کد خبر: ۷۹۸۷۴
تعداد نظرات: ۷۵ نظر
در پاسخ به یادداشت اخیر «دکتر وحید عطارد»:
از آنجایی که اعتقاد دارم مطالب منتشره توسط نشریه وزین حکیم مهر نقش به‌سزایی برای روشنگری در میان همکاران دارد و منبع دست اول معتبری برای بسیاری از همکاران است، بر این اساس در خصوص نقاط اشتباه و غامض مرقومه آقای دکتر وحید عطارد روشنگری‌های لازم را اینجا منتشر می‌کنم ...

 

روایت متفاوتی از پیاده‌سازی بانک اطلاعات بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی

مسیرهایی که اشتباه رفتیم و رخدادهایی که نباید دوباره تجربه شوند

دکتر صمد بختیاری

هر نوشته‌ای که موجب شود تا عملکرد و تاریخچه و سیر پیشرفت‌های عملیاتی و فنی حرفه دامپزشکی به تصویر کشیده شود و منبعی برای آیندگان باشد که بدانند اشتباهات کجا بود و موفقیت‌ها کدام، فی‌نفسه باارزش است ولی در این میان نباید اطلاعات اشتباه به همکاران داد و یا  به جای تشریح و تحلیل روال‌های انجام کار، داستانی را حول محور خویش به تصویر کشید که مسلما خارج از حوصله خوانندگان شده و کسی علاقه‌ای برای شنیدن آن نخواهد داشت.

همین‌جا در ابتدای مطلب عرض می‌کنم که اگر فقط یک دلیل داشته باشم برای نگارش این سطور، آن اصلاح فرآیندهای اشتباه و به‌روزرسانی سیستم است و اگر در جایی به برخی مسائل شخصی پرداخته‌ام، صرفاً هدف پاسخ به مطالب غیر واقعی است که توسط دکتر وحید عطارد در خصوص برخی همکاران از دنیا رفته یا بازنشسته در مطلب ایشان منتشر شده است؛ بدیهی است از آنجایی که اینجانب هنوز در دوران خدمت به سر می‌برم، قوانین سازمانی به من اجازه نخواهد داد بسیاری از مشکلات و پایه‌گذاری‌های اشتباه را مطرح نمایم و کلیه مطالبم گذشته‌نگر خواهند بود و دلیل دیگر آن نیز این است که مطالب مرتبط با موضوعات جاری به فراخور نیاز، به دست مدیران مربوطه رسانده شده و بسیاری از این نقائص و خلاءهای دیده نشده اصلاح گردیده و برخی از آنها نیز در دست اصلاح می‌باشد.

از آنجایی که اعتقاد دارم مطالب منتشره توسط نشریه وزین حکیم مهر نقش به‌سزایی برای روشنگری در میان همکاران دارد و منبع دست اول معتبری برای بسیاری از همکاران است، بر این اساس در خصوص نقاط اشتباه و غامض مرقومه آقای دکتر وحید عطارد روشنگری‌های لازم را اینجا منتشر می‌کنم.

لازم به ذکر است در این مجال قصد ندارم سیستمی را به نام خودم ادعا کنم و یا افتخار مبهمی را برای شخص خودم خلق کنم و اگر این رویه حاکم بر تعاملات ایشان برای همکاران تازگی دارد، اینجانب قریب به شش سال با آن تجربیات گرانقدری دارم که گذشت زمان نشان داد چه کسانی برای نیل به اهداف فردی تلاش کردند و چه کسانی اولویتشان سازمان و کشور و مردم بود و برای اینجانب نفس اینکه در تیم‌هایی عضو بوده‌ام که حرکت‌های موثری در زیر مجموعه‌ای که در آن مشغول بوده‌ام، ایجاد کرده‌اند، خود افتخار بزرگی است و همین برای آرامش ذهنی و وجدانی بنده کفایت می‌کند؛ به‌سان تمام افتخاراتی که در اداره کل دامپزشکی استان تهران به دست آمده است و اینجانب نیز افتخار همراهی با آن را داشته‌ام و اگر دوباره به عقب بازگردم، همین مسیر را با قدرت و توان مضاعفی تکرار خواهم کرد.

از سوی دیگر اعتقاد شخصی بنده بر کار سیستمی و تحلیل اشتباهات سیستم است نه فرد، چرا که پرداختن به مقوله دوم همیشه همراه با حاشیه‌های غیرضروری بوده است که ما را از هدف اصلی دور می‌سازد و بنا بر قاعده سیستم‌ها، هر جزئی از آن مهم و ضروری است و در این مسیر فرقی نمی‌کند رئیس سازمان دامپزشکی باشید یا کارشناس ورود اطلاعات در شهرستانی با فاصله بعید از مرکز.

بر اساس آنچه در سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای دهه هفتاد تا انتهای دهه هشتاد اتفاق افتاده است، تلاش بر آن شده است تا سه سیستم در سازمان بنیان گذاشته شده و توسعه یابد:

 ۱- سیستم بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی

 ۲- سیستم مدیریت بانک اطلاعات بیماری‌های دامی و رخدادهای بهداشتی

 ۳- استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با سیستم‌های GIS برای تجزیه و تحلیل اطلاعات سیستم شماره دو به منظور به‌روزرسانی سیستم شماره یک

 سیستم‌ها به ترتیب اولویت و اهمیت و تقدم و تاخر بنیان‌گذاری نام برده شده‌اند و در انتها می‌بایست بولتن‌هایی تولید می‌شد که در وسعت شهرستانی، استانی و کشوری توزیع می‌گردید و در نهایت علاوه بر نقشه‌های داینامیک برخط، پنل‌های تولید محتوای تحلیل‌شده به منظور تصمیم‌گیری، بدون بروکراسی اداری یا منوط بودن به حضور افراد و گزارش‌دهی، توسط آنان در دسترس مدیران و معاونان سازمان دامپزشکی کشور و مدیران کل استان‌ها قرار داشته باشد و علاوه بر آن بتوان تکنولوژی‌های در دسترس در آینده را بر روی آن سوار نمود؛ پس برای توالی درست و مناسب آن، موضوع را از سیستم بررسی و مراقبت بیماری‌ها آغاز می‌کنیم.

در خصوص تاریخچه پیاده‌سازی سیستم بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی در سازمان دامپزشکی، ابتدای مطلب به  نقل قولی از یادداشت دکتر رسولی بیرامی ذیل نوشته دکتر رضا شیبانی تذرجی (لینک مطلب) در خصوص گرامیداشت یاد و خاطره دکتر محمد بابایی اشاره می‌کنم که شخص ایشان به اختصار به نقش دکتر شیوا فیروزی و مسئولیت‌های نامبرده در سازمان اشاره نموده‌اند و عجیب آنکه در مقالات آتی خود، به فراخور موقعیت این یادداشت را تغییر داده‌اند:

 

 

از ابتدای تاسیس سازمان دامپزشکی کشور تا دهه هفتاد، مگر می‌شود این سازمان با اهداف مهمی که قانون برای وی مشخص کرده است، سیستم بررسی و مراقبت نداشته باشد؟ سازمان دامپزشکی کشور در دهه هفتاد دارای دفتری به نام «دفتر بررسی‌ها» بود که کار آن ثبت و ضبط کلیه رخدادهای بهداشتی و ممیزی عملکرد دفاتر مختلف سازمان بوده است. بنا به اظهارات و مدارک ارسالی خانم دکتر فیروزی که ذیلا مشاهده می‌کنید، ایشان و همکارانشان مستندات و دستورالعمل‌های سیستم بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور را در برهه سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ نگاشته‌اند و تا سال ۱۳۷۹ که به درجه بازنشستگی نائل گردیده‌اند، اجرای بانک اطلاعاتی رخدادهای بهداشتی دامپزشکی کشور را نیز بصورت مستمر به انجام رسانیده‌اند و به پاس همین زحمات تا سال ۱۳۸۲ حتی پس از بازنشستگی نیز بصورت مشاوره‌ای و افتخاری در تدوین و به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها بخصوص BSE در دفتر حضور داشته‌اند.

 

 

مسلم است که در هر برهه زمانی به فراخور امکانات در دسترس آن زمان سیستم وجود داشته است و مورد استفاده قرار گرفته؛ از دفاتر عریض و طویل ثبت رخداد بیماری‌ها به صورت شهرستانی و استانی تا همان دفاتر به صورت مرکزی و گزارش‌دهی از طریق تلگراف و تلفن و فاکس.

