کد خبر: ۴۰۷۷۹
 

در صورتی که مسئولان محیط زیست از ادامه فعالیت این مرکز جلوگیری نکرده و زمینه را برای ورود آبزیان جدید به دلفیناریوم تبریز فراهم کنند، مهر تاییدی بر ادامه کشتار و همچنین همکاری سودجویان با شبکه بین‌المللی قاچاق حیات وحش زده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، هفته گذشته دومین دلفین دلفیناریوم باغلار باغی تبریز هم تلف شد. در این دلفیناریوم که مرداد 95 افتتاح شده طی چند ماه اخیر یک فوک و یک دلفین دیگر هم تلف شده‌اند. این دو دلفین سال گذشته به همراه دو فوک و یک بولگا (نهنگ سفید) برای اجرای نمایش در دلفیناریوم باغلار باغی تبریز از روسیه به ایران وارد شده بودند. حیواناتی که حالا بازماندگانشان تنها یک فوک است و یک بولگا .

اما چرا در حالی که به دنبال پیگیری‌های فعالان حقوق حیوانات و دوستداران حیات وحش، از آغاز سال 95، اجرای نمایش با حیوانات در سیرک‌ها ممنوع اعلام شد، نه تنها اجرای نمایش با آبزیان در دلفیناریوم‌ها همچنان ادامه دارد بلکه شاهد افزایش دلفیناریوم‌ها در سطح کشور هستیم؟

 «سپهر سلیمی» فعال حقوق حیوانات به تسنیم می‌گوید: فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات همواره دلفیناریوم‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند و با شرح جزئیات پشت پرده دلفیناریوم‌ها بازار این اقتصاد آلوده به حیوان‌آزاری را در بسیاری از کشور‌ها بی‌رونق کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: جالب است بدانید که هر گروه از دلفین‌ها لهجه خاص خود را دارند، به اعضای خانواده‌شان بسیار وابسته هستند و از دوری آنها به شدت دچار آسیب می‌شوند. اغلب دلفین‌ها در دلفیناریوم‌ها به دلیل استرس زیاد به زخم معده دچار می‌شوند. به همین دلیل در برخی از دلفیناریوم‌ها از داروهای ضداسترس استفاده می‌شود.

وی یادآور می‌شود: دلفین‌ها با ضریب هوشی بالایی که دارند به مراتب بیشتر از سایر حیوانات از اسارت و شرایط نامناسب رنج می‌برند بنابراین به جرات می‌توان گفت، دلفیناریوم‌ها مظهر حیوان‌آزاری هستند. اما متاسفانه اغلب بازدیدکنندگان این ذهنیت را ندارند. حتی تصور می‌کنند، دلفینی که برایشان نقاشی می‌کشد از این کار لذت می‌برد. هیچ تصویری از آزاری که به این موجود حساس روا داشته شده تا وادار به کشیدن قلم‌مو روی کاغذ شود ندارند.

سلیمی یادآور می‌شود: قربانی دلفیناریوم‌ها تنها همان چند حیوانی که در آنها نمایش می‌دهند نیستند. سالانه 20 هزار پستاندار دریایی در خلیج تایجی ژاپن قتل‌عام می‌شوند و زیباترین‌ آنها به دلفیناریوم‌ها فروخته می‌شوند و بقیه پس از سلاخی شدن به عنوان گوشت در بازارهای ژاپن فروخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های فعالان حقوق حیوانات در کشورهای مختلف سبب از رونق افتادن دلفیناریوم در بسیاری از کشورها شده می‌گوید: شکارچیان و دلالان این آبزیان که نمی‌توانند به این سادگی از سود سرشار حاصل از قاچاق این حیوانات زیبا چشم بپوشند به دنبال بازارهای جدید در کشورهای دیگر می‌گردند که متاسفانه امروز کشورمان یکی از آنهاست.

این فعال حقوق حیوانات با تاکید بر نقش موثر سازمان حفاظت محیط زیست در جلوگیری از گسترش این تجارت ناپسند می‌گوید: متاسفانه راه‌اندازی دلفیناریوم در کیش و تهران و سپس تبریز، این سوال را مطرح می‌کند که چرا سازمان حفاظت محیط زیست برای ورود این آبزیان به کشور و سوءاستفاده از آنها در دلفیناریوم‌ها مجوز صادر می‌کند؟ آن هم امروز که کشورمان در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات جای گرفته و  افتخاری بین‌المللی کسب کرده و شایسته نیست آزار حیوانات در قالب دلفیناریوم ادامه یابد.

وی با ابراز تاسف از مرگ سه آبزی طی چند ماه گذشته در دلفیناریوم تبریز می‌گوید: اکنون که این دلفیناریوم اغلب حیواناتش را از دست داده از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود با جلوگیری از ادامه فعالیت این مرکز که احتمالا اکنون در پی وارد کردن آبزیانی جایگزین است پایبندی خود را به رعایت حقوق حیوانات اثبات کنند. چه آنکه در حال حاضر، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آقای حمید ظهرابی است که سابقه‌ای درخشان در جلوگیری از برپایی سیرک حیوانات و راه‌اندازی دلفیناریوم در اصفهان در کارنامه خود دارد.

سلیمی تاکید می‌کند: در صورتی که مسئولان محیط زیست از ادامه فعالیت این مرکز جلوگیری نکرده و زمینه را برای ورود آبزیان جدید به دلفیناریوم تبریز فراهم کنند مهر تاییدی بر ادامه کشتار و همچنین همکاری سودجویان با شبکه بین‌المللی قاچاق حیات وحش زده‌اند.

وی با اشاره به استفتائات از مراجع تقلید در خصوص حرمت حیوان‌آزاری می‌گوید: اینکه مراجع تقلید در فتاوی خود، آزار حیوانات به منظور نمایش و تفریح را حرام دانسته‌اند همانقدر که در خصوص سیرک‌ها صدق می‌کرد درباره دلفیناریوم‌ها هم صادق است.

سلیمی در پایان بر لزوم نقش رسانه‌ها در آگاه ساختن جامعه تاکید کرد و گفت: واقعا زمان آن رسیده که رسانه‌ها به جای آنکه برای چنین مراکزی تبلیغات کنند، با هشیار کردن مردم از آنچه پشت پرده دلفیناریوم‌ها می‌گذرد این فرصت را به مخاطبان خود بدهند که پس از اطلاع کامل از ماهیت دلفیناریوم‌ها تصمیم بگیرند که برای دقایقی تفریح غیرانسانی در این تجارت شوم سهیم باشند یا نه.

بدین ترتیب، سرنخ پدیده افزایش تعداد دلفیناریوم‌هایی با بلیط چند 10 هزار تومانی در سطح کشور را می‌توان فرسنگ‌ها آن طرف‌تر در قایق‌های صیادان خلیج تایجی یافت که به دنبال پشت کردن مردم ژاپن به تجارت گوشت دلفین، محصولات خود را این بار با بهایی گزاف‌تر و در قالب ابزار تفریح به کشورهایی چون ایران عرضه می‌کنند. حال سوال اینجاست که آیا مردم ایران در صورت آگاهی از پشت پرده نمایش دلفین‌ها، باز هم راهی دلفیناریوم‌ها خواهند شد یا نه؟

 
 
نظر شما
ادامه