کد خبر: ۱۲۱۷۱
حکیم مهر - دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مرکز فومن موفق به تهیه کود بیوکمپوست و ورمی کمپوست از پسماندهای تر خانگی شد.

شبنم نصرالهی، دانشجوی فناوری اطلاعات دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مرکز فومن در حاشیه اولین نمایشگاه خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، با بیان اینکه از سال 89 فعالیت در زمینه کمپوست سازی را شروع کرده است، افزود: به دلیل علاقه شدید به کرم های خاکی گونه حلقوی، به نگهداری آنها در سرما و گرما و تکثیر کرم ها پرداختم.

وی تصریح کرد: پس از تحقیق در زمینه بیوکمپوست و ورمی کمپوست، تهیه کود را در شرایط ایده آل انجام دادم و پس از سه ماه موفق به تهیه کود بیوکمپوست و ورمی کمپوست شدم.

نصرالهی با بیان اینکه امروزه زباله به عنوان یک آلاینده زیست محیطی مهم شناخته شده است گفت: کود کمپوست بقایای تخمیر شده زباله‌های شهری و ضایعات زراعی است و به عنوان کود آلی اثرات مثبت و سودمندی در تغذیه گیاهان دارد.

وی با اشاره به مزایای این طرح خاطرنشان کرد: ساماندهی پسماندهای تر خانگی، کم کردن هزینه انتقال زباله ها، جلوگیری از شیوع بیماری های ناشی از آلودگی زباله مهم ترین فواید این طرح است.

نصرالهی، بیوکمپوست را تولید کود آلی از زباله های تر خانگی به صورت تجزیه بیولوژیکی در شرایط هوازی و بی هوازی بیان کرد و گفت: در روش ورمی کمپوست از کرم خاکی جهت تسریع کودسازی استفاده می شود.

وی از آموزش طرح تهیه کود بیوکمپوست و ورمی کمپوست در 50 روستای استان گیلان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین پسماندها در روستا وجود دارد؛ لذا انجام این طرح می تواند نقش تاثیرگذاری در کم کردن هزینه انتقال زباله ها و جلوگیری از آلودگی محیط زیست داشته باشد.

نصرالهی از استقبال بسیاری از دهیاری ها و مردم از این طرح خبر داد و افزود: با توجه به اینکه عدم توجه به زباله ها می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد لذا تهیه کود از پسماندهای تر خانگی می تواند نقش مهمی در پاکیزگی محیط زیست داشته باشد.

اولین نمایشگاه خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان جامع علمی کاربردی با موضوع کشف و شناسایی استعدادهای دانشجویان در زمینه های مختلف هنری، پژوهشی، اختراع، کارآفرینی و ... هفتم و هشتم اسفندماه در رشت برگزار شد.

 

نظر شما
ادامه