کد خبر: ۴۳۳۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، شبستر، کردستان و تهران

 

190 میلیون ریال خسارت به صاحبان دام و طیور ضبطی در کشتارگاه ها پرداخت شد
 
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: به منظور جبران بخشی از ضرر و زیان صاحبان لاشه های ضبطی دام و طیور کشتاری در کشتارگاه ها در ششماهه اول سالجاری مبلغ190  میلیون ریال خسارت پرداخت شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی دکتر محمد رضائی هدف از صرف این اعتبار را حمایت از صنعت دام و طیور و همچنین حمایت از تولید کنندگان استان عنوان کرد و افزود در صورت تحقق درآمد ها تا پایان سال این رقم به 380 میلیون ریال خواهد رسید. وی خاطر نشان کرد از ابتدای سالجاری تعداد 4 میلیون و 467 هزار قطعه طیور و 28 هزار و 300 راس دام در کشتارگاه های استان کشتار شده که از این تعداد 27 هزار و 632 قطعه طیور و 7 هزار و 154 کیلو گرم گوشت قرمزغیر بهداشتی  از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: بیشترین ضبط لاشه ها در طیور به علت بیماری های سپتی سمی،لاغری مفرط، کبودی، آسیت و در لاشه دام ها زردی،کاشکسی و سارکوسیست بوده است.

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی همچنین در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: پیشرفت پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای این اداره کل در 6 ماه اول امسال 62 درصد است.
رضایی با اشاره به نقش دامپزشکی در اقتصاد خراسان جنوبی و میزان اشتغال زایی این بخش گفت: پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای به منظور حفظ سرمایه دامی استان و همچنین تامین قسمتی از بهداشت عمومی جامعه برنامه ریزی و مصوب شده است.
وی با اشاره به انجام 3 میلیون و 560 هزار نوبت واکسیناسیون دامی در نیمه اول سال 89 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه ها را مطلوب دانست و افزود: با برنامه ریزی های انجام شده انتظار می رود عملیات مصوب این پروژه ها به موقع محقق شود

-----------------------------------------

 

حذف بیش از 2.5 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی از چرخه مصرف در شبستر
 
در راستای ارتقای بهداشت عمومی جامعه و تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی، اکیپ نظارت و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی شبکه دامپزشکی شهرستان شبستر در پی بازدیدهای خود از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مقدار 1200کیلو گرم شیر خام فاسد و دارای بار میکروبی بالا را معدوم نمودند.

همچنین ادامه این بازرسی‌های مستمر و مداوم خود مقدار 1550 کیلوگرم ماهی تاریخ گذشته را کشف و با اخذ حکم قضایی و در حضور نماینده محترم قوه قضائیه از چرخه مصرف خوراکی مردم خارج نمودند.

دکتر غلامی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان شبستر ازمردم شهرستان خواست تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی اعم از قصابیها، مرغ فروشی‌ها و ماهی فروشی‌ها به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا مامورین شبکه در اسرع وقت به این موارد رسیدگی نمایند.

-----------------------------------------

 

اطلاعیه بهداشتی اداره کل دامپزشکی کردستان ؛ قابل توجه مرغداران کردستانی
 
بمنظور کاهش احتمال درگیری به بیماریهای کمپلکس تنفسی و عدم گسترش آنها رعایت نکات زیر الزامی می باشد .
1 –همکاری با مراکز مایه کوبی و شبکه دامپزشکی جهت اجرای کامل برنامه های واکسیناسیون بویژه بر علیه بیماریهای برونشیت عفونی،نیو کاسل و آنفلو نزاو استفاده از واکسنها ی روغنی و تزریقی به جهت جلوگیری از درگیری واحد و در صورت درگیری ،کاهش تلفات و خسارت بیماری.
2- رعایت دقیق مقررات بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای مرغداری.
3- رعایت فاصله جوجه ریزی متناسب ]هماهنگ و با در نظر گرفتن شرایط شهرستان ،واحدهای اطراف و وضعیت واحد در دوره پرورشی قبلی.
4- گزارش سریع مشکلات هفته اول شامل :وازدگی،عفونت زرده،آسپرژیلوس ،مغایرت نتایج آزمایشات مندرج در کارت بهداشتی با آزمایشات هفته اول و ....به دامپزشکی به جهت نقش این مشکلات بعنوان عوامل مستعد کننده در درگیری واحد به سایر بیماریها در طول دوره پرورش.
5- گزارش سریع بیماری به دامپزشکی و همکاری بمنظور اتخاذ تدابیرفوری در واحدهای درگیربه جهت جلوگیری از انتشار بیماری به سابر واحدها.
6 – معدوم سازی لاشه طیور تلف شده با استفاده از چاه دفن تلفات و یا کوره لاشه سوز در خود واحد و خوداری از دفن تلفات در خارج از واحد مرغداری به جهت جلوگیری از درگیری سایر واحدها و گسترش بیماری.

----------------------------------------

 

بازدید مدیر امور آزمایشگاهها و درمانگاههای سازمان از آزمایشگاه Phitsanulok تایلند
 
دکتر سهیلا گل‌باباپور مدیر امور آزمایشگاهها و درمانگاههای سازمان دامپزشکی کشور در سفر به کشور تایلند، از آزمایشگاه Level3 استان Phitsanulok بازدید کرد.

در این Work shop که با هدف تشخیص بروسلوز و کنترل آن تشکیل شده بود، آخرین توصیه‌های OIE و FAO مطرح گردید.

 

نظر شما
ادامه