کد خبر: ۱۱۰۷۸

حکیم مهر - از سال 78 تاکنون اتحادیه اروپا تمامی آزمایش‌های لازم در مورد رنگ‌ها، سموم و مواد رادیواکتیویته را توسط آزمایشگاه affsa فرانسه انجام می‌دهد و تاکنون هیچ موردی از سوی این آزمایشگاه معتبر بین‌المللی و مورد تأیید اتحادیه اروپا در زمینه آلودگی آبزیان ایران به مواد رادیواکتیویته گزارش نشده است.

مدیر دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: بر اساس تعهدات بین‌المللی هرساله دوبار وضعیت دریای خزر و خلیج فارس به‌منظور بررسی میزان رادیواکتیویته مورد پایش قرار می‌گیرد.

کاظم عبدی افزود: به‌تازگی از آب‌های خلیج فارس و دریای خزر نمونه‌برداری انجام شده و به‌منظور بررسی میزان رادیواکتیویته به سازمان انرژی اتمی کشور ارسال شده است.

وی با رد هرگونه وجود مواد رادیواکتیویته در بافت خوراکی آبزیان دریایی کشور خاطرنشان کرد: در صورت وجود هرگونه آلودگی در آب‌های کشور مطابق قانون در آن منطقه باید ممنوعیت صید ایجاد شود، اما بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده توسط آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی گزارشی مبنی بر آلودگی محصولات آبزی گزارش نشده است.

گفتنی است، انتشار اخباری مبنی بر وجود مواد رادیواکتیویته در دریای خزر و خلیج فارس نگرانی‌هایی را برانگیخته بود.

پیش‌تر برخی از مسئولان سازمان محیط زیست کشور با تأیید وجود مواد رادیواکتیویته با منشاء طبیعی و در حد مجاز اعلام کرده بودند، روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اتمی جهان بیشتری آلودگی رادیواکتیویته را در دریای خزر ایجاد کرده است. البته قزاقستان نیز در مظان اتهام قرار دارد. حتی ارمنستان نیز به گفته مسئول محیط زیست با وجود اینکه مجاورتی با دریای خزر ندارد، ولی این امکان وجود دارد که از طریق رودخانه ارس این آلودگی را به دریای خزر منتقل کند.

 

نظر شما
ادامه