کد خبر: ۲۵۸۸

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی ، شمالی و قزوین

 

در هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک انسان و حیوان مطرح شد؛
تاکید دامپزشکی خراسان رضوی بر ساخت کشتارگاه های صنعتی دام

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی همزمان با هفته اطلاع رسانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان 13 - 18 تیرماه اعلام کرد: این اداره کل همسو با سیاست های سازمان دامپزشکی کشور بر ساخت کشتارگاه های صنعتی و برچیده شدن کشتارگاه های سنتی دام تاکید دارد. 
دکتر جواد اعلمی گفت: در حال حاضرتمامی کشتارگاه های طیور صنعتی هستند و 2 کشتارگاه صنعتی و 31 کشتارگاه سنتی دام نیز در استان مشغول فعالیت هستند که گوشت استحصالی از تمامی آنها مورد تایید دامپزشکی است زیرا در تمامی مراحل قبل و بعد از کشتار نظارت لازم توسط کارشناسان دامپزشکی انجام می شود.
وی افزود: گوشت و آلایش حاصل از ذبح و کشتار دام بایستی حداقل به مدت 24 ساعت در سردخانه که دمایی در حد یخچال معمولی(4-0 درجه سانتی گراد) دارد نگهداری شود تا علاوه بر ترد شدن و مطبوع شدن آن خطر انتقال بیماری های مشترک بویژه تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو را به حداقل برساند که این عمل در کشتارگاه های تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی استان به طور کامل و دقیق
انجام شود و مصرف کنندگان با خرید گوشت دارای مهر دامپزشکی از طی شدن این مراحل اطمینان خواهند یافت.
وی اظهار داشت: احتمال بیماری در دام‌هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد که به وسیله کنه بروز کرده و درصورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت که به همین دلیل کشتار دام خارج از کشتارگاه نیز از جمله عوامل اصلی و مخاطره آمیز در انتقال و بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو می باشد.
در خاتمه سرپرست دامپزشکی استان از کلیه شهروندان خواست تا از خرید گوشت فاقد مهر دامپزشکی اکیداَ خودداری نمایند.
اعلمی، علایم این بیماری در دام را تب خفیف در یک دوره گذاری پنج تا هفت روزه دانست و علایم آن‌را در انسان، شامل تب، خونریزی‌های زیرجلدی و پرخونی ملتحمه چشم و مانند آن ذکر کرد و افزود: لازم است، در صورت بروز این علایم، افراد سریعاَ به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند.

 

--------------------------------------------

 

موانع اجرای یک مصوبه استانی در بخش دامپزشکی خراسان شمالی برطرف شد

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: موانع اختصاص اعتبار برای اجرای ساخت ساختمان آزمایشگاه تخصصی مرکزی دامپزشکی استان از محل مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری برطرف شد.
دکتر "مجید روحانی نژاد" اظهار داشت: این طرح دامپزشکی قرار بود طی سالهای 87 و 88 با تخصیص پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی اجرا شود. وی گفت: ماده 58 قانون بودجه سال 88 تخصیص اعتبار از محل اعتبارات استانی برای طرحهای سفر ریاست جمهوری را ممنوع کرده و به همین علت اجرای ساخت ساختمان آزمایشگاه تخصصی مرکزی دامپزشکی استان راکد مانده بود. او افزود: با رفع منع قانون مذکور در قانون بودجه سال 89، هم اکنون مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون ریال معادل 50 درصد از اعتبار ساخت این طرح از سوی معاونت برنامه ریزی استانداری در اعتبارات دامپزشکی خراسان شمالی منظور شده است.

دکتر روحانی نژاد گفت: این اداره کل آمادگی دارد تا پس از ابلاغ اعتبار و مبادله موافقت نامه بلافاصله عملیات ساخت ساختمان آزمایشگاه تخصصصی مرکزی دامپزشکی استان را آغاز کند. وی افزود: زمین اجرای این طرح با همکاری سازمان مسکن و شهرسازی استان جانمایی و معرفی نامه آن نیز بین دو اداره کل به امضا رسیده است. خراسان شمالی با بیش از دو میلیون هزار راس دام سبک و 85 هزار راس دام سنگین یکی از قطب های مهم دامپروری در کشور است.

-------------------------------------------

 

انتصاب آقایان زمانی ،معدنپور وفرحی به ترتیب به عنوان مسؤلین حراست ،قرنطینه و روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد جواد امیدواریان مدیر کل دامپزشکی استان قزوین آقایان علیرضا زمانی به عنوان مسؤول حراست ،سیاوش معدنپور یه عنوان کارشناس مسؤول قرنطینه ومحمد فرحی به عنوان  مسؤول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین منصوب گردیدند.

لازم به ذکر است افراد فوق الذکر پیش از این سرپرستی این واحدها را عهده دار بودند.

در خرداد ماه سال جاری توسط دامپزشکی البرز انجام شد:

نظارت بهداشتی بر 1000 تن ماهی کارخانجات کنسرو سازی

 

دکتر کلهر رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان البرز گفت:در خرداد ماه 89 نظارت دقیق بهداشتی بر مقدار1128830 کیلوگرم ماهی منجمد وارداتی به کارخانجات کنسروسازی استان، مستقر در این شهرستان صورت پذیرفت.

لازم به ذکراست که نظارتهای بهداشتی دامپزشکی جهت صدور مجوز بهداشتی ورود این محموله هابه چرخه تولید کنسرو انجام می پذیرد.

 

تست و شناسایی دام های مبتلا به بروسلوز (تب مالت) در منطقه طارم سفلی

 

به گزارش شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین، متعاقب دریافت گزارشی مبنی بر مشاهده چند مورد ابتلاء انسانی به بیماری تب مالت در روستای دلجک از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین، تست و شناسایی دام های مبتلا به بیماری در تمامی دام های موجود در روستا انجام پذیرفت.

در این عملیات نسبت به خونگیری از تعداد 407 رأس گوسفند و بز و 54رأس گاو اقدام  بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده و به کشتارگاه منتقل و ذبح گردیدند و با تأمین اعتبار مورد نیاز به زودی نسبت به پرداخت غرامت دام های کشتار شده اقدام می گردد. دکتر عصار رئیس دامپزشکی قزوین همچنین گفت: متعاقب پاکسازی روستا از دام های آلوده نسبت به برگزاری کلاس آموزشی در ارتباط با بیماری جهت دامداران اقدام و کلیه اماکن دامی روستا ضدعفونی گردید.

لازم به ذکر است اگر چه بیماری بروسلوز، مشترک بین انسان و حیوان میباشد و قابلیت سرایت از دام مبتلا به انسان را از طریق تماس با ترشحات آلوده و یا مصرف فرآورده های لبنی دامی دارد، ولیکن در صورت رعایت نکات بهداشتی افراد در تماس با دام ها و نیز استفاده از فرآورده های شیر بصورت پاستوریزه امکان ابتلاء به بیماری بشدت کاهش می یابد.

 

نظر شما
ادامه