاه صنعت یا دستگاه‌های اجرایی مرتبط با دامپزشکی یا تغذیه کننده از دامپزشکی مثل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی یا موسسه شیلات و تحقیقات شیلات در وزارتخانه دیگری باشند، این هم مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کند و طبیعتا آنها می‌خواهند که در چارت سازمانی خود بمانند.

مساله دیگری که دوستان مخالف بحث ادغام مطرح می‌کنند این است که شاید دامپزشکان پس از ادغام در وزارت بهداشت، در آنجا شهروند درجه یک محسوب نشوند، کمااینکه بعضی برخوردها با دامپزشکی در سال‌های قبل ازسوی نمایندگان مجلس و مدیران کشور تاسف‌بار بود. مثلا در بحث اینکه دامپزشکان در حوزه بهداشت عمومی لحاظ شوند یا در بحث محرومیت از مطب نشان دادند که درک درستی از دامپزشکان ندارند و نمی‌خواهند داشته باشند. یا مثلا در بحث تسری حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت و درمان نسبت به وزارت علوم، دامپزشکان تلاش زیادی کردند که بقبولانند که کار ما مانند پزشکان است. در هر صورت در بحث الحاق به وزارت بهداشت، جوانب را باید در نظر داشت و همه اینها را با هم سنجید تا بعد به یک جمع‌بندی برسیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
دکتر رزیدنت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
5
چون پول آتش زدنه، فاندی هم که نداریم
سبزه کار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
4
کاش بیشتر راجع به رشته بهداشت و بیماریهای آبزیان با استاد صحبت میکردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
2
7
اقا کار برای رشته ها نیست چه انگیزه ای می مونه
همه فارغ التحصیلان این رشته سراغ شون بگیرید همه بیکارند یا کار غیر مرتبط دارند انجام می دهند و یا از این کشور رفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
کار هست کارکن نیست، در استان هرمزگان ظرفیت های زیادی برای حوزه بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان وجود دارد لیکن همکاران دانش آموخته دامپزشکی سر رشته ای در این حوزه نداشته و شاید در دانشگاه حتی یکبار میگو رو از نزدیک ندیده باشند، اگر جویای کار در این حوزه هستید تشریف بیارید هرمزگان کار به اندازه کافی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
شما که میگید کار در هرمزگان هست مگه چینیها به شما اجازه میدن که میگو دریا رو صید کنید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
11
کارهای تحقیقاتی در دانشگاه به کام اساتید خواهد بود و دانشجو با این همه هزینه و سختی کمترین امتیاز و بهره رو از انجام این کار خواهد گرفت. بنابراین دلیلی برای انجام این گونه کارها توسط دانشجویان وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
دقیقا. یه پایان نامه کار میکنی چندسال بعد میبینی اسم یه استاد و چندنفر دیگم توش هست.!!! بحث مالیشم به کنار.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
2
9
خوندن تخصص بدون داشتن شغل مرتبط ظلم در حق خودمان و جامعه هست، وقتی که واقعا با همین مدرک عمومی میشه شغل مورد نظر رو داشته باشیم و هیات علمی همی هم دیگه جایی نمیگیره چرا تخصص؟
دکتر کامبیز امجدی گلپایگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
2
8
با سلام و عرض ادب و احترام، ما در استان هرمزگان به شدت کمبود نیروی حاذق در حوزه بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان رو شاهد هستیم به طوری که گاها دانش آموختگان دامپزشکی حتی یک بار میگو رو از نزدیک ندیده و لمس نکردند و هنگامی که مشغول به کار می شوند دچار سرخوردگی می شوند از اساتید محترم دانشگاه خواهش می کنم به دانشجویان آموزش های لازم رو بدن و به فرمایش استاد بزرگوار دانشگاه رو با صنعت پیوند دهند در طول سالها فعالیت بنده در استان هیچگاه از هیچکدام از دانشگاه های کشور از مراکز تکثیر و پرورش آبزیان استان هرمزگان بازدید علمی بعمل نیامده است و از اطلاعات و داده های موجود در استان هیچگونه بهره وری علمی در قالب پایان نامه و مقاله و ... صورت نپذیرفته است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
بنده هم با مدرک دکتری تخصصی بیماری آبزیان تو استان ....... کارشناس طیور هستم
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
بنده در استان هرمزگان زندگی می کنم و یکی از غرفه‌های بازار جدید ماهی را هم اجاره کردم و ساعت ۲ نصف شب می‌رم از اسکله میخرم و صبح می فروشم. اگر منظور از شغل اینه این فروشندگی است نه دامپزشکی. مطلب دوم اینکه لطفأ مکان این شغلهایی که می‌فرمایید را نام ببرید من اولین نفر هستم که برای استخدامی بیام، اصلأ چرا اگر کار فراوانه چند استخدامی اعلام نمی کنید و در همین حکیم مهر منتشر نمی کنید؟ ............. شما یک نفر را می خواهید که با حقوق بخور‌ و نمیر کار کنه خوب نمی کنه. لطفأ آگهی همان شغلها را در خکیم مهر با میزان پایه درامد منتشر کنید تا بقیه اقدام کنند. ممنون
دکتر کامبیز امجدی گلپایگانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
جناب ناشناس ۲۲:۰۳ عزیز، شما اگر به شاخه بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان علاقمند هستید و در آن تبحر دارید با نوشتن یک نامه درخواست که حاوی رزومه شخصی و کاری خودتون هست به نظام دامپزشکی استان مراجعه بفرمایید و مطمئن باشید شغل مرتبط وجود دارد، حقوق آن هم مطابق با تعرفه های اعلامی از سوی نظام دامپزشکی است
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
2
5
سلام.استاد یک سوال داشتم.زمانی که قرار بود تجمع ۱۵ مهر در دانشگاه تهران برگزار شود، .....................
حکیم سانسور نکن.
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
2
بنده باکارشناسی ارشدژنتیک دامداری کارمیکنم با۵۵۰۰،دقیقا انواع بی احترامیهاازدامدارمیبینیم ومیشنویم ولی حامی نداریم خیلی هم حرف بزنیم میگن همین کارشمارویه کارگرهم بلده
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
1
اگر در هرمزگان کار زیاد است چرا دانشگاه ازاد دانشکده تاسیس نمی کند .
نظر شما
ادامه