در خصوص رفرانس‌دهی جغرافیایی و کاربرد جغرافیا در دفتر بررسی‌های سابق باید عرض کنم کتابچه‌های تقسیمات کشوری سازمان آمار ایران که به صورت مرتب منتشر می‌شد، هنوز در آرشیو کتابخانه سازمان دامپزشکی در دسترس است که مورد استفاده دکتر شیوا فیروزی و همکارانش برای رفرانس‌دهی جغرافیایی بوده است و همان‌گونه که از تصاویر پیداست، نقشه‌های رخداد بیماری نیز بصورت منظم منتشر می‌گردیده است.

اصلا مگر می‌شود بیماری را گزارش و ثبت نمود، بدون اینکه بگوییم کجا این بیماری رخ داده است؟ حالا دقت گزارش‌دهی پایین بوده و به جای اینکه آدرس آن طول و عرض جغرافیایی و به زبان ماشین باشد، نام دامدار و نام قریه و روستا بوده است. به عبارتی همان کار ثبت و ضبط اطلاعات مکان‌محور را انجام می‌دادند و فقط به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتری دسترسی نداشته‌اند که کاملا دقیق و ماهواره‌ای در لحظه به تصویر بکشند، ولی نیاز اصلی دفتر بررسی‌ها را که همانا اطلاع‌رسانی رخداد مکان‌محور بیماری بوده را مرتفع می‌کرده و سپس این اطلاعات تجمیع شده و نتایج آن در قالب کتابچه یا بولتن گزارش بیماری‌ها منتشر می‌گردید و توسط اپیدمیولوژیست‌های تحصیل کرده آکادمیک متبحر آن زمان، به عنوان مثال دکتر کامران افشارپاد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت و نتیجه این تجزیه و تحلیل‌ها به شکل بازنگری در سیاست‌های بهداشتی و یا در قالب دستورالعمل، بخشنامه و یا نامه به افراد مسئول در سازمان و استان و شهرستان و دفتر مربوطه منتقل می‌گردید. سیاست‌گذاری‌های آتی سازمان دامپزشکی در خلال همین بررسی‌ها مشخص می‌گردید و دستوزالعمل‌های مبارزه با هر بیماری به‌روزرسانی و اصلاح می‌گردید.

پس این سیستم وجود داشته است و موفق هم عمل می‌نمود و اصلا مبنای شما هم برای ایجاد سیستم جدید بر اساس این سابقه و تجربیات گرانقدر بوده که در گذر زمان و با هزینه‌های سنگین به دست آمده است. در اینجا لازم می‌دانم عنوان کنم که متاسفانه عدم نام بردن از افراد موثر در این ماموریت‌های سازمان دامپزشکی کشور و نام‌هایی همچون دکتر سیادت، دکتر فیروزی و... نه از جهت فراموشی است، که از جهت مصادره به مطلوب است.

پس تا اینجای کار باید اذعان کنیم سازمان دامپزشکی کشور دارای سیستم بررسی و مراقبت بیماری‌ها، آن‌هم به فراخور تکنولوژی‌های در دسترس بوده است و حتی بانک اطلاعاتی را نیز در اختیار داشته و با این اوصاف ادعای اول آقای دکتر رسولی و آقای دکتر عطارد در خصوص ایجاد سیستم بررسی و مراقب بیماری‌ها برای سازمان دامپزشکی کشور قابل اعتنا نیست و واقعیت امر این بوده که به نظر می‌رسد در خصوص ساختار اجرای آن یعنی مستقل بودن بررسی و مراقبت یا ادغام شده بودن آن در دفاتر مختلف سازمان دیدگاه متفاوتی داشتند که امری سلیقه‌ای و شخصی و در راستای رقابت‌های گروهی و باندی افراد برای تصدی جایگاه‌ها بوده است که در نوشتارشان به رقابت خود و همراهانشان با شادروان دکتر محمد بابایی اشاره داشته‌اند و اکنون به ناحق وی را که از مشوقان طرح بوده‌اند، مخالف طرح جلوه می‌دهند که در خطوط بعدی اشاره می‌کنیم دکتر بابایی یا چه چیزی مخالف بوده‌اند.

حال می‌رسیم به سیستم سوم که آقای دکتر عطارد با کتمان نقش همکارانش تلاش دارد از آن به عنوان پروژه‌ای یاد کند که از صفر تا صد آن را برنامه‌ریزی نموده و شخصا تمام کارها را انجام داده است. نگاهی به تاریخچه فعالیت‌های آقای دکتر بیاندازیم تا درک کنیم چه گذشته است:

ایشان شاغل اداره دامپزشکی شهرستان کوار بوده‌اند که بنا به اذعان خودشان ده سال در آنجا سابقه کار داشته‌اند و در سال ۱۳۷۱ به مرکز استان تحت مدیریت دکتر ناصر رسولی بیرامی منتقل می‌شوند. پس با احتساب سال ۱۳۹۵ که می‌فرمایند به درخواست خودشان بازنشسته شده‌اند، دوره خدمت ۳۵ ساله ای را طی کرده‌اند که مجبور به بازنشستگی بودند نه به اختیار، مگر اینکه اطلاعات نوشته شده‌شان در خبر حکیم مهر درست نباشد. بگذریم، ایشان در ابتدای سال ۱۳۷۵ به سازمان دامپزشکی منتقل می‌شوند و بدون آنکه کوچک‌ترین سابقه‌ای در مدیریت کشوری سیستم بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی داشنه باشند منظورم کارشناس بودن در شهرستان و استان فارس نیست، چون تجربه کشوری محسوب نمی‌شود)، بنا به آشنایی که با آقای دکتر رسولی (مدیر کل مستقیم ایشان) و دکتر هاشم‌زاده (معاونت وقت سازمان) داشته‌اند، بورس سفرهای خارجی خود برای آموزش سیستم رادیسکون را شروع می‌کنند و پس از آن در سال ۱۳۷۶ در حالی‌که بسیاری از کارشناسان باسابقه دفتر بررسی‌ها از اعزام برای آموزش باز می‌مانند، ایشان برای آموزش دوره کوتاه‌مدت اپیدمیولوژی با هزینه سازمان دامپزشکی به کشور فرانسه می‌روند و در سال ۱۳۸۰ باز می‌گردند. همچنین ایشان ادعا نمودند که دوره‌ای که ایشان در فرانسه گذراندند، بر عکس سایر همکاران که در دوره شرکت کرده بودند و فقط گواهی شرکت در دوره داشتند، به ایشان مدرک رسمی از سوی برگزارکننده در فرانسه اعطا گردیده است! این سابقه را نگه دارید تا بازگردیم به تغییرات سیستم:

دهه هفتاد شمسی است و دهه بکارگیری تکنولوژی فن‌آوری اطلاعات؛ سازمان دامپزشکی کشور نیز از این مهم مستثنی نیست. روش‌های سنتی گزارش‌دهی و ثبت بیماری‌ها از دفاتر دست‌نویس محلی و سیاهه‌های مبتنی بر تلفن به سمت دریافت فکس و سیستم‌های کامپیوتری رهنمون می‌شوند و دفاتر مرکزی ثبت رخدادهای بهداشتی دامپزشکی به سمت لیست‌های کامپیوتری می‌رود و کم‌کم این نیاز در سازمان دامپزشکی شکل می‌گیرد. قدیمی‌ها می‌دانند که زمانی این موضوع مطرح شد که اگر مهندس فرخچه (از پیش‌کسوتان بکارگیری سیستم‌های رایانه‌ای در سازمان دامپزشکی کشور) می‌تواند اطلاعات پرسنلی و حقوق و دستمزد را در برنامه‌های کامپیوتری ذخیره و بازیابی نماید، چرا نتوان همین کار را در حوزه ثبت و بازیابی اطلاعات بیماری‌های دامی با این حجم عظیم اطلاعات انجام داد؟ دفتر بررسی‌ها استفاده از این تکنولوژی را آغاز نمود که مراجعه به نقشه‌ها و مجلداتی که از عملکرد دفتر آن زمان در دسترس است و اینجا نیز برای اولین بار منتشر می‌شود، موید این موضوع می‌باشد و در این اثنا دکتر عطارد یا در استان فارس حضور دارند یا در ماموریت‌های آموزشی خارج از کشور، و سازمان در حال بسط و گسترش استفاده از این تکنولوژی در راستای ماموریت‌های خود می‌باشد.

