کد خبر: ۶۷۵۸۲
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
 
  

حکیم مهر: کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی نجاست سگ و نگهداری آن در منزل» در مجتمع حوزوی الزهرا(س) سمنان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری حوزه، کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی نجاست سگ و نگهداری آن در منزل» در مجتمع حوزوی الزهرا(س) سمنان برگزار شد.

در این کرسی، خانم شکری، دبیر علمی جلسه مباحث مقدماتی، پیرامون موضوع کرسی بیان کرد، گفت: با توجه به اینکه نگهداری سگ در منزل و سگ گردانی از مسائلی است که افراد اجتماع با آن مواجهه اند، این نیاز احساس شد که نشستی در این زمینه برگزار شود.

همچنین سرکار خانم شجاعیان، به عنوان ناقد کرسی، سوالات خود را پیرامون این موضوع مطرح کرد که: آیا در قرآن به نجاست سگ تصریح شده است؟

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان، در مقام استاد، اینگونه پاسخ داد: قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته است.

در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنین می فرماید: سگشان بر آستانه ی غار دو دست‏خود را دراز کرده بود.» «... وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ ...». در این آیه هیچ گونه اشاره ای به طهارت و نجاست سگ نشده است، نهایت استفاده ای که از این آیه می شود، این است که اصحاب کهف سگ نگهبانی را همراه داشتند.

سگ در دهانه غار، یعنی محلی غیر از محلّ استراحت اصحاب کهف آرمیده بود (بِالْوَصِیدِ). تنها نکته قابل توجه در اینجا، مساله همراه داشتن سگ است که که نگهداری سگ نگهبان اشکالی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان در ادامه اشاره کرد: آیا حرام بودن گوشت سگ در قرآن ذکر شده است؟ آیا کسی در حرام بودن گوشت سگ شک دارد؟ اولاً: قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است. به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و ... را در آن نمی توان یافت. ثانیاً: تبیین و تفسیر آن را به پیامبر اکرم(ص) و به دنبال آن، امامان معصوم سپرده است.

استاد ارائه دهنده کرسی افزود: برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی می باشد، علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(ع) یکی دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به این روایات رجوع شود.

دربارۀ نجس بودن سگ و خوک روایاتی که از امامان(ع) به دست ما رسیده، دو گونه است. روایاتی که در آنها واژۀ نجس به صراحت آمده، و روایاتی که در آنها کلمۀ نجس به صراحت بیان نشده، بلکه از باب ملازمه، نجاست سگ و خوک فهمیده می‌شود.

در این‌گونه روایات به تناسب پرسش‌هایی که از امام(ع) دربارۀ آب نیم‌خوردۀ سگ و یا برخورد خوک به لباس انسان شده، و جواب‌هایی که ائمه(ع) داده‌اند، نجاست سگ و خوک استفاده می‌شود؛ یعنی از امام(علیه السّلام) سؤال شد، آیا با لباسی که خوک به آن برخورد کرد می‌شود نماز خواند، امام (علیه السّلام) فرمود: نه. از این جواب می‌فهمیم که خوک نجس است.

وی گفت: جواز نگه داری سگ را به دو قسم تقسیم کردند؛ یا منفعت عقلایی دارد، مانند شکار، نگهبانی، شناخت جرم و پیوند اعضا یا منفعت عقلایی ندارد. و با توجه به اینکه سگ نجس العین است و زنده و مرده آن نجس است؛ لذا در انجام هر کاری که نیاز به طهارت دارد، نباید فرد سگ را به همراه داشته باشد.

 

انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
53
41
چقدر مسخره
افرادی که تا بحال قرآن نخوندن و به دستورات همون قرآن عمل نمیکنن برای توجیه کار حرام خودشون به قرآن متوسل میشن در حالیکه قرآن و حدیث برای یک فرد مسلمان باید در کنار هم باشن
بی دینوها توقع دارن خدا در پونصد صفحه همه چیز رو گفته باشه
پاسخ ها
م.س.م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
وقتی اخبار صدا و سیما را میبینیم و یا سایر برنامه هایش را، از تعجب شاخ در میاوریم که چگونه واقعیات را جور دیگری جلوه می‌دهد. وقایع ۲ سال پیش را همین الان کاملا تحریف کرده، یا چگونه کشاورز گرسنه را آشوب گر مینامد و چگونه چیزهایی که اول انقلاب مورد قبول علمای دین و سیاست بود الان اینگونه عوض شده و..
چرا باید به حرف های شما درباره ی وقایع نه پارسال بلکه هزار سال قبل گوش بدیم؟! تنها سند معتبر دینی، قرآن است و لاغیر. اگر خداوند سبحان سگ را نجس خطاب نمیکند، شما هم بیجا میکنید این حیوان را نجس بنامید. همین قرآنی که ناقص میدانی، از نجاست خوک، آب منی، خون، ادرار و.. به صراحت سخن گفته ولی به سگ رسیده کاغذ کم اورده؟!!
سگ از روزی نجس اعلام شد که دزدها را میگرفت. تازیانی که به غارت خانه های سرزمین های فتح شده میپرداختند را گاز می گرفت. وقتی شبانه وارد خانه ی یک ایرانی میشدند و سگ آن خانه بدون ترس به آن ها حمله میکرد و مجروحشان میکرد و بخاطر همان جراحت و عفونت بعدش می‌مردند، آن زمان نجس اعلامش کردند .....................
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
فکر کنم شما یک صفحه قران نخوندی، می‌دانی چرا؟ شما یک صفحه فارسی بخوان تا بفهمی چی نوشته بعد بیا بقیه را متهم به نخواندن کن.
جمیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ ۖ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ ۚ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ مَا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ ۗ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَدًا ﴿٢٢﴾

به زودی خواهند گفت: سه نفر بودند، چهارمین آنان سگشان بود. و می گویند: پنج نفر بودند، و ششمین آنان سگشان بود، در حالی که [این اظهار نظرهای بی دلیل] تیر به تاریکی انداختن است. و می‌گویند: هفت نفر بودند، هشتمین آنان سگشان بود. بگو: پروردگارم به شماره آنان آگاه تر است، جز اندکی کسی شماره آنان را نمی داند. پس درباره آنان بحث و مجادله مکن مگر بحث و مجادله ای ظاهر، و در مورد آنان از هیچ کس نظر مخواه. (۲۲)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
شما خودتان به هیچ عنوان قرآن نخوانده اید که اینچنین حرف می‌زنید
اگر قدرت خدا نا محدود است در یک صفحه هم می‌تواند به امثال تو بفهماند که سگ نجس نیست چه رسد به پانصد صفحه پس حتما در ۵۰۰صفحه فرموده که سگ نجس نیست و تو ...... نفهمیده ای
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
........ترین نظری که تو عمرم دیدم !! چطور در سه جا سخن از سگ شده اونم مفصل یک کلمه جا نشده بگه سگ نجسه خدا اشاره نکرده ............ چرا حرف خودتون میخواین به اسم خدا به تایید برسونین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
دقیقا
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
به نظر در حال حاضر قرآن تنها مرجع معتبر است که می شود به آن استناد و براساس عقل از آن برداشت عقلی کرد. وگرنه استناد به سایر مراجع از آنجایی که عمدتا در آن نفع شخصی است خیلی مستند نیستند. این را من از روی مستندات صدا سیمایی می گویم که روایات معاصر را وارونه جلوه می دهد چه برسد به روایات ۱۴۰۰ سال پیش را.
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
چه راحت کسی که نظرش با تو موافق نیست رو متهم به نخوندن قرآن می کنی. اسلام به خاطر طرز فکر امثال شماهاست که در این مملکت اینقدر مظلوم واقع شده.
م.ح.م.د
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
هم خودت که داری میگی خدا نیومده تو قرآن درباره جزئیات حرف بزنه پس چرا خدا احکامی مثل نجس بودن شراب و گناه بودن زنا گفته؟؟پس معلوم شد کی نمیفهمه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
دوستان عزیز ببینید دعوا نکنید. بعضی ها واقعا سر دوراهی اند. این رو برای اونا میگم.
اونایی هم که عمداً مغلطه و سفسطه میکنن خدا از دلشون با خبره. والله علیم خبیر
ببینید اینکه سگ با وفاست و اگه اهلی ش باشه خیلی منفعت ها داره قابل انکار نیست و بر هیچکس پوشیده نیست. اما....
شما یا مسلمانی یا نه.....
اگه مسلمانی هم یا مجتهدی یا مقلد یک مجتهد
اگه مقلدی پس بیخودی مغلطه نکن و تو کاری که تخصص نداری دخالت نکن. مگه وقتی میری پیش دکتر توی دارو نوشتنش فضولی میکنی؟ تو فقط دردهات رو بیان میکنی. به درمان و روشش کاری نداری.
اگه مجتهدی هم قضیه ش جداست.
اما اگه مقلدی که هستی پس بدون
یه فرد مجتهد بر اساس ۴ اصل احکام رو استخراج میکنه
قرآن
سنت(روایات)
عقل
اجماع عقلاء
قرآن نماز رو واجب میدونه ولی رکعات و سجده ها و اذکار رو نگفته. بقیه ش از طریق ۳ مورد دیگه تعیین میشه.
پس نمیشه گفت که چون توی قرآن نیومده پس قابل قبول نیست. تازه خود قرآن رو هم هزاران جور میشه تفسیر کرد.
اون داعشی وحشی هم قرآن میخونه و سر می بُرّه. وهابی هم قرآن میخونه. شافعی هم قرآن میخونه. شیعه هم قرآن میخونه.اما تفسیرش مهمه. یه نفر خودش تفسیر میکنه ولی یه نفر تفسیر واقعی ش رو از امام میپرسه. پس تفسیر مهمه.
کار مجتهد هم تشخیص راست و دروغ روایاته. پس علم رجال و درایه و تاریخ و اصول و منطق و کلام و .... هزار تا چیز دیگه که مجتهد عمر خودش رو میذاره تا بخونه برای چیه؟؟؟
پس همینجوری روی هوا حرف نزنیم.
حالا نگاه کنید کدومش انسانی تر و عقلانی تره؟؟
کسی بیش از حد مجاز به مرده ی انسان یا سگ نزدیک شود باید تشریفات غسل با شاش گاو را انجام دهد که بسیار طولانی است. بارها و بارها باید توسط موبدی اجرا گردد. (دانشنامه ایران باستان، ج ۴، ص ۱۹۱۳ ـ ۱۹۱۴)
فرگرد هفتم وندیداد
«ای دادارِ جهانِ استومند! ای اَشَوَن! آیا کسی که مردار سگ یا آدمی را خورده باشد، می‌تواند دیگرباره پاک شود؟»

اهوره‌مزدا پاسخ داد: «ای زرتشتِ اَشَوَن! نه! نمی‌تواند! لانه‌‌ی او آلونکی می‌شود. زندگی او از هم دریده می‌شود. چشمان روشن او از چشمخانه بیرون می‌آید. دروج «نسو» بر او فرومی‌آفتد و پیکرش را تا بنِ ناخن‌ها به‌سختی می‌گیرد و از آن پس تا ابد ناپاک می‌ماند.»
رفتار امام حسین با غذا دهنده به سگ
چون امام حسین(ع) به نزدیکى بوستانش رسید، غلامش به نام صافی را دید که نشسته و نان مى خورَد. به او نگریست و پشتِ درخت خرمایى پنهان شد تا او را نبیند. غلام، هر گِرده نانى که برمى داشت، نیمى از آن را براى سگ مى انداخت و نیم دیگر را مى خورد.
امام(ع) از کار غلام، شگفت زده شد. چون [غلام] غذایش را خورد، حضرت برخاست و فرمود: اى صافى!
غلام، ترسان برخاست و گفت: اى سَرور من و سَرور مؤمنان! شما را ندیدم. مرا ببخش.
حسین(ع) فرمود: اى صافى! تو مرا حلال کن که بدون اجازه ات وارد بوستانت شده ام.
حسین(ع) فرمود: تو را دیدم که نیمى از گِرده نان را براى سگ مى اندازى و نیم دیگر را مى خورى. معناى آن چه بود؟
غلام گفت: اى سَرور من! هنگامى که نان مى خوردم، این سگ به من نگاه مى کرد و من، از نگاهش به من، خجالت مى کشیدم و این، سگِ توست که بوستانت را از دشمنان، حراست مى کند. من، بنده توام و این، سگِ توست. پس روزى ات را با هم خوردیم.
حسین(ع) گریست و فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم و دو هزار دینار به تو مى بخشم.
غلام گفت: اگر چه آزادم کردى؛ امّا کارهاى بوستانت را انجام مى دهم.
حسین(ع) فرمود: بوستان و هر چه را در آن است، به تو بخشیدم.
غلام گفت: اگر بوستانت را به من بخشیدى، من هم آن را براى یاران و پیروانت وقف کردم.
مقتل الحسین(ع)، خوارزمی، ج ۱، ص ۱۵۳
اینم بخونید
http://www.raherasti.ir/15548/%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa-%d9%88-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%af%db%8c%d8%ab%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85/
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
مگه نمیگینو قرآن کامل و برای همهوزمانی استفاده میشوددو بیش از ۱۰۰۰۰ تا موصوع متفاوت دراون اومده که جواب و پاسخ نیاز های هرزمانه ای رو میده و دراون هیچ شک و شبه ای نیست؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
سگ بهترین?کل‌جهان‌ و‌ دنیا. داخل‌ آسمان‌ کهکشان‌ را با‌ فضا بگردی‌ نمیتوانی‌ همچین‌ حیوان‌ باوفایی‌ پیداکنی‌? پس‌من‌ سگ‌ و‌ به‌ بعضی‌ از‌ آدماهای‌ آشغال‌ و‌ دزد که‌ تو شرکت‌های‌ ......... و غیره‌ هستن‌ دارن‌ از مردم‌ دزدی‌ میکنن‌ بیشتر ترجیح‌ میدم
اکبر
| Japan |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
چرا اینقدر به یک حدیث ضعیف پافشاری میکنید و نمیخواهید قبول کنید فصل الکتاب قران هست و در قران سگ نجس شمرده نشده و حتی میتونه مثل سگ اصحاب کهف به بهشت هم بره ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
6
15
منابع اربعه در استخراج احکام و قوانین الهی توسط فقها و مجتهدین جام الشرایط در فقه شیعه:
کتاب(قرآن)
سنت
عقل
اجماع
هموطن عزیز دو تا راه داری.یا قبول کن یا دینت رو عوض کن.تو ایران هم بمون ولی خدا وکیلی قرآن رو تفسیر نکن که مرغ پخته خندش بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
سنت اگر خوب بود خود علی قبول میکرد و خلیفه میشد.
با شرط اول و سوم و چهارم میتوان شرط دوم شما را نقض کرد و رد کرد.
شما هم یا دینتان را با عقل و علم همراه میکنید یا از این هم دینتان محجور تر خواهد شد و همین اقلیت باقی مانده را هم نخواهید داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
آیا کسی میتواند ثابت کند که بدون عقل ، سه مورد دیگر عملا تعطیل نیست !!؟؟
البته عقول نیز سطوح مختلفی دارند !
بدون شک برای درک کتاب و سنت به عقل کافی نیاز هست و اجماع وقتی ارزشمند هست که جمع نظر عقلا باشد !
و "" کل ما حکم به العقل، حکم به الشرع ""
بدون عقل ، دینی هم در کار نیست !
اکبر
| Japan |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
شما تفسیر کن ....چرا بزور حکم اشتباه رو میخواهی تو مخ ملت کنی ...نه نجس نیست .من هم میگم گورخر حرام هست ...صرف گفتن من که ملاک نشد .مگه معصوم گفته چنین چیزی رو ............... .بعدش کلام علما نیاز به دلیل داره و صرف کلام انها دلیل نیست.فقط کتاب خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
12
21
چطور سگ میتونه نجس باشه در حالیکه وقتی شکار رو پیدا می کنه و به دهان می گیره و میاره شکار پاکه و خوردنش حلال.
هرجا روایات و احادیث در تعارض با قران قرار گرفت وزنه به طرف قران سنگینی می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
هیچ تناقصی نیست. آیه قرآن کریم هم گفته سگ اصهاب کهف بیرون غار و دور از آن ها بود. یعنی سگ نباید نزیک حریم انسان باشه و فقط برای نگهبانی است
دوم‌ : حال که میدونید سگ نجسه و اگر آب دهان سگ به آن وسیله یا جسم آغشته شده باشه یا موی سگ روی ان باشد باید شسته شود
اکبر
| Japan |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
پسر جان اب دهن ادم ها هم کثیف است ...باید شسته شود ...حالا چون بیرون بوده دلیل نجس بودنشه ...ولی به بهشت میره ...برو اقا جان یک کم عقل ...نه در قران چیزی مبنی بر نجس بودن سگ عنوان نشده ........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
7
10
درسوره کهف آیه22 سگ در ردیف انسان شمرده شده

سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ ۖ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ ۚ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ مَا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ ۗ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَدًا ﴿٢٢﴾

به زودی خواهند گفت: سه نفر بودند، چهارمین آنان سگشان بود. و می گویند: پنج نفر بودند، و ششمین آنان سگشان بود، در حالی که [این اظهار نظرهای بی دلیل] تیر به تاریکی انداختن است. و می‌گویند: هفت نفر بودند، هشتمین آنان سگشان بود. بگو: پروردگارم به شماره آنان آگاه تر است، جز اندکی کسی شماره آنان را نمی داند. پس درباره آنان بحث و مجادله مکن مگر بحث و مجادله ای ظاهر، و در مورد آنان از هیچ کس نظر مخواه. (۲۲)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
آیه قرآن کریم هم گفته که این آیه درباره حرف مردم هستش
اکبر
| Japan |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
چرا خدا تعدادشان را نمیگه و کار را تمام کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
8
14
در متن فوق که گزارش جلسه ای در شهر سمنان است، هیچگونه دلیلی بر نجاست سگ عنوان نشده!
نهایتا از حدیثی در مورد خوک، تعمیم به نجاست سگ شده! که این مغالطه است.
این روش استنتاج بسیار غلط است؛
در آیات قرآن هیچ حکم، یا دلیلی، بر نجاست سگ نیامده ،و اتفاقا یکی از دلایلی که بر نجاست سگ میآورند، آیه ای است که میگوید اگر سگ شکار را نیمخورده آورد، میتوان خورد،و حتی در آنجا اشاره ای به شستن یا آب کشیدن شکارِ نیمخورده توسط سگ را هم نمیکند ، همینجا این آیه میتواند تنها دلیل محکم بر پاکی سگ باشد.
آیه مهمی در قرآن وجود دارد که از ما میپرسد چرا حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال میکنید؟
حدود خدا مشخص است، اینکه ما در طول قرون متمادی از روایات که توسط راویان نقل قول شده اینگونه نتیجه گیری کنیم، از حدود خداوند ذره ذره فاصله گرفته ، مسیر را گم کرده،و نهایتا به مقصد دیگری خواهیم رسید، که مورد اخیر مصداق واضحی از این انحراف مسیر است.
موفق باشید.
معصومه رحمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
6
11
نمیدوم منم تو راهی گیر کزدم به نطر من کسی که مال حرام بخوره همه گوشت وپوست وخونش از حرام پرشده نجس تراز به اصطلاح از سگ هست..چون اینحیوان بیش از اندازه با وفا..و مهربان است..نجس اعلام کردن که انسان زیاد وابسته این حیوان نشه..ولی اصلا درهیج کجای قران سگ رو نجس اعلام نکرده..ولی دیگر نجاست رو نام برده..این فتوای نجس بودن سگ تو تاریخ بعدا به گفته تاریخ نویسا ن اعلام شده.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
9
12
سگ از خیلی آدمهای انسان نما تمیزتر و پاکتر است
سگ مرام و معرفت دارد .....................
اگر سگ‌نجس است پلسی و نیروی انتظامی نباید از آن در تجسس استفاده کند اگر نجس نیس پس حرف رایگان نفرمایید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
سکوت بی سواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
اتفاقاً همین وفاداری سگ است که باعث نجاست اوست. چون حتی به کثیف ترین موجودات هم وفاداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
6
18
التماس تفکر ،خداوند متعال چون عادل هست ،پس فقط قرآن میتونه در هر زمان حکم کنه ،پس فقط به قرآن عمل کنید باقی چیزها برای گول زدن بشره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
سلام قائل به تفسیر قرآن هم هستی یانه؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
8
12
محبت حلقه گمشده بشر است وفا و محبتی که سگ داره به صدتا ادم بیوفا و نامرد می ارزه کار من دامپزشکیه بالای ۲۰سال سابقه دارم دوستانی که میگن سگ نجسه اگه شرایط بهداشتی رعایت نشه خودشون از سگ بدتر دچار انگل و عامل بیماری میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
11
12
سگ نجس نیست درقران هم بیان نشده ودرمورد شکارواضح صحبت شده اگرنجس میبود صریح بیان میشد
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
5
11
سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگواران

اولاً: قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است . به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و ... را در آن نمی توان یافت.

ثانیاً: تبیین و تفسیر آن را به پیامبر اکرم (ص) و به دنبال آن، امامان معصوم (علیهم السلام) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»(24) یعنی ای پیامبر ما ذکر بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را بر ایشان نازل شد (قرآن) تبیین و تفسیر نمایی.

روایاتی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیه السلام) دربار نجاست سگ به ما رسیده اند:

1- «سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْبَعِیرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ، یُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ یُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمِ، اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ. قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَ لَیْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(1)

عذافر از امام صادق(علیه السلام) از نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آبی که بعضی از حیوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشیده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگیر. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسیدم: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.

2- «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْکَلْبِ(2).»

عبدالله بن ابی یعفور از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند: همانا خداوند نیافرید خلقی را که نجس تر از سگ باشد.

3- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِی الْعَبَّاسِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) عَنْ فَضْلِ الْهِرَّة وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْإِبِلِ وَ الْحِمَارِ وَ الْخَیْلِ وَ الْبِغَالِ وَ الْوَحْشِ وَ السِّبَاعِ، فَلَمْ أَتْرُکْ شَیْئاً إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ؛ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ؛ حَتَّى انْتَهَیْتُ إِلَى الْکَلْبِ، فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ.»(3)

فضلمی گوید از امام صادق(علیه السلام) از پس مانده حیوانات (گربه ، گوسفند، گاو، شتر،...) سوال کردم؛ و امام فرمود: اشکالی ندارد. تا اینکه از سگ سوال کردم؛ و امام فرمود: پلید و نجس است.

4- «سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا یُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ.(4)

راوی حکم سگ را از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد، حضرت فرمود: پلید و نجس است، از اضافه آبی که آشامیده نباید وضو گرفته شود، آن آب را بریز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.»

5- «عَنْ مُعَاوِیَة بْنِ شُرَیْحٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ یُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ یُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَیْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.(5)

ابن شریح، حکم نیم خورده سگ را از امام صادق(علیه السلام) پرسید که آیا مى توان از آن نوشید یا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسید: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.»

6- «عَنْ أَبِی سَهْلٍ الْقُرَشِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِیدُهَا عَلَیْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ یَقُولُ هُوَ نَجَسٌ.(6)

ابی سهل می گوید از امام صادق(علیه السلام) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حیوانات مسخ شده است. گفتم آیا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه این سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.»

(1) ـ وسائل‌‏الشیعة ج 1 ص 226.

(2) ـ وسائل‏‌الشیعة ج1 ص227.

(3) ـ وسائل‏‌الشیعة ج3 ص413.

(4) ـ وسائل‏‌الشیعة ج3 ص415.

(5) ـ وسائل‏‌الشیعة ج3 ص416.

(6) ـ وسائل‏‌الشیعة ج3 ص416.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
روایات منبع جامعی ندارن.فقط قرآن قبول دارم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
ینی اگر شیعه نباشی،سنی باشی سگ حلال میشه ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
...................
اسلام کامل و حق شیعه است
اللهم عجل لولیک الفرج
ایرانیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
11
12
فرشته مخلوقات انسان

