کد خبر: ۷۹۸۵۷
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
نگاه شما:
صادقانه بگویم خیالی نداشتم در این زمینه سخنی بگویم اما چون می‌بینم بحث مراقبت و سیستم آن بارها مطرح می‌شود و هر کس بر خیال خود کامنتی بر آن می‌نگارد، بر آن شدم خلاصه تاریخچه آن را به صورت کلی بیان کنم ...

خلاصه‌ای بر چگونگی برقراری سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی

دکتر وحید عطارد

صادقانه بگویم خیالی نداشتم در این زمینه سخنی بگویم اما چون می‌بینم بحث مراقبت و سیستم آن بارها مطرح می‌شود و هر کس بر خیال خود کامنتی بر آن می‌نگارد، بر آن شدم خلاصه تاریخچه آن را به صورت کلی بیان کنم:

در سال 1371 که آقای دکتر رسولی مدیرکل اداره دامپزشکی استان فارس شدند، از شهرستان کوار برای بررسی و مراقبت بیماری‌ها به مرکز استان منتقل شدم. شرح اقداماتی که در کوار طی 10 سال انجام گرفت، هنوز زبانزد همگان است و لازم به بازگویی ندارد که اگر حوصله‌ای بود که نیست، شاید روزی نگاشته شود. در مرکز استان اقدامات لازم در جهت تغییر فرم‌های بررسی بیماری شروع شد و عملا به سازمان نیز منتقل گردید که بعضا مثل همیشه با مخالفت مدیران کل سازمانی و بعضی دیگر از دوستان روبرو شد اما باعث نگردید که این اقدام مسکوت گردد. بالاخره در اواخر سال 1374 که به سازمان منتقل شدم، توانستیم با همکاری دوستان روند ثبت گزارشات و فرم‌های بررسی و مراقبت را تغییر و به استان‌ها ابلاغ کنیم؛ البته حمایت بی‌دریغ اقای دکتر هاشم‌‌زاده هیچ‌گاه از یاد نخواهد رفت.

در همین ایام آقای دکتر منتظری، از دیگر دوستان بازنشسته فعلی، از مخابرات که در آنجا مشغول کار بودند به دفتر بررسی بیماری‌های سازمان منتقل و همکاری‌شان را با گروه شروع کردند. از جمله اقداماتی که به پیشنهاد ایشان شروع شد، طرح انتقال مخابراتی فرم‌های بررسی و مراقبت بیماری بود که مورد استقبال قرار گرفت و از یاد نباید برد سعی و کوشش همکار بسیار ارجمندم آقای دکتر درودی که بسیار در این مهم کوشیدند (خدایشان بیامرزد و روحشان قرین رحمت).

یکی از موضوعاتی که به این مهم کمک فراوان کرد، در سال 1375 اینجانب برای شروع برنامه و راه‌اندازی رادیسکون (Radiscon) در کشور که برنامه بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان خواربار جهانی (FAO) بود، به ایتالیا سفر کردم که حاصل ان کارگاه اموزشی اپیدمیولوژی 15 روزه در شهر ترامو بود و مقرر گردید که سه دستگاه کامپیوتر پیشرفته آن زمان و متعلقات آن به کشور جهت اجرای پروژه اختصاص یابد و این‌گونه شد و کامپیوترها از دفتر سازمان خواربار جهانی در کشور دریافت شد و این مقدمه‌ای شد برای ادامه انتقال مخابراتی فرم‌ها از استان‌ها و در چند استان نیز شروع گردد (لاشه کامپیوترها هنوز موجود است).

در همین ایام  سال 1376 برابر با 1977میلادی با موافقت سازمان با توجه به موافقت‌نامه همکاری دوجانبه سازمان دامپزشکی کشور و دامپزشکی فرانسه، اینجانب همراه با تعداد دیگری از همکاران برای گذراندن دوره‌های اموزشی راهی فرانسه شدیم. این دوره‌ها شامل دو دوره طولانی‌مدت بود که منجر به دریافت مدرک می‌شد و بقیه دوره‌ها تنها گواهی دریافت می‌کردند. یکی از دوره‌های بلندمدت اپیدمیولوژی بود و به اینجانب تعلق گرفت و به بقیه هم کاری ندارم که خود داستان دیگری دارد.

اما در همین ایام، دفتر بررسی‌های سازمان از محل خود در خیابان انقلاب به سازمان منتقل می‌شود و آنچه که همکاران برای این پروژه انجام داده بودند، یک‌سره به فنا رفت و اثری از آن نماند؛ تنها موضوعی که از خود باقی گذاشت، بازدید آقای «دکتر بن جبارا» مدیر پروژه رادیسکون از دفتر بررسی‌های سازمان دامپزشکی کشور بود که فرم‌های بررسی و مراقبت بیماری‌ها مورد توجهش قرار گرفت و با خود به عنوان نمونه به فائو برد و بد نیست بدانید که از آنها به نحو احسن برای برنامه‌ریزی‌هایشان استفاده کردند و سیستم اولیهWahid  سازمان جهانی بهداشت دام نیز از انها بهره گرفت. پروژه رادیسکون هم بعدها متحول شد و چون خارج از موضوع می‌باشد، به آن نخواهم پرداخت.