همزمان با این تغییرات، گروه دیگری در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران سخن از سیستم پیشرفته‌ای بنام GIS می‌کردند و با پایان‌نامه‌های متعددی که در این خصوص در دانشکده اعطا می‌شد، تلاش شد تا مزیت‌های بکارگیری این سیستم به سازمان دامپزشکی کشور انتقال یابد. دو پایان‌نامه به راهنمایی استاد دکتر سعید بکایی در خصوص تشریح عملکرد سیستم GIS بود و یک پایان‌نامه به راهنمایی پروفسور ایرج نوروزیان و با نگارش اینجانب برای دریافت درجه دکترای عمومی دامپزشکی در دانشگاه تهران در خصوص «پویانمایی بیماری تب برفکی در ایران بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ و تشریح بکارگیری عملیاتی سیستم اطلاعات جغرافیایی در به تصویر کشیدن بیماری تب برفکی» نگاشته و دفاع گردیده و منتشر شد (لازم به ذکر است که مطالب و نقشه‌های موجود در این پایان‌نامه بدون رعایت امانت‌داری علمی توسط دکتر وحید عطارد و به نام خودشان در انتشارات سازمان جهانی بهداشت دام در سال ۲۰۰۳ منتشر گردید که حقیقتا انتظار چنین کاری از ایشان نمی‌رفت و چون خودشان اشاره به مطلب داشتند، اینجا عنوان نمودم وگرنه این موضوع دیگر اهمیت چندانی برای اینجانب ندارد و اصل فایل‌های Epi Info  و Epi Map و اصل پایان‌نامه ثبت شده در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۱) در دانشگاه تهران برای حکیم مهر ارسال می‌گردد).

انتهای دوره مدیریت خانم دکتر فیروزی و همکارانشان (که امید دارم ایشان دست به قلم شده و تاریخچه دوران خود را به رشته تحریر در بیاورند) مقارن بود با ظهور و بکارگیری تکنولوژی‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ایران؛ در این میان دکتر حسینعلی عرب که عضو هیات علمی دانشگاه تهران و معاون وقت سازمان دامپزشکی کشور بودند، موضوع استفاده از بانک‌های اطلاعاتی مکان‌محور را که در دانشکده ملاحظه نموده بودند را برای دکتر سید محسن دستور معاون مدیریت و توسعه منابع وقت سازمان و دکتر محمد بابایی مدیر کل دفتر بررسی‌ها تشریح می‌کنند و بکارگیری آن در سازمان را اولویت می‌دهند؛ این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مگر اینکه هر سه این مدیران بر اهمیت آموزش فن‌آوری اطلاعات و بکارگیری بانک‌های اطلاعاتی مکان‌محور درک کامل داشته باشند و این شد که از تمام ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء سازمان دامپزشکی در این حوزه استفاده نمودند.

نمونه ذیل قراردادی است که برای تکمیل و پیگیری طرح تکفای سیستم اطلاعات جغرافیایی و نرم‌افزار مدیریت اطلاعات دارویی در سال ابتدایی دهه هشتاد فیمابین اینجانب و سازمان دامپزشکی کشور پس از عملکرد موفقیت‌آمیز بانک‌های اطلاعات دانش دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور به مدیر کلی آقای دکتر محمودرضا اکبری منعقد گردیده است و شایسته نیست که نامی از این بزرگوراران که ریل‌گذاران اصلی سیستم بوده‌اند، برده نشود و به گونه‌ای به خواننده القا گردد که سازمان دامپزشکی و کارکنان آن در تاریکی مطلق بوده‌اند و به ناگهان برخی وارد سازمان شدند و معجزه‌ای رخ داد.

هیچ‌گاه سخن دکتر محمد بابایی را فراموش نمی‌کنم که تاکید داشتند آموزش کارکنان و مدیران سازمان دامپزشکی در خصوص بکارگیری این سیستم‌ها در فعالیت‌های روزمره مقدم بر راه‌اندازی آن است و هدف ایشان این بود که راه‌اندازی این سیستم در سازمان دامپزشکی کشور به یک مطالبه عمومی مبدل گردد و بر همین اساس بود که آموزش و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مورد نیاز برای مطالعات مکان‌محور به صورت همزمان دنبال گردید و هماهنگی فیمابین دکتر عرب، دکتر بابایی، دکتر دستور و دکتر مشکوة در این زمان مثال‌زدنی بود.

البته موضوع دیگری که در این میان رخ می‌نمود و مشکلات بسیاری برای سازمان ایجاد نمود، امساک دکتر وحید عطارد از تسری تجربه در جریان دفتر بررسی و مبارزه بیماری‌های دام و قراردادهای مرتبط با آن و همکاری‌ها و آموزش‌ها به سایر دفاتر سازمان همچون طیور و آبزیان و نظارت بود و اگر ملاحظه می‌فرمایید که بکارگیری مطالعات مکان‌محور در دیگر دفاتر دیرتر از دفتر مبارزه صورت گرفت و اکنون بیش از سه یا چهار زیرسیستم در سیستم بانک اطلاعاتی رخدادهای بهداشتی سازمان دامپزشکی وجود دارد که هر یک به سلیقه متفاوتی طراحی گردیده است، به دلیل همین امساک و احساس مالکیت فردی بوده است. در این اثنا یکی از وظایفی که معاونین سازمان دامپزشکی و مدیران کل دیگر دفاتر از ما انتظار داشتند، سرایت این تجربیات به دیگر دفاتر بود که در دوره مدیر کلی دکتر کوروش فضایی و دکتر اکبریان این مهم در دفتر طیور اجرایی گردید و امروزه با تلاش‌هایی که دکتر علیرضا اکبرشاهی در دوره مدیریت خود بر آن اعمال نمودند، به مراتب عملیاتی‌تر از دفتر بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی در حال بهره‌برداری است.

البته متاسفم که دوره انجام ماموریت اینجانب در قالب قرادادهای مشاوره قبل از استخدام و پس از استخدام به منظور پیاده‌سازی این سیستم در روتین‌های اجرایی سازمان دامپزشکی کشور که قریب به شش سال طول کشید، برای آقای دکتر عطارد فقط چند ماه کوتاه (اینکه ماه چگونه کوتاه می‌شود را نمی‌دانم) تداعی شده است؛ به عبارتی درست از مردادماه ۱۳۷۹ تا اردیبهشت ۱۳۸۵ که در تمام این دوران قرارداد و حکم رسمی برای انجام این کار از سوی مقامات سازمان داشته‌ام و در کلیه ماموریت‌های محوله انجام وظیفه نموده‌ام که مستندات آن را ملاحظه می‌فرمایید؛ از تکمیل و پیگیری پرسشنامه تکفای طرح بانک اطلاعات بیماری‌های دامی تا آموزش نحوه استفاده از GPS و نرم‌افزارهای مربوطه در کلیه دفاتر و بخش‌های سازمان دامپزشکی کشور که در شرح قراردادهای ذیل مشاهده می‌کنید:

 

 

اهداف تعیین‌شده یکی پس از دیگری مورد دستیابی قرار می‌گرفت؛ آموزش همکاران و کارکنان در خصوص سیستم‌های پایه، خرید دستگاه‌های نقشه‌بردار و آموزش نقطه‌برداری توسط آن به کارکنان و همراهی آنان در برداشت نقاط؛ و حالا تنها یک چیز باقی مانده است؛ آن‌هم ترجمه دستورالعمل‌های فنی و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور به زبان رایانه. جلسات با شرکت حاسب سیستم برگزار می‌گردید و تلاش می‌شد تا پایه‌گذاری مناسبی در حوزه نرم‌افزاری صورت گیرد؛ درست مشابه آنچه در حوزه دارو و درمان بصورت همزمان بنا به دستور دکتر عرب دنبال می‌شد.

همین‌جا باید عنوان کرد که در اکثر قراردادهای رایانه‌ای شرکت‌های طرف قرارداد با بخش دولتی تلاش می‌کنند تا با حداقل‌ها سیستم را راه‌اندازی نمایند و دستگاه دولتی به نرم‌افزاری که با دانش موجود در سازمان‌ها طراحی گردیده است وابسته گردند و پس از آن مابقی درخواست‌های مهم را در قالب متمم قرارداد یا قراردادهای جدید دنبال نمایند و کسانی که اطلاعات فنی را به این‌گونه شرکت‌ها منتقل می‌نمایند، باید تمام دقت را داشته باشند که نقصی در انتقال روتین‌ها نباشد و چهارچوب‌های محکمی برای طراحی نرم‌افزاری در اختیار شرکت‌های طرف قرارداد بگذارند و مطالبه نمایند. بدیهی بود که  این پروژه برای شرکت حاسب سیستم یک پروژه اقتصادی نرم‌افزاری بود ولی برای سازمان دامپزشکی همه چیز، و ما اعتقاد داشتیم شرکت موظف است گزارش فاز شناخت را کامل ببیند و عملیاتی کند ولی شرکت اعتقاد داشت که گزارش فاز شناخت، خودش چندین پروژه است و تا چند سال به همین منوال با سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد و سال‌های طلایی گسترش منطقی سیستم را به دلیل ترجمه فردگرایانه و ناقصی که از روتین‌های اجرایی و فنی دامپزشکی در اختیارش گذاشتند، از دست دادیم.

