کد خبر: ۶۷۴۸۹

حکیم مهر: یک قلاده کفتار که به دلیل تصادف با خودرو در جاده‌های کرمانشاه دچار مصدومیت شده بود عصر سه‌شنبه برای پیگیری روند درمان راهی تهران شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، رییس اداره حیاط وحش محیط زیست استان کرمانشاه عصر سه‌شنبه افزود: در روزهای گذشته یک قلاده کفتار بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور قلاجه به اسلام آبادغرب دچار مصدومیت شد.

«فردین الفتی» افزود: پس از عملیات زنده گیری این حیوان، اقدامات لازم به منظور انتقال به کلینیک دامپزشکی و انجام آزمایشات و درمان در مرکز استان انجام شد و حیوان از مرگ نجات پیدا کرد.

وی توضیح داد: پس از عکس برداری مشخص شد که دست کفتار به شدت در چند ناحیه مصدوم شده است که امکان درمان آن در کرمانشاه وجود ندارد از این رو به منظور طی کردن مراحل درمان به تهران منتقل شد.

رییس اداره حیاط وحش محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه، قرار است که این حیوان مورد عمل جراحی قرار گیرد، گفت: کفتار مورد نظر پس از طی مراحل درمانی دوباره به کرمانشاه منتقل می شود تا در زیستگاه خود رهاسازی شود.

الفتی از عموم رانندگان تقاضا کرد هنگام رانندگی به ویژه در شب با سرعت مناسب حرکت کنند تا شاهد چنین حوادث ناگواری برای حیات وحش نباشیم.

گونه در معرض انقراض

کفتار راه‌راه یا کفتار ایرانی که در بخش هایی از خاورمیانه از جمله کوه های زاگرش زندگی می کند، تنها گونه کفتار است که در خارج از آفریقا مشاهده می شود و جزو گونه های در خطر انقراض محسوب می‌شود.

این جانور با توجه به کاهش جمعیت جهانیش به کمتر از ۱۰ هزار کفتار بالغ و کاهش جمعیت طعمه‌هایش در درجه حفاظتی در مرز تهدید قرار گرفته‌ است؛ کفتار راه‌راه در وهله اول لاشه‌خوار است اما برخی از آن‌ها به شکار نیز می‌پردازند. این جانور تک‌همسر است و نر و ماده هر دو در پرورش توله‌ها مشارکت دارند.

قسمت جلویی بدن کفتار بسیار پرقدرت‌تر از قسمت پایانی آن است؛ پاهایی بلند با چهار انگشت در هر پا و وزنی حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم دارد؛ موهای بلندی دارد و رنگ آن‌ در بغل، پاها، و پشت سفید و خاکستری مایل به قهوه‌ای کمرنگ با نوارهای متقاطع سیاه است.

این حیوان در کوه‌های زاگرس معمولا در کنار گرگ‌ها زندگی و از لاشه شکار آنها استفاده می کند، اما در مواردی نیز دست به شکار می زد.

مدارک قابل اعتماد از حمله کفتار به انسان در دست نیست؛ این حیوان معمولا از تماس با انسان می‌ترسد و حتی در مواقعی که مورد حمله قرار گرفته باشند به ندرت دیده شده که برای گاز گرفتن مهاجم تلاش کنند.

تصویر مربوط به یک قلاده کفتار که اردیبهشت ماه امسال در جاده سنقر به کرمانشاه بر اثر تصادف با خودرو تلف شد

به گزارش ایرنا، پیش از این گزارش هایی مبنی بر برخورد پستانداران نادر از جمله خرس، گربه وحشی و کفتار با خودرو در جاده های کرمانشاه گزارش شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

سه منطقه حفاظت شده در استان کرمانشاه شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است، وجود دارد.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج و در مجموع چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار در استان وجود دارد.

در این استان ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۰ گونه پرنده، ۳۳ گونه ماهی، ۳۵ گونه خزنده دوزیست و هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی با هشت هزار گونه نادر وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه