کد خبر: ۵۷۰۰۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
در نشست خبری بررسی نتایج کلینکی و پارکلینیکی انتقال سه یوز ایرانی:
«دکتر آذین توکلی» گفت: به نظر می‌آید بیش از دو سال از شکستگی دندان‌های کوشکی می‌گذرد و درد زیادی را در حیوان ایجاد کرده است؛ شاید یکی از دلایل عدم رغبت این حیوان به جفت‌گیری درد ممتد دندانی باشد ...

حکیم مهر: مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر دامپزشک متخصص حیات وحش در کشور وجود ندارد، گفت: داده‌ قابل استفاده‌ای درخصوص دلبر و کوشکی وجود نداشت.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر شهاب الدین منتظمی» مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در نشست خبری بررسی نتایج کلینکی و پارکلینیکی انتقال سه یوز ایرانی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند دامپزشک حیات وحش در کشور وجود دارند و چرا بیمارستان دامپزشکی تهران برای این انجام‌پروژه انتقال یوزها انتخاب شد، گفت: ما در کشور دامپزشک متخصص حیات وحش نداریم و برای انجام چنین پروژه‌ای با مقیاس ملی معتقد به انحصارگرایی نیستیم و بیمارستان دامپزشکی یکی از گروه‌هایی بود که برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کرده بود.

وی در ادامه گفت: دامپزشکان بسیار زیادی در حوزه حیات وحش فعالیت می‌کنند اما به این تیم دامپزشکی که پیش از شروع پروژه امکانات و تخصص‌هایشان را بررسی کرده بودیم اعتماد شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با اشاره به انجام آزمایش‌ها و تست‌های کلینیکی و پاراکلینکی انجام شده پس از بیهوشی و پیش از انتقال یوزها به سمنان گفت: این آزمایش‌ها برای بررسی سلامت یوزها انجام گرفت که خوشبختانه مشکل حادی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: داده‌های تولید شده پیش از حضور تیم بیمارستان دامپزشکی قابل استفاده و جامع نبودند.

در ادامه، «دکتر پیام محبی» رییس بیمارستان دامپزشکی تهران اظهار کرد: همکاری ما با سازمان حفاظت محیط زیست پس از آن آغاز شد که مدیر کل دفتر حیات وحش این سازمان برای بازدید و بررسی امکانات بیمارستان دامپزشکی به آن مراجعه کرد سپس قرار شد که این بیمارستان همراه با کادر پزشکان تخصصی خود تست‌ها و آزمایش هایی را پیش از انتقال یوزهای پارک پردیسان روی آن‌ها انجام دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به هیچ عنوان قرار نیست که بیمارستان روند درمانی روی یوزها انجام دهد. ما تنها وضعیت سلامت آن‌ها پیش از انتقال را چک کردیم.

دکتر محبی در ادامه تاکید کرد: نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری در این زمینه هستیم که پس از مناسب شدن و عادت کردن یوزها به محل زیست جدیدشان می‌توان مطالعات جدید را آغاز کرد.

در ادامه این نشست، اعضای تیم دامپزشکی به نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته اشاره کردند.

«دکتر احمدی» یکی از دامپزشکان تیم دامپزشکی از وجود عفونت واژنی رحمی دلبر خبر داد و گفت: این عفونت که از پیش در بدن حیوان وجود داشته مجدداً عود کرده بود.

وی فعالیت‌های تخمدانی این ماده یوز را مناسب عنوان کرد و گفت: البته نیازمند آزمایش‌های دقیق‌تردر این زمینه هستیم.

این متخصص در خصوص امکان زادآوری کوشکی یوز نر انتقال یافته به سمنان نیز توضیح داد: زمانی برای اسپرم گیری نداشتیم تنها به معاینات اندام تناسلی پرداختیم و وضعیت اندام این حیوان نرمال بود.

«دکتر آذین توکلی» دامپزشک و متخصص دندانپزشکی نیز از وجود شکستگی در دندان‌های کوشکی خبر داد و گفت: زمان این شکستگی مشخص نیست ولی به نظر می‌آید بیش از دو سال از آن می‌گذرد و درد زیادی را در حیوان ایجاد کرده است.

وی گفت: شاید یکی از دلایل عدم رغبت این حیوان به جفت‌گیری درد ممتد دندانی باشد.

دکتر توکلی ادامه داد: «کوشکی» همچنین باید شش دندان پیش داشته باشد که چهار عدد از آن‌ها در عکسبرداری‌های انجام شده نبودند. حدس می زنیم که شاید این دندان‌ها به طور مادرزادی رشد نکرده‌اند یا این یوزپلنگ به مرور زمان آن‌ها را از دست داده است. فعلا نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر قطعی کنیم اما به طور قطع می‌توان گفت که این اتفاق به تازگی نیفتاده و مدت زیادی است که کوشکی این دندان‌ها را ندارد

به گفته این متخصص دندان‌پزشکی، حیوانات گوشت‌خوار از دندان‌های پیش برای پوست کندن شکار استفاده می‌کنند و نبود این دندان‌ها می‌تواند این کار را به تاخیر بیندازد.

توکلی در ادامه تصریح کرد: اگر میزان استخوان جیره غذایی یوزها کم باشد سبب می‌شود که به دندان‌ها آسیب وارد شود و عضلات جَوشی آن‌ها تحلیل رود.

«دکتر فردین براتی» متخصص جراحی و بیهوشی بیمارستان دامپزشکی تهران- در ادامه این نشست گفت: پس از بیهوش کردن یوزها علائم حیاتی آن‌ها هر ۱۰ دقیقه یکبار چک و سطح اکسیژن آن‌ها بررسی می‌شد و تمامی علائم از جمله تعداد تنفس حین بیهوشی نرمال بود.

همچنین «دکتر امیر توکلی» متخصص تصویر برداری پزشکی بیمارستان دامپزشکی تهران از وجود یک ضایعه توده خوش خیم در طحال دلبر خبر داد.

به گفته دکتر توکلی، هنگام بیهوشی نیز رادیوگرافی از قفسه سینه، شکم و جمجمه آن‌ها انجام شد. بر این اساس در طحال «دلبر» - یکی از سه یوزپلنگ در اسارت- چندین توده کوچک مشاهده شد که می‌توان گفت توده‌های چربی خوش‌خیم بودند.

وی افزود: «دلبر » سنگ‌های صفراوی داشت که این مورد در یوزپلنگ‌ها در سن بالا دیده می‌شود.‌ همچنین در کوشکی - یکی از سه یوزپلنگ در اسارت- مهره ۴ قفسه سینه شکسته است که این شکستگی قدیمی است. رادیوگرافی‌های قفسه سینه کوشکی‌نشان می‌دهد که اندازه قلب و قفسه سینه طبیعی است.

توکلی همچنین از معاینه اندام تناسلی یوزها خبرها داد و گفت:دلبر فعالیت‌های کافی تخمدانی دارد و اندام تناسلی کوشکی نیز در وضعیت نرمال است. البته نمی‌توان هنوز نظر داد که آیا این وضعیت مساعد می‌تواند منجر به بارداری شود یا خیر؟

نتیجه آزمایش خون «دلبر» و «کوشکی» طبیعی است

«دکتر پگاه محبی» متخصص امور آزمایشگاهی در پایان این جلسه درباره نتایج آزمایش خون دلبر و کوشکی گفت: خوشبختانه آزمایش خون کوشکی و دلبر طبیعی است و مورد غیر عادی در آزمایش‌ آن‌ها دیده نشده است. آزمایش‌های بیوشیمیایی این دو فرد یوز نیز طبیعی است.

«دکتر پیام محبی» رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا برای انجام این پروژه پولی دریافت کرده‌اید، گفت: خیر این پروژه با وجود هزینه‌های بالایی که دارد در جهت انجام مسئولیت‌های اجتماعی انجام گرفته و هر تیم دامپزشکی دیگری هم این مسئولیت را بر عهده می‌گرفت هزینه‌ای از این بابت دریافت نمی‌کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تیم پیش از این تجربه کار بر روی حیات وحش را داشته‌اند، اظهار داشت: این تیم برای نخستین بار بر روی حیات وحش کار کرده است، البته نباید انتظار داشته باشیم که تیم‌های دامپزشکی متخصص حیات وحش باشند، در همه دنیا این مساله رایج است.
منبع: مهر، ایسنا
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
6
متخصص دندان‌پزشکی از کجا مدرک تخصص دندانپزشکی گرفته اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
1
3
وقتی برخی از اساتید میگویند دامپزشکی در مملکت ما از بینه خوبی برخوردار نیست و دانشکده های ما استاندارد نیستند عده خرده میگیرند. ما در هیچ بخشی از دامپزشکی تخصص بالایی نداریم. شما به اینPhD ها و دوره های رزیدنتی نگاه نکنید چرا اینها جز هدر دادن سرمایه ملی و کشتن وقت جوانان است. کسی در دانشگاه ها نیست که توان دادن آموزشهای بنیادی را داشته باشد. در هیچ بخشی متخصص کار آمد نداریم. علت هم عدم ارتباط با مرکز علمی مادر در خارج از کشور و عدم توجه دولت به امر پرورش دام. هیچ منبع موثقی وجود ندارد که تلفات سالیانه دام را در مملکت بطور واقعی مشخص نماید انوقت متوجه میشویم از نظر علمی در کجای کاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
6
.....................
متخصص دندان پزشکی مگر داریم؟
....................
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
4
وجدانا تو این نقل و انتقال و لقاح مصنوعی باز چی کار کردید حالا میخاید بندازید گردن توده خوش خیم و..
دامپزشک متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
0
1
بنده دانشجوی این خانم دکتری که دامپزشک متخصص دندانپزشک معرفی شده بودم. ایشان متخصص جراحی هستند نه دندانپزشکی
نظر شما
ادامه