کد خبر: ۶۵۵۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تلف شدن ۷۰ رأس گونه ارزشمند کل و بز در منطقه حفاظت شده پیر حاجات شهرستان طبس، گفت: کارشناسان محیط زیست این احتمال را می‌دهند که ممکن است این وحوش بر اساس بیماری طاعون تلف شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسن اکبری» از تلف شدن ۷۰ رأس گونه ارزشمند کل و بز در منطقه حفاظت شده پیر حاجات شهرستان طبس خبر داد و گفت: با ورود ویروسی ناشناخته به زیستگاه کل و بز تعداد این گونه با ارزش کاهش یافته است.

وی بیان کرد: کارشناسان محیط زیست این احتمال را می‌دهند که ممکن است این وحوش بر اساس بیماری طاعون تلف شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: اکنون بیشتر حیات وحش واکسینه شده‌اند، اما نباید از نظر دور داشت که برخی از دامداران، برخی از دام‌ها را به علت بی توجهی واکسینه نکرده‌اند که این امر موجب انتشارز ویروس‌ها و بیماری‌ها می‌شود.

اکبری بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است؛ این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: طاعون نشخوار کنندگان کوچک به انسان انتقال پیدا نمی‌کند، اما به حیوانات اهلی منتقل می‌شود که گاهی مواقع جدی نگرفتن هشدارها حتی از سوی یک دامدارمی تواند این بیماری را تشدید کند.

اکبری بیان کرد: اگرچه خشکسالی موجب ضعیف شدن حیات وحش شده است، اما این تلفات تنها به این امر مربوط نمی‌شود؛ در همین راستا با همکاری دامپزشکی در حال بررسی علت بیماری هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه لاشه حیوانات تلف شده را سوزانده و بعضی را نیز به صورت بهداشتی دفن کرده‌ایم، اظهار کرد: از حیوانات بیمار و گونه‌هایی که تازه تلف شده بودند، نمونه برداری و برای تشخیص به دامپزشکی ارسال شد.

اکبری یادآور شد: طی هفته گذشته در مجموع ۵۰ باب چشمه و آبشخور در منطقه پیرحاجات پاکسازی و با محلول مناسب ضدعفونی شده است و در پایش‌های چهار روز اخیر لاشه جدیدی مشاهده نشده است.

دامپزشکی نیز اعلام کرده نمونه آلودگی ویروسی به تهران ارسال شده است و منتظر پاسخ هستیم.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار متخصص داخلی دام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
1
آقای اکبری مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی که تصریح فرمودند: «اکنون بیشتر حیات وحش واکسینه شده اند» (سطر هفتم خبر) بفرمایند که چگونه این کار واکسیناسیون وحوش را انجام داده اند؟!!! (چگونه وحوش را مقیّد کرده اند؟!!)
نظر شما
ادامه