حکیم مهر - وبلاگ "سلام بر تو ای رازی!" که توسط دکتر میرافضلی سرپرست اداره توسعه علمی مؤسسه رازی و چند تن از همکارانش تأسیس شده به طرح سؤالی با عنوان "چرا در میان مؤسسات واکسن سازی جهان دیده نمیشویم" پرداخته است.
مؤسس این وبلاگ برای یافتن پاسخ این سؤال به سراغ دکتر میرجلیلی رئیس بخش بیوتکنولوژی مؤسسه رازی رفته و 18 دلیل در پاسخ این سؤال دریافت نموده است.
دکتر میرجلیلی در پاسخ گفته است :
به نظر من اینکه نام موسسه رازی در بین موسسات واکسن سازی جهان دیده نمی شود ناشی از چند علت است:
1- ما برای این کار دارای هیچ چشم انداز ،برنامه استراتژیک یا سند ملی نبوده و نیستیم. باید با نگارش اسناد پایه و مادر،همه طرحهای تحقیقاتی و بالاتر از آن، همه اقدامات خود را بر روی این موضوع متمرکز کنیم.
2- ارتباطات علمی موسسه رازی با دنیای خارج دچار اختلال شدید است در حالیکه در تمامی موسسات مطرح جهان ارتباطات خارجی یک موضوع جا افتاده و روتین است،
3- اختیارات روسای بخشهای موسسه بسیار پایین است و اگر قرار است کاری انجام دهیم باید اوتوریتی بیشتری تفویض شود،
4- زیر ساختهای صنعت واکسن بسیار قدیمی است. مثلا بخش مدیریت تکنولوژی که به موضوع انتقال و استقرار فن آوریهای نوین می پردازد در موسسه رازی وجود ندارد،
5- از نظر زیر ساختهای تولید واکسن بسیار ضعیف هستیم و به هیچ یک از استانداردهای ساخت واکسن از نظر سازمان بهداشت جهانی و TRS های مختلف نرسیده ایم و فاصله زیادی داریم،
6- علی رغم وجود 1300 نفر کارمند در بخشهای مختلف، متاسفانه نیروی انسانی کارآزموده و کاملا حرفه ای در تمامی سطوح کم هستند ،
7- در این مراکز تولیدی و تحقیقی حساس و مهم، به جای اینکه به فکر تولید و تحقیق اصیل باشیم به دنبال ترفیع و ارتقا افتاده ایم که یک آفت بزرگ محسوب می شود،
8- برای ارتقا فنی باید حتما تبادل نیرو با دنیای خارج وجود داشته باشد. متاسفانه در این خصوص برنامه ریزی مدونی وجود ندارد و از افراد حمایت کافی نمی شوند و سیاست مشخصی که ما باید به چه سمت و سویی برویم نیز وجود ندارد،
9- ما برای توسعه سریع حتما نیاز به مشاورین بین المللی با تجربه داریم . تجربیات ما نشان داده که در موضوع توسعه اصلا موفق نیستیم و مثل هشتاد سال پیش که آقای دلپی به موسسه آمد امروز هم برای بازسازی و رفرم در آن نیاز به مشاورین کارکشته و زبده بین المللی داریم،
10- ارتقا و حضور رازی در بازارهای جهانی نیاز به حمایت کامل مدیران ارشد کشور دارد و این باید تبدیل به یک خواست ملی شود،
11- شناخت کامل قوانین و مقررات بین المللی برای صادرات، شناخت کافی بازار، وجود نیروهای کارآمد و با تجربه در زمینه بازار واکسن و تبلیغات خوب برای محصولات همگی از ارکان موفقیت در این سیستم هستند،
12- قیمت تمام شده محصولات در بازار جهانی خیلی مهم است. به عنوان مثال ، انستیتو سرم هند تنها موسسه ای بود که توانست با هزینه پایین تر از 50 سنت واکسن مننژیت خود را به سازمان بهداشت جهانی بدهد و این سبب شد که به طور ناگهانی در بازار جهانی واکسن برای خود جایگاه با ارزشی را بیابد،
13- قوانین دست و پاگیر اداری یکی از معضلات تمامی سیستمهای تحقیقاتی ، اداری و تولیدی ماست و این موضوع بخصوص در نظام دولتی ما بسیار شدید است. موسسه رازی باید بتواند به نوعی از این قوانین دست و پاگیر خود را آزاد کند،
14- انگیزه مند کردن پرسنل و بخصوص هیئت علمی برای شرکت در فعالیتهای بین المللی و حمایت از آنها و برداشتن قوانین دست و پاگیر ،از مهمترین مواردی است که بر روی آن تاکید مجدد می کنم،
15- روان سازی و شفاف سازی کارها و رفع سردرگمی ها و کنار گذاشتن منطق غلط "پیچیده کردن امور" و سیاست اشتباه "انجام همه امور توسط خودمون!!!" نیز می تواند کمک زیادی به ما بکند،
16- استفاده از تجارب شرکتهای خصوصی داخلی و یا خارجی و حتی همکاری با آنها در جهت امر صادرات یک اقدام بسیار مهم در این خصوص است،
17- حضور موسسه در تمامی نمایشگاههای بین المللی و تقویت وب سایت رازی و همچنین تقویت بخش روابط بین الملل موسسه در این مسیر بسیار مهمند.
18- در بازارهای جهانی همیشه برای تولید و صادرات ، بین واکسن سازان قرار دادهای خاصی منعقد می گردد که در قالب آن یک واکسن ساز از همکاری فنی و فناوری یک موسسه واکسن سازی دیگر برای تولید واکسنی جدید استفاده می کند و موسسات مختلف از این مسیر درآمدهای بسیار خوبی را کسب می کنند. ما از این نظر در نقطه صفر هم قرار داریم و از نظر قوانین، تجارب و سابقه قبلی در این خصوص بسیار ضعیفیم.