کد خبر: ۱۱۵۳۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، یزد، مشهد و هرمزگان

 

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین خواستار شد:
لزوم همکاری واحدهای پرورش دام وطیور در اجرای برنامه های کنترل بیماریهای مشترک


یکی از واحدهای گاوداری شهرستان قزوین ،به دلیل ممانعت از انجام تست سل وبرسلوز(تب مالت) توسط کارشناسان دامپزشکی، به پرداخت بیست میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین با اعلام این خبر افزود: در پی عدم همکاری مدیریت یکی از واحدهای گاوداری صنعتی شیری  با کارشناسان سل و بروسلوز این شبکه و ممانعت از انجام تست سل بر روی دامهای دامداری مزبور، شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در راستای حفظ بهداشت عمومی، با تنظیم صورتجلسه، نسبت به شکایت از مدیریت واحد به مراجع قضایی اقدام نمود.  در رای بدوی صادره توسط مقام محترم قضایی ، مدیریت واحد  به تحمل 5 ماه حبس تعزیری محکوم شد که پس از  تجدید نظر خواهی از سوی مدیریت واحد، رای فوق به پرداخت جریمه بیست میلیون ریالی بصورت قطعی تبدیل گردید.
دکترعلیرضا اکبرشاهی همچنین عنوان داشت: از آنجا که برنامه پیشگیری و کنترل  سازمان دامپزشکی کشور در خصوص سل و بروسلوز (تب مالت) که جزء بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، این شبکه با دامداریهایی که در روند اجرای  مبارزه با آن، اختلال ایجاد نمایند، به شدت و از طریق مراجع قضایی برخورد می نماید.
لازم به ذکراست: سل وبروسلوز (تب مالت)، 2مورد ازبیماریهای مهم و مشترک بین انسان ودام می باشند که سازمان دامپزشکی کشور، دامهای کلیه دامداریها را بصورت دوره ای از نظر وجود ویا عدم وجود این بیماریها بررسی نموده ودر راستای پیشگیری از بروز بیماری در انسان، دامهای راکتور(بیمار) را حذف وغرامت آن را به دامداران پرداخت می نماید.

------------------------------

 

توسط معاونت فنی اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام شد:
اجرای طرح سراسری مایه کوبی تب برفکی رایگان در استان یزد


معاونت فنی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: در راستای اهداف سازمان دامپزشکی کشور در محافظت از سرمایه دامی کشور و به منظور کنترل بیماری خسارت بار تب برفکی فاز سراسری مایه کوبی جمعیت دام سنگین(گاو وگوساله) از دوم دی ماه سال جاری در استان آغاز گردید. 
دکتر متوسل الحسینی در ادامه افزود: این فاز با تمام توان بالقوه بخش دولتی جهت پوشش صد در صدی مایه کوبی دام های واجد شرایط، همزمان در سراسر استان اجرا می گردد.
وی گفت: در این طرح جمعیت حساس واحد های پرورش گاو وگوساله تحت پوشش قرار خواهند گرفت. پیش بینی می گردد در این مرحله از طرح نزدیک به 50000 راس گاو وگوساله در استان واکسینه شوند.
وی در پایان متذکر شد: ارایه این خدمات به واحد های تحت پوشش به صورت رایگان بوده و مدت اجرای طرح تا پایان دی ماه خواهد بود.
وی از دامداران خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی با مراجعه شبکه ها و ادارت دامپزشکی سراسر استان هماهنگی لازم را جهت مایه کوبی دام های خود بر علیه این بیماری به عمل آورند.

-------------------------------

 

پلمب یک باب فروشگاه عرضه فرآورده های خام دامی راساً توسط شبکه دامپزشکی مشهد


در پی تخلفات مکرر یک باب فروشگاه عرضه فرآورده های خام دامی در سطح شهر مشهد و اهمیت موضوع سلامت شهروندان، شبکه دامپزشکی مشهد پس از اعلام اخطارهای لازم به متصدی فروشگاه، با همکاری نیروی انتظامی اقدام به پلمب فروشگاه و تنظیم پرونده جهت رسیدگی در مراجع قضایی نمود. 
دکتر مجید روحانی نژاد، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد عنوان کرد، با توجه به هماهنگی بعمل آمده با دستگاه قضایی، مقرر گردید بلحاظ اهمیت توجه به بهداشت عمومی جامعه و سلامت مردم، این شبکه با توجه به اختیارات قانونی مندرج در قانون سازمان دامپزشکی کشور، برابر با ضوابط و دستورالعمل های سازمانی موجود، نسبت به تعطیلی مراکز عرضه فرآورده های خام دامی که به هشدارهای بهداشتی دامپزشکی توجه نمی نمایند با همکاری نیروی انتظامی راساً اقدام به پلمب و تعطیلی آن واحد صنفی نماید.
وی در توضیح این مطلب عنوان کرد فروشگاه مذکور به اخطاریه های بهداشتی دامپزشکی توجه نمی نمود و اصرار بر تخلفات خود داشت که محل عرضه پلمب و پرونده قضایی جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارسال گردید

-------------------------------

 

ارائه مقالات کارشناسان دامپزشکی استان هرمزگان به اولین همایش ملی شیلات و آبزیان ایران


اولین همایش ملی شیلات و آبزیان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و همکاری اداره کل شیلات ، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریایی عمان 22و 23 آذر در بندر عباس برگزار گردید.
این همایش با حضور دانشجویان و کارشناسان و دستگاههای اجرایی و حضور بیش از 40 نفر از اساتید برجسته دانشگاه آزاد اسلامی و  دانشگاه هرمزگان وارائه بیش از 120 مقاله از سراسر کشور به صورت سخنرانی و پوستر در سه پانل برگزار گردید.
در این همایش دو مقاله با موضوع
1- بررسی اثر تراکم‌های مختلف میکرو‌آلگ‌های تغلیظ شده Chaetoceros muelleri و  Isochrysis galbana بر روی میزان رشد و بقای صدفچه مروارید ساز لب سیاهPinctada margaritifera .
2- بررسی اثر تراکم‌های مختلف میکرو‌آلگ‌های تازه Chaetoceros muelleri و  Isochrysis galban  بر روی میزان رشد و بقای صدفچه مروارید ساز لب سیاه Pinctada margaritifera 
توسط  مازیار شهریور کارشناس ارشد اداره کل دامپزشکی ارائه گردید.

