کد خبر: ۴۱۷۷۴

 

بر طبق مطالعات جدید، میکروبیوم موجود در روده سگ‌ها و انسان‌ها دارای ژن‌های مشابه بوده و درنتیجه بیش از آنچه گمان می‌رفت، دارای پاسخ‌های مشترک به رژیم‌های ‌غذایی می‌باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، میکروبیوم سگ‌ها بسیار مشابه به انسان‌ها می‌باشد. اخیرا مقاله تحقیق فوق در نشریه Microbiome به چاپ رسیده است.

«دکتر لوییس پدرو کوئلهو» و همکارانش از آزمایشگاه مولکولار بیولوژی اروپا، به همراه گروه تحقیقاتی  Nestlé، میکروبیوم روده دو نوع نژاد از سگ‌ها (بیگل و رتریور) را ارزیابی نمودند و دریافتند که محتوای ژنی میکروبیوم سگ‌ها به میکروبیوم روده انسان‌ها بسیار مشابه است و حتی نسبت به خوک و موش نیز به انسان تشابه بیشتری دارد.

دکتر پدرو، نویسنده این مقاله به این موضوع اشاره دارد که نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که ما انسان‌ها بیش آنچه فکر می‌کردیم به این دوستان صمیمیمان شباهت داریم.

 

محققان دریافتند که تغییر در میزان پروتئین و کربوهیدرات رژیم غذایی، بدون در نظر گرفتن نژاد و جنسیت، دارای تاثیراتی مشابه در میکروب‌های موجود در روده سگ‌ها و انسان‌ها دارد.

میکروبیوم سگ‌های چاق و یا دارای اضافه‌وزن در مقایسه با میکروبیوم متعلق به سگ‌های لاغر، به رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا واکنش بیشتری نشان می‌دهند. شواهد فوق این فرضیه را تایید می‌کند که میکروبیوم سالم از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است.

دکتر پدرو افزود: این یافته‌ها نشان می‌دهد که سگ‌ها جهت مطالعات علم تغذیه در انسان‌ها، نسبت به خوک‌ها و موش‌ها ارجحیت دارند و ما می‌توانیم با استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعات انجام شده بر روی سگ‌ها، در انجام تحقیقات مربوط به تاثیرات رژیم غذایی بر میکروبیوم روده انسان‌ها استفاده نماییم. 


البته لازم به ذکر است که عکس این قضیه نیز صادق است یعنی انسان‌ها مدل خوبی برای مطالعات رژیم غذایی در سگ‌ها محسوب می‌شوند. بسیاری از افراد که صاحب حیوانات خانگی هستند آنها را عضوی از خانواده به حساب می‌آورند و در ضمن مشکلات چاقی در سگ‌ها به طور چشمگیری رو به افزایش است. بنابراین مطالعه بر روی انواع مختلف رژیم در این حیوانات بسیار مفید و کاربردی است.

البته محققان این مطالعه معتقدند با اینکه میکروب‌های بدن انسان‌ها و سگ‌ها بسیار مشابه به هم می‌باشند، اما آنها دقیقا مثل هم نیستند، بلکه گونه‌های بسیار مشابهی از هم می‌باشند.

منبع: sciencedaily


نظر شما
ادامه