دانشجویبرتر دانشگاه تهران با اشاره به لزوم ارائه آموزشها و مهارتهای متناسب اشتغال به دانشجویان، گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که فرد پس از پایان تحصیل نسبت به فضای کار گنگ باشد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، «دکتر یوسف پناهی» دانشجوی دکترای فارماکولوژی دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، به لزوم ارائه آموزشهای اشتغالی لازم به دانشجویان اشاره کرد.
وی گفت: فرد دانشجو باید از همان ابتدا حوزه کاری خود را به عنوان یک هدف مشخص، معین کند. برخی مایل هستند در بخش آموزش و پژوهش فعالیت کنند و برخی دیگر به ارتباط با صنعت رغبت بیشتری دارند که هر بخش قابلیتها و تواناییهای منحصر بفردی نیاز دارد. به همین دلیل ارائه آموزشها و مهارتهای متناسب با هر بخش به افراد، یک ضرورت است.
دانشجویبرتر دانشگاه تهران تصریح کرد: نباید شرایط به نحوی باشد که فرد پس از پایان تحصیل نسبت به فضای اشتغال گنگ باشد. به عنوان نمونه حضور موفق در هیأتعلمی یک دانشگاه به تواناییهای علمی-پژوهشی، کلامی، رفتاری و حتی روانی خاصی نیاز دارد که بدون برخورداری از آنها نمیتوان استادی موفق بود.
پناهی اضافه کرد: ارتباط با صنعت و کسب درآمد از این راه نیز شاخصهای ویژهای دارد. اینکه فرد بتواند از مسیر تزریق علم خود به صنعت کسب درآمد کند امری مهم است که به قابلیتهای درونی و آموزشهای بیرونی خاص این بخش نیاز دارد.
دانشجوی دکتری فارماکولوژی دامپزشکی در ادامه یکی از دلایل عدمموفقیت دانشآموختگان در خوداشتغالی را مسائل مالی عنوان کرد و گفت: در بسیاری موارد افراد برای حضوری اثرگذار در حوزه اشتغال نخبگانی به حمایتهای مالی نیاز دارند.
دانشجویبرتر دانشگاه تهران افزود: یکی از چالشهای جدی، تأمین امکانات و تجهیزات اولیه برای راهاندازی کسبوکار دانشبنیان است گرچه در بسیاری موارد با حداقل منابع مالی هم میتوان به بخشهایی از صنعت ورود کرد. به عنوان نمونه تولید کپسول خالی و یا سرم از بخشهای جانبی صنعت دارویی است که دانشآموخته دانشگاهی در رشتههای مربوط میتواند با امکانات حداقلی در آنها به درآمد مالی خوبی برسد.
دیگر دستگاه ها نیز بنا بر دلایل معلوم ولی غیر قابل انتشار از همکاری با دانشجویان زبده (نه نخبه) ممانعت به عمل می آورند.
متاسفانه در دانشگاه های ایران و نه تنها دامپزشکی شیوه تدریس به گونه ای اجرا میشود که دانشجویان دید از بازار کار خود نداشته و علاوه بر تحمیل یک سری مسائل و سنگین کردن جو تحصیل در طول دوره باعث شده که دانشجو فقط به فکر گرفتن مدرک و فرار از دانشگاه شده است.
و 100 البته وظیفه اصلی دانشگاه این است که با آموختن هنر و علم به دانشجو باعث شود که دانشجو در انتهای برنامه آموزشی خود در دانشگاه آماده ورود به بازار کار را داشته باشد.
متاسفانه در ایران ما در بدیهی ترین مساله ها مشکل داریم.
حقیقت به هر قیمت تمام هزینه ها را پایین می آورد. Robert David Steele