حکیم مهر: یکی از همراهان محترم
حکیم مهر، نقدی را درخصوص برنامه درسی دوره دکترای عمومی دامپزشکی برایمان ارسال
نمودهاند که به شرح زیر میباشد:
نقدی بر چارت دامپزشکی ۹۷ / چارت دردسرساز و پربحث
چارت دوره دکتری عمومی دامپزشکی ۹۷، چارتی که در تمام دانشکدههای
ملی به درستی اجرا نمیشود و دانشکدههای آزاد را به علت اشکالات عدیده و اصلاحیههای
فراوان و آزمون جامع کشوری پیشدرمانگاهی به چالش کشیده است. چارتی که در آن درس
سمشناسی را اجباری و درس تغذیه اختصاصی را اختیاری معرفی کرده است و بیماریهای
باکتریایی را واحدی جداگانه از بیماریهای باکتریایی معرفی کرده است ... که هیچکدام
از اعضای هیات علمی دانشکدهها ضرورت این مسائل را درک نخواهند کرد.
ظاهرا دفتر شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم چارت
جدید را صرفا در عوض کردن عناوین درس، بدون اضافه کردن کلی مفاد سرفصلها و خرد
کردن واحدها دیده است.
حذف برخی واحدهای چارت منسوخ قبلی وزارتخانه عطف و تغییر و
شکستن بیفایده تعداد واحدهای درسی نه تنها تدریس را برای اساتید با مشکل روبهرو
ساخته، بلکه مشکلات دیگری نیز به وجود آورده است. وضعیت نامطلوب واحدهای دروس اختیاری
که در ابتدای تدوین در سال ۹۵
تعداد قابل تامل ۱۴۳
واحد بود، به علت بلااستفاده بودن در اصلاحیههای مکرر به ۵۷ عدد رسید. سوالی که درخصوص این
دروس بلااستفادهی چارت مذکور پیش میآید، این است که در کدام دانشکده به عنوان
مثال دروس بیوانفورماتیک و اقتصاد دامپزشکی که از دروس اختیاری این چارت هستند، ارائه
شدند؟
این موضوعات، دانشکدههای سراسری را به علت داخلی بودن آزمون
جامع پیشدرمانگاهی به اجرای ترکیبی چارت قدیم و جدید وادار کرد و فقط دانشگاه
آزاد اسلامی را ملزم به اجرای تمام و کمال مفاد آن کرد.
اکنون با نزدیک شدن دانشجویان ورودی ۹۷ به آزمون جامع، این سوال را
برای بسیاری پیش میآورد که چارتی که دروس جدیدی نسبت به گذشته دارد، چه دروسی را
برای علوم پایه و چه دروسی را برای دوره کلینیکال معرفی کرده است؟ متاسفانه در اینخصوص
دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت شتر گاو پلنگ علوم پزشکیاش تصمیم میگیرد که بسیار
جالب است.
ایکاش مسئولین شورای عالی برنامهریزی آموزشی، این چارت را
زودتر از موعد منسوخ اعلام کنند و به جای آن به فکر تدوین چارت منطقی و کماشکالتری
باشند.
و منالله توفیق
احتراما
یکی از اعضای کوچک جامعه دامپزشکی
بهتر بود تمام مصادیق را ذکر می کردند، تا اساتید و اهل فن چاره ای بیندیشند، واقعاً سرفصل عملیاتی و بالینی کم است.
تمام این مشکل هم فقط این چارت دروس نیست، اینکه به تنهایی این چارت بهانه ای برای حمله به کل هدف تغییر ساختار شود نیز اشتباه است، اعضای هیئت علمی که در طول این سال ها جذب شدند توانایی لازم برای منطبق شدن با آن را هنوز ندارند و البته امکانات کافی هم در دانشکده ها برای تقویت و تمرکز آن نیست
بایست اول به آن مدرس آموزش داده شود تا بعد دانشجو خود منتقل نماید و بعد اهداف را پیگیری کرد
در پایه ترین موضوع که دانشجو یان برای پایان نامه هاشون دگیر هستند بسیار ضعف هایی وجود دارد چه در بحث امتیاز
مدرسین و چه در بحث پژوهش