کد خبر: ۲۲۴۰
سازمان دامپزشکی کشور که بارها در موضوع واگذاری تصدی‌گری‌ها و در جریان مباحث مطرح در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خود را پاسخگو در زمان شیوع بیماری‌ها معرفی می‌کرد، اکنون باید پاسخگو باشد و دقیقاً باید مشخص شود که این سازمان و سایر نهادهای ذیربط در شیوع تب برفکی چقدر نقش داشته‎اند...

حکیم مهر رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی با اشاره به قابل انتقال دانستن ویروس عامل بیماری تب برفکی به انسان گفت: هرچند در دنیا موارد اندکی از ابتلای انسان و حتی مرگ کودکان در اثر مصرف فرآورده‌های دامی آلوده به این ویروس گزارش شده، اما عمده عوارض انسانی نظیر بروز تاول در دهان به راحتی قابل کنترل و آنقدر میزان ابتلا کم است که برخی مراکز معتبر نظیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) انتقال این ویروس را به انسان ممکن نمی‎دانند و لذا جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نیست.

دکتر محمد لطفی‌زاده با تأکید بر لزوم پخت کامل گوشت و مصرف لبنیات به صورت پاستوریزه برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان و با اشاره به غیرفعال شدن ویروس عامل تب برفکی توسط اسید معده انسان، تاکید کرد: لازم است افرادی که با دام‌ها سروکار دارند، پس از تماس با دام دست‌های خود را به خوبی بشویند و قبل از شستشو از تماس دست با چشم پرهیز کنند.

وی افزود: عامل ایجاد بیماری تب برفکی، ویروسی از خانواده Picornaviridae و از جنس Aphthovirus است که هفت سروتیپ به نام‌های Asia1,SAT3,SAT2,SAT1,C,O,A دارد و در دمای بیش از 50 درجه سانتی‌گراد و pH پایین‌تر از شش و بالاتر از 9 غیرفعال می‌شود.

لطفی‌زاده همچنین با اشاره به تشابه نام دو بیماری FMD (تب برفکی) با HFMD گفت : علیرغم تشابه اسمی، عامل ایجاد این دو بیماری دو ویروس متفاوت است و لذا HFMD با ویروسی از جنس Enterovirus که در انسان و عمدتاً کودکان و نوزادان بروز می‌یابد ربطی به بیماری FMD شایع در کشورمان ندارد.

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی افزود: ویروس عامل تب برفکی از طریق تماس مستقیم بین دام‌ها و از راه غیرمستقیم (از راه سرنگ و وسایل تلقیح مصنوعی، وسایل نقلیه و لباس کار و غیره) منتقل می‌شود و باد هم نقش مهمی در انتقال این ویروس دارد.

لطفی‌زاده درباره حیوانات مستعد ابتلا به تب برفکی گفت: گاو، گوسفند، بز، خوک و همه نشخوارکنندگان وحشی مستعد ابتلا به این بیماری هستند و این بیماری در گاوهای بالغ کمتر کشنده است، اما در سنین پایین کشندگی بالایی دارد.

وی در مورد نشانه‌های ابتلای دام به تب برفکی اظهار کرد: تب، بی‌اشتهایی، افت تولید شیر، ساییدن دندان‌ها به هم، ریزش بزاق، لنگش، لگد و پا به زمین زدن (به دلیل وجود تاول در سم) و بروز تاول در دهان، بینی و روی پستان از علائم اولیه ابتلا است و پس از 24 ساعت تاول‌ها پاره می‌شوند و جراحت زبان، عفونت ثانویه ناشی از جراحات، بدشکلی سم، تداوم افت تولید شیر، میوکاردیت و متعاقباً سقط در حیوان آبستن، کاهش مداوم وزن و مرگ دام‌های جوان اتفاق می‎افتد.

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی، قرنطینه بهداشتی در مرزها برای جلوگیری از ورود دام آلوده به کشور و واکسیناسیون را دو راه مهم پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری دانست و درباره اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی که درپی شیوع این بیماری تقصیر را متوجه هیچ وزارتخانه‌ای ندانسته بود، گفت: هدف ما نباید این باشد که لزوماً به دنبال مقصر بگردیم و تقصیر را هم نباید به گردن یکدیگر بیاندازیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید تمرکز بر کنترل این بیماری باشد و یافتن مقصران در اولویت بعدی قرار گیرد و با تقدیر از تلاش و فعالیت دامپزشکان شاغل در سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی در کنترل این بیماری گفت: سازمان دامپزشکی کشور که بارها در موضوع واگذاری تصدی‌گری‌ها و در جریان مباحث مطرح در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خود را پاسخگو در زمان شیوع بیماری‌ها معرفی می‌کرد، اکنون باید پاسخگو باشد و دقیقاً باید مشخص شود که این سازمان و سایر نهادهای ذیربط در شیوع تب برفکی چقدر نقش داشته‎اند.

 

نظر شما
ادامه