قابل ذکر است خلیج فارس یکی از مناطق حاشیه‌ای اقیانوس هند است که بدلیل گرما و دارا بودن بسترهای مرجانی، محیط مناسبی را برای انواع نرمتنان ایجاد کرده است. جدایی خلیج‌فارس از اقیانوس هند ایجاد شرایط اقلیمی ویژه و در نتیجه بومی‌گرایی بسیاری از گونه‌ها با منشاء اقیانوس هند شده است . وجود تنگه هرمز در مدخل ورودی خلیج‌فارس و کم عمق بودن آب، مانع ورود بسیاری از گونه¬های اقیانوسی می‌شود که منجر به جدایی اکولوژیکی بیشتر موجودات گردیده است . کمتر منطقه‌‌ای در دنیا یافت می‌شود که آب و هوای همچون خلیج‌فارس را برای پرورش صدف‌های مرواریدساز دارا باشد. وجود خورها، دماغه‌ها، بالا بودن دمای آب وشرایط فیزیکی و شیمیایی آن نمایانگر مناسب بودن این منطقه جهت پرورش صدف‌های مرواریدساز است. صدفهای مــــرواریدساز گـروه مـهمی از نرمتنان هـستندکـه متـعلق بـه رده دوکفه‌ایها وخانواده صدف¬های بالدار  می‌باشند. همه دوکفه‌ایها آبزی بوده و عمدتا" در نواحی جزر ومدی و یا میان شن و ماسه‌های مناطق عمیق زندگی می‌کنند و فاقد سر می‌باشند نرمـتنان گروه بزرگی از بی‌مهرگان هستند که از مـیلیون‌ها سال پیش تا به امروز زندگی می‌کنند. محل زندگی آنها دریاها، آبهای شیرین وخشکی‌ها می‌باشد. نرمتنان بخصوص صدف‌های مرواریدساز از گونه‌های مهم از نظر اقتصادی می‌باشند. از پوسته نرمتنان مرواریدساز در صنایع منبت‌کاری، دکمه‌سازی، جواهرسازی، تزئینات، خوراک دام و طیور و از عضله بزرگ آن برای خوراک انسان استفاده می‌گردد. از طرفی مهمترین استفاده این صدف‌ها استحصال مروارید طبیعی و پرورشی می‌باشد. یکی از مهمترین صدف‌های مرواریدساز، صدف لب‌سیاه بوده که یکی از گونه‌های مهم تجاری صدف در دنیا می‌باشد که جهت پرورش وتولید مروارید پرورشی از آن استفاده می‌شود. صدف لب‌سیاه مهم‌ترین گونه صدف پرورشی درناحیه اقیانوس هند- آرام بوده صدف‌های مرواریدساز جنس Pinctada پراکنش گسترده‌ای در جهان دارند. این دوکفه‌ایها بیشتر در دریاهای نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‌شوند. صدف مرواریدساز لب‌سیاه پراکنش گسترده‌ای در خلیج فارس، دریای سرخ، سودان، گینه نو، استرالیا، پلی نزیا فرانسه، اندونزی، آلمان، جزایرآندمان ونیکوبار، جنوب غربی اقیانوس هند، ژاپن و اقیانوس هند دارد. این گونه به صورت منفرد در طول سواحل هند یافت می‌شود. مروارید خلیج فارس از دیرباز مشهور بوده و تا زمان کشف نفت، مهمترین کالای صادراتی آن مروارید ارزشمند بوده که تادهه 1960 تامین کننده 80٪ از مروارید جهان بوده است. بندرلنگه به خاطر مروارید منحصر بفردش درسالیان گذشته ازشهرت و اعتبارخاصی برخوردار بوده است. صدفهای مرواریدساز از نواحی شرقی اقیانوس آرام (کره، جنوب چین)، استرالیا، اقیانوس هند تا دریای سرخ وخلیج‌فارس پراکنده‌اند. صدف‌های مرواریدساز نواحی مدیترانه نیز از کانال سوئز به آنجا مهاجرت کرده‌اند .
زیستگاه‌های این صدف در خلیج‌فارس (قسمت ایرانی) در اطراف جزایر لاوان، هندورابی، شتور، کیش، فارو، بنی فارور، هرمز، لارک، قشم، هنگام وبنادر نخیلو، چیرویه و بندر تبن پارسیان در استان هرمزگان و بندرکنگان، نخل تقی، تمبک، پرک، طاهری و جزیره خارک دراستان بوشهر می‌باشد .  صدف‌های مرواریدساز همچون دیگر نرم‌تنان بدنی نرم و پهن با تقارنی دوطرفی دارند. سر مشخص نبوده و پای جانور پهن، تبر مانند، گوشتی و بسیار بزرگ است که در مراحلی از زندگی جانور متحرک، تنها وسیله جابجایی آن می‌باشد. بدن جانور بطور کامل درون دوکفه قرار می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه