حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان دامپزشکی کشور تنها چند ساعت بعد از تکیه بر کرسی ریاست، نمایندگان رسانهها را دعوت کرد تا گپ و گفتی خودمانی با آنها بزند. این حرکت مورد استقبال بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه قرار گرفت و بسیاری آن را به فال نیک گرفتند. «دکتر علیرضا رفیعیپور» در گفتوگو با حکیم مهر تاکید میکند که خبرگزاریهای تخصصی نقش مهمی در پیشبرد اهداف حوزه مربوطه دارند.
حکیم مهر: آقای دکتر، آیا طرح «هر روستا، یک دامپزشک» در برنامههای اصلی شما جایی دارد یا خیر؟
طرح «هر روستا، یک دامپزشک» دو جنبه دارد؛ یکی بحث بهداشتی از حوزه تولید یعنی همان روستایی و عشایری است که ما محصولات آنها را در شهرها مصرف میکنیم. قرار است حوزه بهداشتی ما از مبدا تضمین شود. حضور دامپزشک در روستا مانند طرح پزشک خانواده است که هماکنون در حال اجراست و مربوط به محصولاتی است که در حوزه غذا مطرح میشود. در واقع فقط حوزه عشایری ما قریب به ۲۵ درصد فراوردههای خام دامی کشور را تولید میکند. زمانی که در این حوزه یک دامپزشک حضور داشته باشد، سلامت محصول به شکل صد درصد از مبدا تامین میشود.
در کنار آن قرار است ارزش افزوده به محصولاتی که در روستاها تولید و خوراک آنها از طبیعت تامین میشود، بدهیم. مطمئن باشید خیلی از فراوردههای روستایی ما فراورده سبز، پاک و ارگانیک است. ما باید ارزش افزوده به این محصولات بدهیم. محصولی که در شرایط روستا تولید میشود، با این کیفیت در طبیعت تغذیه میشود. دام و شرایط آن به شکلی است که هیچ گونه افزودنی در آن نیست و باز به همان حوزه سلامت جامعه کمک میکند.
لازم به ذکر است که بنده با عزیزان کمیسیون کشاورزی مجلس نیز صحبت کردم و آنها هم ما را در این قضیه تشویق کردند و منتظر هستند که از سوی ما لایحه یا طرحی ارائه شود و ما پیگیری کنیم تا به نتیجه برسد.
حکیم مهر: پزشک خانواده را مثال زدید و طرح هر روستا یک دامپزشک را به آن تشبیه کردید. این طرح چندین سال است که حتی در مرحله پایلوت هم به بن بست خورده و قدم از استانهای مازندران و فارس خارج نگذاشته است. هر روستا یک دامپزشک به سرنوشت این طرح دچار نشود؟
خیر؛ دقیقا الان در همین لحظه همکاران دامپزشکی همین خدمات را به شکل سختتر آن که شامل انتقال، جابه جایی و رفتو آمد است، انجام میدهند. در طرح هر روستا یک دامپزشک خود ما به سراغ خدمت گیرنده میرویم اما در طرح پزشک خانواده، یک پزشک را تعیین میکنند و میگویند در فلان منطقه در خدمت مردم باشد. خود ما الان این خدمات را به مردم میرسانیم، اما قطعا اگر ثابت باشد و خدمات به شکل شبانهروزی ارائه شود، نتایج آن به مراتب بهتر از این خواهد شد که الان هست.
حکیم مهر: نظر شما درباره ایجاد "بیمه دامهای روستایی" و داشتن دفترچه بیمه برای دامهای روستایی مشابه دفترچه بیمه انسانی چیست؟ یعنی شرایطی که در آن روستاییانی که تعداد محدودی دام بهصورت سنتی نگهداری میکنند بتوانند با پرداخت ماهیانه مبالغ ناچیزی دامهای خود را بیمه کنند و در صورت بیماری، درصد زیادی از حقالزحمه دامپزشک و داروهای دامی از طریق بیمه پرداخت شود و خود دامدار درصد کمی را متقبل شود.
حوزه بیمهای یک حوزه بسیار مهم است و اگر تا الان به خوبی به آن پرداخته نشده، امیدواریم در تصمیماتی که در حوزه وزارتخانه گرفته میشود به شکلی از طریق خود بانک، دامپزشکی، حتی عشایری و همه ارگانهای دخیل، بحث بیمه حل شود. این بحث خیلی مهم است که باید حتما در حوزه دام، بیش از اینکه وجود دارد، توسعه پیدا کند، چراکه کمکی است به تولید کننده که در حوزه روستا و عشایر کار میکند.
حکیم مهر: معروف است که شما اهمیت زیادی برای حوزه رسانه قائل هستید. نظر شما در خصوص فعالیت پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟
حکیم مهر بسیاری از اخبار حوزه دامپزشکی را پوشش میدهد و بر اساس میزان کلیکخوری که دارد، میتوان متوجه شد که مخاطبان زیادی دارد. اخبار حوزه دامپزشکی چه در جنبه حاکمیتی و دولتی و چه خصوصی در حکیم مهر به شکل مناسبی مورد پذیرش قرار میگیرد.
همان طور که شما اشاره کردید، جایگاه رسانه برای بنده اهمیت دارد و ما الان به دنبال انتقال صحبتهای خود و مطالب تخصصی خود به سطح جامعه هستیم که قطعا خبرگزاریهای تخصصی میتوانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند.