کد خبر: ۶۳۹۲۴
تعداد نظرات: ۶ نظر

 

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی گفت: گسترش تبلیغات غیرواقعی فروشگاه‌های لبنیات سنتی باعث شده مردم به سمت خرید فرآورده‌های تولید شده این واحد‌ها تشویق شوند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مهدی مرادی» کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه گسترش تبلیغات غیرواقعی فروشگاه‌های لبنیات سنتی باعث شده مردم به سمت خرید فرآورده‌های تولید شده این واحد‌ها تشویق شوند، گفت : بسیاری از این واحد‌ها از عناوین کاذب برای فریب مشتریان استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان به کلسیم سنتی و ماست یا پنیر گوسفندی و طعم عالی اشاره کرد.

او گفت: در این واحد‌ها ممکن است فرآیندی روی شیر انجام شود، اما این فرایند به صورت ناقص است و اکثرا مورد تائید و نظارت سازمان‌های نظارتی و غذایی قرار ندارد، اما به مشتریان القا می‌شود فرآورده لبنیات با روش‌های سنتی و سالم تهیه شده است.

او به خطرات مصرف فرآورده‌های لبنی سنتی اشاره کرد و افزود: نبود نظارت بر سلامت شیر، کامل نبودن تجهیزات پاستوریزاسیون شیر در فرآیند سنتی، نبود نظارت کافی از طرف سازمان‌های مسئول، درج نشدن تاریخ تولید و انقضا، نبود تجهیزات آزمایشگاهی، شست‌وشوی نامناسب تجهیزات و استفاده از ظروف بسته‌بندی نامناسب از جمله این خطرات است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی افزود: کارخانه همان‌طور که از نامش پیداست هزینه‌های متفاوت و گزافی دارد؛ از تجهیزات تولیدگرفته تا هزینه‌های آزمایشگاه، اما در مقابل بسته‌بندی‌ها، تضمین سلامت محصول، عرضه فرآورده‌های متنوع برای سلیقه‌های مختلف و همچنین کنترل سه دستگاه نظارتی بر محصولات عرضه شده به بازار، از جمله مواردی است که برتری و مزیت تولیدات کارخانه‌ها را به اثبات می‌رساند و از این بابت، مردم با اطمینان بیشتر، پول بیشتری برای خرید آن‌ها می‌پردازند.

مرادی ادامه داد: اغلب تولیدکنندگان لبنیات سنتی معتقدند مشتریان، شیر خریداری شده را در منزل جوشانده و به این ترتیب تمام میکروب‌ها از بین می‌رود در حالی که در مورد سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر که قابل حرارت دهی نیستند احتمال خطر آلودگی‌های میکروبی و تب مالت وجود دارد.

او افزود: با وجود اینکه تولیدکنندگان لبنیات سنتی معتقدند کلیه نکات بهداشتی را در تولید رعایت می‌کنند، اما آیا تضمینی در انجام صحیح آن از طرف مغازه‌ها وجود دارد؟ چه نهاد یا ارگانی بر آن نظارت می‌کند؟ در حالی که کارخانه‌ها هم در قسمت ورودی و هم خروجی، تمام محصولات را کنترل می‌کنند و اگر شیرخام، مشکلی داشته باشد، برگشت می‌خورد.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی گفت: اگرچه لبنیات سنتی، ارزان‌تر و بعضا خوش طعم‌تر از محصولات صنعتی هستند، ولی این موضوع دلیلی بر وجود کیفیت نیست.

مرادی گفت: تا به امروز هیچ فروشگاه لبنیات سنتی موفق به دریافت مجوز از طرف وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نشده و صاحبان آن تنها به دریافت کارت بهداشت فردی اکتفا می‌کنند این در حالی است که کارخانه‌ها زیر نظر سه نهاد (وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی) فعالیت می‌کنند و هرگونه شکایت از طرف مشتریان، قابل پیگیری خواهد بود.

او افزود: ماندگاری چنین فروشگاه‌هایی در سطح شهر، به‌دلیل استقبال قابل‌توجه مردمی است که ذائقه خود را با این محصولات وفق داده‌اند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را با اقدامات قهری جمع‌آوری کرد، ولی فرهنگ‌سازی، مقوله‌ای است که در تمام زمینه‌ها کارساز خواهد بود .

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
3
9
بزارین کنار این حرفهارو نظارت بهداشتی توکارخونه ها چقدر قابل اطمینان هست وقتی ناظر از کارفرما حقوق میگیره از کشورهای دیگه یادبگیرین که دراین زمینه توسعه یافته اند مجوز بدین ونظارت درست انجام بدید نه اینکه شغلی رو ازبین ببرید اگر همین سنتیها نباشن دامداران ازاین هم بیچاره تر میشن
اینکه شمادروزارت بهداشت وسازمان دامپزشکی دردادن مجوز واشتغال زایی نا کارآمد هستین ودر انجام نظارت ناکارآمد تر تغصیر بقیه چی هست شیر خام مفت بدن کارخانه و شیر پاستوریزه ۹۹ درصد آب رودولا پهنا بخرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
3
9
شیر سنتی، حداقل شیر خام طبیعی است که مستقیما از دامداری می آید ، نه آب به رنگ شیر که ساعت 6 صبح از انواع دامداری های روستایی و صنعتی تا 12 ظهر در خودرو بدون یخچال مجوز دار! به ایستگاه جمع آوری شیر مجوز دار! آورده شده (اگر این دو بزرگوار دخل و تصرفی نکنند و دما بخوبی حفظ شده باشد) و بعداز ظهر به کارخانه شیر مجوز دار! می رسد که بعد از برداشت چربی و سایر فاکتورهایی که عزیزان تبحر کافی دارند! و گاها اضافه نمودن چیزهای که نبايد اضافه کنند با از بین بردن تمامی مواد مفید به بهانه پاستوریزه کردن، محلول آبی به رنگ شیر و با 3 برابر قیمت تحویل ملت شریف می دهند که باعث شده سرانه مصرف از کشورهای آفریقایی هم کمتر باشد! شیر خراب را اهالی محله به شیر فروش سنتی پس می دهند و آبرویش را می برند و هیچ کس از او خرید نمی کند لذا باید جمع کند و برود پس باید شیر خوب از دامداری خوب تحویل محله بدهد! چیزی که کمتر در مورد کارخانه های لبنیاتی و برندهای حتی معتبر کمتر صادق است چون همگی مجوز دارند! زور اینها بیشتر است یا دولت!؟ تعزیرات که نهاد نظارتی است توانسته جلوی افزایش افسار گسیخته و چند باره در طول سال را بگیرد؟ مسوول رسیدگی به کیفیت شیر و فاکتورهای آن کیست؟ و چقدر زورش می رسد؟ چطور ممکن است دامدار بدبخت شیر را به قیمت 3 هزار تومان به کارخانه بدهد و 3-4 ماه بعد به پولش برسد ولی کارخانه آن را با توصیفات فوق 3 الی 4 برابر بصورت نقد به فروشگاه‌ها بدهد و با پول بلوکه دامدار مستاصل در جاهای دیگر سرمایه گذاری کند و الی آخر، سازمان حمایت از مصرف کننده کجاست؟ و چه وظیفه ای دارد؟ راستی چرا سازمان حمایت از تولید کننده وجود ندارد؟ شاید تولید کننده آنقدر قوی است که نیازی به حمایت ندارد! پس خدا وکیلی بگذارید تا افراد زیادی به پوکی استخوان و کوتاهی قد مبتلا نشده اند ، حداقل شیر خام واقعی را بخورند، والسلام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
3
5
شاید آلودگی زیستی داشته باشه ولی انصافاً با کیفیته
هرکس شیر لبنیاتی‌ها رو خورده باشه می‌دونه که خیلی ارزش غذایی بیشتری داره
معلوم نیس کارخونه‌های لبنی چقدر آب می‌ریزند تو شیرها که اصلاً مزه شیر نداره
حمید
|
United States of America
|
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
0
2
من اولین نفرم تو ایران مجوز گرفتم حتی برای صادرات
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
2
1
مجوز از نظر شما یعنی پرداخت پول و پول و پول...که مردم عادی توانشو ندارند...من مغازه لبنیات سنتی دارم وقتی کیفیت محصولات
شرکت های بزرگ رو میبینم افسوس میخورم که چی به خورد مردم میدن...مگه میشه یه شیر بدون نگهداری در یخچال و صرفا با داشتن تاریخ انقضا تا شش ماه نگهداری بشه!!!!! شیر پاکتی یعنی سرطان خالص ،ما شیر رو با بهترین دما ورعایت تمام نکات نهایتا بتونیم دو روز نگه داریم بعدش شیر فاسد میشه،ضمن اینکه مشتری شیر خراب رو پس میاره و خیلی راحت پیگیری میشن...آیا کره حیوانی که مجوز بهداشت داره کره حیوانی است؟؟؟ یا ماست موسیر که از اضافات و پس مونده های ماست های برگشتی به کارخانه تولید می شود سالم تر است؟
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
0
سلام
وقتی مسول فنی هر کارخانه حقوقش را از کارفرما میگیرد. مهر سکوت بر لبانش از همان اول زده شده.
اصلاح اساسی اینه که مهندس کارخانه نماینده مردم باشه و حقوق بگیر از دولت تا بتونه در مواقع تقلبات موادغذایی حرفشو بزنه
نظر شما
ادامه