کد خبر: ۲۲۶۹۱

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)،  معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در هم‌اندیشی با خبرنگاران ضمن تکریم از زحمات صاحبان قلم به آمار مربوط به تولید در حوزه خود پرداخت و گفت: در گذشته 90 درصد تولید گوشت قرمز در داخل کشور و 10 درصد وارد می‌شد که از مهم‌ترین اهداف این معاونت محسوب می‌شد و امیدواریم در افقی پنج‌ساله بتوانیم توازنی منطقی بین تولید و صادرات برقرار کنیم.

حسن رکنی افزود: تا سال 1392 حدود 100 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شد و این رقم در سال گذشته به 60 هزار تن رسید و امیدواریم که برای سال جاری میزان واردات کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: صادرات گوشت قرمز به شکل دام زنده در سال جاری وجود داشته که در راستای توازن بین دام‌های مرتعی و منابع داخلی انجام شده است.

کاهش دام‌ها در مراتع ادامه دارد

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته حدود 600 هزار رأس دام از مرتع کاهش یافت تا بدین‌ترتیب مراتع سبک شود و امسال نیز در برنامه داریم که آن را بیشتر کاهش دهیم؛ به‌گونه‌ای که بر اساس آمار رسیده تاکنون حذف بیش از 450 هزار رأس دام از مراتع صادر شده است.

رکنی تصریح کرد: به سمت صفر شدن توازن فوق حرکت می‌کنیم تا بتوانیم به خودکفایی برسیم و از دام‌های موجود بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی یادآور شد: استفاده از دام‌های سنگین دومنظوره از اولویت‌های این سازمان است که به‌عنوان نخستین پروژه در فروردین‌ماه جاری پروژه‌ای را آغاز کردیم و پیش‌بینی می‌شود که در مهرماه نخستین محموله یک‌هزار رأسی گاوهای دومنظوره (سمینتال) از اتریش به کشور وارد می‌شود تا عملیات تکثیر و اصلاح نژاد به انجام برسد.

رکنی تأکید کرد: ایستگاه اصلاح نژاد فوق که با همکاری بخش خصوصی ایجاد شده است، در منطقه آمل قرار دارد.

وی اظهار داشت: اصلاح نژاد ژنتیکی دام‌های کوچک نیز در راستای افزایش بازده تولید در دام‌های کوچک مدنظر است، به‌گونه‌ای که حدود 900 رأس دام کوچک توسط بخش خصوصی تاکنون به کشور وارد شده است.

رکنی همچنین گفت: حدود 20 رأس نژاد رومانوف قوچ و میش نیز به کشور وارد شده و در مرحله دوم قرار است 108 رأس و در مرحله سوم 750 رأس وارد شود.

وی در ادامه افزود: 60 رأس از میش‌های نژاد فوق زایش کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که افزایش 2.3 ضریب زایش را داشته باشند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره برخی نژادهای دیگری که در حوزه شیر مغفول مانده‌اند، خاطرنشان کرد: نژاد آواسی حدود 1.5 کیلوگرم به ازای هر رأس دام شیر تولید می‌کنند و از آنجا که شیر میش دارای هفت درصد چربی است و از نظر قیمتی نیز حدود پنج‌هزار تومان ارزش دارد. بنابراین وجود نژادهای فوق در ایستگاه جنوب کشور جایگذاری شده و امیدواریم بتوانیم آن را به سایر نقاط گسترش دهیم.

رکنی از پشتیبانی معاونت امور دام از گله‌هایی که توسط مردم نگهداری می‌شوند، خبر داد و تصریح کرد: در راستای افزایش تولید یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت، واردات نژادهای بز سانن و آلپالاین است که میزان تولید سه کیلوگرم در روز شیر را داشته و در صنعت پنیرسازی قابلیت تولید بالایی دارند.

وی ادامه داد: در استان مازندران بیش از یک‌هزار و 200 رأس دام بومی با نژاد رومانوف تلقیح شده است.

