کد خبر: ۷۹۰۴۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

حکیم مهر: اقدامات سازمان دامپزشکی در واکسیناسیون و کاهش کانون های هاری در حوزه دام موفقیت آمیز بوده است لیکن کنترل زنجیره بیماری هاری نیازمند الگویی فراگیر با مشارکت و همکاری همه سازمان های متولی با رویکرد سلامت واحد دارد

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر رضا اسدی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان گفت: در جهان امروز بیماری هاری به عنوان یکی از خطرناک ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شناخته می شود و همچنان سالانه حدود 59000 نفر را در سطح جهانی از بین می برد و این نشان دهنده بار سنگین بیماری بر جامعه است با این حال اگر از طریق مدل های مشارکتی و مسئولیت پذیری با رویکرد سلامت واحد به این بیماری بپردازیم به یقین قابل پیشگیری است.

وی گفت: همه‌گیری های ناشی از بیماریهای خطرناک و پیامدهای طولانی‌مدت آنها همواره این را به ما یادآوری می نماید که یک بخش به تنهایی نمی‌تواند به طور موثر با تهدیدات ناشی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام مقابله کند زیرا که بهداشت انسان، حیوانات و محیط زیست به طور ذاتی به هم مرتبط هستند. بهداشت حیوانات بر سلامت انسانها تأثیر می گذارد و در برخی موارد حالت زئونوز معکوس نیز رخ می دهد، لذا برخورداری از محیط های عاری از بیماری شامل همه موجودات زنده بوده و بهم پیوسته است پس بایستی همه برای یکی، که همان پیشگیری و کنترل از بیماری هاری است فعالیت نمایند.

دکتر رضا اسدی در خصوص بیماری هاری افزود: فقط یک پاسخ و عملکرد هماهنگ در همه بخش‌ها و سازمان های مرتبط می تواند این بیماری را کنترل و در نهایت تعداد مرگ و میر انسانی ناشی از هاری گزیدگی را کاهش و یا به صفر برساند .

بنابراین برای مقابله با بیماری، کنترل مستمر و در تمام مناطق جمعیت سگ های بلاصاحب یا پرسه زن - آموزش و آگاهی بخشی فراگیر و همگانی شامل آموزش رفتارشناسی سگ ها و نحوه مواجه با سگ های مهاجم و پرسه زن و همچنین اقدامات لازم بعد از بروز گزش یا خراش توسط سگ و یا سایر حیوانات - الزام و وظیفه مندی مسئولیت پذیری مالکین سگ ها- اجرای واکسیناسیون در سگها در مقیاس بزرگ، همگی اقدامات ضروری برعلیه بیماری هاری هستند که نیازمند یک رویکرد جامع و کلی نگر می باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد تغییر در الگوهای رفتاری حیوانات از جمله سگ توسط عامل انسانی، بعنوان یک رخداد مداخله گر بوده و باعث ایجاد آسیب به حیوان و انسان و محیط زیست می گردد لذا همواره توصیه می گردد که افراد جامعه در مواجه با حیوانات بدون صاحب یا پرسه زن از انجام اقداماتی که باعث تغییر در الگوی رفتاری یا وابستگی در حیوان بشود خودداری نمایند‌.

ایشان همچنین گفت: در یک برنامه کنترل هاری دو چارچوب کلی وجود دارد 1- چارچوب فرهنگی و اجتماعی که شامل: آموزش و آگاهی بخشی فراگیر و همگانی و ارتقاء مسئولیت پذیری مالکین حیوانات خانگی می شود و 2-چارچوب فنی وتخصصی که شامل: کنترل و مدیریت جمعیت سگهای بلاصاحب و پرسه زن، برنامه های واکسیناسیون، تشدید مراقبت و گزارش موارد تایید شده می باشد.

دکتر رضا اسدی در ادامه گفت: سازمان دامپزشکی کشور در حوزه دام برنامه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری هاری دارد که شامل آموزش و ترویج، واکسیناسیون در سگ های واجد شرایط ، برقراری سیستم مراقبت، نمونه برداری و تشخیص آزمایشگاهی بیماری می باشد و در همین راستا در سال 1402 براساس برآورد جمعیت سگ های صاحب دار و نگهبان روستایی پوشش کاملی از واکسیناسیون توسط ادارات کل دامپزشکی استانها در جمعیت واجد شرایط واکسیناسیون صورت پذیرفت و این میزان از واکسیناسیون افزایش 37 درصدی را نسبت به مدت مشابه نشان می دهد.

همچنین در دو ماهه 1403 نسبت به مدت مشابه افزایش چهار درصدی واکسیناسیون و کاهش 20درصدی کانون های دامی اتفاق افتاد.

