کد خبر: ۴۲۴۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، تولید کیت های تشخیص بیماری های یون و بروسلوز در گاو و گوسفند را موفقیتی بزرگ و در راستای خودکفایی کشور در حوزه سلامت بهداشت عمومی یاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر علی اسحاقی» در حاشیه مراسم عقد قرارداد تولید مشارکتی کیت های تشخیص بیماری های یون و بروسلوز در گاو و گوسفند بین موسسه رازی و بخش خصوصی که پیش از ظهر چهارشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار مرکزی در شعبه اراک این موسسه برگزار شد،  گفت: این کیت ها جهت تشخیص بیماری در دام بوده و به سهولت درآزمایشگاه های دامپزشکی مورد مصرف قرار می گیرند.

وی با اشاره به قابلیت این کیت ها در تشخیص سریع و آسان بیماری های خطرناک و خسارت بار یون، بروسلوز گاوی و بروسلوزگوسفندی، افزود: این دو بیماری در دسته بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب می شوند و تشخیص سریع این بیماری ها به کنترل آلودگی در دامداریها و بهداشت عمومی کمک شایانی می کند.

دکتر اسحاقی با بیان اینکه تا کنون کیت های مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد و سازمان دامپزشکی به علت وجود محدودیت های مالی و اعتباری، قادر به پوشش همه جمعیت دامی نبود، تاکید کرد: با حمایت از تولید داخل قادر خواهیم بود علاوه بر تولید کیت هایی مطابق با استانداردهای جهانی و صرفه جویی ارزی قابل توجه،  تمام دام های کشور را تحت این تست ها قرار دهیم و برای صادرات نیز قدم برداریم.

وی در مورد کیت بروسلوز با اشاره به اینکه انجام این آزمون، حاکمیتی و در اختیار سازمان دامپزشکی است، گفت: سازمان دامپزشکی با هدف تغییر روش های جاری در تشخیص بروسلوز دامی و بر مبنای توصیه های  OIE ، WHO , و  FAO ، همچنین با توجه به توانمندی های موسسه رازی و وجود محققان حاذق درآن، تولید کیت بروسلوز به روش الایزا  (ELISA) را به این موسسه واگذار کرد که خوشبختانه توانستیم با موفقیت این کیت را تولید کنیم.

دکتر اسحاقی افزود: براساس گزارش ها، سالانه حداقل یک میلیون تست بروسلوز در جمعیت گاوی و 100 هزار تست در جمعیت گوسفند و بز کشور توسط سازمان دامپزشکی انجام می شود.

وی یادآور شد: بیماری بروسلوز یا تب مالت با درگیر کردن مفاصل و استخوانها و قلب و مغز، امکان فعالیت های روزمره را از فرد می گیرد.

دکتر اسحاقی در پایان با اشاره به اعمال تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا و سایر کشورهای اروپایی، واردات اقلام آزمایشگاهی و سنجش سلامت دام را به صورت مستمر در این شرایط امری مشکل توصیف و تاکید کرد: باید بکوشیم نتیجه تلاش های محققان کشور در کنار چاپ مقاله به تولید علم و فن آوری نیز منجر شود و همانطور که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند کشور را از مصرف علم به تولید کننده علم تبدیل کنیم.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
0
0
انشالله موفق باشید تبریک میگم
نظر شما
ادامه