وفادار ترین مخلوقات خداوند سگ
بامعرفت ترین مخلوقات خداوند سگ

بی آزار ترین مخلوقات خداوند سگ
خداوند در خصلت انسان ، فرشته مخلوقاتش ، خیانت، دزدی، دروغ ، غارت، زنا، هیزی ، قتل شرارت،
هرزگی ، فحشا، وووووو وووو قرارداده
از اول خلقت آدم و هوا ، این دو موجود دوپا خدای بزرگ رو پشیمون کردن ،
خدای مهربون شاید سگ رو آفرید تا این فرشته مخلوقاتش بعصی رفتار ها رو از سگ یاد بگیره
همونطور که هابیل وقابیل از کلاغ یاد گرفتن گه خاک روبکنن و چیزی رو پنهان کنن
ولی قابیل بعد از کشتن هابیل اینو یا د گرفت که برادر خودش رو در زمین پنهان کنه
اینم از هابیل وقابیل
شاید عقیده شخصی باشه که در سال‌های دور دهان به دهان گشته و سال 1402 هنوز این باور در ذهن ها موند که سگ پاک نیست ولی من باور دارم سگ بسیار زیاد از 80 در صد دوستان و اقوام و ووووو باوفا تر ،، مهربان‌تر، هست
کاشکی انسان از وفای سگ از نگهبانی سگ و خیلی خصلت های خوب دیگه سگ یاد می‌گرفت
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
دوست عزیز کسی منکر وفاداری سگ نیست آیا شما منکر این هستی که خون برای بقای انسان مفید است درحالیکه میدانیم خون برای انسان مفید است ولی در عین حال نجس است سگ وفادار است ولی نجس است چه من و شما بخواهیم قبول کنیم چه نخواهیم اگر موی سگ بر لباس مسلمان باشد با آن نمی تواند نماز بخواند و باید آن لباس را تطهیر و پاک کند از قرنهای گذشته ایران در خانه سگ داشته اند ولی در رختخواب خود که با آن نمی خوابیدند سگ در حیاط خانه بوده یا به سبک امروزی ها با قاشق غذای خود به او غذا نمی دادند سگ یا نگهبان بوده یا شکاری ولی او را نمی بوسیدند یا بغل نمی کردند این سبک مربوط به غربی هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
.............
انسان مختار و دارای فرصت انتخاب فکر آفریده شده
می‌تونه راه درست رو هم انتخاب کنه مثل :پاکدامنی و عقل و منطق و حیا و درستی و کمک به اصلاح جامعه و عبادت و.....
...............
pooria farahan
|
France
|
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
8
19
هنوز در تعجبم،کسانی که ادعاشون میشه از قران و دین،حتی به درک از این موضوع نرسیدن که بحث ،تمیز و کثیف بودن یه بحثه،و امتحان خداوند یه بحث، مثل این میمونه که خدا اول خلقت انسان امده گفته ای ادم از این انجیر نخوریا(دلیل گفتنش مهمه میخواسته ببینه انسان به حرفش گوش میده یا نه) دلیلش این نیست که انجیر نجسه یا کثیفه ،سگ هم دقیقا همینه،حالا اون انجیر بود با قاطعیت گفته بود نخورید،این که فقط به سگ ها از زبون پامبر اخرش گفته نجسه،معنی کثیف بودن یا بد بودن یا زندگی نکردن همراه انسان نمیده،فقط گفته داداش از نظر دینی داشتی نماز میخوندی همونطور که وضو قراره بگیری اگر دستو پاتم خورده به یه سگی برو بشور بعد نمازتو بخون که من بفهمم به حرفام اهمیت میدی،اگرنه سگم مثل همه انسان ها و حیوان ها میتونه کثیف یا تمیز باشه،ته ته ته ته همه اینا گفته داداش من نمیخوام اذیتت کنما من فقط میخوام راهنمای تو باشم و به زندگیت نظم و به فکرت ارامش ببخشم و کار هارو برات اسون کنم،پس انقدر در گیر مزخرفات نباش،
وای چقدر من اینجا انسان های غافل میبینم،امیدوارم از درک سطحی گذر کنید
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
یعنی بهترین و کامل ترین و سنگین ترین کامنتی بود که خوندم .دمت گم ناموسا
‌حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
8
11
حیوانات همه پاک ومظلوم آفریده شده اند ..........
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
5
4
سلام ، نجاست سگ ربطی به وفاداری یا بی گناهی آن ندارد ، همانطور که نجاست بول ، مدفوع و خون ربطی به انسانیت انسان نداره ، انسانیتش محترم و عزیز ولی خون ف بول و مدفوعش نجس است
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
اگه سگ نجس بود خدا نمیگفت اموزش بدههید برای شوار و شکاری که می اورد حلال هست مگر با دندان و ...نمی اودد ............
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
5
3
متاسفم برای یک عده ...... ومرفهین بی پرده که هم وغمشان شده دفاع از سگ هیچ من نمگم سگ بده سگ هم مثل خیلی از موجودات و حیواناتی که خداوند آفرید برای نگهبان گله و منازل حیاط دار بزرگ وسگ شکاری یا سگ پلیس برای استفاده برای نجات جان انسانها که خیلی مفید هم هستند نه اینکه تو اپازتمان ۵۰ متری سگ نگهداری میکنند وبا هزاران مشکلات و مزاحمت برای همسایه که متاسفانه الان روز بروز هم زیادتر داره میشه یعنی به یک نوعی نگه داشتن سگ شده کلاس برای بعضی از انسان‌های ...........
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
ببین دوست عزیز شما اگر مشکل با همسایه یا همسایگانت بر سر این داری که سگ تو آپارتمان آووردن اون بحثش جداست و دلیل بر نجس بودن سگ نیست ،این یه نکته نکته دوم این آقایون یا خانومهایی که حدیث قطار میکنن برای نجس معرفی کردن سگ اول واقعی و دست نخورده بودن احادیثشونو اثبات کنن بعد مام میگیم سگ نجسه ،نجس شمرده شدن سگ هم مثه همین روزگار امروزمون که یه جوی به وجود اومده تو جامعه برای سگ ستیزی و حوان خانگی ستیزی این نجس بودن سگ هم تو گذشته همین جوری به وجود اومده و این موضوع دستخوش منفعت و یا ضرر یه عده شده و این جو رو راه انداختن و با توجه به عقاید اون زمان و درک اون زمان مردم یه فتواهایی داده شده و گفتن که این گفته گفته فلان امامه و با چاپار و غیره دست به دست شده و تو مردم جا افتاده مثه همون جریان فتوای حرام بودن قند که خیلی هم زمانش دور نیست و دوباره با چند درهم و دینار برگردوندن و گفتن بزنیتش تو چایی حلال میشه که تا همین الانم قدیمیها اجراش میکنن پس به جای ردیف کردن حدیث و فتوا یه خورده تفکر کنید و دنبال دلیل علمی باشید اگر نجس بود با دلیل علمی درست ولی اگر نه که عقاید هر کسی برای خودش و در زمان اختلاف نظر فقط کتاب خدا مرجع قرار میگیره ولاغیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
یک نفر میتونه سگ نگه داره ولی موقع نماز خوندن، دست و لباسش رو بشوره و با بدن و لباس طاهر نماز بخونه. حتی توو خیابون هم اگر سگ بیاره اگر اون سگ خیس نباشه هیچ نجاستی منتقل نمیشه. حالا میشه قوانینی گذاشت که اگر سگ در اماکن عمومی مدفوع کرد، صاحب سگ خودش اونجا رو تمیزکنه. یا یه سری قوانین دیگه که حقوق همه‌ی طرفین حفظ بشه. ولی نمیشه بگیم که هیچکس سگ توو خیابون نیاره. درباره ی کلاس گذاشتن یا نگذاشتن هم قضاوتِ دیگران کار ما نیست. یک عده با تسبیح و ریش و جانماز کلاس می‌گذارند. اجازه بدهید یک عده هم با سگ کلاس بگذارند. قضاوت درباره‌ی هر دو گروه را به خدا میسپاریم.
محمد
|
Germany
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
5
6
درود بر ایران و ایرانیان❤️
برادری که زندگی امروزتو بر اساس حرفی پایه گذاری میکنی که اصلن معلوم نیست به سالم ماندن حدیث از ۱۴۰۰ سال پیش تا کنون
و به قرآنی که سالم مانده و در سالم ماندنش با من هم نظری اما برای تو کافی نیست
لطفن شما طبق احادیثی که اصلن معلوم نیست چند دست گشته و چقدر پاک باقی مانده عمل کن و بهشتت ارزانی خودت. برای من قرآن عزیز کافیست
از نظر من سگ نجس نیست و از خیلی انسان‌های انسان نما پاک‌تره
نظر من برای من و نظر تو برای خودت
خدایا تو میدانی انسان بودن و ماندن در این دنیا چه دشوار است
چه زجری میکشد آنکس که انسان است و از احساس سرشار است
صامت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
5
7
یک مسلمان واقعی فقط کلام خدا براش مهمه قبل از کلام هرشخص دیگه و قران کلام خداست و قران نه تنها نگفته سگ نجس نیست بلکه به وضوح اشاره کرده که ای انسان سگ پاک هستش و تو میتوانی از شکاری که سگ انجام داده وکشته بخوری!وسلام
پاسخ ها
1234
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
سلام برادر باهات کملا موافق هستم خدا مسلمان های مثل تورو زیاد
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
1
7
خون در بدن عامل سلامت و زندگی هست همین خون در خارج بدن اگر از طریق سرنگ و کیسه خون و ... گرفته بشه و در جای مخصوص و دمای مخصوص نگهداری بشه عامل نجات افراد نیازمند به ان می شود.
پس خون نه تنها بد نیست بلکه عامل نجات و سلامت آنها می شود.
ولی همین خون در خارج از رگها باعث جمع آلودگی ها شده و عاملی برای بیماری هست.
سگ حیوان با وفایی هست ودر خدمت بشر، به شرط اینکه در منزل و در داخل زندگی ما نباشد.
به چند علت : ۱- در مورد نجاست که میگویند الان از نظر علمی کاملا ثابت شده که بزاق سگ کاملا بیماریزا هست و با چیزی پاک نمی شود
۲- سگ بسیار با انسان انس میگیرد وقتی خیلی تو زندگی وارد شود بعلت عمر کوتاهتر نسبت به انسان، باعث افسردگی و غم و غصه بعد از دست دادن او می شود.
۳- همه مطالب در قران کریم نیامده، مثلا در کجای قران آمده که نماز ظهر ۴ رکعته یا صبح دو رکعت ، یا چگونه و با چه اذکاری نماز بخوانیم و ... و تمام این مسائل و احکام طبق نظر و روایات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت آمده است.
در آخر التماس تفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اولاً آن اهدای خون که ازش حرف می‌زنید درون سرنگ و شیشه نگهداری می‌شود و پخش نمی‌شود یا اینکه بیرون ریخته نمی‌شود که نجس حساب شود که این هم چون برخی مواقع ناچاری است برای نجات جان دیگری اشکالی ندارد