در کنار واکسیناسیون برگزاری دوره های آموزشی ترویجی برای افراد ساکن در روستاها و دامداران و صاحبان سگ های گله و نگهبان از جمله اقداماتی است که بصورت مستمر توسط کارشناسان دامپزشکی در کشور انجام می پذیرد.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
5
3
چطور موفقیت آمیز‌بوده ولی بقیه نمیبینن؟
فقط شما خودتون رو تایید میکنید!
هیچ برنامه ای برای کنترل هاری نداشتید و ندارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
جمع اوری سگ های پرسه زن با شهرداریها و دهیاریهاست - واکسن انسان هارگزیده با وزارت بهداشت است - رفتار اشتباه شهروندان در دادن غذا به سگ های پرسه زن یک معضل اجتماعی است . هارگزیدگی هم غالبا با سگ پرسه زن اتفاق می افتد . قضاوت کنید آیا سازمان دامپزشکی مقصر است که در حوزه دام تمام سگ های نگهبان و گله را واکسن زده . بالاخره قانون گذار وظایف هر دستگاه را مشخص کرده است . لطفا کل خبر را مطالعه بفرمایید
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
عزيز واكسني زده نشده
امارسازي شده وگرنه اين گرفتاري نبود
.......................
فقط وفقط بايد به بخش خصوصي واگذار شود وشما كنترل كنيد
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
5
5
كدام موفقيت
امارهاي سازمان ها غير دامپزشكي حاكي از اول شدن گزيدگي وتلفات هاري در انسان را موفقيت ميناميد

با اين سازمان پير وخسته در همه زمينه ها پس رفت انجام گرفته است
چرا تمام واكسيناسيون ها را چه رايگان وغيره را به بخش خصوصي نميدهيد
كه به نظارت برسيد

خودتان را به ندانستن نزنيد
هيچ نيروي دولتي واكسن نميزند كدام دولتي ميرود سگ بگيرد واكسن بزند
امار واكسيناسيون فقط داريد

نتيجه عملكردتان اين امار بالاي هاري در سگها وبالطبع در انسان ها است
كه صداي همه بخش ها از جمله دادستانها درامده است
٢٠٠٠ميليارد هزينه پيشگيري از هاري در كشور كجا خرج شده به نقل از روزنامه جام جم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
وقتی همه واکسیناتورها پست گرفتن و رییس شدن
بهتر از این هم نمیشه
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
3
3
جالبه، هر بار یه اتفاقی در خصوص بیماری ها در کشور می افته، ....... مصاحبه میکنه که همه چی خوبه، ما در حال ریشه کنی هستیم، از همه دنیا بهتریم و ...
خداروشکر با اقدامات سازمان ........، همه بیماری ها در کشور ما یا ریشه کن شدند یا در حال ریشه کنی ظرف هفته های آینده هستند.
خدا رو شکر
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
2
1
۳ تا فوتی بچه در یک هفته یعنی کاهش میزان بیماری هاری!!!!
خوب شد معنی کاهش را فهمیدیم°°° الان هم در تبریز دوباره صورت یک بچه را سگ گاز گرفته خدا کند این بچه بهبودی یابد
هیچ سالی اندازه امسال هاری زیاد نبوده!!!
پاسخ ها
آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
متاسفانه خبر را خوب نخوندید کاهش کانون هاری در حوزه دام بیان شده است . هارگزیدگی انسان که توسط سگ ولگرد گزیده می شود ارتباطی با سازمان دامپزشکی ندارد واکسن انسان هارگزیده با وزارت بهداشت است و جمع اوری سگ های ولگرد با شهرداریها و دهیاریهاست امارهای وزارت بهداشت نشان می دهد تمام هارگزیدگی ها مربوط به سگ های ولگرد بوده است لطفا کل متن خبر را بخوانید . وقتی شهروندی به سگ ولگرد غذا می دهد وقتی سگ ولگرد جمع اوری نمی شود وقتی افراد در مقابله با سگ ولگرد اموزش ندیدند وقتی انسان هارگزیده بصورت کامل واکسن دریافت نمی کند آیا سازمان دامپزشکی مقصر است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
2
2
تعریف موفقیت عوض شده و مردم خبر ندارند.
.............
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
2
0
فقط بلديد در زمان بحران توپ را در زمين ديگري بيندازيد
جمع اوري سك هاي ولگرد كه با شهرداري است احتمالا از اسمان سگهاي ولگرد كه جمع شدند بايد واكسن بخورند حيف واكسن هاي رايگان شما

در مان انساني گزيده شده توسط سگي كه بايد واكسن ميزديم با وزارت بهداشت است
............................
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
1
2
وقتی موارد هارگزیدگی زیاد شود یعنی بیماری در سگ و حیات وحش زیاد شده است . (کنترل و کاهش !!! به این نمیگن ) جای دوستان که در زمینه هاری کار کرده و قوی بودند در قسمت مبارزه سازمان خالی است ، یک اپیدمیولوژیست بهتر است صحبت نماید.
کسی از درمان انسان صحبت نکرده اون که با بهداشت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
واقعا چرا نیرویی که سالها در هاری زحمت کشیده باید اینطور از دفتر بیماریهای دامی بیرون برود. چه جایگزینی دارید . چکار میکنید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
آن نیرو خودش مایل نبود در دفتر بماند .بزور که نمیشود نیرو را نگهداشت.
نظر شما
ادامه