
اصلاح ساختار کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های وابسته (بخش پنجم)
دکتر محسن مشکوة
این جا ایران است. در تصمیمگیریها اغلب سطحینگری، باور فردی و تعارض منافع بر واقعیات، باور جمعی و منافع جمعی/ عمومی/ ملی غالب است.
پس از ابلاغ مصوبه اخیر شورای عالی اداری کشور مبنی بر اصلاح ساختار کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های وابسته از جمله سازمان دامپزشکی کشور، انتظار می رفت و می رود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و ذی نفعان در واکنش به موضوع اعلام موضع نمایند. تعدادی از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل نموده با اعتراض به مصوبه بویژه در مورد تغییر ساختار سازمان دامپزشکی کشور (ساماندهی تمشیت امور اداری و مالی سازمان دامپزشکی کشور در ستاد وزارتخانه به صورت متمرکز)، خواستار توقف اجرای آن و ضرورت انجام کارکارشناسی با نظرکمیسیون گردیدند که جای تشکر و قدردانی دارد. اما دریغ از موضع گیری سایر نمایندگان ازجمله نمایندگان محترم عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که به نظر می رسد اعضاء محترم این کمیسیون علاقه چندانی به ورود به مسائل زیرساختی سلامت از جمله تهدیدات امنیت زیستی و امنیت و سلامت غذایی جامعه نشان نمی دهند و احتمالاً از موضع بالا بر این باورند که تنها متولی بخش سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بس و به دیگر سازمان ها ربطی ندارد.
از آنجائیکه مدیران معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خود را به عنوان مدعیان تولید فرآورده های خام دامی معرفی می نمایند{تولید واقعی توسط مردم (کشاورزان، دامداران، مرغداران، آبزی پروران و ...) انجام می شود و اینگونه تصمیمات نابجا و نادرست بیشترین آسیب و خسارت را به تولیدکنندگان تحمیل خواهد نمود که امکان جبران آن به سادگی وجود نخواهد داشت و چه بسا با توجه به شرایط بحرانی کنونی و چالش های پیش رو از جمله تهدیدات امنیت غذایی، خروج آن ها از عرصه تولید چالش ها را مضاعف که در نهایت دود آن به جشم مصرف کنندگان می رود}، باید بیشتر نگران شوند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با وجود اعتراض و مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان دامپزشکی با نقل قول از جانب رئیس جمهور محترم در سفر به اردبیل مبنی بر اینکه با صدای بلند اعلام کرده اند دولت باید کوچک شود و ساختارهای موازی و غیرضرور باید حذف شوند، بر اجرای مصوبه اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی تأکید نموده اند. اخیراً وی در نشست مشترک با وزیر محترم جهاد کشاورزی اظهار داشتند: دولت شأن نظارت و سیاستگذاری دارد نه اجرا، از این رو ساختارها باید به گونه ای اصلاح شوند که وزیر نقش سیاستگذار و ناظر را ایفا کند و امور اجرایی و خدماتی تا حد امکان برون سپاری شود. وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با استقبال از رویکرد اصلاح و چابک ساری ساختارها بیان داشتند: موافق تغییر و اصلاح هستیم و معتقدیم با چابک سازی دولت بتوانیم به بودجه کشورکمک کنیم. از موازی کاری ها کاسته شود و ساختارها سامان یابند. آماده ایم در بخش هایی که امکان ادغام یا کوچک سازی وجود دار پیش قدم شویم و مسیر اصلاحات را هموارکنیم.