متعاقب بازگشت به کشور در سال 1380، موضوع بررسی و مراقبت بیماری‌ها همچنان مانند قبل ادامه داشت. در همین سال موضوع دولت الکترونیک مطرح و پروژه تکفا به سازمان ارجاع گردید تا اگر طرحی در دست اقدام وجود داشته باشد، به مرحله اجرا گذاشته شود. نماینده سازمان در طرح آقای دکتر منتظری معرفی شده بودند و توسط ایشان موضوع به اینجانب منتقل و طرح سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی به تکفا ارایه گردید و مورد موافقت قرار گرفت. اینجانب نامه‌ای، که هم‌اکنون توسط اینجانب نگهداری شده است، به اقای دکتر مطلبی رئیس محترم وقت سازمان نوشتم و تقاضای موافقت کردم که موافقت شد و دستخط ایشان ذیل نامه به اقای دکتر چرخکار موافقت را اعلام و دستور اجرای کامل آن را دادند. فکر نمی‌کنم در این نوشته امکان ارائه کلیه مکاتبات وجود داشته باشد، که به درازا می‌کشد، اما قرارداد موضوع جهت آن‌دسته از همکاران که در جریان نیستند، جهت اطلاع آورده شده است و از جمله گزارشی که به آقای دکتر شمس مدیر کل محترم دفتر آمار و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی با امضای اقای دکتر چرخکار معاون محترم وقت سازمان دامپزشکی ارسال گردیده است که توسط اینجانب تهیه می‌گردید:

مدیر کل محترم دفتر آمار و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی

برادر ارجمند جناب آقای دکتر شمس

با سلام

محترما: در مورخه 13/12/82 طی جلسه‌ای در سازمان دامپزشکی کشور که با حضور نماینده محترم آن دفتر آقای علیجانی و شرکت حاسب سیستم، آقای زلفعلی و مسئولین ذیربط سازمان تشکیل گردید، سیستم نرم‌افزاری بانک اطلاعات بیماری‌های دامی و GIS، توسط شرکت مربوطه به منظور تحویل، معرفی شد که موارد زیر را به اطلاع می‌رساند:

1- با توجه به متن قرار داد فیمابین آن دفتر و شرکت حاسب سیستم، جمع‌آوری اطلاعات و  آنالیز داده‌ها توسط نرم‌افزار به صورت آزمایشی مطلوب می‌باشد ولی با توجه به اینکه تایید قطعی سیستم نیازمند اجرای آن در سه سطح شهرستان و استان و مرکز و تایید کارآیی کامل سیستم می‌باشد لذا مقرر است که پس از اجرای برنامه به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها، در صورت مشاهده هر گونه اشکال، شرکت اقدام به رفع آن نماید.

2- در مورد مرحله 5 قرار داد (اجرای برنامه‌های GIS)، شرکت حاسب سیستم به منظور اجرای GIS از نرم‌افزار Map object  استفاده نموده که نیازهای اولیه و ابتدایی سازمان را برطرف می‌نماید ولی با توجه به متن قرار داد، از آنجا که به دلیل کارایی مناسب و امکان توسعه سیستم نرم‌افزاری، نرم افزار ArcView مورد نظر می‌باشد (از نظر تهیه نمودارها و استفاده از قابلیت‌های ArcView به منظور آنالیز آماری داده‌ها)، ضروری است امکان نمایش و پردازش داده‌ها در محیط ArcView فراهم گردد. همچنین کلیه خروجی‌های سیستم از جمله نتایج آزمایشگاه قابلیت نمایش در محیط GIS را داشته باشد.

3- ضروری است مدیریت FTP در برنامه نرم‌افزاری در سطوح مختلف اعمال گردد.

4- همانطور که مستحضرید یکی از مهمترین خصلت‌های  سیستم‌ها، پویایی آنهاست و در این ارتباط با توجه به اینکه این سیستم ضروری است سایر قسمت‌های سازمان از جمله بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل را نیز شامل شود، خواهشمند است موضوع پروژه تکمیل و توسعه سیستم در سال آینده مد نظر قرار گیرد.

لذا با در نظر گرفتن موارد فوق، تحویل سیستم به طور موقت مورد تایید و بدیهی است پس از آزمایشات کامل که قطعا متعاقب گذشت دوره پشتیبانی می‌باشد، نسبت به تایید و تحویل قطعی اقدام خواهد شد.

دکتر سعید چرخکار

معاون بهداشتی و پیشگیری

رونوشت:

- ریاست محترم سازمان جهت استحضار.

- معاونت محترم اداری و پشتیبانی جهت استحضار.

- مدیر کل محترم دفتر برنامه و ارزیابی عملکرد جهت اطلاع.

 این قرارداد و نامه را از آن جهت ارائه دادم تا خوانندگان به درستی متوجه کسانی که در جریان به ثمر رسیدن طرح بودند کاملا مشخص گردد. هزینه طرح نیز 18 میلیون تومان بود که مستقیما از طریق وزارتخانه پرداخت می‌شد و با اعلام انجام امور توسط اینجانب در اختیار شرکت قرار می‌گرفت.

