کد خبر: ۵۵۸۷۷
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
ادعای خبرگزاری فارس:
انتشار سم در میانکاله که از ابتدا توسط منابع محلی و دوستداران محیط زیست بارها و بارها اعلام شده بود، با اعلام رسمی شکارچیان، درست از آب در آمد ...

حکیم مهر: بیش از یک ماه از مرگ پرندگان در میانکاله می‌گذرد و همچنان آمار تلفات پرندگان در این منطقه مشهود است. در این بین بیانیه شکارچیان مبنی بر انتشار سم در جزیره توسط آنها برای تسویه حساب با محیط زیست، همه ما را مبهوت ساخته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، بیش از یک ماه از تلفات دردناک پرندگان در میانکاله می‌گذرد و علی‌رغم اعلام پایان یافتن این تلفات اما همچنان ادامه دارد، از یک ماه گذشته تاکنون، ده‌ها هزار پرنده‌ مهاجر که برای زمستان‌گذرانی، تالاب میانکاله در شرق استان را انتخاب کرده بودند، تلف شده‌اند‌ و این در حالیست که بررسی و نمونه‌گیری از لاشه پرندگان بیانگر وجود سم بوتولیسم به‌عنوان علت اصلی این مرگ و میرهای دسته‌جمعی بوده است.

تلفات در کانون اصلی سواحل قلعه‌پایان تا هشت‌تیکه گلوگاه از دوم بهمن ماه امسال تاکنون، یعنی بیش از یک‌ماه ادامه دارد و فرضیه استفاده از سموم کشاورزی برای تلف کردن پرندگان با وجود بیانیه‌ای که توسط شکارچیان اعلام شده، در مقابل سم بوتولیسم که توسط دامپزشکی اعلام شده است، قوت گرفت.

انتشار سم در میانکاله که از ابتدا توسط منابع محلی و دوستداران محیط زیست بارها و بارها اعلام شده بود، با اعلام رسمی شکارچیان، درست از آب در آمد. در صورت درست بودن مسأله، نمی‌توان به‌راحتی از این فاجعه زیست‌محیطی عبور کرد.

البته احتمال وجود سم در میانکاله و در محل تلفات پرندگان از همان ابتدا توسط برخی از دوستداران محیط زیست اعلام شده بود اما چون مرجع اصلی چگونگی تلفات دامپزشکی بود؛ علل اصلی باید توسط این مرجع اعلام می شد که علت اصلی سم بوتولیسم توسط دامپزشکی اعلام شد.

و اکنون انتشار سم در میانکاله که از ابتدا توسط منابع محلی و دوستداران محیط زیست بارها و بارها اعلام شده بود، با اعلام رسمی شکارچیان، درست از آب در آمده و در صورت درست بودن مسأله، نمی‌توان به‌راحتی از این فاجعه زیست‌محیطی عبور کرد.

شکارچیان در این پیام که به پیوست این خبر ارسال شده به صراحت اعلام کرده‌اند که با وجود دارا بودن پروانه شکار، اجازه شکار توسط محیط زیست داده نشده و این یک هشدار جدی است و اگر توجه نشود تبعات بیشتری به همراه خواهد داشت.


به راستی نمی‌توان از کنار این قضیه و این فاجعه دردناک مرگ و میر ده‌ها هزار پرنده برای تسویه حساب شخصی به راحتی گذشت و مسؤولان امر باید در این زمینه پاسخگو باشند.

در کنار همه نظرات کارشناسان و دوستداران محیط زیست، مؤسسه مردم‌نهاد «پویش برساد شمال» در شهرستان گلوگاه هم از همان ابتدا بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن خواهان استفاده از پروژه های مشارکت محور در محیط زیست برای ارتقای شاخص های زیست محیطی شدند تا پایداری سرزمین‌مان حفظ شود.

علی‌رغم تماس‌های مکرر با رئیس اداره محیط زیست بهشهر و ارسال پیام تاکنون و در زمان مخابره این خبر موفق به گفت‌وگو با وی نشده‌ایم و امیدواریم مسؤولان محیط زیست همچون همیشه برای برخورد با عاملان احتمالی این مرگ و میر دسته‌جمعی پرندگان اقدام کنند.

خبر دردناک و فاجعه‌بار مرگ پرندگان در تالاب میانکاله همچون مرگ بسیاری از حیوانات و موجودات زنده در اقصی نقاط کشور و جهان، نشان از نابودی محیط زیست دارد، بی‌توجهی که اغلب به دستان انسان ها ایجاد می‌شود و بیانگر بی‌توجهی به نعمات الهی است و ترس‌مان از این است که این بی‌توجهی دامن‌مان را بگیرد و به عذاب الهی دچار شویم.

