کد خبر: ۲۸۷۳۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
 
 

آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام یک دامپزشک شهید نامگذاری شد.

این آزمایشگاه که یکی از بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه های نیروهای مسلح می باشد، به نام «شهید سرلشگر دامپزشک غلامحسین پورمهدی» نامگذاری گردید. 

 

  
زندگینامه شهید دکتر غلامحسین پورمهدی

«شهید غلامحسن پورمهدی» فرزند احمد در اولین روز سال 1335 در محله لاکانی شهر رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. وی در سن 3 سالگی پدر خویش را از دست داد و تحت حمایت مادرش قرار گرفت. دوران ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در شهر رشت طی کرد  و همواره جزو محصلین ممتاز شناخته می شد .

پس از اخذ دیپلم، در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران بورسیه ارتش جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد. در تاریخ 1359/7/1 به درجه ستوان دومی و در تاریخ 1360/7/1 به درجه ستوانیکمی نائل گردید .

وی به علت نیاز خدمتی، به عنوان افسر بازرس مواد غذایی از تاریخ 1359/4/31 تا بازگشایی دانشگاه ها به اداره دامپزشکی ارتش مأمور و به آمادگاه جنوب (دزفول) اعزام گردید. سپس از تاریخ 1360/10/15 به تیپ 55 هوابرد مستقر در جبهه رقابیه مامور گشت .

در محور شوش - اهواز، به علت اصابت ترکش به ناحیه سر و واژگون شدن خودرو حامل وی در تاریخ 1360/10/26 به درجه رفیع شهادت نایل آمد .

پیکر پاک سرلشگر شهید دکتر پور مهدی در تاریخ 1360/11/1 توسط کارکنان دانشگاه افسری و آحاد مردم تشییع و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد
 
 
 

مروری بر تاریخچه اداره دامپزشکی و آزمایشگاه مواد غذایی ارتش

همزمان با تاسیس ارتش نوین در سال 1300 شمسی، دامپزشکی ارتش هم به ریاست سرهنگ شیخ به عنوان دایره پنجم ارتش تشکیل گردید. بعداً سرهنگ شیخ و اسدالله خان فتحی  برای ادامه تحصیل به اروپا اعزام گردیدند و از سال 1302 هر سال دانشجویان به خارج جهت تحصیل دامپزشکی اعزام می گردیدند. در این مدت تعدادی مستشار خارجی نظیر دکتر بروشه و دکتر توله و سروان کار پانتیه در اداره دامپزشکی ارتش استخدام شدند و در همین سال سروان کار پانتیه آزمایشگاه اداره دامپزشکی را تاسیس نمود.

در آن زمان بیماری های عفونی همه ساله تلفات زیادی را در دواب ایجاد می کرد. کارپانتیه میزان تلفات دواب را 12 درصد اعلام می کند و بیماری را تریپانوزومیاز تشخیص می دهد.

در سال 1312 بنا به احتیاجات روز، تیمسار فتحی در محل دانشگاه جنگ فعلی دانشکده دامپزشکی را برای اولین بار پایه گذاری نمود و مرحوم صمصام الملک بیات نیز همراهی نموده و دانشکده بعداً به کرج منتقل گردید.

در سال 1326 تشکیلات ایلخی و اداره اصلاح نژاد سابق نیز جزء اداره دامپزشکی شد و در سال 1346 با توسعه امور بازرسی مواد غذایی نام اداره به «اداره دامپزشکی و کنترل مواد غذایی» تغییر یافت.

در 29 آبان 1339 تیمسار دکتر سلیمان دیهیمی که خدماتش در قسمت آزمایشگاه (مشمشه) ستودنی است، در 29 آبان 1339 هنگام خدمت در اثر بیماری مشمشه در گذشت و نام آزمایشگاه اداره دامپزشکی ارتش، به آزمایشگاه دیهیمی تغییر نام یافت.

در سال 1346 شمسی مقرر گردید آزمایشگاه دیهیمی وابسته به اداره دامپزشکی ارتش علاوه بر انجام آزمایشات دامپزشکی و مواد غذایی، آزمایشات بیماران بیمارستان لولاگر را شامل آزمایشات سرولوژی انگل شناسی و خون شناسی قارچ شناسی وغیره را نیز انجام دهد.

در سال 1384 اداره دامپزشکی از میدان رشدیه تهران به میدان حر تغییر مکان یافت و در نهایت در سال 1387 ساختمان جدید آزمایشگاه در محل فعلی واقع در بزرگراه شهید بابایی تهران استقرار یافت.

در سال 1394 نام آزمایشگاه به آزمایشگاه مواد غذایی شهید سرلشگر دامپزشک غلامحسین پور مهدی تغییر یافت.

هم اکنون این آزمایشگاه دارای دستگاه های پیشرفته و نوین آزمایشگاهی می باشد و قادر به انجام آزمایشات متعدد مواد غذایی، دامپزشکی، آب و... می باشد. همچنین سیستم ایزو 17025 در ازمایشگاه استقرار یافته است و پروانه سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت نیز از مجوزهای موجود می باشد.

آزمایشگاه مواد غذایی آمادگی انجام کلیه آزمایشات دامپزشکی مواد غذایی را برخوردار است.

نشانی آزمایشگاه تهران، بزرگراه شهید بابایی، بلوار نیروی زمینی ارتش، اداره بهداشت، امداد و درمان نزاجا، آزمایشگاه مواد غذایی شهید سرلشگر دامپزشک غلامحسین پور مهدی می باشد. همکاران گرامی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 021-22965642 و 021-29728446 تماس حاصل نمایند.

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
2
3
روحشان قرین رحمت الهی
مایه افتخار جامعه دامپزشکی استان گیلان و شهر رشت هستند ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
2
4
روحش شاد و یادش گرامی باد

ای کاش به یاد ایشان اداره ای که ایشان در آن خدمت می کردند نیز احیا می شد یعنی :اداره دامپزشکی ارتش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
3
1
احتمالا در درج تاریخ شهادت این بزرگوار اشتباهی رخ داده است ایشان درمهر سال 60 ستوان یکم بوده اند و در دیماه همان سال شهید شده اند و علی القاعده بایدطبق قوانین جاری پس از شهادت به یک درجه بالاتر یعنی سروانی مفتخر شده باشند و نه 6 درجه بالاتر و درجه سرلشکری؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
باسلام از انجا که طبق ایه قران شهدا زنده هستند ونزد خدا روزی می خورند در جمهوری اسلامی ارتقادرجه باگذشت زمان به شهدا تعلق میگیرد
بهروز عبدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
0
0
درود. مطابق قانون شهدا و ایثارگران ارتش، درجات شهدای عزیز از زمان شهادت تا هنگام سی‌امین سال خدمت و به ازای هر چهار سال، یک درجه محاسبه و حقوق و مزایای آن به خانواده شهید تعلق می‌گیرد. عین همین مطلب در خصوص جانبازانی که با تصوسب شورای عالی پزشکی، به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌اند نیز جاری و ساری است.
البته با حضرت عالی نیستم، با آن عزیزی هستیم که مزاح فرموده‌اند. به‌طورکلی بهتر است سعی کنیم ابتدا تحقیق و مطالعه داشته باشیم و سپس پاسخ دهیم و همه چیز را به شوخی و تمسخر نگیریم. والله اعلم بالصواب.
نظر شما
ادامه