کد خبر: ۲۲۵۸۲

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه حدود 300 کشتارگاه سنتی در کشور شناسایی شده است افزود:‌ 85 کشتارگاه صنعتی در کشور احداث شده که این تعداد در حال افزایش است.

«دکتر مهدی خلج» در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: طرح تعطیلی کشتارگاه های سنتی از استان گلستان آغاز شد و هم اکنون در این استان کشتارگاه غیرصنعتی نداریم و آخرین کشتارگاه نیز در چند روز گذشته با حکم دستگاه قضایی تعطیل شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: طرح تعطیلی کشتارگاه های غیرصنعتی در بسیاری از استان های کشور ‌آغاز شده و برای بسیاری از این کشتارگاه ها اخطاریه صادر شده است.

خلج گفت: در استان تهران نیز تعطیلی کشتارگاه های غیرصنعتی آغاز شده است و بر اساس تفاهم نامه مشترک با وزارت کشور و استانداری ها از فعالیت کشتارگاه های سنتی جلوگیری می شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده کشتارگاه های سنتی در استان یزد نیز هر چه سریعتر تعطیل خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اجرای طرح احداث واحدهای پیش سردکن در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی و عرضه گوشت قرمز گفت: هم اکنون در 120 کشتارگاه صنعتی دام تجهیزات پیش سردکن راه اندازی شده است و دراین کشتارگاه ها دام هایی که ذبح می شود پیش از حمل و عرضه به مراکز توزیع 24 ساعت در شرایط برودتی با دمای مناسب سرد می شود تا احتمال انتقال ویروس آلوده از بین برود.

خلج درباره شرایط بیماری تب کریمه کنگو افزود: این ویروس در شرق اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا وجود دارد و با توجه به پایداری این ویروس در جوندگان و حشراتی مانند کنه برای جلوگیری از انتقال آن به انسان باید ملاحظات بهداشتی رعایت شود.

وی گفت: دامداران از له کردن کنه هایی که خون خورده اند خودداری کنند و در هنگام پشم چینی از دستکش استفاده کنند همچنین از ذبح دام در مکان های غیر از کشتارگاه های مجاز خودداری شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آمار بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو در دیگر کشورها افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 میلادی در کشور ترکیه 960 مورد بیمار مبتلا به این بیماری گزارش شده است که 40 نفر آنها فوت شدند اما در کشور ما آمار مبتلایان 40 نفر بوده است که 7 نفر آنها فوت کرده اند بنابراین شرایط مدیریت وکنترل انتقال این بیماری در کشور ما مطلوب بوده است.

خلج تاکید کرد: گرچه حتی مرگ یک نفر نیز برای ما قابل قبول نیست اما سازمان دامپزشکی کشور برای مدیریت و کنترل این بیماری تلاش چشمگیری داشته است.

وی همچنین از تشکیل کمیته ویژه هماهنگی و پشتیبانی از سازمان دامپزشکی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد و گفت: این کمیته برای هماهنگی و پشتیبانی مالی از سازمان دامپزشکی برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و دیگر بیماری های مهم دام و انسان تشکیل و نخستین جلسه آن نیز در چند روز گذشته برگزار شده است.

 

 

نظر شما
ادامه