 
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
دامپزشک
|
Switzerland
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
2
0
....................... علت مرگ پرندگان مهاجر سم بوتولیسم بوده که شکارچیان درتالاب ریختن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
کجایید مدیران کل دامپزشکی به ویژه مازندران ؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
1
11
حالا دامپزشکی هر ۶ ساعت مصاحبه کنه و با قطعیت علت رو بوتولیسم اعلام کنه.
آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
4
دروغ اول شاید جذابیت داشته باشه ولی دروغهای بعدش خنده دار تر میشه
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
6
چقدر دکتر کهرم گفتند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
4
درست یا دروغ بودن این رو کار ندارم اما در ایران افراذی پیدا میشه که شیطان پیششون رو. سفیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
0
آدم یاد فیلمهای هندی می افته
سبکرو‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
5
بسیاریسیاربسیار ناشیانه قصد بقول فرد مشهوری شروع به شستن صورتشون دارن . همه شکارچیان برای خودشون آدابی دارند و‌هرچند‌که زمان شکار جان موجودی رو میگیرند که بنده کاملا با شکار مخالفم اما اونادارای مرام و شخصیت هستند . ضمن اینکه هیچ عقل سلیمی جان خودرا به خطر نمی اندازد که بایک نامه جعلی خودرا بدست قانون بسپارد . بنابراین این سناریو خیلی ناشیانه نوشته شده . قطعا اینکار اونها اگردرست بوده مصداق ماده ۶۸۸ قبلی قانون مجازات اسلامی و تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق آلودگی آب محسوب شده و درمواردی مدعی العموم میتواند کیفر خواست محاربه براشون تنظیم کنه . خیلی موضوع رو ساده حساب کردند . متاسفم برای نویسنده وکارگردان اون.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
2
0
فقط خدا باید مارو نجات بده.اصن شاید به کرونا مرتبط باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
2
اگر این خبر درست باشه، خیلی فاجعه است هم برای دامپزشکی و هم برای محیط زیست و مشخص میشود علت حمایت سرسختانه رئیس سازمان محیط زیست از سازمان دامپزشکی. البته رهگیری شکارچیان متخلف کارسختی نیست، مظنونین همان افرادی هستند که پروانه شکار اخذ کرده اند. البته اگر سازمان محیط زیست بخواهد همکاری کند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
3
نوشتيم برايتان كه با جوامع محلي و با مردم درست رفتار كنيد اين شد چالشي كه حتي كلمات قلمبه و سلمبه قوانين اتحاديه اروپا به چالش كشيده شدند
............................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
بسیار پسندیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
1
دوستانی که کارشون به سفارش حکیم مهر تاختن به تسنیم و مشرق و فارس و العالم است خودشونو گرم کنند
چون جکیم نوشته خبرگزاری فارس شما بتازید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
3
از اول هم مشخص بود که این قضیه بوتولیسم جنبه علمی نداره و اساتید بزرگ و صاحب نظر بیماریهای طیور در برابر این همه تلفات پرندگان مهاجر اظهار نظر نکردند ............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
4
حیف شد ای کاش نشست خبری جناب معاون برگزار میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
1
اینجاست که دادستان کل کشور باید اونایی که در ارتباطن رو جلب و ممنوع الخروج کنه
مهناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
2
سلام واقعا متاسفم بر سناریوهایی که برای تلفات مطرح می کنن... اگه شکارچیان مازندران سم ریختن پس تلفات پرندگان مهاجر و بومی بندرترکمن و گلستان که روز به روز در حال افزایش هست چیه... مگه سم رو با کامیون و یا باهواپیما ریختن که به استان گلستان هم رسیده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
چه سمی استفاده کردن که ماهی ها رو نکشته؟؟؟؟
ناشناس
|
Australia
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
3
سم مخصوصی بنام ((سم فقط پرنده ها رو بکش )).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
استفاده از سم منطقی به نظر نمی رسه ولی باید کسانی که این طور یه ارگان دولتی و حیات وحش رو اشکارا تهدید میکنن برخورد کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
1
0
سناریوی مسخره ایی به نظر میاد:
- در نمونه گیری و آزمایشات سازمان دامپزشکی کلیه ارگانوفسفره ها و ارگانوکلره ها توسط دستگاه‌ها و روشهای بسیار حساس مانند Hplc و GC مورد آزمایش قرار گرفته و رد شده است.
- اگر این داستان درست باشد باید تمام جاندارانی که از این آب استفاده کرده‌اند تلف میشدند در حالی که تلفات برخی گونه‌ها بسیار زیاد و برخی گونه‌ها صفر است.
- هیچوقت شکارچیان چنین عملی انجام نمیدهند و در صورت انجام اعلام نمیکنند چون به راحتی نویسنده و انجام دهنده اگر داخلی باشد مثل آب خوردن گیر می‌افتد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
....... حق با شماست سناریو شما جذاب تر بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
چرا ماهی ها تلف نشدن؟
نظر شما
ادامه