در این زمان به دلیل نبودن بستر داده‌های مناسب اپیدمیولوژیک، روند اجرای آن در استان‌ها به کندی صورت می‌گرفت زیرا تمامی واحدهای اپیدمیولوژی باید برداشت می‌شدند. وجود آقای دکتر بختیاری در این زمان در دفتر بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی منجر به دریافت دو دستگاه GPS از وزارت جهاد کشاورزی گردید که به دلیل قدیمی بودن مورد استفاده قرار نگرفت ولی باعث شد تعداد 30 دستگاه توسط سازمان خریداری و در اختیار گذاشته شود که به هر استان برای برداشت نقاط دامداری تحویل گردید. از این به بعد موضوع آموزش کارکنان و جمع‌آوری اطلاعات در فایل اکسل و ارسال آن به سازمان برای ایجاد بستر داده‌های لازم شروع گردید؛ کاری طاقت‌فرسا و زمان‌بر که باید به هر استان مراجعه می‌شد، آموزش‌های لازم داده می‌شد، اطلاعات با پیگیری‌های مکرر جمع‌آوری می‌گردید و بارها و بارها بازنگری می‌شدند تا اشتباهی صورت نگرفته باشد و بتوان در سیستم وارد نمود.

آقای دکتر بختیاری پس از چند ماه کوتاه به دلیل انتقال به اداره دامپزشکی تهران از همکاری‌شان محروم شدیم ولی با کمک و همکاری بسیار نزدیک و دلسوزانه دوستان و همکاران ارجمندم آقای دکتر ویشته و دکتر عبدالهی بعد از چند سال موفق به تکمیل آن شدیم که نزدیک به 80000 واحد با مشخصات برداشت شد و ده‌ها بار داده‌ها بازنگری گردید که باید بگویم در یکی از موارد که محاسباتی انجام گرفت، نزدیک به 150 میلیون کاراکتر مورد بررسی مدام قرار گرفته بود. نمی‌خواهم بزرگ‌نمایی کنم، اما کسانی که در جریان آن هستند، می‌توانند شاهدی بر اقدامی بسیار چشم‌گیر باشند و الحق شرکت حاسب سیستم بارها و بارها به دلیل مشکلاتی که پیش می‌آمد، به درخواست من مجبور به ترمیم سیستم می‌گردید و در تمام این سال‌ها همراه ما بود؛ یاد مهندس زلفیلی به خیر.

در سال 2005 پیشنهاد کشور فرانسه مبنی بر ورود به پروژه EuFMD مورد موافقت سازمان قرار گرفت و در سال 2006 از آنجا که اینجانب در سازمان برای مدت کوتاهی حضور نداشتم، آقای دکتر ویشته و دکتر عبدالهی برای حضور در کنفرانس این پروژه در یونان شرکت نمودند و گزارش از سیستم ارائه شد (چگونگی گزارش را می‌توانید از اینترنت دریافت کنید) که مورد استقبال مسئولین پروژه قرار گرفت و موجب شد پس از برقراری پروژه که آن‌هم داستان خاص خود را دارد، مبالغی برای ارتقای سیستم و دفتر آن از طریق FAO در اختیار قرار گیرد که باز در این مختصر نمی‌توان همه را بیان نمود. لازم به یادآوری است که اطلاعات مربوط به تب برفکی که توسط سیستم انجام گرفته است، در کنفرانس‌های متعدد EuFMD به صورت سخنرانی ارائه گردیده است و در اینترنت قابل دستیابی است.

بالاخره در سال 2011 با درخواست خودم و به پیشنهاد آقای دکتر سلیمانی به دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل منتقل و پس از شش ماه بیکاری و البته حسن همجواری با آقای دکتر میردامادی که بسیار مطلوب بود، به امر صدور مجوز برای ورود واردات گوشت و ماهی و غیره مشغول گردیدم. من که نزدیک به 27 سال زمان را به امر بررسی و مراقبت و تدریس اپیدمیولوژی و ایجاد تغییرات اصولی و اساسی برای بررسی و کنترل بیماری‌ها گذرانده بودم و سودی نصیب من و هیچ کسی دیگری نشده بود، این‌بار به دو ماموریت گوشت رفتم که برای تمدید قوا و بیرون‌رفت از فکر کنترل بیماری‌ها که هیچ‌گاه با این روشی که بوده و در پیش است، به هیچ کجا هم نخواهد رسید، بسیار لازم بود. سیستم هم از حالت فعال خارج، دفتر و وسایلش پراکنده و به قبرستان قرنطینه کمال‌آباد منتقل و منفعل باقی مانده است. اینجانب هم در سال 1395 با درخواست خودم به دلیل مشکلات شخصی بازنشسته گردیدم و از آن‌همه بی‌برنامگی سازمانی نجات یافتم.

