کد خبر: ۷۸۰۶۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
جوابیه اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی:
در بخشی از این جوابیه آمده است: اعلام رسانه‌ای این واقعه پس از ۳۰ روز از سوی اداره کل محیط زیست استان به عنوان متولی اطلاع‌رسانی رخدادهای حیات‌وحش با ادبیاتی غیرمعمول، ناشی از عدم اطلاع کافی گزارش‌دهندگان از وظایف خود و وظایف دیگر دستگاه‌ها در حوزه باغ‌وحش می‌باشد ...

حکیم مهر: اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی پس از درج گزارشی از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با یکی از مسئولین محیط زیست استان، جوابیهای در این خصوص صادر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در جوابیه این اداره کل آمده است:

پیرو درج گزارشی با عنوان «یک قلاده ببر در باغ وحش مشهد تلف شد» در مورخه 15 اسفندماه جاری (اینجا) و درج مطالبی نادرست در این گزارش، موارد به شرح زیر اعلام می گردد؛ شایسته است برابر قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن اقدام فرمائید.

در حیطه باغ وحش ها یک متصدی و یک متولی وجود دارد و طبیعتا، متصدی، مالکان باغ وحش ها هستند و همانگونه که در قوانین و وظایف محیط زیست ذکر شده، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی تعیین شده است و برای این منظور نیز دفتر اختصاصی نظارت بر امور حیات وحش در این سازمان ایجاد شده است. و اما در این بین، مسئولیت کنترل امور بهداشتی باغ وحش ها با دامپزشکی می باشد که این مهم با استقرار مسئول فنی بهداشتی به استناد ماده 12 آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی و ماده 34 قانون برنامه ششم توسعه انجام می شود.

مسئول فنی بهداشتی مستقر در باغ وحش، نظارت بر عملیات بهداشتی شامل ضدعفونی، سمپاشی، نظارت بر انجام برنامه های واکسیناسیون و امور قرنطینه ای را انجام می دهد و در مواقع لزوم نسبت به ثبت گزارشات و اطلاع رسانی های لازم به دامپزشکی و محیط زیست اقدام می نماید که در این مورد بلافاصله بعد از وقوع حادثه مسئول فنی بهداشتی مراتب را به دامپزشکی و محیط زیست اعلام کرده و تیمی از دامپزشکی در همان روز به محل باغ وحش مراجعه و نسبت به انجام بررسی های لازم جهت تعیین علت تلف شدن حیوان اقدام نموده اند اما علی رغم اطلاع رسانی به محیط زیست، هیچ نماینده ای از سوی محیط زیست به باغ وحش مراجعه نکرده است (سند اطلاع رسانی مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی موجود است).

و اما علیرغم این اطلاع رسانی به موقع، اعلام رسانه ای این واقعه پس از 30 روز از سوی اداره کل محیط زیست استان به عنوان متولی اطلاع رسانی رخدادهای حیات وحش با ادبیاتی غیرمعمول، ناشی از عدم اطلاع کافی گزارش دهندگان از وظایف خود و وظایف دیگر دستگاه ها در حوزه باغ وحش می باشد.

و اما در خصوص  وظایف دامپزشکی، همانگونه که در قوانین این سازمان آمده است، کنترل و نظارت بهداشتی دام، طیور و آبزیان از جمله باغ وحش ها در حیطه وظایف این سازمان قرار دارد. نگاهی به تاریخچه باغ وحش و نیز بیماری های شایع در منطقه و کشور نشان می دهد که دامپزشکی در حوزه کنترل و نظارت بهداشتی بر بیماری ها به وظایف خود عمل نموده، چنانکه در همه گیری های مختلف از جمله همه گیری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و سایر همه گیری بیماری های دام و طیور در استان، خوشبختانه جمعیت دام و طیور و آبزیان باغ وحش با تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای توسط دامپزشکی مصون مانده و بدون ابتلای به مواردی از بیماریهای فوق، این بحران ها گذرانده شده است.

در خصوص حادثه تلف شدن ببر مذکور، در این رخداد باید بین حادثه و بیماری تفکیک قائل شد که در مورد این ببر این موضوع کاملاً مصداق دارد، چرا که هیچ سابقه بیماری یا علائم دال بر بیماری در این گونه مشاهده نشده و حتی در تعداد زیادی از ببرهای  موجود در باغ وحش هیچگونه علایم بیماری مشاهده نشده است.

 بعد از بررسی های انجام شده، خفگی ناشی از انسداد مجاری تنفسی توسط جسم خارجی محرز شده است که در این خصوص لازم به ذکر است، گربه سانان با توجه به عادت لیسیدن خود و افزایش احتمال ورود مو به دستگاه گوارش در دوره های زمانی، به صورت طبیعی نسبت به برگرداندن غذا جهت خارج کردن این مواد خارجی اقدام می نمایند که به احتمال زیاد در این عارضه طبیعی، ممکن است این انسداد رخ داده باشد. رفلاکس در گربه‌سانان یک امر دفاعی بوده و طبیعی است. طبق مشاهدات کالبدگشایی، غذایی که حیوان خورده بود بقایای آن در معده بود و هنگام برگرداندن غذا قطعه ای از آن وارد مجاری تنفسی حیوان شده و منجر به خفگی و نهایتا تلف شدن حیوان شده است.

در پایان امیدواریم فارغ از هرگونه اظهار نظرهای شتاب زده و غیر فنی، در یک فضای کاملا علمی، قانونی و تعاملی با پیگیری نشست های مشترک و دوره ای از طریق محیط زیست استان به عنوان متولی حیات وحش، اقداماتی اثربخش در راستای صیانت از این گونه های ارزشمند در استان برداشته شود.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
1
2
راست می گه بنده خدا دیگه. این یه حادثه بوده نه بیماری. تازه به گفته دوستان شب اتفاق افتاده. و حیوان آسپیره کرده و به طور مرده پیدا شده. آدم یاد فیلم یه حبه قند می افته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
کارگر مرغداری هر شب چند بار به سالن سر میزنه جوجه ها رو چک می‌کنه
اونوقت تو باغ وحش شیر و ببرهای گرون قیمت مراقبی ندارن که بهشون سرکشی کنه
شب بخیر میگن و خاموشی و همه حیوونا میخابن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
البته سرکشی هم باز به دامپزشک مربوط نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
قرار نیست که یک مسول بهداشتی ، سه شیفت در حال سرکشی به قفس ها باشد.
مگر شبانه روزی باید سر قفس ببرها بایستد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
من گفتم کارگر مرغداری گفتم مسئول فنی مرغداری؟
که الان شما اونو تعمیم میدی به دکتر باغ وحش؟
یکم فکر کن خواهشا بعد کامنت بزار
ناشناس
|
Georgia
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
7
با سلام. ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست باید معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی را توبیخ کند و استان نیز باید فرد شایسته ای ا بجای ایشان انتخاب نماید. فردی که پس از ۳۰ روز مرگ ببر باغ وحش دنبال فرافکنی از کوتاهی اداره کل محیط زیست استان است و فاقد آگاهی لازم است لیاقت پست مربوطه را ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
لیاقت نداره درست
ولی پست مدیریتی بر اساس لیاقت نیس که برادر کجای کاری
در حال حاضر مدیر باید از اختیارات مدیریتی که بی حد و حصر بهش دادن استفاده کنه و ملت رو دور بزنه
نظر شما
ادامه