10 شرکت تولید طیور در زنجیره تولید پذیرفته شدند

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح زنجیره تولید یادآور شد: زنجیره تولید به‌گونه‌ای جا افتاده که هر روزه شاهد افتتاح پروژه‌های مربوط به آن هستیم؛ به‌گونه‌ای که راه‌اندازی آن در سراسر کشور می‌تواند قیمت را برای مصرف‌کننده تا حدود زیادی کاهش دهد.

رکنی تأکید کرد: در حال حاضر در استان‌های گلستان، مازندران، تهران، زنجان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی زنجیره تولید گوشت طیور وجود دارد و علاوه بر آن، 48 شرکت طیور نیز اعلام آمادگی برای شرکت در طرح زنجیره تولید را دارند که از این تعداد 10 شرکت توانستند از سازمان نظام مهندسی کشاورزی مجوز بگیرند.

وی اظهار داشت: طرح زنجیره تولید یعنی کاهش هزینه‌ها، کاهش سن کشتار بوده و شرایط تولید و مصرف را بهینه می‌کند.

رکنی همچنین گفت: زنجیره تبدیل گوشت در حال حاضر در کشور 1.9 درصد است که باید در این زنجیره به 1.6 درصد برسد.

وی با اعلام اینکه حدود 70 درصد هزینه‌های تولید در بخش دام و طیور مربوط به خوراک می‌شود، افزود: در این راستا، یکی از سیاست‌های این وزارتخانه، کاهش قیمت تمام‌شده است؛ به‌گونه‌ای که در گذشته انحصار در زمینه نهاده‌ها وجود داشت، اما با اقدامات انجام‌شده در دوت تدبیر و امید، این مسئله تا حدودی حل شده است.

رکنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دامداران نهاده‌ها را تحویل می‌گیرند و دو ماه بعد پول آن را پرداخت می‌کنند و این امر کمک می‌کند لطمه‌ای به تولید وارد نکند.

خریداری و ذخیره‌سازی 5000 تن مرغ قطعه‌بندی‌شده

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید مرغ قطه‌بندی‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: بهترین زمان مصرف مرغ کامل یک سال است که با قطعه‌بندی زمان کوتاه‌تر شده و به 9 ماه می‌رسد که در این راستا با سازمان دامپزشکی کشور صحبت‌هایی در این زمینه شده است.

وی تصریح کرد: خرید مرغ قطعه‌بندی‌شده به‌صورت مقطعی انجام می‌شود و تاکنون حدود پنج‌هزار تن ذخیره‌سازی شده و از آنجا که بسته‌بندی آنها 10 کیلوگرمی است، مورد توجه رستوران‌ها بوده و برای مردم کمتر کاربرد دارد.

رکنی از کاهش قیمت ذرت طی سال جاری خبر داد و یادآور شد: در سال 93 نسبت به سال قبل از آن در اقلام پرمصرف نهاده‌ها 10 درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم، ضمن آنکه با وفور عرضه در این بخش روبه‌رو بودیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر به‌دلیل رقابتی فشرده با کاهش میزان قیمت نهاده‌ها روبه‌رو هستیم.

قابلیت صادراتی 650 هزار تن مرغ و تخم‌مرغ در سال جاری

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مرغ و تخم‌مرغ اظهار داشت: در سال جاری حدود 150 هزار تن صادرات در این بخش وجود داشت که در سه‌ماهه نخست امسال در مرغ 15 هزار و 600 تن و تخم‌مرغ 21 هزار تن صادرات داشتیم؛ در حالی که در سال 92 میزان صادرات مرغ و تخم‌مرغ 550 هزار تن بود.

رکنی همچنین گفت: قابلیت بیش از 650 هزار تن صادرات را در سال جاری در این بخش خواهیم داشت.

وی درباره عسل افزود: در سال 92 حدود چهارهزار تن صادرات داشتیم که سال گذشته میزان صادرات به پنج‌هزار و 37 تن رسید.

رکنی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز امیدواریم رکورد سال 93 را بشکنیم.