چند دلیل عدم پیشرفت سیستم را هم بد نیست بدانیم:

- مدیران کل مانند همیشه حرف آخر را می‌زنند. در این مورد هم بجز چند نفر محدود، دیگران علاقه‌ای به انجام  نداشتند، چون فکر می‌کردند اقدامات سازمان و بخصوص تصمیمات مدیران زیر سؤال خواهد رفت و بدیهی بود که این‌گونه می‌شد؛ چنانچه در یکی از گزارشات مشخص شد وضعیت واکسیناسیون با بیماری هماهنگی ندارد و و مثلا کنترل سل و بروسلوز دارای اشکالات اجرایی عدیده است که بیش از این نمی‌خواهم موشکافاته‌تر بگویم.

- در یک مورد بگذارید این یکی را واضح‌تر بگویم، به دلیل مخالفت‌های آقای دکتر بابایی و شکایت‌های پی در پی من به آقای دکتر چرخکار، ایشان طی نامه‌ای به دفتر مبارزه، که آن را هم نگهداری کرده‌ام، نوشتند که دکتر وحید  عطارد منبعد به طور مستقیم با ایشان همکاری و هماهنگی می‌نماید. خدا نگهدارشان باشد که باعث شدند سیستم تا این حد پیشرفت کند و من راحت‌تر کارم را ادامه دهم.

- برای کسانی که می‌گویند آموزش داده نشده، هر استان نماینده‌ای را برای ارتباط مستقیم و همکاری با سیستم و اجرای آن در استان معرفی کرده بودند. این افراد مرتبا مورد آموزش قرار می‌گرفتند که بهترین فرصت آن در پروژه EuFMD فراهم شده بود. نامبردگان به نحو احسن به سیستم مسلط و گزارش‌های ماهیانه را با تفسیر به دفتر بررسی‌ها می‌فرستادند. این گزارشات هم‌اکنون موجود است. اما طبق معمول از هیچ‌کدام استفاده بهینه‌ای نشده و هیچ‌کدام به کار گرفته نشدند و دیگران که آموزشی ندیده بودند، به جای آنها مشغول به کار شدند. کلاس‌های آموزشی برگزار شده در تمام طول سازمان برای سیستم و اپیدمیولوژی و آمار در این مدت بی‌سابقه است.

- سال‌های گذشته دفتر بررسی و مبارزه از یکدیگر مجزا بودند و دارای مدیرکل و معاونت مستقل از یکدیگر. دفتر مبارزه خیلی دلی به بررسی و مراقبت هرگز نبسته بود و فکر می‌کردند که زدن واکسن کافی است و نتیجه‌بخش  که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد. به همین دلیل همیشه در پی تهیه واکسن و زد و بندهای مرتبط با آن بودند. سعایت کسی را نمی‌کنم اما بد نیست بدانید، بالاخره با کوشش فراوان آقای دکتر درودی (خدایش بیامرزد) و انجام نمونه‌برداری و تحلیل موضوع و هماهنگی با FAO در زمینه طاعون گاوی، مدارک لازم جهت ارائه به این سازمان و سازمان جهانی بهداشت دام برای اعلام عاری بودن از بیماری و توقف واکسیناسیون فراهم شد و مقرر شد در جلسه‌ای با حضور همکاران سازمان و موسسه رازی و دانشکده دامپزشکی پیشنهاد قطع واکسیناسیون و اعلام عاری بودن از بیماری بررسی و نتیجه‌گیری شود. موسسه رازی مخالف بود؛ البته چون دیگر لازم نبود واکسن تولید کند و اساتید دانشکده به‌خصوص از مهمترینشان هم مرتبا می‌فرمودند «اگر قطع شود، طاعون تمام دام‌ها را از بین می‌برد» و تایید بعضی همکاران سازمان. بالاخره از آنجا که آقای دکتر سیاری ریاست سازمان را بر عهده داشتند، مقرر شد که واکسیناسیون قطع و اسناد ارسال گردد. کاملا مشخص بود که بیماری در دنیا از بین رفته و تنها کشوری که ادامه واکسیناسیون می‌داد، ما بودیم. بنابراین با تصمیم دفتر مبنی بر قطع واکسیناسیون و انجام مراقبت، شر واکسیناسیون طاعون گاوی از سر دامداران کم شد، که البته همگی اتفاق کامل داشتند بالاخره شیوع خواهد یافت و سر اینجانب را ابتدا بر باد خواهد داد که چنین نشد. اکنون که دیگر دفاتر شکل واقعی خود را از دست داده‌اند و چیزی از بررسی و مراقبت باقی نمانده است.