چاره ای نیست مجدداً ناگفته هایی از تاریخچه تشکیلات سازمان دامپزشکی کشور پس از انقلاب اسلامی بیان می شود. شاید میخ آهنین بر سنگ فرو رود و ضرب المثل آزموده را آزمودن خطاست به منزله تجربه و درسی باشد برای جلوگیری از خطای مجدد پیش رو. در زمان انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی مدتی فعالیت های دامپزشکی در سطح کشور تحت الشعاع قرارگرفته بود. با تشکیل مراکز خدمات کشاورزی در مراکز بخش ها توسط ادارات کل کشاورزی استان ها، تعداد عمده ای از نیروهای دامپزشکی از پوشش مدیریتی ادارات دامپزشکی استان ها خارج و به این مراکز منتقل و ردیف بودجه ادارات دامپزشکی استان ها در ردیف بودجه ادارات کل کشاورزی استان ها ادغام گردیده بود. مدیریت و مسئولیت مراکز خدمات کشاورزی به عهده دیپلمه ها، تکنسین ها و لیسانسیه های کشاورزی قرار داشت که سنخیتی با امور دامپزشکی نداشتند. از اختیارات نظارتی سازمان دامپزشکی مرکز بر ادارات دامپزشکی استان ها کاسته شده بود. تشکیلاتی کم و بیش موازی دامپزشکی در وزارت جهاد سازندگی و سازمان امور عشایری دایر گردیده بود که تحت پوشش نظارتی سازمان دامپزشکی مرکز و ادارات دامپزشکی استان ها قرار نداشته، در بسیاری از موارد این تشکیلات پراکنده خود مستقیماً از مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی واکسن و از شرکت های دارویی دارو دریافت و به امر واکسیناسیون و درمان دام ها می پرداختند. در مجموع خدمات و فعالیت های دامپزشکی سیر قهقرایی داشت. این وضعیت نابسامان موجب نگرانی مدیران و دلسوزان دامپزشکی در سطوح مختلف، جامعه دانشگاهی و جوامع دامپزشکی گردید و نامه های سرگشاده ای در سال های 1364 و 1365 برای نخست وزیر وقت ارسال شد و استادان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در ملاقاتی در اوائل سال 1365 با نخست وزیر خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان دامپزشکی و تأکید بر ضرورت استقلال سازمان دامپزشکی کشور نمودند. سرانجام این تلاش ها تا حدی به نتیجه رسید و در سال 1367 آقای دکتر عیسی کلانتری وزیر کشاورزی وقت با تشکیل شبکه های دامپزشکی در استان ها زیر نظر سازمان دامپزشکی مرکز موافقت نمود. آقای دکتر کلانتری در بخشنامه ای بتاریخ 15/01/1368 علی رغم مخالفت ها و تمامیت خواهی معاونین وزارتخانه و مدیران کل کشاورزی استان ها و سپس در بخشنامه ای دیگری از مدیران کل کشاورزی استان ها خواستتند:
- بودجه های دامپزشکی با امضای مسئول دامپزشکی استان مبادله شود و هزینه های اعتبارات دامپزشکی توسط مسئول دامپزشکی صورت گیرد.
- هرگونه وجهی که در برنامه مراکز خدمات کشاورزی در زمینه دامپزشکی خرج می شود با گواهی مسئول دامپزشکی صورت گیرد.
- اختیاراتی که مدیران کل کشاورزی استان ها داشتند از جمله صدور احکام مأموریت کارکنان، صدور احکام مرخصی بدون حقوق تا شش ماه درسال، صدور احکام ترفیع، ارتقاء، انتقال و انتصاب، رسیدگی به درخواست های بازنشستگی، بازخرید خدمت و استعفای کارکنان و موافقت یا مخالفت با آن ها، انجام کلیه مکاتبات فنی و اداری لازم با مؤسسات مختلف، استخدام جدید به منظور تقویت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به سازمان دامپزشکی کشور تفویض شد و مدیران کل کشاورزی استان ها تنها به عنوان نماینده وزیر در استان، کارهای دامپزشکی را نظارت خواهند کرد. بدین ترتیب در سال 1368، دوباره استقلال نسبی سازمان دامپزشکی کشور برقرارگردید.
نتیجه اینکه:
1- با توجه به شرایط حساس کنونی و چالشهای نگرانکننده پیش رو دیگر فرصت اشتباه و جبران خطا وجود ندارد.
2- با شجاعت، اشتباهات خود را بپذیریم و دیگر آن را تکرار نکنیم.
3- با معیشت و سلامت جامعه بیش از این بازی نکنیم. همه ابعاد امنیت غذایی اعم از تأمین، دسترسی فیزیکی و مالی، تداوم تأمین و دسترسی و سلامت غذایی در تهدید است.
