کد خبر: ۴۲۹۵۳
 

مدیرکل اداره دامپزشکی استان همدان گفت:‌ طی سال‌های اخیر کاهش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت با 36 درصد كاهش مواجه بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمودرضا رسولی» با اشاره به وضعیت بیماری تب مالت در استان، اظهار کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با 36 درصدی کاهش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت مواجه شده‌ایم.

وی بیان اینکه همشهریان تا جای امکان از لبنیات سنتی استفاده نکنند، گفت: افراد شیر غیر پاستوریزه را حتما بجوشانند، کافی است حتی یک دقیقه این کار صورت گیرد تا قابل استفاده باشد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه قبلاً همدان جزو استان‌های اول و دوم بیماری تب مالت شناخته بود که اکنون وضعیت بهتر شده است، افزود: البته در آن زمان نسبت به آمار اول و دوم همدان حرف داشتیم چراکه نحوه گزارش‌گیری بیماری در هر استانی متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه گزارش‌گیری توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ به دلیل متفاوت بودن گزارش‌گیری چندان نمی‌توان نسبت به رتبه‌بندی نظر قطعی داد.

رسولی با بیان اینکه خوشبختانه در استان سعی شده حقایق عنوان شود و چیزی از آمار اشتباه بیان نشده است، افزود: در سال‌های گذشته همدان جزو استان‌ها اول در بیماری تب مالت شناخته شده بود اما اکنون با تلاش‌ها رتبه در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: زمانی اگر طرح ملی میزان بروز تب مالت در انسان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به یک شکل اجرا شود، می‌توان گفت که رتبه تب مالت ما چند است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه هیچگونه تضمینی برای سایر فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه نیست، خاطرنشان کرد:‌ میکروب تب مالت سرما دوستی است که به مدت زیادی ماندگاری دارد.

وی با اشاره به اینکه میکروب تب مالت در بستنی تا 6 ماه ماندگاری دارد که باید مواظب بود، افزود: نحوه انتقال این بیماری در روستا و شهر متفاوت است، در روستا بیشتر از طریق تماس با دام و جنین سقط شده و ترشحات دام‌‌هایی که جنین سقط کرده‌اند، صورت می‌گیرد.

رسولی با اشاره به خطر ترشحات دام‌های سقط جنین، خاطرنشان کرد: در هر سی سی از ترشحات رحم این دام‌ها 10 به توان 12 میکروب وجود دارد که حجم بالایی از میکروب را در هر سقط انتقال می‌دهد.

وی با بیان اینکه علامت تب مالت در دام، سقط جنین است، افزود: اگر دامی سقط جنین کرد باید دامداران، اداره دامپزشکی را در جریان بگذارند و با اکیپ‌های این اداره در کنترل بیماری همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان همدان با تاکید به ضدعفونی کردن محل دام سقط جنین کرده، گفت: از تماس کودکان با دام سقط جنین کرده جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه تب مالت علایمی نظیر تب، دردهای بدنی نظیر کمر درد و پشت درد و... دارد، افزود: افراد در صورت مشاهده این علائم برای درمان به مرکز بهداشت مراجعه کنند.

 

 

نظر شما
ادامه