وی ادامه داد: در بخش گوشت قرمز صادرات نداشتیم، اما در سال قبل اتفاق خوبی وجود داشت؛ به‌گونه‌ای که 40 تن گوشت قرمز به کشور عربستان صادر شد و به دنبال آن هستیم که بتوانیم نیاز غذایی حجاج را پوشش دهیم.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در صادرات دام پرواربندی‌شده سنگین نیز 20 هزار رأس صادر کردیم و در سال جاری تاکنون 9 هزار و 200 رأس صادرات را داشته‌ایم.

رکنی یادآور شد: در سال گذشته تولید گوشت قرمز در کشور 785 هزار تن بود و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز 801 هزار تن تولید داشته باشیم.

وی به تولید در بخش شیر اشاره کرد و اظهار داشت: تولید در سال گذشته هشت میلیون و 600 هزار تن بود و امسال پیش‌بینی می‌شود تولید شیرخام در کشور به 9 میلیون و 100 هزار تن برسد.

رکنی تأکید کرد: در بخش مرغ طی سال گذشته دو میلیون و 40 هزار تن تولید شد و امسال این رقم به دو میلیون و 100 هزار تن خواهد رسید و میزان صادرات تخم‌مرغ نیز که در سال گذشته 925 هزار تن بود، با توجه به شرایط بازارهای صادراتی پیش‌بینی می‌شود 100 هزار تن آن صادر شود.

وی همچنین گفت: تولید تخم‌مرغ نیز پتانسیل مناسبی دارد؛ به‌گونه‌ای که به 950 هزار تن خواهد رسید.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: ایران دارای چهارمین رتبه دنیا از لحاظ تعداد کندوها و هشتمین رتبه از لحاظ تولید عسل است؛ به‌گونه‌ای که در سال گذشته 78 هزار تن عسل در کشور که این عدد نسبت به سال گذشته چهارهزار تن رشد داشته است.

رکنی خاطرنشان کرد: برای سال جاری نیز نمی‌توان قضاوت کرد، اما پیش‌بینی می‌شود به اندازه سال گذشته تولید داشته باشیم.

وی درباره میزان تولید و مصرف گوشت قرمز نیز ادامه داد: میزان مصرف گوشت قرمز در کل کشور 11 کیلوگرم است و متوسط تولید شیر نیز 112 کیلوگرم برآورد شده است؛ در حالی که میزان تولید در دنیا 84 میلیون تن یعنی هر فرد خارجی 12 کیلوگرم شیر مصرف می‌کند، در حالی که در کشور ما میانگین تولید 25 کیلوگرم است.

رکنی تصریح کرد: میزان تولید شیر در ایران به اندازه‌ای است که می‌توان صادرات موفقی را در این بخش داشته باشیم.

وی درباره موضوع قیمت شیر یادآور شد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف است درباره اجرایی شدن مصوبه یک‌هزار و 440 تومانی شیر تصمیم‌گیری کند و از آنجا که دامداران مظلوم واقع شده‌اند، باید برای حمایت بیشتر از این قشر فکری اساس شوید.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: دولت در راستای حمایت از این قشر پیشنهاد کرده است که در کنار هر دامداری، صنایع تبدیلی نیز به‌وجود آید تا بدین‌ترتیب انحصار از این بخش خارج شود.

رکنی درباره خرید شیرخام نیز اظهار داشت: تاکنون سازمان تعاون روستایی کشور در راستای حمایت از دامداران 85 هزار تن شیرخام را به‌صورت حمایتی خریداری کرده است که 80 درصد آن را برای صادرات فروخته است.

وی در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز با انجام عملیات اصلاح نژادی در برنامه دارد که هزینه‌های تمام‌شده را کاهش دهد تا بدین‌ترتیب قیمت شیر دارای نوسانات زیادی نباشد.

گفتنی است، معاون وزیر جهاد کشاورزی در روز خبرنگار با اهدای لوح از خبرنگاران این حوزه تقدیر کرد.

 

 

برچسب ها: رکنی، دام، عسل،
نظر شما
ادامه