بالاخره شرح همه موضوعات به جزییات نیازمند نوشتن  کتابی جامع است و دیگر از حوصله اینجانب خارج. نه علاقه‌ای به وارد شدن به بحث خاصی دارم و نه اینکه نیازی به آن، و می‌دانم هرچه هم بنویسم نه کسی گوش می‌دهد و نه مورد علاقه کسی است که به دلیل طبیعت بشری آدم‌ها از شنیدن حقایق واهمه دارند و ناخودآگاه در مقابل آن جبهه خواهند گرفت، ولی بد نیست بگویم «تایید و دفاع از نادانی جرمی بدتر از نادانی است». نه به ناحق صحبتی می‌کنم و نه به ناحق کسی را تایید. ضمنا هرگز به اهانت به کسی دهان نگشوده‌ام. آقای دکتر مرادی خدایش بیامرزد دارای شایستگی‌های لازم بودند و دکتر بابایی دارای شایستگی‌های لازم نبودند و آمدنشان به مدیرکلی دفتر مبارزه صرفا برای این بود که با سمت مدیرکلی بازنشسته شوند. علاقه‌ای به بیان علل عدم شایستگی ایشان ندارم و در فعل هم بیان آنها فایده‌ای ندارد.

در خاتمه چون امکان نامبردن از کلیه همکارانم در سازمان و استان‌ها و شهرستان‌ها وجود ندارد، تک‌تکشان را می‌شناسم و از همکاری بی‌دریغشان باز هم تشکر می‌کنم، هرچند که همیشه قدردان محبت‌ها و همکاری‌هایشان هستم؛ یاد همگی‌شان بخیر.

 

 

انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Singapore
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
11
خداقوت، دستتون درد نکند، سیستم GIS بحق رتبه کشوری و جهانی سازمان دامپزشکی را ارتقا و متحول ساخت. موضوعی که باید به اون ایمان داشته باشید این است که هیچگاه کار خوب و ارزشمند از بین نمی رود. فقط ممکن است مدتی به ظاهر کم رنگ شود اما در دل زمان رشدش ادامه خواهد داشت و زحمات شما و سایر دست اندرکاران بیش از پیش نمایان و شکوفا و بهره برداری خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
3
7
دکتر عطارد عزیز خیلی دوستت دارم چقدر همکلام شدن با شما لذت بخش هست چه در سازمان چه در ماموریت به استانها هیچ موقع خنده از لبت نمی افتاد انشالله خداوند به شما عمر پر برکت بده البته که در این مدت که همش باعث خیر و برکت بوده اید پاینده و سر بلند باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
ادم این تعریف ها می بیند کیف میکند. عطارد زیر دست هایش را مانند فرزند و بالا دست ها را پاسخگو میدانست . همیشه سلامت باشی
دکتر سلمانزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
2
7
پایه گذار موثر و پایدار سیستم مراقبت فعال دام ، جناب آقای دکتر عطارد هستند
عرض ادب و احترام
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
2
6
سلام وعرض ادب
دکتر عطارد عزیز باعث افتخار دامپزشکی

