
حکیم مهر: یکی از همراهان محترم
حکیم مهر، نقدی را درخصوص برنامه درسی دوره دکترای عمومی دامپزشکی برایمان ارسال
نمودهاند که به شرح زیر میباشد:
نقدی بر چارت دامپزشکی ۹۷ / چارت دردسرساز و پربحث
چارت دوره دکتری عمومی دامپزشکی ۹۷، چارتی که در تمام دانشکدههای
ملی به درستی اجرا نمیشود و دانشکدههای آزاد را به علت اشکالات عدیده و اصلاحیههای
فراوان و آزمون جامع کشوری پیشدرمانگاهی به چالش کشیده است. چارتی که در آن درس
سمشناسی را اجباری و درس تغذیه اختصاصی را اختیاری معرفی کرده است و بیماریهای
باکتریایی را واحدی جداگانه از بیماریهای باکتریایی معرفی کرده است ... که هیچکدام
از اعضای هیات علمی دانشکدهها ضرورت این مسائل را درک نخواهند کرد.
ظاهرا دفتر شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم چارت
جدید را صرفا در عوض کردن عناوین درس، بدون اضافه کردن کلی مفاد سرفصلها و خرد
کردن واحدها دیده است.
حذف برخی واحدهای چارت منسوخ قبلی وزارتخانه عطف و تغییر و
شکستن بیفایده تعداد واحدهای درسی نه تنها تدریس را برای اساتید با مشکل روبهرو
ساخته، بلکه مشکلات دیگری نیز به وجود آورده است. وضعیت نامطلوب واحدهای دروس اختیاری
که در ابتدای تدوین در سال ۹۵
تعداد قابل تامل ۱۴۳
واحد بود، به علت بلااستفاده بودن در اصلاحیههای مکرر به ۵۷ عدد رسید. سوالی که درخصوص این
دروس بلااستفادهی چارت مذکور پیش میآید، این است که در کدام دانشکده به عنوان
مثال دروس بیوانفورماتیک و اقتصاد دامپزشکی که از دروس اختیاری این چارت هستند، ارائه
شدند؟
این موضوعات، دانشکدههای سراسری را به علت داخلی بودن آزمون
جامع پیشدرمانگاهی به اجرای ترکیبی چارت قدیم و جدید وادار کرد و فقط دانشگاه
آزاد اسلامی را ملزم به اجرای تمام و کمال مفاد آن کرد.
اکنون با نزدیک شدن دانشجویان ورودی ۹۷ به آزمون جامع، این سوال را
برای بسیاری پیش میآورد که چارتی که دروس جدیدی نسبت به گذشته دارد، چه دروسی را
برای علوم پایه و چه دروسی را برای دوره کلینیکال معرفی کرده است؟ متاسفانه در اینخصوص
دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت شتر گاو پلنگ علوم پزشکیاش تصمیم میگیرد که بسیار
جالب است.
ایکاش مسئولین شورای عالی برنامهریزی آموزشی، این چارت را
زودتر از موعد منسوخ اعلام کنند و به جای آن به فکر تدوین چارت منطقی و کماشکالتری
باشند.
و منالله توفیق
احتراما
یکی از اعضای کوچک جامعه دامپزشکی
این که دامپزشکی در دانشگاه آزاد ذیل معاونت پزشکی قرار گرفت اتفاق بسیار مبارکی است. و این که روئسای دانشکده های دامپزشکی کشور و انجمن ها روش تعامل صحیح و سازنده با این معاونت را بلد نیستند و یا دوست دارند مانند قبل فقط خودشان تصمیم گیرنده باشند، جای سوال دارد.
|
تفریق این دورسی که عرض کردید برای آزمون جامع مطرح است دکتر جان
با عرض تأسف فراوان این نقد کاملا وارد و بجاست
جالبیش اینجا بود که بعد هر اصلاحیه یه سری شاهکار جدید رو میشد که توی نقد هم اشاره شد بیماری ویروسی جدا از ویروس شناسی ، و بیماری باکتریایی جدا از باکتری اختصاصی، خیلی جالب و فان بود کلا چارت
والا بقران بچهای 97 هنوز نمیدونن واسه امتحان پرشون چیکار کنن ، درود به شرف نویسنده حرف دل ما رو زد.
بیاین باز یکار کنین که بیچارگی ما بیشتر بشه با این حرفاتون. برای پره همون درسهایی که همیشه میخوندین رو بخونین. کسی مگه گفته اقتصاد دامپزشکی میخواد بیاد. چرا سری که درد نمیکنه رو دستمال میبندین. درانتها شما عزیزان دلواپس با اعتراضهاتون کاری میکنین که باز مشکل ایجاد میشه برای آزمون میگی نه نگاه کن
|
آخه خیلی مسئولا همیشه گوش به زنگن الان با یه نقد همه کار میکنن!!!