شاید باورپذیر نباشد؛ درست در زمانی که اداره کل دامپزشکی استان قزوین به مدیر کلی دکتر بهمن نقیبی اتوماسیون اداری را بصورت وب‌بیس اجرایی نموده و بهره‌برداری می‌کرد، شرکت طرف قرارداد ما به دیتابیس‌های لوکال SQL در هر کامپیوتر شهرستانی و انتقال پکت‌های اطلاعاتی به روش FTP متکی بود؛ چیزی در حدود ۵۰۰ بانک اطلاعاتی مستقل شهرستانی بدون هیچ‌گونه قابلیت گزارش‌گیری یا مشاهده اطلاعات خود شهرستان.

این رویه ادامه داشت تا جایی که دیگر شرکت نتوانست انتظارات رو به رشد و منطقی همکاران استانی و شهرستانی که در سایر سیستم‌های مشابه می‌دیدند را جوابگو باشد و این‌گونه شد که ما سال‌های مهمی را فقط برای داشتن یک بانک اطلاعات مرکزی آنلاین از دست دادیم و هیچ‌گاه به پروسس‌های جغرافیایی نرسیدیم، تا سال ۱۳۸۸؛ یعنی نامی که بر روی این طفل نوپای دامپزشکی از ابتدا گذاشتیم و قصدمان نیل به آن بود، هیچ‌گاه به منصه ظهور و نشان دادن توانایی‌هایش نرسید؛ هیچ‌گاه رئیس سازمان دامپزشکی کشور نتوانست در آن دوره مدیریت دکتر عطارد بدون تلفن زدن به دکتر عطارد و به خط کردن دو جین کارشناس در سازمان و استان‌ها، به اطلاعات حیاتی و مشاوره‌های لحظه‌ای که برای تصمیم‌گیری آنی نیاز داشت دسترسی پیدا کند. در دوره مدیریت دکتر عطارد بر این سیستم هیچ روزی نشد که مدیر کل دامپزشکی استان بتواند آمار رخدادهای بهداشتی استان خود را با چند کلیک بر روی صفحه مونیتورش داشته باشد، بدون اینکه لازم باشد مسئول به اصطلاح GIS  استان یا سازمان در مورد گراف‌ها و جداول یک کتاب مشابه اغراض مابعدالطبیعه ابوعلی سینا بنویسد تا آمارها و جداول برای رئیس سازمان یا مدیر کل استان قابل درک باشد؛ به عبارت دیگر این سیستم فقط برای دکتر عطارد و چند نفر دیگر قابل درک بود، نه برای سایر دامپزشکان مسئول.

حالا سخن اصلی ما اینجاست؛ آقای دکتر عطارد عزیز، ما اصلا به سیستمی که از ابتدای کار هدف‌گذاری کردیم نرسیدیم که افتخار پایه‌گذاری آن صد در صد متعلق به شما باشد یا یکی دو درصد، دیگرانی هم در آن نقش داشته باشند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بنا به نوشته مکتوب خودتان سیستم طراحی شده به دستور شما گورستانی از داده‌ها بود که هیچ‌گاه فرصت تجزیه و تحلیل جغرافیایی نیافت. سوال اینجاست که وقتی همه عنان اختیار سیستم و اطلاعات در اختیار شما بود، چه کسی اصلا دسترسی داشت تا این تجزیه و تحلیل‌ها را انجام دهد جز خود شما و اگر در این زمینه عملکرد خودتان را مورد سوال قرار داده‌اید، باید گفت که امر مبارکی است. به عبارت دیگر ترجمه شما از فعالیت‌ها و قوانین بهداشتی سازمان ترجمه ناتوانی بود به زبان ماشین که بعدها به مدد سازمان پدافند غیرعامل و دوستان و همکارانی چون دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی و... تا مقدار زیادی ویراستاری گردید و تازه بعد از این ویراستاری بود که استان‌ها توانستند قسمتی از اطلاعات خود را ببینند و در راستای اهداف استانی خود از آن بهره ببرند. خاطرتان هست که استان‌های همجوار از وضعیت بولتن بیماری‌های استان‌های همجوار خود اطلاعی نداشتند و در خوشبینانه‌ترین حالت این سیستم به اندازه بولتن بیماری‌های مکتوب سازمان که همکاران با سعی و تلاش فراوان آن را منتشر می‌کردند کارایی نداشت، مثلا دو روستایی که در دو سوی مرز یک استان بودند و از نظر بیماری‌ها از هم تاثیرپذیری فراوانی داشتند، شبکه دامپزشکی مربوطه‌شان در استان‌های مجزا از هم بی‌خبر بودند. امیدواریم همکاران آتی این سیستم این راه سخت را ادامه داده و ترجمه سلیسی از زحمات شبانه‌روزی همکاران و قوانین سازمان در اختیار برنامه‌نویسان قرار دهند تا وجود این سیستم و بکارگیری آن بار مضاعف بی‌حاصلی بر دوش همکاران میدانی ما در شهرستان‌ها و استان‌ها نباشد و علاوه بر آن مردم عادی جامعه و بهره‌برداران خدمات دامپزشکی از مواهب آن برخوردار گردند. 

تقریبا می‌توان ادعا نمود کسی از افرادی که در کنار شما بودند را برای اینکه رقیبی کنارتان نباشد، نگذاشتید در دفتر بماند و آخر سر افراد تحمیلی از کنار شما سر بر آوردند که تمام ماموریتشان پایان انحصارگرایی بود. همچنان متاسفم که بنا به فرموده خودتان هیچ‌گاه امکان انجام پروسس‌های جغرافیایی بر روی نقشه‌های پایه کشوری (منظورم Mapping نیست) برای شما فراهم نشد، چرا که مدت زمان مدیدی کاربران به دلیل مبناگذاری اشتباه در سیستم رفرانس‌دهی توانایی بارگذاری اطلاعات در نقشه‌های استاندارد را نداشتند ولی مقداری از این نقیصه به مدد تلاش‌های دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی و دکتر عبدالوهاب و با گرانت سازمان پدافند غیرعامل موضوع حل شد و باز هم نامی از این عزیزان موثر بر تحول سیستم نبردید.

بسیار متاسفم که هنوز دستورالعمل رسمی مصوبی در خصوص ثبت و به‌روزرسانی واحدهای اپیدمیولوژیک در اختیار نداریم، چرا که دیگر شیوا فیروزی در دفتر نداشتیم که سیستماتیک تفکر کند و به رشته تحریر در آورد و مصوب کند و  به وضعیتی رسیدیم که همکاران در اقصی نقاط کشور مجبورند به فراخور سلیقه و نبوغ خود مشکلات را حل کنند.

بسیار متاسفم بالعکس زمانی که در این حوزه از وزارت بهداشت پیشروتر بودیم، اکنون در بکارگیری این سیستم‌ها آنان و حتی اصناف غیردولتی کشور پیشروتر از ما هستند و رابط کاربری این بانک‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار عموم مردم (نه فقط بهره‌برداران) قرار داده‌اند و ما توان این کار را هنوز در خود نمی‌بینیم، چه برسد به اینکه شروع کنیم و ماژول‌های هوش مصنوعی را بر روی بانک اطلاعاتی سازمان دامپزشکی کشور اجرا کنیم.

متاسفانه شما هر کسی را که سیستم را به چالش می‌کشید و نقد می‌نمود و یا گوشه‌ای از کار را به دست می‌گرفت، به جای بها دادن سرکوب می‌کردید و در انتهای دوره خدمت خودتان اذعان نمودید که نتوانستید راه به جایی ببرید. خوشبختانه اکنون جوانان خوش‌فکر و خوش آتیه‌ای در سازمان دامپزشکی حضور پیدا کرده‌اند که دیگر مورد بایکوت فکری و شخصیتی افراد قرار نمی‌گیرند؛ آموزش‌های داده شده و ارتقاء دانش عمومی که در عصر آنان اتفاق افتاده موثر بوده و اکنون در این برهه زمانی به کارهایی که در آن زمان من و شما انجام دادیم، به چشم کارهای کوچک می‌نگرند و این نویدبخش قدم‌های بزرگی برای آینده سازمان و کشور است.

راستش را بخواهید اکنون که در زیرمجموعه سازمان دامپزشکی مشغولم، هر آنچه یاد گرفته‌ام و یا تحصیل کرده‌ام در اختیار هر همکاری که از راه برسد قرار می‌دهم چرا که نمی‌خواهم هیچ استعدادی که وارد این حرفه و این سازمان می‌شود با نداشتن میدان و یا انکار توانایی‌هایش مواجه شود؛ تجربه‌ام را در اختیارش می‌گذارم و کنار می‌ایستم و رشدش را نظاره می‌کنم؛ باور کنید لذت این نظاره بسیار شیرین‌تر از دیدن نامم بر صفحه اول نرم‌افزار طراحی شده توسط حاسب سیستم بود که حذفش کردید. بالعکس شما من نیروهای جدید را ناتوان نمی‌دانم بلکه متفکر در مسیرهای موازی می‌بینم که همان هدف ما را دنبال می‌کنند ولی به شیوه نوین.