ولی بله باقی حرف هاتون تون درسته
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
2
2
خیلی عجیبه خدا به آفریده خودش بگه نجس
لادن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
1
6
با سلام. من همه نظرات و مطلب رو خوندم حتی کسانی که منابع موثق ارائه میدهند هم هیچ نشانی از اینکه سگ زنده اگر با انسان زندگی کند نجاستی به انسان رسیده وجود ندارد مگر عدم رعایت شرایطی مثل جدا نبودن ظرف غذا و آب . و مطلب دیگر ادرار و مدفوع سگ هست که این حکم در مورد خود انسان هم هست و دارندگان سگ هم این رو در مورد خودشون و هم سگشون رعایت میکنند و دیگری خوردن گوشت سگ هست که خب کسی اینجا تمایلی به خوردنش نداره... چون با سگ زندگی میکنیم و همونطور که هم نوع خوار نیستیم سگ خور هم نیستیم.
رزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
1
4
............. سگ در چهار جا اسمش برده شده بعيد ميدونم ايشون اون ايه رو اصلا نديده باشه ........

سوره 5, آیه 4
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ

از تو مى ‏پرسند چه چيزى براى آنان حلال شده است بگو چيزهاى پاكيزه براى شما حلال گرديده و [نيز صيد] حيوانات شكارگر كه شما بعنوان مربيان سگهاى شكارى از آنچه خدايتان آموخته به آنها تعليم داده‏ ايد [براى شما حلال شده است] پس از آنچه آنها براى شما گرفته و نگاه داشته‏ اند بخوريد و نام خدا را بر آن ببريد و پرواى خدا بداريد كه خدا زودشمار است (۴)

خوب حالا سگ چطوري شكار ميكنه؟؟ با دهنش
زبونش به شكار ميخوره قطعا؟ اب دهانش چطور؟ حتما
پس اگه نجس بود قران نميگفت اون شكار حلاله بخوريد
اتابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
1
2
چند دانشمند اروپایی از ((بزاق دهان))چند حیوان مثل: اسب موش خرگوش گربه سگ و میمون، آزمایش گرفتند و جواب عجیب بود... بزاق دهان همه‌ی حیوان‌ها طبیعی بود به جز سگ!!! چندین میکروب و انگل که در هیچ حیوانی وجود نداشت درون بزاق سگ بود.. یاد حرف مادربزرگ خدابیامرزم افتادم که میگفت: ظرفی که سگ توش آب خورده رو باید هفت بار آب بکشی تا تمیز بشه. قدیمی‌ها یه چی می‌دونستن انگار، ولی سگ حیوانیه که نمیشه دوستش نداشت،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
منبع حرفتون چیه دوست عزیز؟
۱۲۳۴
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
خوب برادر من بزاق همه کثیفه حتی بزاق انسان بعدشم سگ های واکسن میزنن و ادم ها هم که بزاق سگ هارو نمیخورند
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
2
3
از.سگ.بفادارتر.خودش. بی.ازاره.نگهبان.خونه.زندگی.هستش. اگه.انسان.انیمی.ازسگ.معرفت.داشت. بین.انسان.مشکلی.پیش.نمی.اومد ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
1
3
با سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزانی که محترمانه نظرشان را بیان فرمودند