دانشجوهای ۹۷ با رتبه های نجومی .وارد دانشگاه شدند امتحان پره هم میدهند شماره نظام هم میگیرن نگران چی هستید
|
خیلی مرتبط و تاثیر گذار بود !
|
رتبه برای ورود ملاک بود... شما که تا زمان فارغالتحصیلی درگیر دغدغه ی رتبه اید مراقب باشید همین دوستان چهل هزاری که اتفاقا بعضی شان الف های کلاس شدند مثل سایر دوستان آزاد که کلینیک های دام کوچک رو از آن خودشون کردن، فرصت کاری برای شما رتبه دار کنکور بگذارند. بخیل
بی آبیم
چرا درس باکتری شناسی اختصاصی جدا از بیماریهای باکتریائی باشد، چون قبل از یادگیری علوم بالینی بهتر است علوم آزمایشگاهی و پایه مسلط باشید تا توسط یک لیسانس علوم آزمایشگاهی تمسخر نشوید. و بهتر مقطع دکتری حرفه ای بعد از مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی و زیست شناسی باشد تا نیازی به گذراندن علوم پایه و امتحان پری انترنی نباشد. وقتی دوره دکتری حرفه ای پیوسته از دیپلم بدون هیچ ذهنیت باشد، برخی از دانشجویان بین علوم پایه و بهداشت و پرورش، علوم آزمایشگاهی و علوم بالینی سردرگم میشوند که در نهایت ممکن است کلینیسین ماهری نشوند و سایر مشکلات بوجود می آید
|
قبلی در کار نیست همکار عزیز این دروس بیماری های باکتریایی و باکتری اختصاصی دو درس جدا و همیناز/پیش نیاز در چارت آورده شده پس عملا حرف شما هم در ارتباط با آن صادق نیست، وقتی که باهم ارائه میشه خب چرا اصلا جدا باشند؟!!
با سلام
|
بله آقای دکتر کاملا درست فرمودید، اما کو گوش شنوا ، همین الان نظرات دوستان و همکاران را ملاحظه بفرمایید، بعضی ها بجای حل مسئله سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند
سلام و عرض ادب،بنظر من کسی که شهامت معرفی خود را نداره صحبت نکنه خیلی بهتره،یکی از اعضای جامعه دامپزشکی یعنی چه؟؟؟واقعا جای تأسف داره!!!!
|
طرز صحبت کردن و برخورد کردن جنابعالی جای تأسف داره
با سلام خدمت همکاران عزیز
انتقاد نسبت به چارت جدید بسیاره هر چند مزایای غیرقابل انکاری هم در این خصوص وجود داره اما انتقاداتی که اینجا ذکر شد نه کامل بود و نه دقیق. قطعا این چارت مجددا و به زودی با فارغ التحصیلی نخستین ورودی این چارت در دانشگاه تهران باید بازنگری جدی شود چراکه ظرفیت های دانشگاه های برتر کشور هم پاسخگوی عملی کردن اونها نیست و همینطور عدم وحدت رویه در ارایه دروس در حتی ورودی های یک دانشکده. آزمون های جامع هم مشکلی دیگه.
دامپزشکان عزیز مهم نیست ! بقیه درسهای را که می خوانید زیاد به کارتان نمی آید زیرا قرار نیست شما کار دامپزشکی انجام دهید بلکه قرار است در آیند به یک مدیر در سازمان و یا نظام تبدیل شود و کار اداری انجام دهید.
|
بازار کار به حدی اشباء شده که بالای ۹۰٪ این افراد مدرک را می بوسند و کناری می گذارند . نه کار اداری است نه مدیریتی اصلا استخدام نیست که کاری هم باشد .
|
کلینیک هست
بهتر بود تمام مصادیق را ذکر می کردند، تا اساتید و اهل فن چاره ای بیندیشند، واقعاً سرفصل عملیاتی و بالینی کم است.
تمام این مشکل هم فقط این چارت دروس نیست، اینکه به تنهایی این چارت بهانه ای برای حمله به کل هدف تغییر ساختار شود نیز اشتباه است، اعضای هیئت علمی که در طول این سال ها جذب شدند توانایی لازم برای منطبق شدن با آن را هنوز ندارند و البته امکانات کافی هم در دانشکده ها برای تقویت و تمرکز آن نیست
بایست اول به آن مدرس آموزش داده شود تا بعد دانشجو خود منتقل نماید و بعد اهداف را پیگیری کرد
در پایه ترین موضوع که دانشجو یان برای پایان نامه هاشون دگیر هستند بسیار ضعف هایی وجود دارد چه در بحث امتیاز
مدرسین و چه در بحث پژوهش