مواردی که نگاشته شد امیدوارم مورد مطالعه مسئولین کنونی قرار بگیرد و جلوی این قبیل مصادره به مطلوب فردی در خصوص فعالیت‌های سازمانی سازمان دامپزشکی کشور گرفته شود. باید صادقانه بنویسم که آنچه شکست خورد، انحصارگرایی و فردگرایی شما و نداشتن روحیه تیمی بود؛ مصادره به مطلوب تلاش‌های دیگران و حذف فرصت‌های آنان بود. بنا به اذعان خودتان مدیران سازمان فقط در خصوص این پروژه قریب به پانزده سال زمان و کلیه امکانات و تشویق‌های مادی و معنوی لازم از دوره‌های آموزشی کوتاه و طولانی‌مدت خارجی تا شرکت در همایش‌های بین‌المللی و ماموریت‌های واردات گوشت را در اختیار شما گذاشتند. شما در سازمان دامپزشکی کشور رکورددار دریافت ماموریت داخلی و خارجی و اضافه کار بودید، ولی خروجی که دریافت نمودند چیزی نبود که بتواند نیازهای آنان برای اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی و کلان را فراهم سازد. آنها درست در زمان و لحظه‌ای که نیاز به اطلاعات دقیق برای تصمیم‌گیری داشتند، دریافت نمی‌کردند و در نهایت با Mapping شماتیک مبهمی بدون نقشه‌های پایه کشوری روبرو بودند که برای درک آن نیاز به حضور شخص شما در هر سطحی بود. هیچ‌کس توان خروجی گرفتن از سیستم را نداشت بجز شخص شما و این سیستم سنگین‌ترین سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت سازمان بود که با خستگی و فرسودگی که انحصارگرایی برای شما ایجاد نمود، دست از آن کشیدید و هم‌اکنون نیز در حالیکه همکاران شاغل کنونی نیازمند توضیحات شما در خصوص راه و چاه این مسیر طولانی هستند تا راه را ادامه دهند، این مهم را از آنان دریغ می‌کنید و ادعا می‌کنید سیستم تعطیل شده است و همچنان بجای ارائه توضیحات لازم و راهبری به آنان قصد دارید شوالیه بودن خود را به تکرار برای آنها به تصویر بکشید و دلائل این شکست را در دیگران بجویید.

در انتها نکته مهمی را قصد دارم عنوان کنم: اصولا در فرهنگ و عرف ما رسم بر این نیست در خصوص کسی که دستش از دنیا کوتاه شده و دنیایش را عوض کرده، سخنی به تقبیح گفته شود ولی بر عهده من است تا نادرستی سخنان دکتر عطارد را در خصوص آقای دکتر محمد بابایی مکتوب کنم، چرا که اگر نگویم تا پایان عمر عذاب وجدان خواهم داشت. در خصوص عملکرد و شخصیت دکتر محمد بابایی و نقشی که ایشان به عنوان دامپزشک ایفا نمودند، سخن دو تن از خوشنام‌ترین دامپزشکان ایران در حوزه اجرا و علم یعنی دکتر عباسعلی مطلبی و دکتر محمد نوری کفایت می‌کند و کلامی ندارم تا به آن اضافه کنم (لینک مطلب).

 

 

دستخط ایشان در خصوص دستور به تشویق اینجانب در خصوص پیگیری سیستم اطلاعات جغرافیایی را منتشر می‌کنم تا خلاف سخنان دکتر وحید عطارد درباره ایشان را متذکر شوم که نه تنها مخالفتی با این سیستم نداشتند، بلکه مشوق پیاده‌سازی بوده اند و مخالفتشان تنها در انحصار ایجاد کردن در این سیستم بود که متاسفانه تلاش‌هایشان نتوانست جلوی هماهنگی‌های شما را بگیرد.

در اینجا باید عنوان کنم:

نام نیک رفتگان ضایع مکن

تا بماند نام نیکت یادگار

 

 

انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
4
27
یک کار وقتی موثر و خوب هست که اثرش رو زندگی قابل لمس باشه
شما و هم دوره شما این همه سیستم درست کردید چه فایده ای واسه زندگی مردم داشت .
وقتی دام از پاکستان وارد میشه هزار کیلومتر طی مسیر میکنه تا داخل کشور کشتار بشه
یعنی هر چه سامانه درست کردید بی فایده و زور پول بیشتره
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
33
16
نمیخواهم قلم به دست بگیرم و شان‌ علمی و اداری کسی‌ رابه رشته تحریر دراورم اما تنها به گفته حافظ شیراز استناد می کنم :
خوش بود گر محک تجربه اید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
ایکاش این محک تجربه خروجی می‌داشت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
شأن علمی و اداری دکتر بختیاری معلومه ، شما قلم بدست بگیر تهدید نکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
پس چی شد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
دکتر عزیز
زمانی که شما فرانسه بودید ، دوره های رادیسکون در ایران در حال اجرا بود و مکاتباتش موجود است.
...........
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
هم برای جناب دکتر عطارد و هم برای جناب دکتربختیاری متاسفم که بحث را به رسانه کشاندند. هنوز این سیستم کارامدی دارد و اگرچه نقایصی هست ادارات دورترین شهرستانهای کشور از ان بهره میبرند و نیمه پر لیوان را میبینند . اما شما با مجادله " من ان رستم دستان" اب سردی بودید برپیکرشان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
راست میگه بس که بیکارید نمی‌دونید چیکار کنید شما هم مثل دکتر توکل نیا داستان طنز بنویسید روحمون جلا پیدا کنه دامپزشک ها رو چه به مجادله علمی
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
البته قصدم چسارت به اساتید گرامی نبود که زحمات زیادی برای برقراری این سامانه کشیدند .‌فقط بنظرم جای این بحث‌ و مجادله حداقل اینجا نبود چون بسیاری از کاربران بخش های دولتی و خصوصی ، شرکت ها و....نظاره گر هستند و این انتظار نبود
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
اتفاقا همون ادارات دورافتاده بیشتر نیمه خالی رو میبینن
چون نظارتی وجود ندارد و راحت میتونن آمار دلخواه بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
اطراف ما اینقدر دروغ زیاد شده که دارن تبدیل به واقعیت زندگی میشن و این خوب نیست
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
ناشناس ۹:۳۸
اگر بخواهیم اتفاقا در سامانهGisجلوی برخی از این مشکلات نظیرثبت امار واکسیناسیون کاذب در نتیجه عدم همخوانی تعداد واکسن با امار گرفته میشود . همچنین مانع توزیع واکسن از طریق شبکه غیر مجاز شده، امکان شناسایی واکسن های غیر مجاز میسر بوده و امکان واکسیناسیون با واکسن تاربخ گذشته هم در این سیستم وجود ندارد.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
هفته پیش تو صف نون بودم و خیلی شلوغ بودیکی بدون نوبت اومد رفت جلو تا نون بگیره هیچ کس هیچی نگفت بجز یه آقای میانسال و اون فرد به اصطلاح زرنگ شروع کرد به درگیر شدن باورتون میشه همه به اون آقای میانسال حرف میزدن که چرا با این درگیر میشی طرف قلدره و جالبیش این بود که هیچ کس به غیرقانونی و غیر اخلاقی بودن کار اون قلدر کاری نداشت همه بهم ریختگی که تو کشور می بینید ناشی از همین ندیدن ها و طرف نابجا رو گزفتنه حالا خود دانید مطمئن باشید اگر تا حالا هم این اخلاقیات اگر دامن شما. و نگرفته فردا نوبت شماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
آقای دکتر توکل نیا ..................
شما فکر میکنی منظور از ثبت واکسیناسیون کاذب فقط این است که آمار با تعداد واکسن همخوانی نداشته باشد؟
فکر کردی .............. بقیه یک دو دو تا چهارتا ساده هم سرشان نمیشود که آمار را با تعداد واکسن جفت و جور کنند؟
گاهی آمار داده شده حتی از تعداد واقعی دام آن روستا بیشتر است !
مانع توزیع واکسن از شبکه غیرمجاز؟؟!!!
ما میگوییم همین واکسن تاریخ دار خود شبکه را هم اوت میکنند و فقط آمار میدهند
آنوقت شما میفرمایید امکان واکسیناسیون با واکسن تاریخ گذشته وجود ندارد!!!!
موجودی در gis صفر است اما یخچال پر!
....................
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
بله من هم در همین سیستم کار کرده و می دانم هر اتفاقی ممکن است پیش بیاید .اما این سامانه توانایی های بیشتری برای نظارت بر کار و رصد واکسن و... داده است .
بفولی اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
اکثر تکنسین ها یا مدرک گرفتن و پست شان عوض شده و واکسن نمیزنند یا در حال تحصیل هستند
میگن سازمان باید دانشگاه باشد همین است
همه دنبال گرفتن مدرک اند که حقوقشان زیاد شود کسی دنبال واکسن و دامدار نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
1
6
جالب بود آقای دکتر
خب به خوبی مشخص شد که کسانی که خارج از ماجرا هستند کمترین اطلاعی از رخدادهای واقعی و مهم ندارند و فقط همکاران همون بخش در همان اداره هستند که مطلع اند
دقیقا مثل شما که هرچه میگوییم نه گزارش بیماری نه گزارش واکسیناسیون ما واقعی نیست و دستوری است باور نمیکنید
هزار بازرس هم که بیاید نمی‌تواند در سیستم ایرادی بیابد
فقط ما می‌دانیم و برخلاف تصور شما کاری از دستمون ساخته نیست
مدیرکل رییس شبکه را انتخاب میکند و او خدای مطلق است و حرفاش وحی منزل اند و در صورت عدم اطاعت توبیخ خواهیم شد
باز خوبه همکاران شما همه دکتر بودند
در شهرستان گاهی تنها دامپزشک شبکه هستیم و مدیر، معاون و کلیه همکاران تکنسین هستند یا قبلا کاردان بودند و چه زجری میکشیم ....
پاسخ ها
کارمند دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
سلام دوست عزیز
پاراگراف آخر شما که فرمودید از همکاری با کاردان و ... زجر می کشید با توجه به در خط مقدم بودن این عزیزان به عنوان بازوی اجرایی حجم زیادی از ماموریت های سازمان دامپزشکی، دور از انصاف به نظر می رسه.
تصور بفرمایین اگر این افراد که شما را زجر دادند حضور نداشتند شاید زجر بیشتری در انجام امور فنی
متوجه جنابعالی و سایر دوستان دامپزشک بود.
موفق باشید
در پناه خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
شما متوجه نشدید این بازوی اجرایی باید از مغز فرمان بگیرد وگرنه میشه دست بیقرار و تخریب می‌کند
پروردگار یار و یاور مان باد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
دامپزشکم در خط مقدمه برادر
عیبش اینه چون کار یدی شما بیشتره فکر میکنین کارشناسید
شما کمک کارشناسید و معلومه کار یدی شما باید بیشتر باشه
دامپزشک بیشتر کارش نظارتی است
مثلا تو کشتارگاه دامپزشک معمولا خودش اصلاح نمیکند نظارت میکند و به کاردان میگوید کدام قسمتهای لاشه نیاز به اصلاح دارد
چون هزار تا لاشه در صف نظارت هستند اما شاید 15 تا نیاز به اصلاح داشته باشد
و بر اصلاح سر و احشا نیز باید نظارت کند
علاوه بر اون تست سل و بروسلوز و نمونه برداری از بیماریها به ویژه هاری بر عهده دامپزشک است
مسلما کاردان باید در موارد خونگیری و یا بقیه امور نظارتی به دامپزشک کمک کند اما نمیکند چون خودش رو کارشناس میدونه که در خط مقدم به تنهایی داره تلاش میکنه و نتیجش جز خسارت نیست
حتی در مورد واکسیناسیون هم کاردان باید بر اساس برنامه دامپزشک واکسن بزند منتها خودش یک مرکز مایه کوبی سرخود است
حتی در بخش خصوصی هم مراکز مایه کوبی به دامپزشک سپرده میشود و مسئولیت واکسیناسیون برعهده اوست اما در سازمان خیر کاردان خودش همه کاره است
اگه دقت کنی هیچ بیمارستان یا مرکز بهداشتی توسط یک کاردان یا کاردان مدرک دار اداره نمیشه
این فقط ارمغان سازمان دامپزشکی است و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
حالا از بیمارستان و مرکز بهداشتی فاکتور بگیریم
تو دانشگاه هم تفاوت بسیاری بین استاد دانشگاه و تکنیسین است
با اینکه مسئولیت کلیه کلاسهای عملی از تنظیم ساعت کلاس، حضور غیاب دانشجویان، آماده به کار کردن و ستاپ دستگاه ها، آماده کردن محیط های کشت یا وسایل آزمایشگاهی و تحویل آن به دانشجویان و در نهایت نظارت بر شستشوی وسایل و تحویل گرفتن آنها، بازدید از دستگاه ها و تمیز و خاموش کردن آنها بر عهده تکنسین آزمایشگاه است
حتی کمک به اجرای پایان نامه بسیاری از دانشجویان ارشد و دکتری.
اما این تکنسین بدون اجازه اساتید حق هیچ دخل و تصرفی را ندارد، هرگز خودش را با اساتید مقایسه نمیکند و حقوقش در برابر دریافتی اساتید قابل مقایسه نیست.
یک تکنسین هرگز مدیر گروه نخواهد شد،
هرگز رییس بخش آموزش نخواهد شد. هرگز رییس دانشکده یا دانشگاه نخواهد شد.
حتی اگر دکترا هم بگیرد باز هم تکنسین آزمایشگاه است و دانشگاه هرگز از او به عنوان استاد استفاده نمیکند
با اینکه در خیلی از پایان نامه های دانشجویی کمک میکند تنها یک سطر تشکر در انتهای پایان نامه نصیبش خواهد شد
هرگز مشاور یا استاد راهنمای هیچ پایان نامه ای نخواهد شد
اما من نمیدانم در سازمان دامپزشکی چطور یک کاردان همه کاره است؟ و دکتر دامپزشک باید از یک کاردان اجازه بگیرد که آیا گزارش بیماری بدهد یا خیر؟
که آیا اجازه دارد مغازه فلان متخلف بهداشتی را پلمپ کند یا او نورچشمی است؟
هرکسی این بدعت غلط را بنا نهاده خدایش نیامرزد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
کارمند دامپزشکی عزیز منظورتان از حجم زیادی از ماموریت ها چیست؟
مگر کاردان وظایف دیگری غیر از واکسیناسیون و در مواردی خونگیری دارد؟
اگر وظایف خودش است که منتی نباید باشد
اگر وظایف خودتان را به کاردان محول میکنید که حق دارید از ایشان حمایت کنید
با چنین دیدگاهی موفقیت بعید است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
6
4
اصلا این GIS چی بوده و چی هست که این دعواها سرش راه افتاده، در واقع با یک اکسل ساده همه کارهایی که حالا انجام میشه را میشه انجام داد.
...............
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
مشخص است که هیچگونه اطلاعاتی در این زمینه ندارید .‌ اگر گذارتان به هر اداره دامپزشکی خورد میتوانید از چند و چون و بهره گیری های بعدی ان اطلاع حاصل نمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
اتفاقا اطلاع کامل دارم .
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
همینکه میگویید با یک اکسل ساده همه کارهای Gisقابل انجام است نشان میدهد که ازان اطلاع کامل ندارید . ایا ترسیم کانون بیماری ، شعاع های قرنطینه ، نقاط واکسینه شده و اطلاعات نقاط جغرافیایی در اطراف کانون بیماری با یک اکسل ساده بدست می اید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
اکسل همه اینکارها را میکنه، تلفیق با ارک ویو لازم داره. شما چون با اکسل پیشرفته آشنا نیستی به خودت این حق را میدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
من جای مایکروسافت بودم تو رو برای تیم اکسل استخدام میکردم ، تو صد تا دختر کور و کچل داشته باشی رو دستت نمیمونن ، خود مایکروسافت همچین ادعایی نداره
توکل نیا که داره این حرف رو میزنه سی ساله کارش اینه راست میگن درخت هرچی پربار تر سرسنگینی تر
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
ببخشید .‌پس معلوم است که اشنایی بسیاربیشتری از بنده به نرم افزلرهای رایانه ای داربد . بنابراین یک اکسل ساده نیست و با ارک ویو و... تلفیق میشود . و نهایتا نسخه تحت وب ان میشود همین سامانه Gis . بهر حال فکر میکنم تمامی نرم افزارهای پیچیده هم از یک برنامه ساده شروع میشوند.خب حالا پس چرا با ان زاویه دارید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
7
13
آفرین دکتر صمد بختیاری
که موضوعات را مستند نقد فرمودید
از سرقت علمی مطالب پایان‌نامه تان متاسف شدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
1
5
سلام بنده از اول که سیستم راه افتاد درجریان بودم وکارکردم بیشتر بازی بود تا کارعلمی هر ماه ده تا فرم گزارش پر می کنیم وتیره خروجی ندارد بقول یکی از دوستان اگر قرارگاه بیماریها ریشه کن بشوند سازمآن مدیریت یک ریال هم اعتبار به دامپزشکی نمی دهد پس باید بیماری باشد تا طبیب هم روزی داشته باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
1
6
جی ای اس یک سامانه کاملا نا کارامد است الان دیگه این سیستم هیچ فایده ای ندارد الان سامانه بدون خروجی نقشه و لایه بندی هیچ ارزشی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
دقیقا درست فرمودید. این تابوتی که کنارش گریه میکنند هیچ مرده ای هم توش نیست.
رییس اداره دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
خداوندا اخر شما چرا اینقدر منفی بافید ؟ من که در زمانی که رییس اداره دامپزشکی بودم بسیار از این سامانه استفاده کردم .چه در بررسی امار ، واکسن ، کانون بیماریها ، شعاع قرنطینه و...
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
رییس اداره عزیز
اتفاقا تمام حرف ما این است که تنها شما روسا ازش استفاده میکنید و بس
بررسی آماری که خودتون ساختین
رییس اداره دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
خیر ، تمامی شرکت های وارد کننده ، تولید کننده و پخش واکسن ، مرغداریها در تمامی سطوح ان و...موظف به ثبت عملکرد خود در این سامانه و استفاده از نتایج ان هستند. در اینکه ایرداتی دارد حتما دارد اما امکان رفع نقص و بهبود و به روز شدن ان نیز فراهم است .ضمن اینکه تهمت زدن کار ناشایستی است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
منظورت از مرغداری، مسئول فنی اونه دیگه درسته که باید به زور گزارش بیماری کنه
دیگه چیکار میکنه؟
عجب مرغداری خود گردانی
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
بله . جان کلام ما هم همین است که مشکل اصلی
خود سامانه نیست بلکه کاربران و نحوه استفاده از سامانه است . موضوعی که متاسفانه کمتر به ان پرداخته میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
12
3
سلام
تا زمانی که تفکر دکتر محوری در سازمان دامپزشکی حاکم است وبه دیگر همکاران کاردان ،کارشناس، به دیده تحقیر وحقارت کنایه سایر رده یعنی اینکه شما حق اظهار نظر ندارید ودر تصمیم گیری ها فقط ما. دکترها نظر و کارشناسی درست می‌دهیم حاکم باشد مخصوصا به اکیپ‌های واکسیناسیون به عنوان نیروهای از زیر کار درو ،فاقد صلاحیت کارشناسی وغیر فنی نگاه میکنم و هميشه در جلسات خصوصی خود اظهار مينمايد که از همنشینی با کاردانها پرهیز کنید در صورتی که اگه به لغات توجه‌ کنید میگن کاردان یعنی کسی که‌ کارو بلد است حرفه‌ای است نه مثل دکترین به اصطلاح کارشناس که فقط نظرمیدهند حالا توجه‌ به‌ دیدگاهی که توسط دکترین دامپزشکی نسبت به همکاران حاکم‌ است هيچ يک از طرح‌های آقایان به سرانجام نمی‌رسد چون طبق صری المثل معروف میگن کار به کاردان باید سپرد وبرای پيشبرد اهداف سازمان‌ دکترین از منیت خودشان کوتاه بیاید و قبول کنید که مجموعه از انسانها در رده‌های مختلف باهم موفقیت را بدست میآورند آنقدر مدرک گرایی و دکترها خود را به رخ نکشید که اگر دیگر همکاران همکاری نکنند شماها؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
دیگه فقط مونده رییس سازمان کاردان باشد
حتی معاون مدیرکل هم کاردان است
کلی دامپزشک زیر دست کاردانها هستند
رییس شبکه و معاونین همه کاردان