سیتون مستدام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
5
5
چرا به تلاش های دکتر ویشته اشاره نشده است؟
پاسخ ها
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
نه یکبار که دوبار در این‌متن از دکتر ویشته یاد شده است .. ضمن انکه دکتر ویشته دوست خودم هست نخواستم ازش تشکر کنم ??. اما از اینکه شما اقای دکتر ویشته را اینقدر دوست دارید من تشکر می کنم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
درود بر همه عزیزان پیشکسوت. دکتر عطارد . دکتر ویشته و سایر عزیزانی که شاکله ها را به وجود آوردند
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
0
10
با درود و سپاس فراوان از زحمات بسیارارزشمند آقای دکتر عطارد عزیز
یاد آقای دکتر کیانی و زحماتی که برای برنامه ریشه کنی طاعون کشیدند هم به نیکی. روحشان شاد.
روح آقای دکتر مرادی و دکتر افشارپاد عزیز هم شاد و نام و یادشون گرامی.
از کوار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
0
1
جناب دکتر عطارد ممکن است بفرمائید به تهران که آمدید ودر بررسی‌ها مشغول کار شدید چه کسی ریاست را بعهده داشت و بعد از ایجاد دفاتر کل چه افرادی ریاست و معاونت دفتر را بعهده داشتند ؟
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
3
0
بله حتما : در زمانی که با درخواست اقای دکتر هاشم زاده به تهران منتقل شدم ، ان موقع دفاتر بررسی و‌مبارزه دو‌مدیرکل مجزا بود و ادغام نشده بود . دفتر بررسی زیر نظر معاونت تشخیص و درمان به معاونت اقای دکتر هاشم زاده بود ، پست مدیر کلی دفتر بررسی ابتدا در اختیار …………….. و بعد از مدت کوتاهی اقایان دکتر کاظمی و سپس اقتصاد و سپس دکتر مشکوه قرار گرفت که در این‌موقع دفتر بررسی ادغام‌شده بود و متعاقبا دکتر خلج و‌دکتر بابایی .. خانم‌دکتر فیروزی هم که به گفته اقای دکتر صمد بختیاری به نقل قول از سرکار خانم دکتر فیروزی ، در سال ۱۳۷۴ بازنشسته شده بودند ???.البته چند نقطه ای که گذاشتم باید دید چه کسی بوده که بازنشسته نشده بوده است ??
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
در سال 77 مرحوم دکتر کیانی مدیر کل بررسی بودند
دامپزشک با سابقه ۲۹ سال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
0
4
از سال ۱۳۷۴ که جذب سازمان دامپزشکی شدم سیستم مراقبت بیماری های اخطارکردنی بصورت فرم های کاغذی گزارش و ارسال از طریق فاکس در سراسر کشور اغاز شده بود قطعا از همان سال های اولیه با بزرگانی همچون سرکار خانم دکتر فیروزی ، جناب اقایان دکتر عطارد ، دکتر بختیاری ، دکتر منتظری ، شادروان دکتر کیانی ، شادروان دکتر درودی ، شادروان دکتر افشار پاد و دیگر بزرگان پرافتخار دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی آشنا شدم و شاهد فعالیت های ملی و بین المللی این بزرگان بودم و از انها چیزهای فراوانی یاد گرفتم و سپس شاهد برپائی سیستم GIS و ورژن های بعدی آن شدم و با ان کار کردم و هرچه الان دارم از این بزرگوارن یاد گرفتم . بنده بارها شاهد تائید کارشناسان و اپیدمیولوژیست های مشاور FAO و OIE در مورد اهمیت علمی این سامانه بودم . متاسفانه یادگار این بزرگان در حال حاضر به قبرستان بسته داده ها مبدل و بحدی رسیده که متصدیان فعلی نه استفاده می کنند و نه اجازه استفاده دیگران و یا صاحب نظران می دهد در حالی که کشورهای منطقه که پس از ما این سیستم را راه انداختند در حال استفاده علمی از سامانه های خودشان را دارند
بالاخره نسلی خواهد امد که قدر این تلاش ها را خواهد شناخت و برای حل جالش های این حوزه از ان استفاده خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
متاسفانه امتیاز این سیستم هم به کام تکنسین ها شد
قبلا تکنسین ها مسیول پرکردن فرم ها و دفاتر گزارش بیماری بودند
الان با سیستم اداری مشغول ثبت نام در دانشگاه آزاد و انتخاب واحد هستند
یا سودای مدیریت دارند
دیگر همه خودشان را کارشناس میدانند و کار به جایی رسیده که برای کمک به نمونه برداری در زمان وقوع بیماری یا پایش باید از ایشان خواهش کنیم تشریف بیاورند و ظرف نمونه را نگه دارند یا در صورت لزوم پنس و قیچی بدهند
در صورتی که تکنسین در واقع کمک کارشناس است و در تمام امور باید به کارشناس کمک کند حتی در پایش سل باید باشد و شماره پلاک و سمت تزریق را یادداشت کند
کار دامپزشکی که بدون دستیار نمیشود
فکر میکنند چون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد دارند دیگر نباید کمک کنند یا اگر کمک نکنند کار پیش نمیرود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
آخه برادر من همونایی که اجازه استفاده از این داده ها رو نمی‌دن بخوبی میدونن همش چاخانه
برو تو کشتارگاه هرچی لاشه حذف میشه میزنن سپتی سمی
حالا منظور از سپتی سمی چیه رو خودشون هم نمیدونن
مگه کسی حوصله داره دقیق وارد کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
اصلا این جا جاش نیست ولی دلم پر از گلایه است
از دوران دبیرستان همش تو استرس بودیم نه مسافرت رفتیم نه ورزش کردیم نه حتی یک مسابقه فوتبال تماشا کردیم اونوقت تنها با چند تا رتبه اختلاف به جای پزشکی افتادیم تو دام پزشکی و 6 سال از عمرمون رو گذاشتیم و کلی کتاب و جزوه خوندیم و کلی شب بیداری و ساعتها تو بخش سرپا موندیم و لگد خوردیم و صدامون در نیومد
در صورتی که می‌تونستیم دو سال نه درسهای سخت آناتومی پایه و یک و دو نه بافت شناسی سخت و عملیات وحشتناک بلکه چند تا جزوه نازک پاس کنیم و مدرک واکسیناتوری بگیریم و بیایم تو اداره حقوقی برابر یک دکترا بگیریم و تو همه کارها از سخت زایی تا جراحی دخالت کنیم و پول در بیاریم
به موقع ازدواج کنیم و کسی از ما توقع یک زندگی در حد دکترا نداشته باشد و بعدشم برویم از تنبل خانه اسلامی یک مدرکی بخریم و پست بگیریم و به دامپزشکانی که سالها زحمت کشیدند و نهایتا زیر دست ما هستند بخندیم
واقعا اگر میشد با پاس کردن یک جزوه 15 صفحه ای پاتولوژی که فقط شامل توضیح اصطلاحاتی مانند damage,Hyperemia, bleeding and necrosis است
میشد دامپزشک شد اساتید ما چه ظلمی در حق ما کردند با آن جزوه سنگین پاتو یک و دو که به صورت سلسله وار کلیه ضایعات پاتولوژیک هر اندام و مکانیسم ایجاد ضایعه را توضیح داده بودند و در نهایت باید ظرف سه روز کل آن را آزمون میدادیم و من دقیقا خاطرم هست که در این سه روز شاید 6 ساعت هم نخوابیدم و امتحان عملی پر استرس با آن صدای زنگ میان لام های زیر میکروسکوپ که تا مدتها کابوس شبانه من بود الان به چه کاری می آید وقتی جایگاه اجتماعی و حقوقی کمتر از یک کاردانی دارم که در دبیرستان تفریح و مسافرت فوتبال خود را کرده، در نزدیکترین واحد اسلامی آزاد از علم و عالم تحصیل کرده به راحتی و طرحی وارد اداره شده و مثل نهضت سوادآموزی با تشویق فراوان از طرف شبکه مشغول تحصیل شده و الان بخاطر سابقه بیشتر و گرفتن پست حقوق بیشتری از من دارد و شرمنده زن و بچه اش نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
کجای دنیا یک دکتر زیردست یک کاردان کار کرده و آن سیستم شکوفا شده یا بقا یافته؟
در برخی استان‌ها حتی معاون اداره کل هم تکنسین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
3
جناب دکتر عطارد
در خرداد 77 دو دوره توسط FAO در دفتر بررسی های سازمان واقع در خیابان انقلاب برگزار شد که گواهی های آنها را هنوز دارم