دوستانی که فقط قرآن را منبع احکام و معارف دین می دانند و بقیه موارد را قبول ندارند لطفا به سوالات زیر پاسخ دهند

در بسیاری از آیات قرآن اطاعت از پیامبر ص را همان اطاعت از خدا می داند ، بفرمایید اطاعت از پیامبر یعنی چه ؟

در آیات قرآن پیامبر ص را مبین قرآن عنوان کرده ، اگر پیامبر ص مفاهیم قرآن را بیان کرده و این بیان ها در قرآن نیامده چکار باید کرد ؟

در قرآن آمده نماز بخوانید و بپادارید ، اما نیامده چند رکعت و چند سجده و .... پس چرا ما صبح دو رکعت می خوانیم ، تشهد و سجده و .... را به این صورت انجام می دهیم ؟

طبق همین قرآنی که الحمدلله این دوستان قبول دارند ، باید بپذیریم که غیر از قرآن برای فهم احکام دین به چیزهای دیگری نیاز داریم

اگر نظر بنده اشکال دارد لطفا با دلیل بفرمایید
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
1
2
باسلام خدمت شما دوست عزیز.اطاعت ازپیامبر عین اطاعت ازخداست دقیقا درسته خب دوحالت پیش میادیابایداززبان خودپیامبربشنوی تا اطاعت کنی که فکرنکنم کسی اینجاباشه که عمر۱۵۰۰سال داشته باشه پس میمونه حالت دوم که به قول شماتفاسیرونوشته هایی هست که دست به دست رسیده که بنده به جدبهشون شک دارم چراچون انسان میتونه برسیسای عابدباشه امایک شبه همه عباداتش رابه فنابده وازطرفی میتونه حربن ریاحی باشه امادقیقه اخربرای امام حسین بجنگه.پس نمیشه به تفاسیری که دست به دست شده اطمینان کرد شمایه حرف درگوش یکی میگی دست به دست که میشه اخری یه چیزی میگه که اصلاربطی نداره.وهرادمی این وسط بافکرخودش یه چیزی میفهمه بهش اضافه میکنه فقط درموردتفاسیری که عموم واکثریت بهش عمل کردن میشه تاحدزیادی عمل کردمثل نمازخوندن وطریقه خوندنش که اونهم به جماعت چون عمل میشده میشه گفت دست به دست شدنش تا الان تغییری توش بوجودنیاورده.درموردسگ هم عرض کنم حتی درقران اگه جایی ازش اسم برده نگفته نجسه بلکه خوردنش رانجس دانسته.چه بساهرجانام برده همراه باخوک بوده کلب والخنزیر.شماانسانی تمام گوشت وپوستت ازخون تغذیه میکنه ورشدمیکنه که نحسه ایا من بهت دست بزنم نجس میشم ایا بزاق دهنت به من بخوره نجسه.خیرانسانی که ازیک نطفه ای که درحالت عادی نجس هست وازخون بسته بوجودمیاد که نجس هست ایامیشه گفت بزاقش نجسه دست زدن باعث نجسی میشه نه همانطورکه سگ شکاررابادهنش میاره وبزاق بهش حتمامیخوره.به همین دلیل سگ نجس نیست خوردنش وگوشتش نجسه هرنجسی حرامه ولی هرحرامی نجس نیست
موفق ومویدباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
0
2
دردین واحکام نیامده که سگ رادوست نداشت وحتی حقوقی برای حیوانات قائل است
ومصارفی رابرای آن بیان کرده که باهدف خلقت وغریزه سگ هماهنگ هست مثل نگهبانی
اما این که افرادی با توجیهات بی اساس وبه دلیل اینکه درقرآن بیان نشده
حیوانات رابه اسم دوست داشتن درخانه هایشان حبس کنند،لباس انسان براشون بپوشندیاعمل جراحی عقیم سازی روشون انجام بدندوپوشکشون کنندویاعمل جراحی زیبایی روشون انجان
بدن که شبیه سگ همسایه نباشه وهزارهزارمورد
واقعاماانسان هستیم که به خاطرهوسرانی خودمون وبااین بهانه که درقرآن نیامده،خداوندبیان داشته جزئیات احکام راازپیامبروولی امرایشان بپرسیم.
فقط کمی تامل وتفکر
بدون غرض
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
من این کارها رو تایید نمیکنم. ولی تاجایی که به حیوان آسیب نرسه، هر آدمی حق داره هر حیوونی که دلش میخواد نگه داره یا توو خیابون بیاره. شما(ی نوعی) این حساسیت ها را درباره پرنده و گربه ندارید. در داخل خانه هرکس حق دارد هرکاری میخواهد بکند و به من و شما مربوط نیست. و در خیابان هم اگر سگ خیس نباشد، نجاست منتقل نمیشود پس دیگر نگران چه هستید؟ سگ هم دلش میخواهد هوا بخورد در پارک و ... و اگر خیس نباشد، هیچ نجاستی به کسی نمیرسد. پس لااقل بیرون آوردنِ و گرداندن سگِ خشک در پارکها و اماکن عمومی نباید منع قانون داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
1
3
اگه کمی تعقل کنیم میبینیم خداماراانسان واشرف مخلوقات آفریدوازروح خودش درمادمید حیوان راهم حیوان آفرید هرکدام رابرای کاری شاتنهاخودتون رودارید قانع میکنیدوازفرهنگ غرب دارید تبعیت میکنید یعنی ارزش خودمون راپایین آوردیم وخودمون باسگ هم ترازمیدونیم به جای اینکه بچه بیارید وازبچه خودمون مواظبت کنیم سگ رودارید پرورش میدید وبه جای بچه اوقات فراغتتون راباسگ پر میکنن هرچیزی رابهرکاری ساختن به جای قانع کردن خودتون تحقیق کنید ازفرهنگ بی پایه واساس غربیها تبعیت نکنید به جای اینکه اونا ازماتبعیت کنن که البته خداروشکر دردنیا داره زیادمیشه وهمه به اسلام وشیعه بودن دارن رومیارن ولی متاسفانه یه سریا بخاطر کمبودها وچشم روهم چشمی هاشون فقط دارن سگ نگه میدارن اگه نه به هر ننه قمبری بگی سگ ذاتش کثیفه میفهمه اما گوشاسنگینه ونمیخوان قبول کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