باتشکر از مطلب ارائه شده ، من هم معتقدم هر روز بیش از گذشته سایه تصمیمات شکلی و سیاسی بر تصمیمات مطالعه محور سنگینی میکند . متاسفانه تجربه بدی از این نوع تصمیمات در ادغام وزارت خانه ها و برخی سازمان ها وجود دارد که بعد از چند سال مجدد به وضعیت قبلی برگشته است .سازماندهی نیروی انسانی ، تامین منابع اعتباری و پشتیبانی جزء لاینفک مدیریت دامپزشکی میباشد خیلی تاسف باره که ساختار جدید تحت عنوان تجمیع و کوچک سازی و کاهش هزینه های دولت ، مستقیما علیه چابک سازی ، حذف بوروکراسی و پیشرفتهای دامپزشکی در حوزه های فنی را نشانه گرفته است . ایکاش فرصت فریاد برای خانواده بزرگ دامپزشکی فراهم بود تا جلوی این تصمیم غلط گرفته شود . خراب کردن شخصیت حقوقی و اجرایی مجموعه قوی و موفق دامپزشکی آسان است ولی آباد کردنش در آتیه بسیار سخت خواهد بود
ادغام بهترين تصميم است
|
احسنت از استقلال سازمان هيچي نصيبمان نشد چون تحكم و توهين به ارباب رجوع احازه بدهيد چند سال هم در ادغام بگذرد شايد نتيجه بهتري حاصل شود
طرحی که بنا گفته اعضای کمیسیون کشاورزی به تصویب مجلس نرسیده است اساساً قابل اجرا نیست. مگر نه این که مجلس باید مصوبه را ابلاغ کند؟ وقتی مصوبه نیست، چه اجرایی؟
|
خیر
کوچک کردن ادارات کار خیلی خوب است تا موازی کاری نشود زمانی که دامپزشکی حتی آمار درست دام را ندارد ونظارت صعیفی دارند بهتراست از موازی کاری دست بردارند
|
آفرین
|
احسنتتتتتتت فقط ٦ طبقه ساختمان رو بيخودي اشغال كردند
سلام ایرادات سازمان دامپزشکی اصلا توجیه فنی و قانونی ندارد ....................
جناب دکتر عزیز
متاسفانه در سالیان اخیر تمام وظایف دستگاهها و معاونتهای زور ت جهاد یا له سازمان نظام مهندسی کشاورزی و یا به سازمان نظام دامپزشکی محول شده و معاونتهای تنها نقش تدوین دستورالعمل و نامه نویس را دارند و از کارشناسان قوی و صاحب فکر تهی شده در عوض این سازمانهای ذکرشده نه توان کارشناسی دارند و نه تصمیم گیری فقط برای خودشون بابت هر کاری درامد تعریف کردند و درنهایت هزینه تولید بالا رفته و به ضرر مصرف کننده شده است
برای سنجش توانایی و ناکارآمدی وزارتخانه ها از جمله وزارتخانه جهادکشاورزی باید به میان عامه مردم رفت آنهم کشاورزان و دامداران آن وقت معلوم خواهد شد که چقدر این وزارتخانه جهادکشاورزی ناتوان است
یک مطالعه ایی روی کشورهای توسعه یافته انجام دهید، هیچکدام اندازه کشور ما موازی کاری و صد و نقیض نیستند، در ضمن دامپزشکی برای انچام هر کاری و یا حتی مسایل آموزشی و پیشگیری دست به دامن ترویج جهادکشاورزی میشود، من چندین سال است که در جهادکشاورزی شاغلم، دامپزشکی ارتباط مستقیمی با بهره بردار ندارد و برای انجام کوچکترین فعالیتش به سازمان جهاد کشاورزی رجوع میکند، به نظر من یک تحقیق و تفحص باید در رابطه با دامپزشکی نیاز است... مجلس به این مورد رسیدگی کند!
چرا با این طرح مخالفید؟؟؟؟ ................. بنده خودم کارمند یکی از این ارگانها هستم و چون میدانم با انجام این طرح سر و سامانی به کار و زندگی ام داده میشود موافق آن هستم ولی رئیس بنده نگران پست و اعتبارات اداره .......... هست می باشد مخالف این طرح.
آب و خاک و تولیدات دامی و پخش کود و نباتات علوفه دامپزشکی با تعاون روستایی ادغام و منابع طبیعی با محیط زیست ادغام شود خوب هست و در تمام وزارتخانه باید اجرا شود
به خاطر عملکرد روبه تضعیف کارشناسی ومعیشتی وانتخاب مدیران وتوجه یا نگاه خاص پیمانکاری
وزارت جهاد کشاورزی یک مجموعه فنی و تخصصی و اجرایی است.رمز موفقیت در تصمیم سازی و تصمیم گیری دراین وزارتخانه تلاش هوشمندانه درتغییر وتحول بنیادین و اصلاح ساختار مدیریت تولید در وضعیت موجود، برمبنای تخصص ها و تجربیات فردی،به دور از هر گونه مسائل سیاسی و جناحی میباشد.