کجا دکتر محور است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
شما تو جلسات خصوصی آنها شنود دارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
کاردان یعنی کسی که دو سال درس خونده فقط و تکنیسین و کمک کارشناس است
دیگه اول صبحی ما رو به خنده ننداز کار را به کاردان بسپار خخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
همکاری نکنید بهتر
فقط واکسن میزنید
مسلما دکتری که تست سل میکند از عهده واکسیناسیون هم بر می آید
وقتی حقوق برابر داریم خب همه رو دکتر استخدام میکنیم و بهره وری رو میبریم بالا
شما هم بفرما بخش خصوصی ببین چقدر کارایی داری و این حقوق برات ارزو میشه
در صورتی که دامپزشکان بخش خصوصی دیگه حداقل این 15 - 16 تومن رو براحتی میتونن دربیاورند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
درست است نظرات کاردانها و کارشناسهای باتجربه را نباید از دست داد ولی در مورد مسائل کلان نیاز به تصمیمات کارشناسی است که نباید سطحی نگر باشد.علت اینکه اکثر کارها به کاردان و کارشناس واگذار شده است،این است که شأن دامپزشکان در شهرستانها پائین آورده شده و حتی حقوق مکفی برای معیشت پرداخت نمی شود و سبب بی انگیزگی شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
تفکر دکتر محوری نیست تفکر دامپزشک محوری است که کاملا هم درسته اینجا سازمان دامپزشکی شما هم ناراحتی درس بخون دکتر شو مگه حلوا رو گرفتن ...............
کاوه عابدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
3
5
سازمانی که 120 هزار تومان تشویقی آنهم بنام اضافه کاری باشه با هنوز تعرفه هزار تومنی داشته باشه کل کارهاشو طلا هم بگیری ارزش نداره دو ساعت برای این متن وقت تلف کنی که حق با کیه.رنگ رخساره خبر میدهد از راز درون .شما به سر و وضع کارکنان این سازمان از اینجا مانده و از آنجا رانده نگاه کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
حاجی تو باغ نیستی سکه تمام اون موقع پنجاه هزار تومن بوده طرف سه تا سکه پاداش گرفته حساب کن الان چقدر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
سکه اون موقع صد هزار تومن بود
طرف کمی بیشتر از یک سکه گرفته
تو دیار شما 120+50 میشه سه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
انگار طرف دو ماه حقوق کامل رو به عنوان اضافه کار گرفته
اضافه کار ما الان بعد دو دهه کمتر از سیصد هزار تومنه
اضافه کار کاردانها بالای 500
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
کاوه جون داداش بلد نیستی بشماری بلدی که تو اینترنت جستجو کنی یه نگاه به سایت طلا بنداز تا ببینی پنجاه تومن بوده حالا تو فکر کن یه دونه سکه گرفته میشه چهل میلیون الان ، مدیر کل ما پونصد تومن اضافه کار رو می‌کنه شیشصد تومن از ما انتظار داره مشت و مالش بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
مشکل از خودتان هست. اگه بجای دو ساعت وقت شریفتان که بیان فرموده اید ، دنبال نظارت بر عملکرد اکیپ خود بودید ، تعداد روستاهای تحت پوشش خود را اینقدر از دست نمی دادید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
اقای عابدپور
این ۱۲۰ هزار تومان مربوط به زمانی هست که شما واکسن آبله شاربن را در راژان ۲۵۰ ریال تزریق می کردید. یعنی تعرفه ۲۵ تا تک تومنی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
2
2
الآنم سه تا سکه چیزی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
سلام چیزی نیست ، شاگرد نمیخوای
دکتر سید حمید میرخلف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
2
3
سلام اینکه سیستم جی آی اس یک ضرورت است شکی نیست و اینجانب بعنوان بخش خصوصی استقبال می کنم ولی باید به صورتی باشد که دسترسی به این سیستم به آسانی میسر گردد گاهی ساعت ها منتظر ورود به سیستم و گزارش عملکرد می شوم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
2
درود، احسن به آقای دکتر، واقعا پزشکی دام نسبت به پزشکی انسان علمی تر و پژوهشی تر است. و باید بعنوان مادر رشته های علوم پزشکی مطرح بشود. چون تمامی رشته ها علوم پزشکی وابسته به پزشکی دام هستند. حالا ببخشید من خیلی تخصص ندارم. ولی یک فارغ التحصیل پزشکی دام اطلاعات خیلی بیشتری نسبت به سایر رشته های علوم پزشکی دارد. وزارت بهداشت بایستی به این امر توجه کند و از وزارت علوم این رشته علمی و پژوهشی را پس بگیرد. در هنگام کرونا پزشکان این رشته سنگ تمام گذاشتند اکثر پژوهش ها و کشفیات از این پزشکان دانشمند این رشته بوده و هست. با تشکر
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
4
2
متاسفانه این تجزیه وتحلیل وانتقاد وتفهیم اطلاعات واشتباه ها به انحراف کشیده شد خوب بود دوستان کارشناس وکاردان وتکنسین وافراد با تجربه نظرات آقای دکتر بختیاری وتجربیات خودشان را به منسه ظهور میگذاشتند واختلافات وکینه وکمینه را مطرح نمیفرمودند
تا آنحا که من سراغ دارم همکاران کاردان وتکنسین نقش خوبی در سازمان دامپزشکی داشته اند وتجربیات آنها هم نبایستی نادیده گرفت ودرزمانهاومکانهای مختلف نقش مهمی داشته اند وخدمات آنان را ارج میداریم
دکتر دامپزشک:
اما درمورد آقای دکتر بختیاری ونظراتشان در مورد آقای دکتر عطارد و.... دیگران ورسانه ای کردن اختلافات با مطالب علمی کاری دون از انصاف است که همکاران خودرا که سالها زحماتهای زیادی متحمل شدند تاروش نوین دامپزشکی را در سازمان بوجود آورند وخدمات سایر عزیزان نیز که من فکر کنم دراین مقوله نام بردن نیاز به تجزبه وتحلیل دارد را ارج میگذارم ضمن آنکه خدمات پیشینیان که از سالهای 1303تاکنون قابل تقدیر است من در کنگره های دامپزشکی که شرکت میکردم بخوبی از زحمات آنها پی میبردم وپس از هر کنگره کتابهایی که تهیه وتنظیم میشد وهنوز در آرشیو کتابخانه ها ودر خانه دوستان است شاهد آنست.
ای کاش همه باهم در ارتقاع علمی دامپزشکی وتهیه مقالات وتجربیات دامپزشکی همچون گذشته سعی بیشتری میکردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
اتفاقا کار مناسبی صورت گرفته جلوی دروغ و سرقت علمی می بایست گرفته شود ، ما باید یاد بگیریم که چه چیزی متعلق به شخص ما هست و چه چیزی برای دیگران است این آموزش از کودکی باید به ما داده شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
شکم گرسنه gis میخاد چیکار؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
مملکت جالبی داریم همیشه به کسی که حقوقش رو نادیده گرفتن و براش قلدری میکنن میگن نباید میگفتی نباید علنی میکردی نباید شکایت میکردی هیچ کس نمیگه چرا اینکار رو کردی که صداش در اومد ، تو که حقش رو خوردی چرا دیگه می‌نویسی و جور دیگه جلوه میدی و منتشر می‌کنی خوب همین کارها رو کردیم که قبح خیلی از اینکارها ریخته و هر روز اطراف ما اتفاق می افته و ما عادی میدونیم قانون اینجور موقع ها کجاست
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
بازنشسته شدی و هنوز نفهمیدی اطلاعات این سیستم رو همین کاردان و کارشناس کینه ای وارد میکنند که آقایان دکتر بختیاری و عطارد امید به آنالیز آن دارند
چند سالتونه با این نگارش؟
پاراگراف دوم تا انجا که من سراغ دارم کاردانها...؟ ............
ما هم نگفتیم در هیچ زمانی نقش خوب و مهمی نداشتند، اتفاقا همیشه پست های مهمی داشتند که نتیجه اش شده همین آش شلغمی که می‌بینید
امسال یک دامپزشک و یک کاردان برای بازرسی گوشت اعزام شد
این کاردانها چند واحد بازرسی گوشت پاس کردند؟
چقدر از این گوشتهای وارداتی قابل مصرف بود؟
والا که قصاب محل ما رو میفرستادین بهتر عمل می‌کرد
کدوم یکی شون بابت این افتضاح توبیخ شد؟
چند وقت دیگه به بیطار تجربی هم پست مدیریتی میدن
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
این که میگیم آمار ها همش داده سازی شده است
و نه رصد و پایش انجام می‌شود و نه این حجم از واکسیناسیون واقعی است، تجربه نیست ؟
این که میگیم ما به وضوح تب برفکی در کل شهرستان داریم و اجازه نداشتیم گزارش کنیم چون برای تمام آن واحد ها آمار واکسیناسیون رد کردیم تجربه نیست ؟
اتفاقا ما در تولید آمار سعی زیادی میکنیم که حتما باعث ارتقاععع دامپزشکی خواهد شد و شما هم حتما این تلاشها را ارج بگذار، یادت نره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
حق با شماس
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
7
در همین دوره قبلی سازمان معاون توسعه هم غیر دامپزشک بودند و در همان مدت کوتاه معاونتشان ............. داشتند قانون پرداخت تسری بر اساس مدرک تحصیلی را ......... تغییر میدادند
و برای پست های بالاتر بدون در نظر گرفتن مدرک، تسری صد در صد و دامپزشکانی که در شبکه کار فنی میکنند و پست نداشتند فک کنم 42 درصد در نظر گرفته بود و مثلا رییس شبکه با هر مدرکی 70 درصد
درصورتیکه اصلا بنای تسری بخاطر سختی کار و احتمال آسیب های جسمی افراد فنی است نه روسا که کارشون اداری محسوب می‌شود
..............................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
چرا سانسور کردی حکیم مهر؟
ایشون که دیگه پستی ندارند
چطور صحبت های دکتر بختیاری رو در مورد دکتر عطارد سانسور نکردی با اینکه از کم و کیفش مطمین هم نیستی
ازت دلخوووووورم
کامران آب سلان فرد
|
Russian Federation
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
3
6
با سلام و احترام. عالی بود آقای د بختیاری. حرف های مستند از فردی که ۲۱سال پیش پایان نامه دکترایش در زمینه دینامیک بیماری تب برفکی با استفاده از GIS می باشد. هنوز نیاز به کار بسیار بر روی خودمان هستیم تا با افزایش تحمل و البته تامل تلاش سایر افراد را نادیده نگرفته و اخلاق مدار باشیم. بسیار آمده اند و رفته اند و مجال بیان عملکرد خود را نیافتد. بپذیریم که هیچگاه هیچکس بخصوص در زمان معاصر منشاء اثری نسیت و قطعا پیشینیان ما در زمان و مکان های مختلف درخصوص موضوع ما بهتر از ما اندیشیده و اقدام نموده اند.
دکتر سیم کش فیروزکوهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
3
7
باسلام و احترام خدمت برادر عزیز و دانشمند فهیم و علمی جناب دکتر بختیاری عزیز
آنچه بر همگان واقف است شأن علمی و ارزش فرا سازمانی شما در میان دامپزشکان است که یه دامپزشک چند بعدی هستید و وجودتان در هر سازمانی برگ زرین و افتخاری عظیم است انشالله
در پایان خواهشمند است باتوجه به تبحر جنابعالی و سوابق درخشان جنابعالی طبق مذاکرات قبلی این قول از شما گرفته شد که در مبحث آموزش و سامانه. Lms سازمان ف.ح کمک ما باشید واقعا دعاگوی شما از صمیم قلب هستم و خواهم بود.ارادتمند شما دکتر سیم کش فیروزکوهی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
0
6
ابوعلی سینا در خاطراتش عنوان میدارد کتاب ما بعد الطبیعه ارسطو را ۴۰ بار خواندم نفهمیدم تا اینکه روزی در بازار کتاب اغراض ما بعد الطبیعه ابونصر فارابی از دورگردی خریدم .و به محض خواندن تمام پرسش هایم پاسخ داده شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
اغراض ما بعد الطبیعه رو میشه فهمید ولی گزارشای جی آی اس رو نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
1
3
درود بر دکتر بختیاری عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
1
3
دکتر بختیاری گرامی
به نظرم شما آسیب شناسی مدیریت سازمان دامپزشی را برای ارتقا آن به صورت دکتر رسولی بنویسید استفاده میکنیم . سلامت باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
نمی‌توانند
ایشان اشاره کردند که قوانین سازمانی به ایشان اجازه نخواهد داد بسیاری از مشکلات و پایه‌گذاری‌های اشتباه را مطرح نمایند
و از طرفی ایشان معتقدند اشتباهات فردی اهمیت چندانی در نتیجه ندارد
در صورتی که کارایی این سیستم و تمام ابزارهای مورد استفاده در نهایت وابسته به شخص است و جهت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و ارتقای آن در نظر گرفته شده است
در واقع اگر سیستم مذکور را یک فرصت جهت ارتقاء در نظر بگیریم اشتباهات فردی یک تهدید جدی در جهت ارتقای دامپزشکی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
عدم انتخاب نیروی انسانی متخصص و مسئول، تهدید است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
0
2
زمانی در دفتر بررسیها موضوعUFMD را دنبال میکردم وجلسات متعددی هم با اقای دکتر عطارد داشتیم همش فکرمیکردم برنامه GIS توسط ایشون نوشته شده وخودم هم چندسال این پروژه رو دنبال میکردم با تعویض مدیرکل وقت که هیچ اطلاعاتی دراین زمینه نداشت ابلاغ بنده عوض شد وجالبه اینکه ازمن خواستند اطلاعاتی دارم به فرد بعدی بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
کاش اسم خودتون رو هم می نوشتید یا اینکه چه سالی اونجا تشریف داشتید
نظر شما
ادامه