کد خبر: ۷۸۰۵۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
دامپزشک باغ‌وحش مشهد:
«دکتر کوروش هنرمند» افزود: حیوانات با تقلای خودشان این موضوع را رفع می‌کنند و این حادثه برای این ببر که حیوان باوقار و آرامی بود، طی شب اتفاق افتاده و منجر به مرگ حیوان شده است ...

حکیم مهر: دامپزشک باغ وحش مشهد جزئیات خفگی و تلف شدن ببر ۱۱ ساله‌ی باغ وحش مشهد را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر کوروش هنرمند» عنوان کرد: این ببر ۱۱ ساله، در تاریخ ۱۲ بهمن ماه و شبانه تلف شد و حیوان را  تلف شده پیدا کردیم.

وی افزود: طبق پروتکل کاری، در همان موقع به دامپزشکی و محیط زیست اطلاع دادیم و با حضور نمایندگانی از محیط زیست و اداره کل دامپزشکی، کالبدگشایی انجام و نمونه بلافاصله به اداره کل دامپزشکی فرستاده شد.

هنرمند خاطرنشان کرد: نه در کالبدگشایی و نه در نتایج آزمایش‌ها هیچ موردی از بیماری مشاهده نشد و با توجه به مشاهدات، همه‌ صاحبنظران در این زمینه متفق‌القول علت تلف شدن را قطعه‌ای از غذای حیوان که بر اثر رفلاکس طبیعی در گلوی حیوان گیر کرده بود، می‌دانند.

دامپزشک باغ وحش مشهد افزود: رفلاکس در گربه‌سانان یک امر دفاعی بوده و طبیعی است. با توجه به مکانیسم گربه‌سانان که خود را لیس می‌زنند وقتی که مو داخل معده زیاد شود، این مکانیسم برگرداندن غذا را در مواقعی خاص انجام می‌دهد. طبق مشاهدات کالبدگشایی، غذایی که حیوان خورده بود بقایای آن در معده بود و هنگام برگرداندن غذا قطعه بزرگی از آن در گلوی حیوان گیر کرده و منجر به تلف شدن حیوان شده است.

وی در مورد نوع غذایی که این ببر مصرف کرده بود، توضیح داد: غذای این حیوان همان غذایی بوده که سایر گربه‌سانان نیز در همان روز از آن استفاده کردند و خود نوع غذا مشکلی نداشته و بر اساس دستور غذایی تایید شده بوده است.

 هنرمند گفت: تاکنون چنین موردی در باغ وحش اتفاق نیفتاده و حیوانات با تقلای خودشان این موضوع را رفع می‌کنند و این حادثه برای این ببر که حیوان باوقار و آرامی بود، طی شب اتفاق افتاده و منجر به مرگ حیوان شده است.

وی با بیان اینکه بر خوراکی که گونه‌های مختلف باغ وحش مصرف می‌کنند نظارت کاملی صورت می‌گیرد، گفت: هر ماده  غذایی که به مصرف حیوانات باغ وحش مشهد می‌رسد، با تاییدیه دامپزشکی است و مورد خارج از برنامه نداریم.

دامپزشک باغ وحش مشهد در مورد تعداد ببرهای موجود در باغ وحش مشهد گفت: در حال حاضر در باغ وحش مشهد ۱۱ بچه ببر و ۱۰ ببر بالغ وجود دارد.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
5
حالا ندیده و معاینه نشده نمیشه قضاوت کرد ولی یک مقدار علت تلف شدن عجیب به نظر نمیرسه؟
اگر حیوان رفلاکس و برگرداندن غذا داشته و قطعه غذا بزرگ بوده باشه چوک پیش میاد و کم پیش میاد که موجب مرگ آنی بشه.مگر اینکه غذا برگردانده شده و حیوان تکه پستان رو آسپیره کرده باشه که این هم در حیوانی که سلامت و در شرایط نرمال باشه عجیب هست رخدادش.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
پستان حالت الاستیسیته داره و شاید ببر بیچاره نتوانسته تکه کنه و همون جور قورت داده که متاسفانه ی بخشی از اون به دندون گیر کرده و اصلا قورت داده نشده
و در همین حالت باقی مانده و جلوی تنفس رو هم گرفته و حیوان خفه شده
منظورم اینه ک اصلا قورت داده نشده ک بالا بیاره
چون اگه با شیره معده مخلوط شده بود لیز میشد و راحت خارج میشد
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
1
4
یادتونه همین چند وقت پیش زیر خبر لاغری ریشا ی خاطره از دوران کودکیم براتون تعریف کردم که با پدرم رفته بودیم باغ وحش مشهد
و گفتم اونجا واسه شیرها ی تیکه گوشت بی کیفیت انداخته بودن که شیرها حتی قادر به تکه کردنش نبودن!!!
و همونجا پدر خدا بیامرزم با اینکه سررشته ای از این امور نداشت گفتن که شیر بیچاره از بس تو قفس مونده دندونهاش کند شده!!
خدابیامرز حق داشت وقتی حیوون درنده رو زندونی میکنی وظیفته هر چند مدت چکاپ کنی ببینی دندونهاش در چه وضعیتی هستن و ی جیره غذایی متناسب با سن و وضعیت جسمانی براش در نظر بگیری. نه اینکه بگی این غذا همه گربه سانان باغ وحش و چون بقیه مشکلی نداشتم پس غذا مشکلی نداشته؟!!
ببر میانگین بین 10-15 سال عمر می‌کنه یعنی ببر شما پیر بوده
پس بافت پستان با توجه به کشسانی خاص و احتمالا وضعیت نامطلوب دندانها مناسب نبوده و حیوان نتوانسته اونو درست بجود و ناچار با سایز بسیار بزرگی قورت داده و در مری گیر افتاده و بعدش احتمالا رفلکس سرفه و ترشح بزاق تحریک شده و چون نمی‌توانسته بزاق رو قورت بده، بزاق اسپیره شده به داخل نای و باعث خفگی شده
به همین راحتی...
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
این اتفاق گاهی برای انسان هم میوفته که ی تیکه بزرگ گوشت نجویده بپره تو حلق و به نای هم فشار میاره
تو این مواقع معمولا باید آب خورد تا لقمه بره پایین
سرفه و ... فایده نداره لقمه ای که پایین نره بالا هم نمیاد
منتها الان این موضوع به دامپزشک چندان مربوط نمیشه چون اگه دکتر جیره هم بنویسه باز مالک مسئوله تهیه جیره غذایی حیواناته
ناشناس
|
Finland
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
2
2
یک سوال چرا ببر و شیر باغ وحش المان رفلاکس ندارند یا چرا پلاستیک تو گلوشون گیر نمیکنه حکیم مهر لطفا هر مطلب بی پایه و اساسی را اینجا ننویس ما دکتریم نه بیسواد ببر تو کیهان بنویس
نظر شما
ادامه