کد خبر: ۷۸۰۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خبر داد:
«محمد عرفانی» افزود: آنچه که برای ما مهم است این است که اداره کل دامپزشکی باید با تمهیدات مناسبی از چنین حوادثی جلوگیری کند که حیوانات از بین نروند ...

حکیم مهر: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: گزارش اداره کل دامپزشکی از خفه شدن یک قلاده ببر 11 ساله بر اثر گیر کردن غذا در گلو خبر میدهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، «محمد عرفانی» گفت: یک قلاده ببر 11 ساله در باغ وحش مشهد تلف شد و علت آن طبق اعلام اداره کل دامپزشکی که وظیفه حفاظت، درمان و نگهداری از حیوانات باغ وحش را دارد و نماینده این اداره کل در باغ وحش مستقر میباشد، خفگی بر اثر گیر کردن گوشت در گلوی ببر اعلام شد.

محمد عرفانی در ادامه بیان داشت: طبق صورتجلسه اداره کل دامپزشکی استان و پس از کالبد شکافی، گزارشی به این اداره کل ارسال شد که طبق آن اعلام شده است: «در بازرسی ظاهری خونریزی از منافذ، ضایعات دهانی، آثار گزش و شکستگی و درگیری و زخم پوستی مشاهده نشد و تنها مورد قابل ذکر مشاهده یک تکه پستان در گلوی حیوان بود که با توجه به بافت نرم آن احتمالا در اثر استفراغ در گلوی این ببر گیر کرده و موجب خفگی آن شده است.»

معاون حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: آنچه که برای ما مهم است این است که اداره کل دامپزشکی با تمهیدات مناسبی از چنین حوادثی جلوگیری کند که حیوانات از بین نروند. مراقبتی در زمینه نحوه غذادهی به حیوانات باغ وحش صورت نگرفته و محیط زیست استان این مسئله را به صورت جدی پیگیری می‌کند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: مسئولیت سلامت حیوانات باغ وحش با سازمان دامپزشکی است و طبق ماده 2 قانون سازمان دامپزشکی کشور‌ مصوب (24/03/1350)، کلمه دام به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبور عسل، کرم، ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و «حیوانات باغ وحش» اطلاق ‌می‌شود و مقصود از کنترل بهداشتی، بازرسی و اقداماتی است که از لحاظ پیشگیری و مبارزه با امراض دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام لازم و ‌ضروری می‌باشد.

محمد عرفانی گفت: مراکز نگهداری حیوانات ملزم هستند که مسئول فنی بهداشتی داشته باشند و در خصوص مسائل بهداشتی و بیماری حیوانات پاسخگو باشند. در صورتی که باغ وحش مشهد قصوری در خصوص تلف شدن این گونه کرده باشد، با عنایت به چالشهای اخیر و کمکاریهای دامپزشک این باغ وحش، بررسی کارشناسی و پیگیریهای قانونی در دستور کار این اداره کل می باشد.

باغ وحش مشهد در کانون توجه رسانه‌ها

باغ وحش مشهد اخیرا نیز بر اثر لاغری شدید یک قلاده شیر نر به نام «ریشا» در رسانه‌ها مطرح شده بود که علت آن نیز بیماری این شیر از سوی دامپزشک مستقر در این مجموعه اعلام شد.

مهر ماه امسال بود که مجموعه فیلمها و تصاویری از حال و روز ناخوش «گربه‌سانان» باغ وحش مشهد در فضای مجازی پخش شد و باز هم پاسخ باغ وحش مشهد و دامپزشک نماینده اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به این تصاویر مساعد بودن حال این گربه‌سانان بود.

جابجایی غیر اصولی چهار قلاده ببر باغ وحش مشهد و تخلف از قوانین و اصول استاندارد جابجایی حیوانات از دیگر اخبار منفی منتشر شده در خصوص عملکرد این مجموعه در مشهد طی یکسال اخیر بوده است.

از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بود که کشف هشت تخته پوست و چهار جمجمه ببر در باغ وحش مشهد که متعلق به ببرهایی بود که هفت قلاده آن سالهای گذشته و یک قلاده نیز فروردین همان سال تلف شده بودند خبرساز شد و توجه دوستداران و متولیان محیط زیست را به این مجموعه جلب کرد.

تلف شدن هفت توله ببر تازه متولد شده در مجموعه باغ وحش مشهد که علت مرگ آنها در ابتدا عفونت تنفسی اعلام و سپس این علت با تشکیک کارشناسان مواجه شد حساسیت‌ها در روند نگهداری از گونه‌های ارزشمند حیوانی را در این مجموعه با نگرانی شدید و حساسیت مضاعف متولیان محیط زیست در سال ۹۸ نیز از دیگر اخبار قابل ذکر است.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری علت مرگ هفت توله ببر موجب نمایان شدن دیگر ابعاد نواقص و مشکلات این مجموعه و ورود جدی متولیان محیط زیست به این پرونده شد که مواردی چون نداشتن مجوز فعالیت، قرار گرفتن در داخل شهر، عدم رعایت فضا و استاندارد محیطی برای گونه‌ها، ضرورت تعدیل گونه‌های جانوری و عدم وجود امکان بهره‌مندی از خدمات اداره کل دامپزشکی به دلیل نداشتن مجوز تنها بخشی از این مشکلات بود.

تعطیلی و پلمب باغ وحش مشهد بخشی از اخبار متعدد مربوط به این مجموعه طی امسال بود که البته با اندکی اغماض و ارائه مهلت‌های متعدد برای اعمال دستورالعمل‌ها و رعایت استانداردها به این مجموعه در جهت حفظ و ماندگاری آن برای فعالیت در چارچوب قانون و استانداردها تلاش شد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
10
تمام باغ وحشهای ایران باید تعطیل بشن
هیچ کدومشون حداقل شرایط نگهداری حیوون رو ندارن
همه ش سهل انگاری و بی توجهی
کارشناس بازنشسته سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
7
همواره محیط زیست کوتاهی و اشتباهات خود را به گردن دامپزشکی و کارشناسان آن می ندازد. در کجای دستورالعمل قید شده است که تغذیه در باغ وحش بر عهده دامپزشک می باشد (اگر دستورالعملی هم باشد) . در ضمن در کجای دنیا قید شده است مدیریت استفراغ هم بر عهده دامپزشک است
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
گل گفتی
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
بابا شماها که عرضه نگهداری حیوونای زبون بسته را ندارید دست از سر اونا بردارید وولشون کنید به دامن طبیعت!!!!!!!
نظر شما
ادامه