0
1
سلام منطق منم میگه ادم بایدبه عقل خودش رجوع کنه انسانی که اشرف مخلوقات بایدخودش باسگ یکی بدون ودر زیریک سقف باشدنه سگ بلکه هیچی حیوانی باانسان نمیتون هم طرازباشد.البته همه ای حیوانات ازمخلوقات خداوندهستن ماانسانهابه حیوانات نیازداریم وحیوانات هم به مانیازداریم چون چرخ طبیعت اینوثابت کرده.نه اینکه خودمونودرسطح حیونات کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
0
سلام
خوش به حال سگ ،خودشم کف کرده چجور آدما رو به جون هم انداخته ،نمیدونست ی روزی برسه اینقدر مهم بشه ،حالا کی پشت این قضیه سود میکنه خدا میدونه ولی ایول خوب زده به هدف ،سگ شد ی ابزار برای به جون هم انداختن شماها ،یکمم از بالا به قضیه نگاه کنید بد نیس،سگ پاک یا نجس !!! خب اگه کسی قبول نمیکنه چرا می خواید متقاعدش کنید،راس میگه قرآن حرف آخر رو میزنه ،الحمدلله همه هم علامه ومفسر قرآنن پس جدل برای چیه ،
فقط ی نکته رو به دوستانم بگم کاری به نجس و پاکی سگم ندارم برید باهاش حال کنید،
امام قرآن ناطقه ،قران بدون امام رو بزن به دیوار،بدرررد نمیخوره می خوای قبول کن می خوای قبول نکن شما خودتو نظرت برای من محترم
ولی اینو بدون شمر حافظ کل قرآن بود ولی سر امامشو برید چراااا؟؟؟
مگه تو قرآن نیومده بود اطیعو الله واطیعو الرسول واولی الامر منکم مگه حسین نوه رسول همون پیامبر خاتم نبود پس چرا کشتش
یکم فکر کنیم تو رو همون خدا
،در خانه اگر کس است یک حرف بس است
یاحق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
0
شما که اینقدر دم از علم میزنید واقعا تعجبم هنوز نفهمیدید بیماریهایی که از طریق سگ‌منتقل میشه که همون غربیا دمشون گرم دارن تحقیقاتشو ارائه میدن .
خدا که چیز غیر عقلی نمیگه حالا بماند، قبول نمی کنی ، میگی تو قرآن نیومده ،حرف خدا نیس، خب باشه برو از لحاظ علمی لااقل سبک زندگیتو درست کن پس فردا گرفتار نشی، اعتقاد به بی برکت نداری به بدبختی و افسردگی ومرضای روحی وجسمی که داری،به فکر خودت باش ،چند صباحی این سگ بهت وفاداره ،آیا همیشه ماندگاره ؟آیا دردی از درهاتو دوا می کنه جز اینکه مثل ی مسکن نازتو بکشه ومقطعی ارامش بهت بده
بعدشم سوای اینا بابا گناه داره اینم‌میخواد با همنوعش زندگی کنه چرا ما آدما حیوونا رو اذیت می کنیم شما که میگید انسانا فلان وچنان خب خودت که بدتری ،اونو عقیمش می کنی از همنوعای خودش جداش می کنی،غذای غیر طبیعی بهش میدی،فکر می کنی خیلی داری بهش محبت می کنی ولی ی روزی همین سگ جلوتو میگیره شکایت تو پیش خدا میکنه که حق طبیعیشو ازش گرفتی وبهش ظلم کردی،فکر کن خودتو یکی اسیر کنه ولی کلی محبتت بهت بکنه ولی آزادی عمل رو ازت بگیره این خودخواهی نیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
بیماریهای زیادی هم ازطریق گاو و گوسفند و پرنده و بقیه حیوانات به انسان منتقل میشه. پس این دلیل برای اثبات نجاست سگ قانع‌کننده نیست. ازطرفی اگر گفته بشه که گوشت سگ نجسه پس نباید بخوریم، این حرف رو میشه قبول کرد و میشه گفت دلیلش این بوده که به این حیوان آسیبی نزنند. ولی اینکه گفته بشه سگ نجسه به این معنا که اگر بهش دست زدی باید دستت رو بشوری، خب شما به گاو و گوسفند هم‌اگر دست بزنی بعدش باید دستت رو بشوری یا مثلا اگر یه ظرفی گوسفند ازش آب بخوره، شما میری از همون ظرف آب میخوری؟ میبینید این دلایل قانع کننده نیست مگراینکه بگیم ازنظر اسلام آب نوشیدن از ظرفِ برخی حیوانات بلا اشکال است! یا مثلا نمازخواندن با لباسی که آغشته به مدفوعِ گوسفند است، بلا اشکال است!
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
0
0
من نمی‌دونم نتیجه این بحث ها به کجا میخواد برسه آقا من معتقدم سگ نجسه و شما به این قضیه اعتقادی نداری تا این جا مشکلی نیست مشکل از اون جا شروع میشه که تو با سگت مزاحمت ایجاد میکنی شما با سگت داری میری بچه من از سگت می‌ترسه این یه مزاحمت خیلی عادی در جواب میگی سگ من آزار نمیرسونه بله درست میگی اون رانند ه ای هم که با سرعت زیاد از کنار شما رد میشه آزار نمیرسونه شما بیخودی ترسیدید اگه اینجوری باشه سنگ رو سنگ بند نمیشه
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
0
0
سلام. به نظرم کسی که تیتر این مطلب رو زده احتمالا سگ باز بوده چون طوری وانمود کرده که سگ نجس نیست
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۵
0
0
آقا سوال برام پیش آمده شما ميگين از پیامبر امامان ولی فقط 3روایت آن هم از امام صادق مياريد لطف از بقیه امامان هم یا از خوده پیامبر روایت یا سند بیارید لطفا
نظر شما
ادامه