دوره 4 روزه نرم افزارهای Epi Map و Epi Info و ٰTelos و Empres و Avis که مبنای اولیه سیستمها بود

دوره یک هفته ای پروِه رادیسکون

یادش بخیر که آن زمان آشنایی با ویندوز کم بود و رایانه ها تحت داس Dos بودند و بصورت فشرده و قبل از اغاز دوره مجبور به طی دوره ویندوز شدیم

البته من کار علمی با اکسل را از دکتر عطارد آموختم که با عشق فرآوران به ما یاد می داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
در آن سال مرحوم دکتر کیانی مدیریت دفتر بررسی را عهده دار بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
2
بدون شک بحث سیستم مراقبت چه از نوع دفتری و چه از نوع پیچیده کامپیوتری از کارهای بزرگی بود که جمعی با مشارکت های متفاوت در آن شرکت داشتند و دارند . بعضی صاحب فکر و بعضی مجری بودند که هردو مکمل هم بودند . از دکتر عطارد که با وجود مشکل قلبی با ولع کار میکرد و از کسانی مثل دکتر شعله پاش که سرش زیر بود با نظم خاصی کار ها را پیگیری و دیتا ها را جمع و جور میکرد . واقعا دست تک تک دوستان را باید فشرد . نظرم خودم از اول وجود این سیستم این بود که ، به دلایل زیادی شکوفه آن تبدیل به میوه های رسیده نمی شد و نمی شود .
یکی دو دلیل را بیان مینمایم .یکی رئیس سازمان هایی بود که به قول وحید علم دامپزشکی را نمیدانستند و بعضا از مجرای سیاسی انتخاباتی رئیس شده بودندو بیشتر جاده صاف کن ثروت و قدرت هم باندی ها بودند تا دردی از دام و دامدار دوا کنند.
این قشر بدترین نوع ضربه را به نا موفق شدن این پروسه مراقبت و عدم انجام پایش باقیمانده ها و عدم آموزش پرسنل و ... زدند .
مورد بعد مدیرانی بودند که گاه با سواد بودند ولی شجاعت و بصیرت لازم را برای به نتیجه رساندن این گونه طرح ها را نداشتند و بعضا سد راه برنامه میشدند .
مورد دیگر کسانی بودند که ناظر و مراقب عملکرد سازمان بودند که به جای مراقبت از عملکرد صحیح این طرح های عظیم و حیاتی خود را به موضوعات پیش پا افتاده آستین کوتاه و ریش روی عکس پرسنلی و ... سرگرم کرده بودند و وظیف اصلی را که بازوی مدیران و کارشناسان متفکر شجاع باشند فراموش کرده بودند .
حال فرض کنید تمام آنالیز بر دیتا ها ی جمع آوری شد انجام شود و منجر به این شود که جلو قاچاق دام در برحه ای گرفته شود ، چه کسی جرا دارد به این مافیای خیلی خودی نزدیک شود ؟ ( ماجرای بستن زنگوله توسط موش ها به پای گربه )
مورد بعد خود دامداران هستند که به نظرم از نظر رشد ذهنی به جایی نرسیدند که از این طرح ها خودشان حمایت قوی کنند و مطالبه داشته باشند .
مورد آخر این سیستم مراقبت نیاز به اطلاع رسانی به ذینفعان دارد . وقتی اطلاع رسانی نشود و محرمانه باشد چه انتظاری از مشارکت برای توسعه آن هست ؟
مورد بعدی مغایرت تولید و اقدامات بهداشتی در وزارتخانه است که زیر پوستی مانع ورود و حمایت وزیر میشود که هیچ سیستم بهداشتی ناهماهنگ جلوه خواهد کرد.
مورد بعدی دادن آمار دروغ است که در این مملکت جرم نیست لذا ...
ولی حیف از اندیشه های سترگ مانند دکتران افشار ، مرادی و درودی و ... ( یادشان گرامی باد )که جلوی پای بی کفایتی های اصحاب ثروت و قدرت ذبح می شوند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
من یکی از منتقدان این سیستم هستم بخاطر آمار غیر واقعی و برخورد دستوری در مقابله با بیماریها و نحوه اجرای واکسیناسیون و خیلی موارد دیگر
ولی باور کنید با شنیدن خاطرات گذشته و زحمات جناب دکتر عطارد شرمنده شدم و اشک تو چشمام جمع شده
ممنونیم بابت تمام تلاش هاتون و فکر نکنید حرف ما قدرنشناسی است بلکه داریم ضرورت نظارت بر سیستم رو بولد میکنیم
همکار قدیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
2
3
استاد عزیر جناب آقای دکتر عطارد
من شما را پدر بررسی و مراقبت و GIS کشور می دانم و همکارانی که از نزدیک با شما کار کردند می دانند چقدر زحمت ها که کشیدید و خون دل ها خوردید.
