کد خبر: ۶۷۵۱۷
 

حکیم مهر: رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: ۸۲۰ میلیارد ریال اعتبار از سال ۹۴ تاکنون برای درمان حیوان گزیدگی در شهرستان اهواز هزینه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امرالله مردانی» پنجشنبه در نشست هم اندیشی قرارگاه رسانه ای شورای شهر اهواز با موضوع مدیریت سگ های بدون صاحب در سرسرای اداری ساختمان این شورا اظهار داشت: در سال ۹۴ یک هزار و ۳۲مورد، سال ۹۵ یک هزار و ۲۱۹ ، سال ۹۶ یک هزار و ۴۱۸، سال ۹۷یک هزار و ۴۷۵، سال ۹۸ یک هزار و ۵۳۷، سال ۹۹ یک هزار و ۶۷۱ و در هشت ماهه امسال یک هزار و ۲۸۵ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان اهواز گزارش شده است.

وی افزود: واکسن و سرم بیماری هاری برای هر فرد حیوان گزیده ۹۰ میلیون ریال هزینه دارد چون این بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است.

موردی از هاری در شهر اهواز گزارش نشده است

مردانی ادامه داد: در مدت یاد شده موردی از بیماری هاری در این شهرستان گزارش نشده است اما مساله سگ‌های بدون صحاب واقعا به یک معضل و خطر تبدیل شده است.

رییس شورای اسلامی شهراهواز نیز گفت: در شورا رسیدگی به مساله سگ‌های بدون صاحب به کمیسیون محیط زیست و در شهرداری به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده است البته همه شهرداران مناطق و سازمان های مختلف باید درحل این مساله کمک کنند.

سیاوش محمودی با اشاره به اینکه نگهداری سگ در خانه و سگ گردانی نیز به موضوع سگ‌های بدون صاحب پیونده خورده است اضافه کرد: در برخی خانواده ها سگ، جای خالی فرزند و همسر را پرکرده که آسیب بزرگی محسوب می‌شود و فرهنگ اجتماعی و اسلامی خانواده را خدشه دار می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت سازمان های مردم نهاد گفت: این سازمان ها به همان اندازه که از حیوانات حمایت می‌کنند باید حامی انسان‌ها نیز باشند.

ساماندهی سگ‌های بدون صاحب مطالبه جدی رسانه ها و فعالان اجتماعی

محمودی ادامه داد: مطالبه جدی و عمومی رسانه ها و فعالان اجتماعی از سازمان پسماند، مردم و دستگاههای مختلف نگهداری و عقیم سازی سگ های بدون صاحب است تا وضعیت شهر ساماندهی شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز اظهار داشت: مشکل اصلی کشور و به ویژه شهرستان اهواز مسائل فرهنگی است یعنی تا فرهنگ جامعه و شهر اصلاح نشود مشکلات حل نخواهد شد.

محمد ثابت قدم افزود: اگر شعار شهر قانونمند و شهروند قانونمدار محقق شود بیش از ۸۰ درصد مشکلات شهری حل می‌شود.
وی ادامه داد: مطالبه گری درهر مساله ای نیز باید به شکل صحیح انجام شود گاهی به جای پرداختن به اصل موضوع به سمت حاشیه حرکت می‌کنیم.

ثابت قدم گفت: فعالان محیط زیست و اجتماعی و رسانه ها باید موضوع سگ های بدون صاحب را به نقد کشیده و از ما مطالبه کنند تا اقدامات مناسبتری صورت گیرد.

پناهگاه سگ‌های بدون صاحب ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز بیان کرد: در بسیاری از شهرها حامیان حیوانات و سازمان های مردم نهاد به صورت رسمی بخشی از فعالیتهای عقیم سازی، نگهداری، واکسیناسیون و غذا رسانی را به عهده گرفته اند اما در اهواز این همدلی اتفاق نیفتاده است.

وی اظهارداشت: باید کارگروهی متشکل از شهرداری، محیط زیست، دامپزشکی، جهادکشاورزی تشکیل و وظیفه هر نهاد مشخص شود چون درحال حاضر انگشت اتهام به سمت شهرداری است.

ثابت قدم با اشاره به اینکه سه برنامه در رابطه با سگ های بدون صاحب در اهواز در دستور کار قرار دارد گفت: عملیات زنده گیری در هر منطقه انجام می شود، عقیم سازی که پیمانکار آن مشخص شده اما امکان آن برای همه سگ ها وجود ندارد چون بیش از ۱۰ میلیون ریال برای هر سگ هزینه دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز ادامه داد: پناهگاه سگ‌های بدون صاحب با ۳.۸ هکتار درنزدیکی پارک شهروند ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تاکید کرد: در کوتاه مدت نباید انتظار کاهش جمعیت سگ ها در سطح شهر اهواز را داشته باشیم.

در این نشست هم اندیشی جمعی از فعالان رسانه ای و فضای مجازی به بیان راهکارها و نقطه نظرات خود در خصوص جمع آوری و یا نگهداری سگ های بدون صاحب در سطح شهرستان اهواز پرداختند.

 

نظر شما
ادامه