کد خبر: ۱۴۶۶۲

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: پدافند غیرعامل در دامپزشکی با مراقبت از بیماری‌های دامی و قرنطینه‌های مرزی و داخل کشوری در قالب برنامه‌هایی مدون در حال انجام و تحقق است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، ابراهیم توکلی در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته پدافند غیر عامل ونقش دامپزشکی اظهار کرد: تامین امنیت زیستی سرمایه دامی کشور، که نقش اصلی و انکار ناپذیر در برآورده نمودن نیازهای تغذیه‌ای و متعاقباً تامین سلامت و بهداشت جامعه انسانی را در بردارد.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل در دامپزشکی با سیستم‌های مراقبت از بیماری‌های دامی و قرنطینه‌های مرزی و داخل کشوری در قالب برنامه‌هایی مدون در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به اینکه موارد متعددی در پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد:همگام با توسعه و رشد صنعت تولید فرآورده‌های دامی مورد نیاز در کشور، رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از بروز بیماری‌های خطرناک دامی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و مدیریت بحران در شرایط وقوع بیماری در منطقه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: هر گونه اهمال و غفلت، این صنعت مهم و حساس را به خطر انداخته و موجب بروز خسارات اقتصادی سنگین و غیرقابل جبران می‌شود.

توکلی شناخت دقیق نقاط بحران و  شناسایی عوامل بیماری‌زا و نیز تهدیدات مربوط به ضررهای اقتصادی و شیوع برخی بیماریهای قابل انتقال در جوامع بشری را از مسائل ضروری عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه بررسی نقاط بحران‌زا در حوزه دام و غذا در منطقه از وظایف این اداره کل است، گفت: بررسی وضعیت بیماری‌های دامی منطقه و شناسایی جغرافیایی کانون‌های آلودهGISو تعیین میزان درصد آلودگی در منطقه، ارزیابی و تعیین بیماری‌های اندمیک، اگزوتیک، نوپدید و بازپدید در زمینه دامی در منطقه از وظایف دامپزشکی است.

وی بررسی سیستم نظارت و قرنطینه در واردات به منطقه و حمل و نقل هر گونه دام و محصولات دامی و فرآورده های مربوطه،بررسی اقدامات کنترلی و ریشه کنی در خصوص بیماریهای اگزوتیک در منطقه و اجرای سیستم مراقبت غیر فعال در خصوص بیماریهای اندمیک را از دیگر وظایف دامپزشکی برشمرد.

توکلی افزود: بررسی نقاط بحران و خطرات در حوزه امنیت غذایی، برای مصرف کنندگان در منطقه از نظر باقیمانده های دارویی و مواد شیمیایی و سموم توکسیک وغیره از دیگر وظایف دامپزشکی است.

 

نظر شما
ادامه