آقایان تصمیم ساز
سلام
ما که قریب به سی سال در این مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مشغول کار هستیم جز موازی کاری و انجام تکراری امور وسردر گمی ارباب و رجوع چیزی نمیبینیم و بهترین کار چابک سازی و حذف موازی کاری هاست قطعاً آنهایی که در سطوح بالای مدیریتی با این طرح مخالفند بخاطر تعارض منافع واز دست دادن پست ومقامشون هست.
درود همه راهها را طی سالیان دراز امتحان کردیم به بن بست کامل رسیدیم بیایید فقط برای پنج سال تعدادی از ادارات و سازمانهای بی خاصیت را تعطیل کنیم و همچنین بودجه های ............... را قطع کنیم بعد نتیجه را بررسی کنیم ببینید این ادارت فعال بودن و تعطیلی آنها در جامعه چه اثری دارد مطمین باشید تولید بهتر میشود چون کسی نیست جلوی پای تولید کننده سنگ بیندازد
............ ما در هیچ مرکز خدمات کشاورزی کارشناس یا دکتر دامپزشک نداریم. من خودم دکترای تغذیه دام دارم و مدت 10 سال است در مرکز خدمات در بخش خدمت میکنم دریغ از حضور دامپزشکان در مراکز علی رغم مشکلات فراوان دامداران.
باسلام.اینجانب بعنوان کارشناس امور دام با این تصمیمات مخالفم و با عناوین مختلف هم این مخالفت را اعلام کردم و اعتقاد دارم جایگاه کنونی دامپزشکی باید حفظ شود ولی سخنی با دکتر مشکوة دارم، جناب دکتر مثل ایکه مد شده در دفاع از کسی باید کس دیگری را حتما کوبید، دفاع شما از دامپزشکی نسبتا خوب بود ولی لزومی نداشت که معاونت امور دام را بکوبید حوزه ماموریتی این دو نهاد کاملا جدا و مشخص است وظیفه امور دام پرورش و تکثیر و وظیفه دامپزشکی بهداشت، درمان و پیشگیری از بیماری هاست،لطفا از دامپزشکی خوب دفاع کنید بدون اینکه لازم باشد امور دام را قاطی ماجرا کنید.
اینکه درگذشته به چه صورت اداره می شده و الان چگونه اداره می شود جای تامل دارد ، اما نکته حایز اهمیت این هست که ماموریت اصلی سازمان دامپزشکی نظارت بر سلامت مواد غذایی با منشأ دامی هست.
بهترین ادغام همانطور که در بالا نیز اشاره شد سوای معاونت دام و ادارات دامپزشکی در حقیقت ادغام محیط زیست و منابع طبیعی است. قرار نیست منابع طبیعی منحل شود در حقیقت تمام بخشهای فنی با شرح وظایفش به محیط زیست ملحق میشود. ولی ساختمانهای مازاد و در مباحث عمومی و مالی و زیرمجموعه های عمومی خیلی موارد حذف و جلو ریخت و پاس و مدیر زایی گرفته میشه.
با احترام
نوشته شما یادآور یک نگاه تاریخی دقیق و هشدار مسئولانه نسبت به خطرات پیشِروی ساختار دامپزشکی کشور است. بیان تجربههای گذشته و تأکید بر آزموده را نیازمند آزمودن ندانستن، نشان میدهد که دغدغه شما صرفاً صنفی نیست، بلکه عمیقاً به سلامت عمومی، امنیت زیستی و امنیت غذایی کشور گره خورده است. بازخوانی روند استقلال سازمان دامپزشکی و یادآوری نقش تصمیمات درست و نادرست در گذشته، ارزشمند و آموزنده است. امیدواریم صدای دلسوزانه شما و سایر صاحبنظران در تصمیمگیریهای کلان شنیده شود تا دوباره شاهد تکرار اشتباهات پرهزینه نباشیم.
قلمتان استوار، نگاهتان روشن و دغدغهتان مایه امید است.