خودم از مهندس زلفعلی شنیدم که می گفت دکتر عطارد شخصا بیش از یک میلیون داده واحدهای اپیدمیولوژیک را وارد سامانه کرده و ایشان می گفت دکتر واقعا انسان بسیار سخت کوشی است.
واقعیت این است که بدون این فداکاری ها این سامانه هیچگاه راه نمی افتاد.
قطعا سایر همکاران نیز در به ثمر رسیدن این سامانه نقش بسزایی داشتند ولی نقش محوری دکتر عطارد در تاریخ سازمان ماندگار بوده و خواهد بود.
شخصا از تلاش ها و زحمات شما بسیار سپاسگزارم. از نزدیک شاهد دلسوزیهای مشفقانه شما بودم. شما نسل کارشناسی را در سازمان دامپزشکی در آن زمان در مورد بررسی و مراقبت بیماری ها تربیت کردید که منشاء اثرات خیلی زیادی شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
مشکل اینجا بوده که مشغول وارد کردن داده ها شدن و کار با سیستم رو فراموش کردن بعد خودش میگه صد و پنجاه میلیون شما میگی یک میلیون کدومش درسته
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
حدود یک میلیون داده وارد شده است و حدود ۱۵۰ میلیون بار بررسی مجدد برای تعیین صحت و سقم انها شده است . با سیستم هم گزارشات تهیه شده و تمامی نتایج هم تفسیر شده اند .
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
2
0
اگر چنانچه بخواهیم یکی از ماندگارترین کارهای سازمان دامپزشکی کشور درطی سالهای گذشته به نیکی عنوان گردد همین راه اندازی سیستم پایش و مراقبت بیماریهای دامی است که می بایست از تلاش و کوشش بانیان آن تقدیر وتشکر نمود. هرچند متاسفانه مدیران بعلت پنهان کاری ضعف کاریشان چندان به آن اهمیت نمی دهند. و در مواردی اصلا اطلاعات را ثبت نمی نمایند.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
4
0
ماندگار ترین کار تاریخ سازمان بعد از طرحهای کنترلی سل و بروسلوز همین کار بود که با همت و جدیت و پرکاری دکترعطارد انجام شدوخداکند روز به روز بر کاربریهای آن افزوده شود و نظیر این سیستم در مدیریت بحران کشور و کنترل بیماریهای واگیر دار وزارت بهداشت صورت گیرد.
S.N
|
United States of America
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
0
2
آقای دکتر عطارد گرامی بحق که هنوز هم پدر علم دامپزشکی کشور میباشید متعجبم با حدت حافظه چرا نامی از خانم دکتر عواطف صدیق سودانی به میان نیاوردید.‌ یادشان گرامی که با کمک شما در ۱۳۸۰ از فائو ایتالیا دوره ی آموزشی GIs را در دفتر مبارزه با ببماریها یرگزار نمودید .
پاسخ ها
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
با سلام : مطلب برای گفتن فراوان هست . متاسفم که محیط فعلی اجازه نوشتن همه چیز را نمیدهد . گاهی فکر می کنم بازگشت به محیطی مطلوب برای بیان حقایق و انچه اتفاق افتاده امکان پذیر نیست که دستخوش تغییرات نزولیست هم از لحاظ اخلاق هم از نظر علم و‌هنر و‌ادب .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
0
0
خوبه ولی بهتره این برنامه رو پورت کنید روی اوراکل ، ابزار ها بروز نیستند که باید معماری تحلیل های آماری منطق فازی پیاده سازی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
0
0
جناب اقای دکتر عطارد همین ملاحظه کاریهای امثالهم هست که کارکشور بدینجا رسیده ............
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
حق با شماست .
معظمی -مرکز تشخیص
|
Singapore
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
1
2
آقای دکتر ما در این سالها شاهد سعی و تلاش دلسوزانه جنابعالی و همکارانتون بوده ایم. سپاس از اینکه از دکتر دورودی نیز در مطلب ارسالیتون یاد نموده اید.
روح تمام بزرگان آسمانی که عمرشان را صرف خدمت به این مملکت و اعتلای آن نموده اند و جان شیرین خود را تقدیم کردند شاد، و با آرزوی سلامتی برای شما و سایر عزیزانی پر تلاش و سختکوشی که در این سالها توفیق خدمت در این عرصه را داشته اند.
پاینده باشید.
با احترام ، معظمی
نظر شما
ادامه